Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Egentligen skulle jag gärna hämta det nästa vecka iofs Men nu måste det rymmas i budgeten. Men ärligt talat är det riktigt kul att tänka högt här i forumet och låta tankarna mogna till ordentligt.
    Funderade först på ett Akvastabil Mark 2 med bänk. Men just nu lutar det åt ett Juwel Vision eller Rio 450 liters. Dels för att det är billigare än Akvastabil och att jag trivs riktigt bra med det Juwel jag redan har. Eftersom det är med 4 lysrör och jag kan välja att släcka ett par går det att få det något mörkare.
    Men med bänk är det ändå 10.000:- komplett. Kommer nog att behålla original innerfilter inledningsvis under uppstarten. När det krävs mer tryck kompletterar jag med ett rejält ytterfilter tror jag. Men på så sätt behöver jag inte skaffa allt direkt.

    När det är inskaffat skulle jag absolut behöva ett CO2 trycksatt akvarium för ett Aquascapeupplägg. Skulle också sedan vilja ha en stor räkkub. Det innebär egentligen 3 akvarium. Men får börja med Diskusakvariet först.

    Lite svårt att sitta här och skriva i Zoopet när man har en kärleksfull Flatcoated-tik som vill slicka en i örat hela tiden. Är i husvagnen i Tandådalen just nu. Härligt, men lite tomt på akvarier.

    Men åter till temat. Det jag börjar leta efter också är var det finns Diskus i riktigt bra kvalité runt mälardalen. Vill ha svenskodlat och naturformsliknande.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Läste idag igenom tankar om Diskus i ett växtakvarium . Den är på engelska från Tropicas sida. Har lättare för engelska än danska.
      Tycker den var intressant då jag tyckte jag förstod bättre varför det är svårt att ladda på med växter i ett Diskusakvarium.

      Tror jag kommer att vilja ha ganska gott om växter ändå. Dels för att det är roligt med växter och dels för att det är snyggt. Det står en del om växttips där om växter som tål högre temp på 27-28 grader.
      Ni som haft/har Diskus, vilka växter tyckte ni fungerade bra? I artikeln står det om Svärdsplantor, en del Anubias och några Cryptocoryne.
      Tacksam för tips.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Jag tyckte Anubias var tråkiga förr i tiden, men nu älskar jag dem, de små är helt otroligt fina att fästa på grenar och rötter.

        Jag försöker ju ha mycket växter i mitt kar, och en väldig massa anubias blir det. Men eftersom de är så underbara och kan planteras på grenar och annat så behöver de ju inte vara ivägen på botten och då kan man ha ett riktigt grönt kar samtidigt som man håller botten fri och lättåtkomlig, då blir det lätt att hålla rent.

        Det är ju rätt många som kör på den här varianten om man kollar runt på youtube etc.
        350L Diskus

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Hmmm, tur att mina växter inte läste det där, det var nog bara någon enstaka sort som inte funkade. Nu har jag inte läst artikeln, och troligen var det inte samma förutsättningar.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Nu vet inte jag om just Anubias, Cryptocorine och Svärdsplantor tål högre temperaturer bättre än andra växter, men det är dessa typer av växter jag har haft i "sällskapskar" med Discus - och det har fungerat fint.
            Här är ett par bilder (tagna 07, tror jag, med dåvarande digital "instamatic"-kamera) på ett Discuspar som trots att de oftast lekte på rotdelar, titt som tätt valde Svärdsplantor för sina lekar.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Einarsson
              Jag tyckte Anubias var tråkiga förr i tiden, men nu älskar jag dem, de små är helt otroligt fina att fästa på grenar och rötter.

              Jag försöker ju ha mycket växter i mitt kar, och en väldig massa anubias blir det. Men eftersom de är så underbara och kan planteras på grenar och annat så behöver de ju inte vara ivägen på botten och då kan man ha ett riktigt grönt kar samtidigt som man håller botten fri och lättåtkomlig, då blir det lätt att hålla rent.

              Det är ju rätt många som kör på den här varianten om man kollar runt på youtube etc.
              Håller med om att Anubias är en riktigt snygg växt och det är en växt som jag kommer att sätta in i burken.
              Men söker lite långsträckta växter, lite som Svärdsplantor, men gärna också såna som drar lite åt rött i färgen.

              Ursprungligen postat av ansjo
              Hmmm, tur att mina växter inte läste det där, det var nog bara någon enstaka sort som inte funkade. Nu har jag inte läst artikeln, och troligen var det inte samma förutsättningar.
              Vet inte om jag får analfabetväxter eller inte själv, men jag får väl se till att de inte får veta för mycket.
              Har du någon bild på det Diskusakvariet Anders? Please.....
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Nu vet inte jag om just Anubias, Cryptocorine och Svärdsplantor tål högre temperaturer bättre än andra växter, men det är dessa typer av växter jag har haft i "sällskapskar" med Discus - och det har fungerat fint.
                Här är ett par bilder (tagna 07, tror jag, med dåvarande digital "instamatic"-kamera) på ett Discuspar som trots att de oftast lekte på rotdelar, titt som tätt valde Svärdsplantor för sina lekar.
                Fasiken Mats, när man ser såna bilder så suger det till i kroppen ordentligt. Vilken storlek var det på den godingen du har på bild där?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Fasiken Mats, när man ser såna bilder så suger det till i kroppen ordentligt. Vilken storlek var det på den godingen du har på bild där?
                  Menar du Discusen? Ja, dom var inte så stora - kanske runt 12-15 cm.

