Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Men är det bättre byta vatten i mörkt kar?
    Jag vet inte, faktiskt. Det beror antagligen på en mängd orsaker. Man får nog pröva sig fram tills man lär känna sina diskusar under de förutsättningar som råder med inredning, rummet karet står i, ljus, etc.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Efter urladdningen eller vad fasiken nu som hände så är gruppen hundvalpar tillbaka och gruppen känns plötsligt genomharmonisk. Några av de större är stundals för första gången utan ränder. På något sätt så känns det lite som efter ett gräl att spänningar har släppt i gruppen.
      Här är bilder på valparna:
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 191,3 KB
ID: 2148830Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 207,5 KB
ID: 2148831Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0004.jpg
Visningar: 2
Storlek: 195,7 KB
ID: 2148832Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0005.jpg
Visningar: 2
Storlek: 152,3 KB
ID: 2148833Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0008.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,3 KB
ID: 2148834Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0009.jpg
Visningar: 2
Storlek: 137,2 KB
ID: 2148835Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0010.jpg
Visningar: 1
Storlek: 217,7 KB
ID: 2148836

      Vem behöver TV med Diskus i hemmet egentligen Tycker buffelhjorden inte behöver hälsa på mer den närmaste månaden eller så.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Fina. Snart har du namn på var och en och ser skillnad på dem allihop.
        350L Diskus

        Kommentar

        • woodlund
          • December 2011
          • 666

          Såhär i början är de inte vana vid dina händer i akvariet och därför blir det lätt skrämda men de vänjer sig snart och då är de ofta mer i vägen om man vill göra något i karet
          du sade även att de började smågnabbas med varandra efter vattenbytet , det är ju så att vattenbyten ofta triggar lekbeteendet och det kan vara därför de blev lite mer aggresiva .

          Säger en sak med säkerhet dock , skitsnygga fiskar du fått tag i där Johnny " tummen upp tiofallt "
          1900Liter Diskusvatten


          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Drömmen om ett Discusakvarium

            Woodlund: Roligt att du tycker de är fina. Det gör jag också.

            Einarsson: det kommer väl. När alla har samma färg så blir det inte helt enkelt i början att skilja ut vem som är vem. Men börjar känna igen några.

            Jag har märkt att dessa fiskar mer än andra jag haft reagerar just på förändringar. De har ju växt upp i kar helt utan gömställen men blir verkligen påverkade av flytten. De tre största glider allt oftare runt helt utan ränder oavsett vad som händer. De som känns som längst ner i rangordning och som skriker - vänta på mig och ängsligt simmar ifatt gruppen, skiftar ständigt i färg och har oftare ränder. Medan tre av dem tar sina egna beslut och bara drar iväg. De är ofta utan ränder.
            Om jag skulle peka ut en enda sak som fascinerar mig mest så är det dessa konstanta skiftningar i humör och stämning i gruppen.

            Men äta det gör de knappt. Matade med vita mygglarver igår. Inte en enda slank ner. Vet att de oftast inte äter i början men längtar efter när de tar maten igen.

            Ni som har Diskus, stänger ni av cirkulationen (menar det som skapar cirkulationen, filtren) vid matningen?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • woodlund
              • December 2011
              • 666

              Nej jag stänger aldrig av någon cirkulation vid matning , faktum är att ibland tror jag att jaktlusten triggas av just cirkulationen då maten inte bara singlar ner utan rör sig lite som något levande p.g.a strömmen
              1900Liter Diskusvatten


              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Jag stänger inte av, men drar ner lite på cirkulationen.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Kör du med samma Slimeline i båda karen? Jag har kollat igenom massor med sidor i båda trådarna och ser jag rätt så gör du det, men lika bra att fråga. Är du nöjd med den eller känner du i efterhand att du velat haft något annat?
                  (Försöker välja bakgrund till mitt nya. )
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Drömmen om ett Discusakvarium

                    Jag har BTN Amazonas Slimline. Är tvärnöjd och skulle valt dem igen om jag nu inte skulle ha Tanganyika eller nåt sånt.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Jag stänger inte heller har cirkulationen. Jag kastar i den frystorkade maten rakt i den så hjälper det till att trycka ner den i vattnet så de itne behöver hämta alla matbitar på vattenytan.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Tony Johansson
                        • February 2008
                        • 44

