Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Sådär nu är 6 Etroplus Maculatus beställda till min stora glädje (tack, fejsbook och Christian på ZooHoo) men smackade på med ett gäng andra läckerbitar dvs. Stänktetror till mitt Lido 200 när jag ändå är igång.
    Så fina!
    Das höchst interessante Fortpflanzungsverhalten von Copella arnoldi läßt sich auch im Aquarium beobachten. Dazu bietet man den Spritzsalmlern passende Beding...
    Senast redigerad av Bluewing; 14 February 2018, 19:02.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Han är ju en kille som verkar tåla allt. Blir det några lediga platser i karet pga dödsfall o liknande kan det gott hända att det blir några lill-Bertil till. En charmknutte som chillar med Skalarena stackarn. Lever just nu på körsbärsräkor, D50 granulat och maltabletter som han älskar över allt annat på jorden. Med tanke på körsbärsräkornas kilopris lite exklusiv smak kanske. Men det är han värd.
      Hahahaha, skönt att höra, det går ingen direkt nöd på honom då......och jättekul att du ändå fortfarande kan tänka dig någon lillbertil till, det glädjer mig.
      jag vet ju att dina var jättevackert blå, men vad var det för färg, försöker ju lära mig så mycket som möjligt om alla dessa varianter, har bokat in en helg i Ullared i slutet av april.....inte för att gå i ett stort varuhus som ligger där.....utan för att kolla diskus och lyssna på föredrag, skall bli jättespännande.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Jodå jag är inte avtänd alls på diskus som man säkert kan tro av tråden utan tvärtom öppen för att ha dom igen. Känner mig lite luttrad av sjukdomar dvs. tappat respekten till viss del och tycker jag har lärt mig kopiöst av denna runda med diskus. Men har inget utrymme för dom än så länge. Bertil har lärt mig att diskus också kan vara "lätt" och oproblematisk. Här under tiden då vi var i vår förälskelsefas.

        Alla de i gruppen var av typen blå-turkos altum flora.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Underbart, jag har faktiskt flera gånger gått tillbaka till din tråd och tittat, hade svårt för att bestämma vilka färger jag skulle ha, jag funderade på röd och blå turkos. Det är otroligt maffigt att ha olla av en sort måste jag säga. Min önskan med min grupp är ju att ha en mjuk övergång från blå till röd. Om allt går vägen skall jag öka på gruppen med fyra individer till, men först skall detta funka...

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Kul med nya fiskar Bluewing och trevlig resa!

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522


              Fredagschampagnen upphälld! Skål alla härliga Zoopetare! Ha en helt unerbar helg!
              Senast redigerad av Bluewing; 23 February 2018, 18:59.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Det där såg gott ut! Trevlig helg till dig med!

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Detsamma Johnny , en riktigt skön helg .

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Nu har jag läst din ”Äntligen ett akvarium igen”-tråd och vill bara tacka för intressant och trevlig läsning! Jädrar vad man lär sig på Zoopet!

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Har dina Etroplus Maculatus kommit än? Nyfiken i en strut...

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Nu har jag läst din ”Äntligen ett akvarium igen”-tråd och vill bara tacka för intressant och trevlig läsning! Jädrar vad man lär sig på Zoopet!
                        Ursprungligen postat av Nando
                        Har dina Etroplus Maculatus kommit än? Nyfiken i en strut...
                        Kul att du läst den tråden!!!! Nej det verkar som om de tog slut hos Imazo. Är riktigt besviken faktiskt. Försökt få tag i Stänktetror också till ett annat kar, men de var också restade. Trist!
                        Men det kommer fler chanser. Hur går det med dina egna kar då?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Vad tråkigt att båda sorterna är slut. Lite av ett antiklimax gissar jag. Vet att Akvarielagret hade små stänktetror när jag var där sist. Men det är ju en bit att åka för dig.

                          Med mina kar går det bra, tack! I det lilla har båda kakaduaciklidhonorna frisimmande. Den som jag uppfattar som dominant har en stor kull och rör sig ganska obehindrat i karet. Den andra honan har ett klart mindre gäng och håller sig i sin del. Hanen jagar potentiella yngelrövare med stor frenesi. Ett skådespel att iaktta! Jag hade tur och hann flytta ancistrusen och platysarna till det stora karet innan jag visste att det fanns yngel. Tror chanserna för att några av de små ska klara sig har förbättrats drastiskt genom flytten. I det större karet har bolivianerna lugnat sig efter tre snabba lekar med frisimmande som blivit högst fem dagar gamla innan alla ätits upp av karets övriga invånare. Nu är paret en del av boliviangruppen igen och det känns bra att de pausar lite så de hinner äta upp sig mellan lekarna.

