Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Tack Johnny . En bra sammanfattning, jag har ju köpt ett akvarium, 2000x50x55 (lbh) 550 liter, det är btn amasonas bakgrund och bakom denna bakgrund är det ju filtermatrial( som jag håller på att tvätta nu, pust ) pumpen är en AquaEl 1000 liter/timme, räcker det tror du eller skall jag koppla in något mer?
    Jag kommer ha dansk sjösten som botten, den finaste sorten, tanken är ju att slamsugare botten vid varje vattenbyte om det skulle behövs. Det skall vara rötter men sparsamt med växter från början, för att det då kanske dröjer lite innan discusarna bildar par, senare vill jag ju ha mer växter men tänkte börja med ett rätt tomt akvarium. Jag har nog tänkt att börja med en grupp på runt tio, storlek 10-12 cm.....men det beror ju lite vad jag hittar för individer. Nu har jag ännu inte besökt varken Trollhättan eller Varberg , men lutarlite åt att köpa eropiskt istället för ciklider från Asien , eftersom de då skall vara garanterat parasitfria och vana vid våra bakterier. Det gör ju att jag inte kommer ha några andra fiskar än dessa diskusar de första året iallafall. Drömmen och förhoppningen är ju att jag då inte behöver genomlida dina och Ingers våndor. Jag har kollat på discusar från odlaren Piwowarski och tycker de känns väldigt bra.
    Så vi får väl se.....tänkte ju skynda långsamt denna gång....

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6051

      Härligt med lite nya inlägg i denna tråd! Bluewing - kan du inte skriva något om hur det står till i dina kar med fiskar och växter? Är också nyfiken på om du har några spännande idéer för framtiden...

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        Nice att du är tillbaks i Zoopetvärlden igen.
        Jag fattar att dom är poppis, dojjorna. Har haft ett par hundar tidigare som verkligen hade uppskattat skor, på den tiden. Nuvarande pudeltrasa har inbyggda snöskor, mao massor med päls i tassarna. Blir det för mycket så fastnar snön och hon går på klackar, då får jag klippa såklart, för hon är liksom inte så förtjust i högklackat. Hon är mer den naturliga typen.
        Jag håller me Nando, har du tankar kring kar och framtid så är jag också nyfiken.
        Sen har jag en annan fundering, kring dina sillar. Praecoxara alltså. Har du någon bild på dem i jämförelse med annan fisk, som storleksreferens?
        Jag funderar ju fram och tillbaks på olika regnbågar och även om det inte är dags förrän typ februarilönen så vill jag har mer på fötterna när det gäller hur helheten blir med de olika sorterna. Jag vill inte ha för lika de fiskar som redan går i karen. Lika på höjden, dvs avlånga, eller för korta på längden. Jag vill ha en kontrast med andra ord. I 720t går ju praktbarberna som är lika glossocepsis incisus i färg så dom går bort där och även i kuben där de blir för maffiga och sannolikt tar över allt och dessutom käkar räkor som snacks.
        Lacustris är väldigt snygga i färgen, men jag vet inte så mycket mer om dom.
        Sen är det ju det där med att formen på kroppen anger lite hur strömt de lever naturligt i det vilda. Jag bör i så fall satsa på de med högre rygg då mitt vatten inte snurrar i något speciellt högt tempo. Filtrering finns det så det räcker, men det är inte hög fart på vattnet mer än lokalt.
        Vad har du för sorter? Jag tycker mig komma ihåg praecox och g.incisus. Har du fler? Eller har testat fler?

