Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kiiimpa
    • October 2012
    • 104

    #31
    Jag fick hem mina 5 diskusar i torsdags. Dem fungerar felfritt och bryr sig inte om skillnaden i PH. Tvärtom, ser dom den nya mängden vatten som lekvatten och börjar visa tendenser till att bilda par inom gruppen. Iaf är gruppen väldigt aktiv och ser ut att må bra!

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #32
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Einarsson: Idén med ett insug via bottenfilter är att det ska ha som bieffekt att när skiten väl börjar brytas ner och "rör sig"ner genom gruset som kommer att vara engelskt sjögrus, mjukt och förhållandevis finkornigt 1-2 mm.
      Tittar jag på Mats filmer och foton på Diskus så får jag intryck av att naturen mera har sin gång.
      Men du tänker att det kommer att bli ett berg med Diskus-skit helt enkelt?
      Eftersom väldigt många har gått i fällan så vill jag bara uppmärksamma er på att ha det i åtanke. Särskilt om man är nybörjare på diskus.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #33
        http://forum.simplydiscus.com/showth...ank-Experience Här finns en hel tråd med folks erfarenheter av Diskus och växter.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #34
          Ursprungligen postat av Einarsson
          Eftersom väldigt många har gått i fällan så vill jag bara uppmärksamma er på att ha det i åtanke. Särskilt om man är nybörjare på diskus.
          Informationen du lämnade känns viktig och inget jag tänkt på egentligen. Skämtet kunde jag bara inte låta bli ändå.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #35
            Ursprungligen postat av Kiiimpa
            Jag fick hem mina 5 diskusar i torsdags. Dem fungerar felfritt och bryr sig inte om skillnaden i PH. Tvärtom, ser dom den nya mängden vatten som lekvatten och börjar visa tendenser till att bilda par inom gruppen. Iaf är gruppen väldigt aktiv och ser ut att må bra!
            Vad kul. Hur har du inrett och arrangerat ditt eget kar? Eller har jag missat det i en tråd någonstans?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Kiiimpa
              • October 2012
              • 104

              #36
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Vad kul. Hur har du inrett och arrangerat ditt eget kar? Eller har jag missat det i en tråd någonstans?
              Startade en tråd om min comback som akvarist efter ett par år utan burkar. Projektet denna gång blev ett 390L hörnakvarium. Av ren slump blev det en grupp på 5 diskusar, det gör inget om jag säger så, helt förälskad i denna fisk numera!
              Jag skickar dig gärna en bild, ska bli guldmedlem så småningom
              Senast redigerad av Kiiimpa; 12 November 2012, 12:09.

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #37
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Informationen du lämnade känns viktig och inget jag tänkt på egentligen. Skämtet kunde jag bara inte låta bli ändå.
                Jag kan inget om bottenfilter som du nämner heller. Du får undersöka hur mycket skit det kan transportera bort helt enkelt. Men nånstans måste det ju ändå ta vägen, typ ut ur karet, men då får du ju rengöra filtret oftare istället antar jag.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #38
                  Billigaste sättet att fixa solupp/nedgång är väl att ha en hög med timers


                  kopplade till en massa smålampor individuellt.


                  exempel

                  Lampa 1 start 12,00
                  Lampa 2 start 12,15
                  Lampa 3 start 12,30
                  Etc
                  Etc
                  Huvudbelysning start 13,30
                  Huvudbelysning av 23,30
                  Lampa 1 av 23,45
                  Lampa 2 av 00,00
                  Lampa 3 av 00,15
                  Etc
                  Etc




                  Lite knökigt kanske, men kanske billigaste utrustningen....




                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    #39
                    men angående filterdelen.
                    vad blir då mest effektivt filter i ett akvarium för discus?
                    kör man på ytterfilter så kommer ju inte det att suga upp all skit från botten, och det är ju inte meningen med ett ytterfilter heller.
                    gör man en filterkammare me slimlines så har man ju pumpen nederst och insugen överst, då kommer skiten från botten inte heller att sugas upp.

                    så, det som behövs är ju egentligen ett filter med rejäl fästyta för bakterier att sätta sig på, ytterfilter eller filterkammare spelar ju ingen roll, så länge de är stort. det filtrets uppgift blir ju att rena vattnet.
                    men för att få ren botten sen så bör man alltså ha ett substrat som kan hjälpa till att snabbt bryta ned alla skit som hamnar på botten så att det inte bli liggandes i "högar"?

                    så, vad väljer man för bottenmaterial då? typ engelsk sjösten i kombo med sand och en stor drös med malaysiska snäckor borde ju vara bästa lösningen? eller?
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      #40
                      Ingen aning. Att suga upp den värsta skiten när man gör vattenbyte är väl inte så konstigt dock, förutsatt att man har inrett på ett sånt vis att man kommer åt, det gör man ifos kasnke inte med mycket växter/inredning.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #41
                        ett gäng med coydoras på botten som rör runt lite så att det hamnar mer upp i vattnet och sedan in i filtret.
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          #42
                          Kan man ha typ streamers eller något som pumpar vatten längs botten åt det hållet filterinsugen är?
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            #43
                            Dilemma egentligen att man vill knuffa skiten mot insuget samtidigt som man vet att diskusarna inte vill ha för strömt vatten.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #44
                              Idén med att ha insuget enbart genom bottenfiltret är ju att skiten ska genom bottenlagret, till filterbakgrunden och sen via powerhead ut i akvariet. Att ni pratar om insug, beror det på att ni inte tror på bottenfilter-idén? Tanken med den lösningen är ju att behöva rota så lite som möjligt i Diskusburken så att stressen för Diskusarna minskas maximalt. Att låta skiten få ligga helt enkelt.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #45
                                Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                                gällande kostnad för ramp, så är det rätt ofta relaterat till hur kreativ du är.

                                håller på och skruvar ihop min nya ramp till ett litet 112 literskar.

                                blir en ramp på 2 x 18W lysrör + 2 x 11W LE-lampor med ~6500 Kelvin

                                Kostnad = ~ 80 pesos (exkl lysrör då)

                                Så hur får man ihop detta ?

                                Träbitar, skivor, skruvar, färg, etc, fanns liggandes i förrådet därhemma.

                                Armaturen till 2 x 18W kom från en slaktad armatur ute i förrådet

                                Armaturen till 2 x 11W kommer att flyttas från 63 liters som stängs ner.


                                Så, 80 pesos är en extra jordfelsbrytare, vilket man bör ha om det är så
                                att man skall ha "ickeakvarieeltronik" hängades 3 cm från vattenytan.

                                Har man inga spillbitar, så kan man höra med en granne om de har en
                                skiva över från sin senaste renovering, eller höra hur billigt bygghandeln
                                kränger spillbitar som ända bara ligger och skräpar.

                                Sist jag var på hornbach så fick jag med mig en MDF-skiva på 60 x 120 cm
                                för 15 pesos. (Blir en j-a bra bordskiva till gasolgrillen i sommar....)

                                Slutsatser:
                                1) Släng aldrig nåt
                                2) Var kreativ.
                                .
                                Om man nu gör en egen ramp á la Ken Handyman med MDF. Hur ytbehandlar du den så den tål den fuktiga miljön?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...