Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Här är förresten de senaste ynglen av Woffarna

    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      dom där barberna är ju urläckra för lite större kar =D jag skulle nästan bara få ha sådana i mitt kar... men dom är så snygga =D
      å en snygg mosaik gurami tittatde förbi såga jag =D nu tror jag det är dags för lite foton om alla dina kar... nån dag när inte jobbet sugit musten ur dig ;-)

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Här är förresten de senaste ynglen av Woffarna
        Dom såg rätt så stora ut, snart säljklara gissar jag?
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          har du med guppys ... =D

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av tanteva
            dom där barberna är ju urläckra för lite större kar =D jag skulle nästan bara få ha sådana i mitt kar... men dom är så snygga =D
            å en snygg mosaik gurami tittatde förbi såga jag =D nu tror jag det är dags för lite foton om alla dina kar... nån dag när inte jobbet sugit musten ur dig ;-)
            Nu har jag ju bara två kar till som är igång förutom dessa två. Men Purpurhuvudsbarber är en vacker humörhöjande fisk som varmt rekommenderas.
            Ursprungligen postat av KJE

            Dom såg rätt så stora ut, snart säljklara gissar jag?
            Japp de är väl ca 35-40 mm nu. Det smått komiska är att även om de är svåra att få tag på så är de uppenbarligen inte helt lättsålda, vilket skapar ett bekymmer i sig. Så de senaste kullarna har fått "försvinna" av sig självt.
            Ursprungligen postat av tanteva
            har du med guppys ... =D
            Har man skaffat Endlers så är det som att ha fått ett virus. De är överallt och är omöjliga att ta bort och jag kan inte avliva en frisk fisk och vill inte heller. Detta karet var helt tömt efter det att jag sålde alla guppys i det. Fyllde på vattnet och tog över Woffarna. Vad hittade jag då? Jo några guppys som måste hållit andan en timme minst. Enda sättet att få bort Guppys är att skaffa Skalarer i karet. Men nu har jag gett upp och inser att deras avkommor kommer att följa med till ålderdomshemmet.
            Senast redigerad av Bluewing; 17 October 2016, 12:24.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              se det lite av att skaffa sig ... pest att skaffa guppy.... =p jag har fått så många nu så jag måste bara flytta över dom... de andra fiskarna gillar det inte.. för tillfället har jag dessutom 2 *större* pumpar gående med makaroner i för ett 200 liters minst, plus skum... och vadd... =P.. men jag skall ge bort ett stort gäng snart, en kompis ville ha =D va bra sa jag hur många ?... så jag skall i vart fall ha dom i en egen karantän innan dom flyttar för säkerhets skull med... =*)

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Vad roligt med en fisk-uppdatering Dom ser jättefräscha ut

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  äter inte stora woffar å discus några guppys ? tänkte de har ju stora munnar i vart fall ..... men visst är det så att man får står sitt kast när man skaffat guppys... så där det =D

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Mu(sic)
                    Vad roligt med en fisk-uppdatering Dom ser jättefräscha ut
                    Roligt att du tycker båda sakerna Cathrin
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av tanteva
                      äter inte stora woffar å discus några guppys ? tänkte de har ju stora munnar i vart fall ..... men visst är det så att man får står sitt kast när man skaffat guppys... så där det =D
                      Nja. Woffarna söker föda ganska lågt dvs. botten upp till mitten av karet ungefär. Guppyyngel föds ju vid ytan och håller sig där. Men i stora Woffekaret har jag ju Skalarer som skulle kunna ta sig tvärs genom glaset för att ta ett yngel. Bästa yngelrövaren på den här sidan om månen, Eva.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Jag chimar in och samtycker till att de där woffarna är förbaskat fina (och snyggt filmat dessutom)!

                        Hoppas du får sålt några ungdjur nu, Johnny!
                        Det borde ju bli en jädra åtgång på dessa.
                        Jag hade tagit ett rejält gäng om det var läge med det nya, större karet - men det får bli senare.
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 October 2016, 18:31.

                        Kommentar

                        • KJE
                          • August 2013
                          • 1066

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Jag chimar in och samtycker till att de där woffarna är förbaskat fina (och snyggt filmat dessutom)!

                          Hoppas du får sålt några ungdjur nu, Johnny!
                          Det borde ju bli en jädra åtgång på dessa.
                          Jag hade tagit ett rejält gäng om det var läge med det nya, större karet - men det får bli senare.
                          Jag hade också varit intresserad om jag hade haft ett akvarium med större bottenyta och bott närmare
                          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            Tur för mina guppys jag inte kan ha scalarer =P.. dom skall ju få flytta egna byttor... inte gjort än annat kom i vägen ha ha

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Jag chimar in och samtycker till att de där woffarna är förbaskat fina (och snyggt filmat dessutom)!

