Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #16
    De är nog istoppade för syns skull temporärt. Det är en hel del komplikationer med bottentäckare och sånt när det gälelr att underhålla ett diskuskar. Dessutom kräver det enormt mycket ljus vilket inte diskusarna är så himla glada i alltid.

    http://aquaticconcepts.thekrib.com/A...PAM_Discus.htm Läsvärt om plants vs no plants i samband med diskus.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Najjklas
      • August 2008
      • 77

      #17
      Sv: Drömmen om ett Discusakvarium

      tack för länken. ska bli intressant o läsa igenom då detta är en tanke som grott länge nog nu...

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #18
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Tack alla för respons och idéer. Till dig MrH som sitter med ett akvarium redan vill jag rikta en riktigt avundsjuk hälsning. Har själv funderat på kub men gillar mest det långsträckta utseendet på akvarium. Men det kanske bara är en ovana från min sida. Men då behöver du ju bara lite spottar eller likvärdigt så är du ju online direkt? Vi får väl se när du själv kommer igång med det hela

        haha jo den är ganska maffigt den där kuben vet int eom ja skrev måtten men den är allafall 100*60*80 L,B,H

        ja letar efter passande belysning men har inte riktigt kommit fram till vad jag vill ha.
        finns så jäkla mycke å välja på och just belysning är inte min starka sida. kanske att ja får lite tips å råd av Mats när ja väl startar min egen diskus tråd

        så egentligen äre bara belysning och bakgrund som ska fixas, funderar på att göra bakgrund själv å har skaffat lite frigolit å börjat forma lite men de blir inge bra me måtten då öppningen på akvariet är så jäkla liten så ja kommer behöva göra 3 delar typ. så vette tusan hur ja ska gör me de, men de löser sig nog.
        filtret håller jag på och testkör i detta nu, de är ett rejält ytterfilter som ja mekat ihop "själv" så att säga.
        slänger upp en film från idag när ja kör det.

        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #19
          Så nästa projekt blir Diskusar, kul! Jag hejar som alltid!
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #20
            Drömmen om ett Discusakvarium

            Ursprungligen postat av Einarsson
            De är nog istoppade för syns skull temporärt. Det är en hel del komplikationer med bottentäckare och sånt när det gälelr att underhålla ett diskuskar. Dessutom kräver det enormt mycket ljus vilket inte diskusarna är så himla glada i alltid.

            http://aquaticconcepts.thekrib.com/A...PAM_Discus.htm Läsvärt om plants vs no plants i samband med diskus.
            Mycket intressant artikel. Det är ju mycket som förändras när vattnet ska vara varmare med syresättning etc. Diskusarna vill ju ha lite skum belysning och det tar ju bort en hel del plantor egentligen. Det blir ju mer åt Anubias, Cryptocoryne, Javaormbunke eller liknande.

            Apropå vattnet förresten. Här i Västerås ligger ph på 7,5. Det är ju för högt för Diskus. Hur sänker man på ett stabilt sätt ph och håller det där?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #21
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Apropå vattnet förresten. Här i Västerås ligger ph på 7,5. Det är ju för högt för Diskus. Hur sänker man på ett stabilt sätt ph och håller det där?

              såvitt jag förstår så finns det i praktiken 2-3 sätt att sänka PH't på ett hyfsat
              stabilt vis.

              Man kan dratta ner kemikalier, finns på alla butiker (även nätet), heter oftast
              då PH-. Nackdelen som jag ser det är att det kräver ganska mycket skötsel om
              man vill att det skall vara stabilt. I praktiken daglig koll och nerdrattande av
              kemikalier. Man får nog ha lite PH+ liggandes oxå, om PH't går för långt ner.

              Man kan ha torv eller alkottar i filtret. En del tycker detta fungerar klockrent.
              En del säger att det är mest skit.

              Man kan ha torv under botten. Säg 2-3 cm torv, och sedan lika mycket sand/grus
              ovanpå detta. Verkar vara mer stabilt än att ha det i filtret, om jag har förstått
              saken rätt.

              Co2 ger ett stabilt lägre PH.



              Om man vill ha ett stabilt lägre PH så är nog Co2 vägen fram. Helt då via
              riktiga anläggningar och inte mäskmetoden som pytsar in Co2 hela tiden.




              Sedan kan man ju fråga sig....varför lägre PH ??





              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #22
                Ja, Blåvinge, läs Mats råd mer noga så kommer du se att han kör på kranvatten rakt av. Tvekar starkt på att han har ett lägre Ph ur kran än dig då det är rätt standard med det värdet du beskriver.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • mikoto
                  • July 2011
                  • 215

                  #23
                  Det finns lysrörs armaturer med dimmer funktion numera, det är inte helt tok ovanligt. Men de kostar ju en slant, ska man ha ett lite dunklare och mer "mystiskt" ljus så hade jag kört LED istället med flera små spottar(med hög effekt). Jag är helt tokig i att bygga egna grejer, så där kunde du smällt ihop en schysst armatur med en dimmerlösning som fungerar som du vill och beskriver. Det skulle bli mycket mer energieffektivt och framför allt går det hitta betydligt vettigare spektrum på lysdioderna än det går göra på halogen. Halogen fungerar väl för att det är så lätt att dimmra de och tekniken är så välspridd. Men jag har inte mycket för eländet annars. Ytterligare en fördel med LED är ju att du slipper ha högspänning ovanför akvariet.