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Ja, det stämmer säkert att det är hannarna som "glömmer" att andas ordentligt när de ser honorna

                        Hoppas någon kan ge oss ett mer "riktigt" svar på det hela
                        Ha ha,,,här studeras varenda fen tag och simtag i karet.Det är helt normalt att fisken ibland kan ha en stängd gäle.Brukar släppa efter en eller någon dag.Har alla fiskar stängda gälar och står och hostar samt gnider sig mot saker så är det ett tecken på att nått är galet i karet.
                        www.tonysdiskus.se

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Drömmen om ett Discusakvarium

                          Ursprungligen postat av Tony Johansson
                          Ha ha,,,här studeras varenda fen tag och simtag i karet.Det är helt normalt att fisken ibland kan ha en stängd gäle.Brukar släppa efter en eller någon dag.Har alla fiskar stängda gälar och står och hostar samt gnider sig mot saker så är det ett tecken på att nått är galet i karet.
                          Japp precis så är det. Det kan hända att jag missar nåt simtag ibland iofs
                          Alla har inte stängd gäle och de som har, slutar efter ett tag. Inget kliande alls eller hostande eller så.
                          Däremot så är det som att de upplever ljuset starkt. Alla är framme om det är släckt. När det tänds så står de flesta och hukar på en skuggig plats. Är det för ljust från fönstren i rummet backar de också hem. Men lite dunklare i rumme så är alla framme. Efter ett tag när det är tänt så är det likadant. Det börjar bli 3 grupperingar i karet.

                          Så man kan inte säga att de landat i karet än. Mat är de måttligt intresserade av.
                          Men ibland läser man om Diskus att de inte gillar strömt vatten. Är ett ordinärt eheim strilrör längs ytan allt för strömt?
                          Skälet till att jag frågar är att de gärna håller till i motsatta sidan från strilröret.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Jag har fullt flås ifrån FX6utblåset och det störs de inte av. Så kan inte tänka mig att de lider av ett litet strilrör. :-) De är ju trots allt platta så de ställer sig emot eller med eventuell ström så påverkas de i princip inte.

                            De vänjer sig vid ljuset också, ge dem lite tid bara. :-) Och nattljus som sagt! Så det aldrig är helt mörkt, bra att ha.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Johnny, jag har strilrör från bägge sidor - ett mindre och ett lite större, och dom bryr sig inte. Att jag drar ner på flåset, beror på att dom här jädrans "maskarna" jag matar med ibland, far runt i hela karet.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ok. Ändrade utblåset från det högra Juwelfiltret och det blev en lugnare andning hos Diskusarna när det blev mer ytrörelse.

                                Men även om flera blir lite triggade nu när det skrivs så mycket om Diskus så vill jag flagga för att den är verkligen inte helt enkel. Som ny på Diskus är det en hel del att vänja sig vid, som på sätt och vis är nytt. När de är stressade av allt nytt som mina fortfarande är så blir det en del små beteenden som är snarlika sjukdomar och potentiella problem. Som nybörjare på Diskus och om du som jag har lätta drag av Kycklingpappa så är det lätt att veva upp sig och börja med problemlösning med en fisk som kommer att reagera på det mesta som du gör, som den inte är van vid, med stress och ytterligare otrygghet. Då är man inne i en ond cirkel.

                                Så jag inser också att detta inte går att läsa sig till speciellt bra utan måste upplevas på riktigt.
                                Åter igen får jag träna på det som är svårast av allt, att sitta på händerna och göra absolut ingenting mer än normal skötsel. Suck.... så himla svårt för en Duracellkanin. Stundtals känns det som att skallen är svullen av alla intryck. Så det där meditativa som beskrivits att man glor i timmar och blir alldeles lugn, det kan ni fetglömma. När de har landat i karet och äter som de ska och inte hulkar, hostar, svartnar eller allt vad de små liven kan hitta på. Då ska jag dra ner rullgardinen och sova en vecka... i sträck.

                                Går det åt helvete med det hela å andra sidan så fattar jag att folk inte riktigt släpper sina Diskusar. De flyttar in under huden på nolltid. Men lyssnar jag på erfaret folk så ska det tydligen bli så bra så om 3-5 veckor..... Fan trot
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...