                              Hoppas du får sålt några ungdjur nu, Johnny!
                              Det borde ju bli en jädra åtgång på dessa.
                              Jag hade tagit ett rejält gäng om det var läge med det nya, större karet - men det får bli senare.
                              Vi får se hur det blir med försäljningen, Mats. Men bättre ciklid är svårt att tänka sig. Nyfiken, modig, intressanta beteenden, vacker, tålig, yngelvårdande och kan leva otroligt tight med andra par utan att skada varandra. Får jag inte alla sålda kan det faktiskt tänkas att jag modifierar mitt asienkar med en massa grottor och slänger in en grupp där. Helt fel världsdel. Men skulle kunna tänka mig fler Guianacaras i det karet. Då inte bara Woffarna eller då Owroewefi som menas.
                              Ibland är det ju så att man kan tröttna på en art. Det blir liksom trist och man upplever fisken stereotyp.
                              Med denna art så är det fniss (från mig då menas det förstås) , action, spänning och rejält med relation när de väl släppt sin blygsel. De äter allt och jag tror det där mjuk-kaxiga de har i sin grundkaraktär är så oemotståndligt charmigt.
                              Sedan finns det förstås också en fördel med en grävande art som dagligen re-designar bottenytan.
                              Så där går tankarna. Kul att spåna iväg
                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2386.jpg
Visningar: 121
Storlek: 174,2 KB
ID: 2361682

                              Apropå detta med asienkaret.
                              Mina regnbågar i asienkaret börjar att åldras så smått och gruppen krymper. Så frågan är vad som ska ske härnäst. Mina Garra Flavatra gissar jag kommer att bli gamla.
                              Vuxna äldre regnbågar verkar satsa på att chilla i strömmen mest och den lekfullhet som jag charmades av är som bortblåst.
                              Ska jag skaffa nya regnbågar?
                              Ska jag hålla mig till asien?
                              Är det att "häda" att blanda friskt från olika världsdelar?
                              Så gällande jobbkaret så är det många tankar just nu.
                              Det var min kvinna som släppte bomben förra vecka: Ska du inte släppa ner en grupp av så intressanta fiskar i jobbkaret?
                              Ja, ska jag göra det? Hmmmm....
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • KJE
                                • August 2013
                                • 1066

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Vi får se hur det blir med försäljningen, Mats. Men bättre ciklid är svårt att tänka sig. Nyfiken, modig, intressanta beteenden, vacker, tålig, yngelvårdande och kan leva otroligt tight med andra par utan att skada varandra. Får jag inte alla sålda kan det faktiskt tänkas att jag modifierar mitt asienkar med en massa grottor och slänger in en grupp där. Helt fel världsdel. Men skulle kunna tänka mig fler Guianacaras i det karet. Då inte bara Woffarna eller då Owroewefi som menas.
                                Ibland är det ju så att man kan tröttna på en art. Det blir liksom trist och man upplever fisken stereotyp.
                                Med denna art så är det fniss (från mig då menas det förstås) , action, spänning och rejält med relation när de väl släppt sin blygsel. De äter allt och jag tror det där mjuk-kaxiga de har i sin grundkaraktär är så oemotståndligt charmigt.
                                Sedan finns det förstås också en fördel med en grävande art som dagligen re-designar bottenytan.
                                Så där går tankarna. Kul att spåna iväg
                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2386.jpg
Visningar: 121
Storlek: 174,2 KB
ID: 2361682

                                Apropå detta med asienkaret.
                                Mina regnbågar i asienkaret börjar att åldras så smått och gruppen krymper. Så frågan är vad som ska ske härnäst. Mina Garra Flavatra gissar jag kommer att bli gamla.
                                Vuxna äldre regnbågar verkar satsa på att chilla i strömmen mest och den lekfullhet som jag charmades av är som bortblåst.
                                Ska jag skaffa nya regnbågar?
                                Ska jag hålla mig till asien?
                                Är det att "häda" att blanda friskt från olika världsdelar?
                                Så gällande jobbkaret så är det många tankar just nu.
                                Det var min kvinna som släppte bomben förra vecka: Ska du inte släppa ner en grupp av så intressanta fiskar i jobbkaret?
                                Ja, ska jag göra det? Hmmmm....
                                Den ser bara för härlig ut, lite dumsnäll på något vis
                                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                                Kommentar

                                Arbetssätt...