                  Sedan är jag som jag är med men jag hade nog gärna borrat akvariet och haft ytavrinning till en separat sump och använt hela sumpen som ett monsterfilter. Tänk dig tex ett 112 liters akvarie proppat med filtermatta som dessutom kan göras modulärt och rengöras jätteenkelt medans akvariet och filtret i sig är i drift! Dessutom enkelt. Du skulle även få konstant ytnivå i Discus akvariet och ytan skulle vara konstant ren och fin då den hela tiden rör på sig och rinner ned till sumpen. Åh, vilka grejer... För att inte tala om att man slipper sno visningsvolym för filtermattan bakom bakgrunden(även om lite får gå bort såklart för en ytavrriningsbalkong).

                  Så kan du även ljudisolera bänken under där alla pumpar(eller ja, pumpen kanske det blir här) och allt annat maskineri står så blir det knäpptyst.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #24
                    Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                    Sedan kan man ju fråga sig....varför lägre PH ??
                    .
                    Satt helt enkelt och läste riktigt gammal akvarielitteratur. T.ex. en som hette Odling av akvariefisk, av Harold Pinter. Eftersom de böckerna tryckte så mycket på ett lågt Ph så blev jag nyfiken på hur man gör. Tycker det är kul att kunna mera om hela det här med akvaristik.

                    Behövs det t.ex. inte sänkas under 7,5 så är det enbart bra. Tänkte mig att detta karet skall vara lättskött i betydelsen att jag skippar mycket av de preparat och annat som jag kör i mitt 180L. Inspirationen får nog skyllas på Mats.
                    Eftersom vad jag förstår Diskus i princip mår bättre ju mer ostörda de får leva sitt liv, kan det inte bli några lösningar som innebär mycket fixande och trixande med preparat etc.

                    Mitt 180 där jag kör med PMDD och annat blir ju helt beroende av att jag fortsätter den vägen, vilket är kul och stimulerande. Men i nästa burk vill jag mera låta naturen ha sin gång.

                    Och Mathias så är det klart för mig gällande den delen med Mats syn på saken. Men jag tycker det är lika intressant att veta mycket för det. En del av er är ju så oerhört kunniga att ni kan låta bli och göra mycket av det som man som okunnigare tror man måste göra. Märker att ju mer jag kan, desto mindre gör jag. Testar knappt vattnet längre utan litar på att det går att bedöma genom att se hur växter och fiskarna mår.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #25
                      Mikoto: Spännande tänk med en extratank etc. Men är så fäst vid Ansjos och Mats tanke om inflöde via bottenfilter till filterbakgrund att denna lösning nog är att se som spikad. När jag såg bilderna från Mats kändes det bara att så där ska det se ut och fungera.

                      Angående belysningen: Det som tilltalar mig med LED är både energiåtgång och även hållbarheten. Men vad jag förstår så åldras LEDén snabbare ju varmare det är.
                      När det gäller rampen så skulle jag antingen vilja ha en heltäckande konstruktion där jag monterar det nödvändiga. Målet som sagt är att jag vill kunna dimma belysningen och själv välja hur mycket kräm det ska vara. Dessutom vill jag kunna ha gryning och solnedgångsfunktion.

                      Problemet är ofta att ju mer avancerad ramp, ju dyrare blir det. Målet är prisvärt och snyggt gällande belysningssidan. Hängande belysning kan vara snyggt men belyser ofta rummet också. Den lösningen gör det enkelt att fixa belysningen rätt. Har en tight hängande spot från IKEA som lyser smalt ner och inget åt sidorna. Funderar en del på den faktiskt om det blir hängande belysning. Den ser ut så här:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: ikea_lunta_spot.jpg
Visningar: 1
Storlek: 1,3 KB
ID: 2143862
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        #26
                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Mycket intressant artikel. Det är ju mycket som förändras när vattnet ska vara varmare med syresättning etc. Diskusarna vill ju ha lite skum belysning och det tar ju bort en hel del plantor egentligen. Det blir ju mer åt Anubias, Cryptocoryne, Javaormbunke eller liknande.

                        Apropå vattnet förresten. Här i Västerås ligger ph på 7,5. Det är ju för högt för Diskus. Hur sänker man på ett stabilt sätt ph och håller det där?
                        Ett av de större problemen är att du inte ser eller kommer åt eventuell skit som lägger sig på botten. Och Diskusarna äter mycket mat och skitar ner väldigt mycket så får du problem att hålla botten tillräckligt ren.

