Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Jag hörde att de hade tagit in en mästerfotograf för just detta nummer. Han/hon är tydligen känd som extremt duktig inom detta med fotografering. Vilken tur att ni fick en sådan på kroken.
    haahaaaa... du är allt lite tokig du..

    Trevlig Helg på dig Johnny!
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      Tack det samma Johnny.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av PiaJo
        haahaaaa... du är allt lite tokig du..

        Trevlig Helg på dig Johnny!
        Det är nog en ganska korrekt iakttagelse
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Ursprungligen postat av Bluewing
          [ATTACH]77719[/ATTACH]
          Slutade jobbet kl. 12. Åkte direkt till skogen med min älskade kvinna och hund. Sitter nu på baksidan under klarblå himmel med min fanclub, en nybakad tidning och en favoritöl.
          Vill bara önska er alla en underbar fredag!
          Det där såg mysigt ut Tack detsamma!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522


            Pysslat om mina regnbågar och Flavatror. Skulle egentligen kunna tänka mig Praktbotior i detta karet också, men gissar att de skulle ta samtliga Amanos, vilket inte är ok. Är det någon av er som vet?

            Gjorde rent filtret JBL Ciristalprofi e1901 igår för första gången på ett år. Det var fyllt med en svart sörja och gick lite tungt. Men rengöringen var nog det enklaste jag någonsin gjort på ett externt filter. Impeller och de delarna satt fast med ett snabbfäste så det var bara ta bort och att göra rent. Filterkorgarna har handtagsamtliga. Så på en kvart var allt i skick som nytt. Så himla nöjd med den pumpen. Den är som en urstark traktor faktisk.

            Karet är fortfarande utan Co2 men det växer tillräckligt bra ändå med gödning. Detta är nästan det kar som ger mi mest glädje faktiskt. Glada vackra fiskar som älskar mat och sprider glädje kring karet.
            Ibland funderar jag faktiskt att gå över till asiatiskt/oceanien i flera av mina kar. Vem vet. Det kanske t o m blir regnbågar istället för diskus. Det ni
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Drömmen om ett Discusakvarium

              I övrigt så är livet helt underbart faktiskt. Vet inte om jag har mått bättre i vuxen ålder över huvud taget. Efter det att jag blev frisk så har jag kunnat börja träna. Ändrat kost så jag är numera 9 kg lättare. I helgen som gick var jag ute och paddlade i fyra timmar i minusgrader. Det är första gången på ett år som jag kunnat göra det. Det var helt fantastiskt. Här är en bild när jag paddlade ut på morgonen:
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1445586629.549567.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,6 KB
ID: 2173068

              Annars så grunnar jag mycket på vad som ska ske med mina kar. Lidot med skalarer och Co2 ger daglig harmoni. Mitt Lido 125 med en hysterisk endlersodling kommer kanske att tömmas och att jag kommer att byta kar till mitt vision 180 och köra med snäcklekare.
              Att jag skriver så lite är mest för att livet är så roligt så att jag bara hinner läsa. Har nog suttit mycket vid Zoopet för att jag inte orkat annat.

              Nu när jag känner mig som en något rynkig 25-åring så blir det ibland bara tid att läsa om er andra. Inte skriva.

              Jag ska ju dessutom skaffa en hund till (Flatcoated retriever) och den tiken som ska föda min nästa hund ska valpa idag eller imorgon. Jättespännande.
              Här är förresten min Cilla som sett sin husse och vil ge kärlek direkt:
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1445587026.375548.jpg
Visningar: 1
Storlek: 470,6 KB
ID: 2173069
              Men jag känner mig som en del av Zoopet och läser om er men som sagt: Lycka ställer till det. [emoji6]
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Halloj Johnny!
                Gott att höra att du mår bra och att livet leker!
                Vilken typ av snäckskalslekare känner du för?
                Snäckskalslekarna är en väldigt intressant gren av Tanganyikaciklidhållningen, och man kan bli sittande riktigt länge framför karet och bara kolla in hur de donar runt. Det blir ju, som alltid, lite extra skoj när kolonibeteendet utkristaliserar sig och gränserna blir mer vaga.
                Zoopet är ju inte så Tanganyika-inriktat, men det vore kul att få följa ett eventuellt T-kar hos dig!

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  Gott att höra Johnny att det går bra för dig. Man saknar ju dina inlägg så du måste se till att bli lite "Lycklig" när du sitter vid datorn och Zoopet ☺
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1445603793.849380.jpg
Visningar: 1
Storlek: 326,4 KB
ID: 2173070
                    Vill bara önska er alla en riktigt härlig fredag.
                    Är ju själv uppmärksam på maten och vill här visa ett vegetariskt alternativ som ger energi och avslappning.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Halloj Johnny!
                      Gott att höra att du mår bra och att livet leker!
                      Vilken typ av snäckskalslekare känner du för?
                      Snäckskalslekarna är en väldigt intressant gren av Tanganyikaciklidhållningen, och man kan bli sittande riktigt länge framför karet och bara kolla in hur de donar runt. Det blir ju, som alltid, lite extra skoj när kolonibeteendet utkristaliserar sig och gränserna blir mer vaga.
                      Zoopet är ju inte så Tanganyika-inriktat, men det vore kul att få följa ett eventuellt T-kar hos dig!
                      När det gäller snäckskalslekare så är jag nog en mogen Bambi på i varje fall tunn is dvs. jag vet inte vad jag borde starta med?
                      Håller på att läsa in mig så smått på deras behov gällande inredning etc. och hart än så länge ingen inre bild av hur det ska se ut. Vet mer hur jag inte vill att det ska se ut dvs. ingen sandmanege med utströdda snäckskal jämnt fördelade. Vill ha höjd och någon slags naturlig illusion av djup i karet. Går det över huvud taget? Lido 125 kan kanske bli bra genom att det är en fyrkantig plats med hyggligt djup. Men hur få till det på höjden? Någon därute som har en bild eller idé om det.
                      Har tittat runt på snäckskalslekare och märker ju att det finns en del men flera som är snarlika dvs. "samma" fisk men i olika färgställning. Så där ligger väl också en frågeställning om det verkligen är samma beteenden eller om det finns individuella skillnader. Är fodret lätt/svårt?
                      Hur som helst så känns det kul att få en pirrig nybörjarkänsla.
                      Garra Flavatra i det här karet får flytta till mitt 450 Garra-kar Några L-malar får gå till diskuskaret. Endlers invasionen lägger jag i separat kar och skänker bort.
                      Finns någon mindre Tanganyika som kan hålla till i mellanzon eller högre upp?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        [ATTACH]77787[/ATTACH]
                        Vill bara önska er alla en riktigt härlig fredag.
                        Är ju själv uppmärksam på maten och vill här visa ett vegetariskt alternativ som ger energi och avslappning.
                        Haha! Najs