        Eller såklart om någon annan som läser detta vet mer? Alla funderingar, råd och tips är välkomna här eller i min egen tråd.
        Senast redigerad av miiaoo; 18 January 2018, 12:32. Anledning: Text försvann.
        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Tack Johnny . En bra sammanfattning, jag har ju köpt ett akvarium, 2000x50x55 (lbh) 550 liter, det är btn amasonas bakgrund och bakom denna bakgrund är det ju filtermatrial( som jag håller på att tvätta nu, pust ) pumpen är en AquaEl 1000 liter/timme, räcker det tror du eller skall jag koppla in något mer?
          Jag kommer ha dansk sjösten som botten, den finaste sorten, tanken är ju att slamsugare botten vid varje vattenbyte om det skulle behövs. Det skall vara rötter men sparsamt med växter från början, för att det då kanske dröjer lite innan discusarna bildar par, senare vill jag ju ha mer växter men tänkte börja med ett rätt tomt akvarium. Jag har nog tänkt att börja med en grupp på runt tio, storlek 10-12 cm.....men det beror ju lite vad jag hittar för individer. Nu har jag ännu inte besökt varken Trollhättan eller Varberg , men lutarlite åt att köpa eropiskt istället för ciklider från Asien , eftersom de då skall vara garanterat parasitfria och vana vid våra bakterier. Det gör ju att jag inte kommer ha några andra fiskar än dessa diskusar de första året iallafall. Drömmen och förhoppningen är ju att jag då inte behöver genomlida dina och Ingers våndor. Jag har kollat på discusar från odlaren Piwowarski och tycker de känns väldigt bra.
          Så vi får väl se.....tänkte ju skynda långsamt denna gång....
          Låter utmärkt. Nu tror jag att alla diskusar egentligen har någon form av flagellater i sina tarmar. De lever ju i vatten i naturen som har extremt låga bakteriehalter har jag för mig. Klart annorlunda ett akvarium. Men med en bra vattenmiljö etc. så blir fiskens immunförsvar så starkt att flagellanterna för en tynande tillvaro.
          Att det gick som det gick för Inger har helt andra orsaker. Inger hade ju ett vatten som absolut inte passade diskus men lyckades ändå osannolikt bra innan det hela tippade över ända. Hade hon satsat med sitt nya vatten de luxe hade säkert historien fått ett annat förlopp.
          Att det gick som det gick för mig beror mycket på mina egna misstag. Så ser jag det idag. Så skippa rädslan och njut av dina idéer är mitt råd och håll hög standard på skötseln hela tiden så kommer det att gå kanon. För min del är jag nog bättre på att uttrycka vad jag känner för mina fiskvänner än att sköta dom. Under den perioden jag hade diskus så jobbade jag minst 60 timmar i veckan och hade egentligen en sjukdom som sedan tog över. Så med en harmonisk balans i livet som idag hade jag hanterat dom annorlunda mina älskade blå valpar. Så tänk positivt och förväntansfullt min vän
          Senast redigerad av Bluewing; 19 January 2018, 22:08.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Nando
            Härligt med lite nya inlägg i denna tråd! Bluewing - kan du inte skriva något om hur det står till i dina kar med fiskar och växter? Är också nyfiken på om du har några spännande idéer för framtiden...
            Tackar som frågar Nando. Jag är i ett läge nu där jag ställer om mycket i mitt liv till en rikedom på tid istället för pengar. Lägger just nu ned min webshop ljusweb.se och rear ut allt. Det är något jag haft vid sidan av mitt arbete på 150%. Så det är därför det varit lite tyst i tråden igen.
            Det kluriga med det där med planer är väl att de antingen förutsätter att jag är villig att sälja de fiskar som finns i karen eller startar med ett tomt kar. Folk här i forumet är ju olika. För min del så blir jag väldigt bunden till de fiskar jag har och har dessutom en stark ansvarskänsla för dom. Det gör att de fiskar jag har ofta blir i min vårdtids de drar vidare till Nangiyala eller vad man nu tror händer sedan.
            Så mina planer handlar mer om vad jag kan göra med inredningen än fiskbeståndet. Så det blir liksom en låååångsam förändring. När en art dött ut helt så glider jag i det karet över till en annan art som nu mina neonregnbågar i mitt Lido 200. En plan för ett kar för mig är därför lite som en 5-årsplan egentligen. Så länge jag har tetror, regnbågar och andra lite mer kortlivade arter så blir det en förändring över kanske 3 år.
            Många av er här vill ju höra om något radikalt, typ ändra allt: åter, inredning, världsdel etc.
            För mig är det långsamt och mjuuuukt som gäller.