                        Finns många som haft problem med det då alla vattenvärden varit jättebra men fiskarna ändå dött och mått dåligt, då har det berott på att bottensubtratet varit rejält smutsigt men pga växterna kunde de inte enkelt se eller ta bort skiten.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • woodlund
                          • December 2011
                          • 666

                          #27
                          Det här med Ph värdet kan det i mitt tycke bli lite för mycket fokus på , det absolut viktigaste är att du har stabila värden sen om Ph ligger på 7,5 eller 6,2 har inte livsviktig betydelse .
                          Själv kör jag med kranvatten , inga kemikalier förutom PMDD för växterna , nu har vi ju turen att vårat kranvatten har ett Ph på 6,5 men även om det hade varit högre hade jag nog inte hållt på att mickla med kemikalier för att sänka det.
                          Härligt att se fler som startar upp akvarium här på forumet med dessa unerbara fiskar , är själv i tagen med en liten omstart av vårat 375 liters då jag tröttnade på aluminiumställningen så jag kommer dra igång en till helgen för att få lite inredningstips då hela karet ska tömmas och inredas om igen
                          1900Liter Diskusvatten


                          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #28
                            Einarsson: Idén med ett insug via bottenfilter är att det ska ha som bieffekt att när skiten väl börjar brytas ner och "rör sig"ner genom gruset som kommer att vara engelskt sjögrus, mjukt och förhållandevis finkornigt 1-2 mm.
                            Tittar jag på Mats filmer och foton på Diskus så får jag intryck av att naturen mera har sin gång.
                            Men du tänker att det kommer att bli ett berg med Diskus-skit helt enkelt?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #29
                              Den allmäna uppfattningen är väl att PH't spelar i stort ingen större roll
                              så länge det är STABILT.

                              Dvs fisk, normalt set iaf, lever, frodas, ynglar av sig, i fel PH, så länge det är
                              stabilt och att andra betingelser är rätt.


                              Så, sikta på stabilitet före helt "rätt" PH skulle jag vilja säga.




                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              • Ken Olofsson
                                • November 2006
                                • 8014

                                #30
                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Mikoto: Spännande tänk med en extratank etc. Men är så fäst vid Ansjos och Mats tanke om inflöde via bottenfilter till filterbakgrund att denna lösning nog är att se som spikad. När jag såg bilderna från Mats kändes det bara att så där ska det se ut och fungera.

                                Angående belysningen: Det som tilltalar mig med LED är både energiåtgång och även hållbarheten. Men vad jag förstår så åldras LEDén snabbare ju varmare det är.
                                När det gäller rampen så skulle jag antingen vilja ha en heltäckande konstruktion där jag monterar det nödvändiga. Målet som sagt är att jag vill kunna dimma belysningen och själv välja hur mycket kräm det ska vara. Dessutom vill jag kunna ha gryning och solnedgångsfunktion.

                                Problemet är ofta att ju mer avancerad ramp, ju dyrare blir det. Målet är prisvärt och snyggt gällande belysningssidan. Hängande belysning kan vara snyggt men belyser ofta rummet också. Den lösningen gör det enkelt att fixa belysningen rätt. Har en tight hängande spot från IKEA som lyser smalt ner och inget åt sidorna. Funderar en del på den faktiskt om det blir hängande belysning. Den ser ut så här:
                                [ATTACH=CONFIG]57323[/ATTACH]

                                gällande kostnad för ramp, så är det rätt ofta relaterat till hur kreativ du är.

                                håller på och skruvar ihop min nya ramp till ett litet 112 literskar.

                                blir en ramp på 2 x 18W lysrör + 2 x 11W LE-lampor med ~6500 Kelvin

                                Kostnad = ~ 80 pesos (exkl lysrör då)

                                Så hur får man ihop detta ?

                                Träbitar, skivor, skruvar, färg, etc, fanns liggandes i förrådet därhemma.

                                Armaturen till 2 x 18W kom från en slaktad armatur ute i förrådet

                                Armaturen till 2 x 11W kommer att flyttas från 63 liters som stängs ner.


                                Så, 80 pesos är en extra jordfelsbrytare, vilket man bör ha om det är så
                                att man skall ha "ickeakvarieeltronik" hängades 3 cm från vattenytan.




                                Har man inga spillbitar, så kan man höra med en granne om de har en
                                skiva över från sin senaste renovering, eller höra hur billigt bygghandeln
                                kränger spillbitar som ända bara ligger och skräpar.

                                Sist jag var på hornbach så fick jag med mig en MDF-skiva på 60 x 120 cm
                                för 15 pesos. (Blir en j-a bra bordskiva till gasolgrillen i sommar....)




                                Slutsatser:


                                1) Släng aldrig nått

                                2) Var kreativ.



                                .
                                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                                Kommentar

                                Arbetssätt...