Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Har nu hållit på med akvarierna hela förmiddagen. Tycker det är rejält avkopplande med rengöring av förfilter, skrapa rutorna och liknande aktiviteter. Fiskarna mår utmärkt vad jag kan se.
    Hade ett sår på sidan av diskushonan som började bli fult trots bra vattenbytesrutiner och körde då med Voogle med dosen för sjuk fisk som innebär högre doser i fem dagar i sträck. Från dag 2 började såret läka och nu på dag 5 så är såret helt läkt och endast lite blekare i färgen än på henne i övrigt. Imponerad av vad det preparatet gör med hälsan på fisken.
    Inte så mycket nytt att berätta då det går i lugn lunk i samtliga kar.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Men kan inte låta bli att visa en bild på en av regnbågshanarna. Visst är han stilig! Bilden är usel och oskarp. Men du ser färgerna. Han är nu 17 cm inkl. stjärtfenan.
      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1444658447.159610.jpg
Visningar: 1
Storlek: 271,1 KB
ID: 2172984
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        Mycket fin.
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Härligt att höra att det puttrar på i skönt mak!
          Det där Voodoo-Voogle verkar vara toppstuff att ha i karet, får kolla in det vid tillfälle.
          Fina fiskar, de där regnbågsfigurerna.

          Själv skall jag inom kort börja pyssla med det roligaste inom akvaristiken - inredning! Sågen har redan börjat gå i diverse träbitar, som behövs göras lite anpassningsbara. Jävlar sicken go' vinter det skall bli!

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Men kan inte låta bli att visa en bild på en av regnbågshanarna. Visst är han stilig! Bilden är usel och oskarp. Men du ser färgerna. Han är nu 17 cm inkl. stjärtfenan.
            [ATTACH]77685[/ATTACH]
            Jag visste inte att dom kan bli så stora Och vilka färger! Tjusiga

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              En till intressant tråd som jag inte kommit mer än till hälften på än, har ännu inte sett dessa diskusar det kommer att bli , men jag läser vidare, för mellan snacket mellan låtarna *filmerna* är så nedrans underhållande, jag är så förtjust i hur det snackas och hur mycket kunskap man super in... =D fina rengbågar har du ialf =D

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Ursprungligen postat av tanteva
                En till intressant tråd som jag inte kommit mer än till hälften på än, har ännu inte sett dessa diskusar det kommer att bli , men jag läser vidare, för mellan snacket mellan låtarna *filmerna* är så nedrans underhållande, jag är så förtjust i hur det snackas och hur mycket kunskap man super in... =D fina rengbågar har du ialf =D
                Jag plöjde hela tråden på semestern 2013 just när jag höll på att starta upp mitt första kar på många år. Mycket underhållande och informativ läsning [emoji2]


                Skickat från min iPhone med Tapatalk

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ursprungligen postat av tanteva
                  En till intressant tråd som jag inte kommit mer än till hälften på än, har ännu inte sett dessa diskusar det kommer att bli , men jag läser vidare, för mellan snacket mellan låtarna *filmerna* är så nedrans underhållande, jag är så förtjust i hur det snackas och hur mycket kunskap man super in... =D fina rengbågar har du ialf =D
                  En riktigt bra tråd, både underhållande och lärorik. Kan verkligen rekommendera den
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Härligt att höra att det puttrar på i skönt mak!
                    Det där Voodoo-Voogle verkar vara toppstuff att ha i karet, får kolla in det vid tillfälle.
                    Fina fiskar, de där regnbågsfigurerna.

                    Själv skall jag inom kort börja pyssla med det roligaste inom akvaristiken - inredning! Sågen har redan börjat gå i diverse träbitar, som behövs göras lite anpassningsbara. Jävlar sicken go' vinter det skall bli!
                    Har man bara välmående fiskar så behövs ju inget Voodoo-Voogle Men om det händer grejer med fiskarna som inte är ok så kan det göra att man slipper köra med mediciner. Upplever inte heller att det blir en obalans efteråt.
                    Det där med inredning är bland det roligaste man kan ägna sig åt. Blir nästan lite avundsjuk
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Har man bara välmående fiskar så behövs ju inget Voodoo-Voogle Men om det händer grejer med fiskarna som inte är ok så kan det göra att man slipper köra med mediciner. Upplever inte heller att det blir en obalans efteråt.
                      Det där med inredning är bland det roligaste man kan ägna sig åt. Blir nästan lite avundsjuk
                      Det låter som en riktigt bra grej, voogle-stuffet - skall kolla på det!
                      Japp, inredandet är en nästan magisk process! Jag skall försätta mig i inredartrans här i höst och vinter - och så slänger jag in någon bild på resultatet vid tillfälle.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1444997348.300331.jpg
Visningar: 1
Storlek: 284,7 KB
ID: 2173012
                        Slutade jobbet kl. 12. Åkte direkt till skogen med min älskade kvinna och hund. Sitter nu på baksidan under klarblå himmel med min fanclub, en nybakad tidning och en favoritöl.
                        Vill bara önska er alla en underbar fredag!
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Härligt! Snygg firre på omslaget btw..
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Detsamma önskar jag er Johnny . Vi har +14, stämmer inte alls in på höst här uppe hos oss, något är helt galet

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Härligt! Snygg firre på omslaget btw..
                              Jag hörde att de hade tagit in en mästerfotograf för just detta nummer. Han/hon är tydligen känd som extremt duktig inom detta med fotografering. Vilken tur att ni fick en sådan på kroken.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Detsamma önskar jag er Johnny . Vi har +14, stämmer inte alls in på höst här uppe hos oss, något är helt galet

                                //Inger
                                Tack. konstigt men härligt
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...