            Kar som är igång nu:
            Mitt Lido 200 känns perfekt och färdigt på nåt sätt. Min nysatsning lån Neonregnbågar har varit en turbulent historia. Jag är verkligen helt betagen i de små kvicka livsglada Melanotaenia Praecox. Men det syntes redan i butiken att detta var inte fisk som var i toppskick. Riktigt skruttiga. I gruppen på 13 så återstår nu 8 av vilka jag tror att kanske 7 överlever. Dels verkar det vara en känslig art i sig men min hade ett dåligt utgångsläge. I det karet så har jag dessutom en grupp på 25 kardinaltetror som jag iofs gillar. Men planen i det karet är att glida över till mer små regnbågar. Så jag ska fylla på med nya neonregnbågar. Sedan när de extremt långlivade kardinalerna gjort sitt blir det antingen Iriatherina werneri....
            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        Iriatheina_solstr_le_-_azur.jpg Visningar:	1 Storlek:	121.2 kB ID:     	2378269
            eller en grupp med Melanotaenia papuae
            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        M_papaue.jpg Visningar:	1 Storlek:	53.6 kB ID:     	2378270
            eller kanske Melanotaenia Maccullochi.
            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        1264.jpg Visningar:	1 Storlek:	180.6 kB ID:     	2378271
            Så mer regnbågar helt enkelt.
            Inredningen är jag tvärnöjd med och där rensar jag när det ser för trångt ut bara.
            Nu är det ju ett par Palettciklider i det karet. Dessutom 2 gigantiska guldancistrushanar och 3 honor. 6 st. Corydoras Sterbai. Men på sikt ska det sydamerikanska fasas ut. Njuter så av regnbågars livsglädje.
            Nu säger min fru att vi ska äta så jag tar en paus så länge.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Skönt att se dig Johnny!

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Det skall få ta tid denna gång, något jag lärt av dig.....det behöver ju inte gå så snabbt . Vad skönt att höra att du har hittat balans och harmoni i tillvaron, men jag måste säga att jag genom din berättelse fick känslan av att du tillhörde de som lyckats finna just detta. Jag hoppas verkligen att sjukdomen gett vika och du njuter av livet och allt det har att ge. Alltid lika roligt när du är här på forumet. Du är saknad. Bara ditt underbara sätt att avsluta ditt inlägg " min vän" värmer otroligt och ger mycket kraft. Hoppas vi hörs snart igen min vän.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6051

                  OK, då förstår jag hur ditt läge är nu. Känner igen det där med att vilja ha kvar de fiskar man köpt och detta oavsett om man egentligen kunde göra något ”roligare” med karet. Då blir det ju som du säger att man får fasa in nya arter när de gamla dör av. Det är inget fel med detta alls tycker jag, tvärtom. Upplever inte att det bara är nya projekt som är intressanta att läsa om. Att få en målande beskrivning av den sköna lunk som ett väl ingånget kar puttrar på i kan vara minst lika givande. Jag var mer nyfiken på hur du hade det nu med akvarierna.

                  När jag skulle bestämma fiskar till mitt 240 liters var jag väldigt sugen på just neonregnbågar. En kvinna på Akvarielagret sa dock att dessa var ganska känsliga jämfört med andra regnbågar och att det är svårt att hitta bra exemplar. Eftersom jag är nybörjare och lätt oroar mig för mina djur kände jag då att det var bättre för mig att satsa på lite mer robusta arter. Tycker fortfarande att det är en väldigt vacker fisk, även om det inte blev några sådana för mig denna gång.

                  Jag uppfattar dig som en mycket klok person och du gör säkert helt rätt prioriteringar för dig och din familj nu. Är bara glad över att läsa dina inlägg och få lite uppdateringar ibland!

                  Trevlig kväll!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Skönt att se dig Johnny!
                    Tack Mats, så skönt att ha tid att vara här en stund och se vad som händer med dig och andra vänner.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Tack Mats, så skönt att ha tid att vara här en stund och se vad som händer med dig och andra vänner.
                      Jag vill också sända dig en hälsning Johnny!
                      Det känns kul att vara tillbaka på forumet, även om det inte är vad det en gång var!
                      Vi får göra någonting nytt av det!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Fortsätter på Nando's fråga. Inte för att jag känner mig tvungen utan snarare att det känns lite skönt att tänka efter och göra klart sådant som annars bara simmar runt i bakhuvudet så att säga.