                          Jag gör mitt bästa för att inte ändra, tillföra eller i övrigt mixtra med karen nu utan bara njuta av det som pågår. Har dock tankar på ett större kar men inser att det är bra att landa lite i detta innan jag drar igång ett stort projekt. Om förälskelsen har blivit till stabil kärlek i höst tror jag dock att jag realiserar drömmen om större. Mannen är med på planerna också vilket känns bra. Min sexåring tycker dock att jag är en galen fisktant och det har hon nog rätt i! Jag är så glad att jag helt oväntat hittade denna härliga hobby! Det känns oförskämt roligt och berikande!
                          Senast redigerad av Nando; 01 March 2018, 19:28.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Vad tråkigt att båda sorterna är slut. Lite av ett antiklimax gissar jag. Vet att Akvarielagret hade små stänktetror när jag var där sist. Men det är ju en bit att åka för dig.

                            Med mina kar går det bra, tack! I det lilla har båda kakaduaciklidhonorna frisimmande. Den som jag uppfattar som dominant har en stor kull och rör sig ganska obehindrat i karet. Den andra honan har ett klart mindre gäng och håller sig i sin del. Hanen jagar potentiella yngelrövare med stor frenesi. Ett skådespel att iaktta! Jag hade tur och hann flytta ancistrusen och platysarna till det stora karet innan jag visste att det fanns yngel. Tror chanserna för att några av de små ska klara sig har förbättrats drastiskt genom flytten. I det större karet har bolivianerna lugnat sig efter tre snabba lekar med frisimmande som blivit högst fem dagar gamla innan alla ätits upp av karets övriga invånare. Nu är paret en del av boliviangruppen igen och det känns bra att de pausar lite så de hinner äta upp sig mellan lekarna.

                            Jag gör mitt bästa för att inte ändra, tillföra eller i övrigt mixtra med karen nu utan bara njuta av det som pågår. Har dock tankar på ett större kar men inser att det är bra att landa lite i detta innan jag drar igång ett stort projekt. Om förälskelsen har blivit till stabil kärlek i höst tror jag dock att jag realiserar drömmen om större. Mannen är med på planerna också vilket känns bra. Min sexåring tycker dock att jag är en galen fisktant och det har hon nog rätt i! Jag är så glad att jag helt oväntat hittade denna härliga hobby! Det känns oförskämt roligt och berikande!
                            Det är lugnt, faktiskt. Det är ju som det är och jag har släppt det så länge. Något annat spännande kan ju dyka upp.

                            Roligt att höra hur du har det. Verkar som om du också närmar dig en lunk i dina kar. Galen glad fisktant får du väl säga ändå
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Verkar som om Johan var på rätt spår med mina Neonregnbågar. De är känsliga för snabba förändringar såsom vattenbyte, temperatursvängningar. Så små vattenbyten (max 1/3) varannan till var 3:e vecka fungerar utmärkt förutsatt att det inte blir för kallt nytt vatten. Dessutom klarar de inte större foder. De kvävs helt enkelt. Så i det karet fungerar det inte med vita mygglarver alls. Sköter man dessa regler så verkar de fungera riktigt bra.

                              I stora karet hemma fick jag avliva den stora sjukdomsbenägna Guianacara Owroewefi-hanen. Han och en annan hane kampade om en hona och efter en tid så valde hon rivalen. Då nästan smälte han bort av stressen. Han var 19 cm. Visst är det jobbigt att avliva en fisk men samtidigt nödvändigt. Känns bra att kunna avsluta ett lidande på sätt och vis.

                              Vattenbyte och fix i karen är klar och släppt i en bunt Catappa-blad i samtliga kar.
                              Huvudfokuset här hemma har varit hundarna sedan en tid. Min äldsta tjej Cilla fick ju diagnosen Spondylos förra året.
                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1795.jpg
Visningar: 167
Storlek: 388,9 KB
ID: 2381282
                              Här är sötnosen på Böda sand förra året.
                              Det betyder att ryggen bildar benbryggor mellan kotorna vilket kan ge oerhörda smärtor då detta irriterar nerverna och skapar inflammationer. Vi har kört stenhårt med medicin och sjukgymnastik. Vi tränar ryggen på olika sätt hemma dvs. med klövjeväska med tyngder samt senaste häftiga grejen med balansbollsträning.
                              Trodde väl aldrig att vi skulle få upp henne på bollen.
                              Men kolla!
                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0006.jpg
Visningar: 163
Storlek: 365,6 KB
ID: 2381283
                              Vi ligger i träning för att öka längderna successivt så vi kan åka och vandra i Skuleskogens nationalpark i sommar.
                              Hit ska vi:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: skuleskogen-nationalpark-kust.jpg
Visningar: 149
Storlek: 582,5 KB
ID: 2381284
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Intressanta iakttagelser gällande neonregnbågarna. Vad bra att det i alla fall går att träna ryggen så att Cilla mår bättre. Visste inte att det fanns balansbollsträning för hund, kul att se bilden. Hoppas hon blir så pass stark att era vandringsplaner kan bli verklighet!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...