                  Jag hade lite Discussoppa i det karet, 600-liter.
                  En annan kul grej är den där "panik"-bakgrunden som jag tillfälligt hade i det karet. Jag hittade en vaxduk på Ica-Maxi som hade ett stenmotiv och satte den bakom karet. Jag fick otroligt mycket negativ kritik för den bakgrunden här på forumet, men planen var ju såklart att sätta en svart bakgrund där, vilket jag också gjorde senare!
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Läste idag igenom tankar om Diskus i ett växtakvarium . Den är på engelska från Tropicas sida. Har lättare för engelska än danska.
                    Tycker den var intressant då jag tyckte jag förstod bättre varför det är svårt att ladda på med växter i ett Diskusakvarium.

                    Tror jag kommer att vilja ha ganska gott om växter ändå. Dels för att det är roligt med växter och dels för att det är snyggt. Det står en del om växttips där om växter som tål högre temp på 27-28 grader.
                    Ni som haft/har Diskus, vilka växter tyckte ni fungerade bra? I artikeln står det om Svärdsplantor, en del Anubias och några Cryptocoryne.
                    Tacksam för tips.
                    Crinium, vallisneria gigantea, vallisneria spiralis och lotus.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7819.jpg
Visningar: 5
Storlek: 171,7 KB
ID: 2145415Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7818.jpg
Visningar: 4
Storlek: 118,2 KB
ID: 2145416Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3923.JPG
Visningar: 3
Storlek: 248,3 KB
ID: 2145417Klicka på bilden för större version

Namn: PICT0004.jpg
Visningar: 3
Storlek: 143,5 KB
ID: 2145418Klicka på bilden för större version

Namn: Kopia av PICT0031.JPG
Visningar: 3
Storlek: 228,4 KB
ID: 2145419Klicka på bilden för större version

Namn: Kopia av PICT0015.JPG
Visningar: 3
Storlek: 142,7 KB
ID: 2145420Klicka på bilden för större version

Namn: Kopia av PICT0030.JPG
Visningar: 3
Storlek: 216,2 KB
ID: 2145421Hittade inte så mycket bilder, det var från tiden innan man fotade med någon reda...
                      Den sista bilden är när jag körde växtkar i 960-litaren. Klicka på bilden för större version

Namn: PICT00051[1].JPG
Visningar: 1
Storlek: 17,0 KB
ID: 2145422
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Vilken skön flashback, Anders! Kommer du ihåg när du hade detta karet? Var det 960-, eller 900-karet? Du hade iallafall förjädra fina Scalarer och inredningen var ju superb.
                        Jag har lite filmer från ett av dina tidigare Discuskar också!
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Det är 900-liter på den bilden. Jodu, en massa goda minnen där minsan. De diskusarna var inte så fula heller...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Crinium, vallisneria gigantea, vallisneria spiralis och lotus.

                            //Inger
                            Tackar Inger och andra ! Jag samlar in alla tips som ni har och vill läsa igenom om de växterna. Försöker se hur de är tillsammans etc. Akvariet lär ju vara en 60 cm högt och vill att de längre växterna ska kunna dra iväg en bit.
                            Intressant i Tropicas artikel också att de upplevde det som att Diskusen blev stressad om det var för skarpt ljus/skuggspel men att Diskusen verkade kunna ta ganska mycket ljus om man hade lysrör med det diffusare ljus de ger.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Tackar Inger och andra ! Jag samlar in alla tips som ni har och vill läsa igenom om de växterna. Försöker se hur de är tillsammans etc. Akvariet lär ju vara en 60 cm högt och vill att de längre växterna ska kunna dra iväg en bit.
                              Intressant i Tropicas artikel också att de upplevde det som att Diskusen blev stressad om det var för skarpt ljus/skuggspel men att Diskusen verkade kunna ta ganska mycket ljus om man hade lysrör med det diffusare ljus de ger.
                              Undrar hur de gör i Amazonas? Det där undrar jag, jag körde ju tex med 3x150w MH plus 4x54w T5 utan problem.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Upplever det som ett stort bonus när du Mats och du Anders börjar gagga iväg i gamla minnen och bara av farten bränner av massa härliga bilder och berättelser. Så där kan ni gott hålla på. Då är det ju bara att sitta här och njuta. Hoppas att det så småningom blir Diskusbilder från Blåvingesektorn också så småningom.

                                Mats, jag tycker mycket av det du gjort är snyggt, så det är nästan skönt att se en riktig riktigt misslyckad bakgrund
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...