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Webo
                          Gott att höra Johnny att det går bra för dig. Man saknar ju dina inlägg så du måste se till att bli lite "Lycklig" när du sitter vid datorn och Zoopet ☺
                          Tack Morten. Känns trevligt att vara saknad. Tids nog blir det nog så igen när det blir höst/vinter ute. Men datorn blev lite av en flykt tidigare och nu känns livet väldigt attraktivt. Menar inte att just Zoopet inte känns bra utan vill inte ha för mycket datortid jämfört med livstid.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Mu(sic)
                            Haha! Najs
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              När det gäller snäckskalslekare så är jag nog en mogen Bambi på i varje fall tunn is dvs. jag vet inte vad jag borde starta med?
                              Håller på att läsa in mig så smått på deras behov gällande inredning etc. och hart än så länge ingen inre bild av hur det ska se ut. Vet mer hur jag inte vill att det ska se ut dvs. ingen sandmanege med utströdda snäckskal jämnt fördelade. Vill ha höjd och någon slags naturlig illusion av djup i karet. Går det över huvud taget? Lido 125 kan kanske bli bra genom att det är en fyrkantig plats med hyggligt djup. Men hur få till det på höjden? Någon därute som har en bild eller idé om det.
                              Har tittat runt på snäckskalslekare och märker ju att det finns en del men flera som är snarlika dvs. "samma" fisk men i olika färgställning. Så där ligger väl också en frågeställning om det verkligen är samma beteenden eller om det finns individuella skillnader. Är fodret lätt/svårt?
                              Hur som helst så känns det kul att få en pirrig nybörjarkänsla.
                              Garra Flavatra i det här karet får flytta till mitt 450 Garra-kar Några L-malar får gå till diskuskaret. Endlers invasionen lägger jag i separat kar och skänker bort.
                              Finns någon mindre Tanganyika som kan hålla till i mellanzon eller högre upp?

                              Ja, då vill du inte inreda karet som jag har gjort för de Lamprologus multifasciatus som jag har i ett litet 112-litare. Dessa multisar kan jag dock rekommendera som bra ”förstagångs”-snäckskalslekare.
                              Man får väl kolla in hur de lever i det naturliga, och spinna vidare på det. I multismiljön finns inte så mycket höjd att tala om, snarare vidsträckta sandområden fulla med snäckskal.
                              Kolla in JiWe:s tråd, han har fått till det riktigt fint med hela tre arter, varav en snäckskalslekande, i sitt T-kar.
                              Pia har också ett T-kar nu, och där finns nog mycket att hämta inredningsmässigt


                              En fin fisk att ha i mellan- och övre zonen i ett T-kar är Tanganyika-lyktögon. Lägger en liten film från 960-karet där jag hade en grupp sådana förr i tiden.


                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Ja, då vill du inte inreda karet som jag har gjort för de Lamprologus multifasciatus som jag har i ett litet 112-litare. Dessa multisar kan jag dock rekommendera som bra ”förstagångs”-snäckskalslekare.
                                Man får väl kolla in hur de lever i det naturliga, och spinna vidare på det. I multismiljön finns inte så mycket höjd att tala om, snarare vidsträckta sandområden fulla med snäckskal.
                                Kolla in JiWe:s tråd, han har fått till det riktigt fint med hela tre arter, varav en snäckskalslekande, i sitt T-kar.
                                Pia har också ett T-kar nu, och där finns nog mycket att hämta inredningsmässigt


                                En fin fisk att ha i mellan- och övre zonen i ett T-kar är Tanganyika-lyktögon. Lägger en liten film från 960-karet där jag hade en grupp sådana förr i tiden.


                                https://www.youtube.com/watch?v=Ha1QhtigFhU
                                Tack för respons. Jag tycker inredningen som du gjort är fint och så som många gör med sina skal ett rejält funktionellt kar. Men går inte igång på det inredningsmässigt som t.ex. ditt mindblowing Princesskar med ett halvt ton sten i. Så kommer jag inte på hur jag ska få det till att bli mer dynamiskt så får det bli en annan art. Möjligen kan jag limma moduler av "sten" på bakrutan som ett slags "tak" en bit ovanför. Men skulle helst slippa limma.
                                Gillar dina Lampeye som påminner om en favorit Normans lyktögon.
                                Har kollat en del på Pias kar som är fint, ska kolla även i JiWes tråd. Tack än en gång för tips.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...