                        Nästa kar är ju mitt 450 där jag har en kvarvarande diskus, Bertil, 8 st. Guianacara Owroewefi, några Skalarer, några olika L-malar typ LDA031 och L200, 15 st Corydoras Duplicareus och en bunt Guldancistrus. Det karet kan man säga har hamnat i en slags låsning som jag bedömer själv beror på det som hände med diskusgruppen tidigare. Det som knäckte diskusarna var ju en form av flagellater och det som skapar HiH på mina Guianacaror är också en form av flagellater. Så länge jag sköter karet optimalt och byter vatten 50% varje vecka etc. så tillbakabildas symptomen och alla ser ut att vara friska. Skulle de vara i det läget skulle jag sälja diskusen och guianacarorna och då skulle det vara vidöppet vad som ska hända med det karet. Men... och då med ett stot MEN... när jag lämnar karen i drygt 2 veckor som jag gjorde nu över julen för att åka skidor i Tandådalen med fru och hundar, då blir ju miljön sämre i karen och ser då att en del symptom på Guianacarorna kommer tillbaka igen. Diskusen som jag iofs misstänker är bäraren av det som smittat Guianacarorna har aldrig några symptom.
                        Hur som helst så är läget så att eftersom det är något som inte är ok med fisken så kan jag ju inte gärna sälja dom, eftersom de blir symptomfria när jag har allt i perfekt skötsel så kan jag inte heller avliva dom. Så då blir det en låsning dvs. karet är ett slags sanatorium för kroniker som med rätt behandling kan få ett långt liv. Där har jag tänkt så det ryker ur öronen. Men jag har landat i att jag accepterar att det är som det är
                        Diskusen letar räkor i den fantastiska Taiwanmossan (som jag säkert slängt 30 liter av sammanlagt så här långt) medan jag fyller karet med vatten helt obekymrat. Här är denna oerhört vackra mossa som fungerar som en slags undervattens-åtel för Diskus och Skalarer genom att den är sprängfylld med Körsbärsräkor och räklingar.
                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0373.jpg Visningar:	1 Storlek:	639.5 kB ID:     	2378298

                        Men om kronikerna inte fanns? Ja då skulle jag faktiskt som det känns idag i varje fall köra med Regnbågar även i detta karet. HiH och detta med flagellater verkar bara drabba ciklider så jag skulle nog behöva lämna dessa arter ett tag i detta karet. Men som sagt just nu är det ett limboläge med glad fisk som behöver pysslas om ordentligt. Så det accepteras för stunden. Inväntar en insikt om vad jag behöver göra. Än så länge har den inte anlänt.
                        Så om jag tänker på cikliders livslängd så kanske vi pratar om en vision på 5-10 år i detta karet.
                        Senast redigerad av Bluewing; 19 January 2018, 22:44.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Mr Woods

                          Jag vill också sända dig en hälsning Johnny!
                          Det känns kul att vara tillbaka på forumet, även om det inte är vad det en gång var!
                          Vi får göra någonting nytt av det!
                          Hej mannen! Så himla gott att ha dig tillbaka. Helskönt!!!! Hur är det med dig då? Det enda man kan säga om saker och ting vare sig det är naturvetenskapligt eller filosofiskt eller vad det nu är. Kanske den enda sanning som existerar: Allt förändras alltid!
                          Så visst det är inte vad det varit men det är på väg att bli nåt nytt igen. Så zoopet är på väg att kläckas igen. Det finns så många nya fina, nyfikna människor här med kunskap och kunskapstörst. Så tar du dig tid så ser du att det finns nåt som spirar. Målsättningen för mig är att successivt satsa mer tid och engagemang här men när tiden finns. Blir så glad av dina rader
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av miiaoo
                            Nice att du är tillbaks i Zoopetvärlden igen.
                            Jag fattar att dom är poppis, dojjorna. Har haft ett par hundar tidigare som verkligen hade uppskattat skor, på den tiden. Nuvarande pudeltrasa har inbyggda snöskor, mao massor med päls i tassarna. Blir det för mycket så fastnar snön och hon går på klackar, då får jag klippa såklart, för hon är liksom inte så förtjust i högklackat. Hon är mer den naturliga typen.
                            Jag håller me Nando, har du tankar kring kar och framtid så är jag också nyfiken.
                            Sen har jag en annan fundering, kring dina sillar. Praecoxara alltså. Har du någon bild på dem i jämförelse med annan fisk, som storleksreferens?
                            Jag funderar ju fram och tillbaks på olika regnbågar och även om det inte är dags förrän typ februarilönen så vill jag har mer på fötterna när det gäller hur helheten blir med de olika sorterna. Jag vill inte ha för lika de fiskar som redan går i karen. Lika på höjden, dvs avlånga, eller för korta på längden. Jag vill ha en kontrast med andra ord. I 720t går ju praktbarberna som är lika glossocepsis incisus i färg så dom går bort där och även i kuben där de blir för maffiga och sannolikt tar över allt och dessutom käkar räkor som snacks.
                            Lacustris är väldigt snygga i färgen, men jag vet inte så mycket mer om dom.
                            Sen är det ju det där med att formen på kroppen anger lite hur strömt de lever naturligt i det vilda. Jag bör i så fall satsa på de med högre rygg då mitt vatten inte snurrar i något speciellt högt tempo. Filtrering finns det så det räcker, men det är inte hög fart på vattnet mer än lokalt.
                            Vad har du för sorter? Jag tycker mig komma ihåg praecox och g.incisus. Har du fler? Eller har testat fler?

                            Eller såklart om någon annan som läser detta vet mer? Alla funderingar, råd och tips är välkomna här eller i min egen tråd.
                            Praecox är en av de känsligaste fiskar jag haft. Så den är definitivt kinkig det ska jag säga och i ditt kar ganska liten. Mina är lite som i storlek som en sebrafisk i längd nu, men det är inte färdigväxt utan det är ungdjur. Lacustris tycker jag verkar vara helintressanta, men vad tycker du om Melanotaenia Parkinsoni då? Helmaffiga biffar på sina över 15 cm. Sällskapliga och så snygga när hanarna kampar.
                            Här kan du se en helt galen bild på dom vid matningen:
                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2398.jpg Visningar:	1 Storlek:	473.7 kB ID:     	2378301
                            Annars så har du ju klassikern Boesmani som är riktigt snygg och lätt att få tag i.
                            Men när det gäller Parkinsoni så är det fart och fläkt. Vattnet för regnbågar sätter du sprutt på med en bra streamer. Då kan du ha ett härligt flöde på ett visst ställe som de och andra fiskar gärna hänger i.
                            Det är kul med nyfikna människor!
                            Sedan är Johan (Marten64) en rejält kunnig person på regnbågar. Du kommer väl ihåg att jag är världsmästare i gissning. Han vet mer men jag gissar gärna ihop med dig.
                            Senast redigerad av Bluewing; 19 January 2018, 23:23.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Ekenberg
                              Det skall få ta tid denna gång, något jag lärt av dig.....det behöver ju inte gå så snabbt . Vad skönt att höra att du har hittat balans och harmoni i tillvaron, men jag måste säga att jag genom din berättelse fick känslan av att du tillhörde de som lyckats finna just detta. Jag hoppas verkligen att sjukdomen gett vika och du njuter av livet och allt det har att ge. Alltid lika roligt när du är här på forumet. Du är saknad. Bara ditt underbara sätt att avsluta ditt inlägg " min vän" värmer otroligt och ger mycket kraft. Hoppas vi hörs snart igen min vän.
                              Jo jag har och har haft balans ganska länge. Även när jag tidigare var sjuk. Men livet är som en lök. Vi skalar av ett lager i taget och det lagret representerar hur vi upplever vårt liv. Sedan när man mognar genom att det händer saker man kanske inte räknat med som öppnar ögonen. Då kommer man till nästa lager...och nästa... och nästa. Så om jag när jag är t.ex. 30 tycker att det HÄR är att vara i balans så kommer jag troligen när jag är 40, 50, och som jag som passerat 60 inse flera lager djupare att det här är balans och då på ett djupare och mycket mer komplext sätt. Sedan i det där med balans så är det väl ofta så att vi människor tror att livet är normalt när det händer bara bra saker och det känns som ett enda långt sommarlov. Medans det egentligen i olika delar händer ganska jobbiga, t.o.m. hemska saker och härliga saker och allt där emellan. DET är det normala egentligen.

                              Så det är väl det jag menar att jag nu i gubbläge börjat inse att det är att vara i balans att må dåligt, få ångest känna ensamhet och bli sjuk lika som att vara lycklig, möta kärlek, känna samhörighet. Det är acceptansen av allt som är att vara i balans. Inte att vara en solstråle 24/7 Livet är allt en bra himla häftig berg och dalbana som skrämmer livet ur mig ibland. Och allt det är ok. När jag var yngre var balans att känna sig glad, lugn och stillsam. Nu har jag insett att det är sånt som händer precis som det andra. Det som gör allt meningsfullt är väl hur vi är mot varandra. Äsch nu babblar jag på om sånt jag tänker på mycket.
                              Det jag läst mest hela livet är ju filosofi och då blir det toksvårt med korta responser. Du bryr dig ju också om och värmer andra med din vänlighet och det känns ju här i hjärtat också.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Kan bara inte låta bli att lägga in den här bilden också från fjällen senast.
                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0355.jpg Visningar:	1 Storlek:	805.4 kB ID:     	2378304
                                Visst ser det vackert ut? Men det du som ser på bilden inte vet är att där framme åker min livs kärlek och är urförbannad på mig eftersom jag gett hennes skidor för bra glid.... bakåt som framåt. Det är därför hon traskar bredvid spåret uppför backen. Precis som livet ska vara

                                Återkommer med samma svammel om mina kvarvarande kar vid annat tillfälle. Se det som en följetong.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...