Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Fruktansvärt vackra fiskar det där
    Ursprungligen postat av Inger H
    Det finns ingen anledning till att ta bort färgstick. Discusarnas färger gör sig så bra ändå...trots färgstick.

    //Inger
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Fina dyrgripar.
    Låter gött att höra. Färgsticket beror ju också på att Multicuran gulfärgar vattnet. Men det blir ett vattenbyte till i morgon.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Lite bilder. Men det är svårt med mopanifärgat vatten. Alla bilderna får ett färgstick som är svårt att få bort.
      [ATTACH=CONFIG]63224[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]63225[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]63226[/ATTACH]
      Ja, jösses vad fina

      de är klart värda dessa milen i bilen och de stackars småörena de kostade
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Småören, ja. Men ja, det är verkligen inga billiga fiskar, så är det, men de är värda varenda öre. Jag upplever att man mår bättre psykiskt bara jag sätter mig och relaxar 5 minuter framför fiskarna. Alla borde ha en liten akvariehörna!
        350L Diskus

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Drömmen om ett Discusakvarium

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Ja, jösses vad fina

          de är klart värda dessa milen i bilen och de stackars småörena de kostade
          Visst är det fina. Ja så känns det. Nu ska de landa i karet bara.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Einarsson
            Jag upplever att man mår bättre psykiskt bara jag sätter mig och relaxar 5 minuter framför fiskarna. Alla borde ha en liten akvariehörna!
            jepp, det skulle alla, världen hade blivit så mycket bättre då
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Ursprungligen postat av Einarsson
              Småören, ja. Men ja, det är verkligen inga billiga fiskar, så är det, men de är värda varenda öre. Jag upplever att man mår bättre psykiskt bara jag sätter mig och relaxar 5 minuter framför fiskarna. Alla borde ha en liten akvariehörna!
              Ursprungligen postat av PiaJo
              jepp, det skulle alla, världen hade blivit så mycket bättre då
              Word!

              Mitt rekord är 2 timmar framför ett och samma kar. Jisses vad jag mådde bra efter den meditativa stunden.
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Det roliga är att två timmar låter jättelänge att bara sitta och glo. Men när man sitter där så känns det inte så, man fastnar i en dimension där tiden inte existerar. :-)
                350L Diskus

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Ursprungligen postat av Einarsson
                  Det roliga är att två timmar låter jättelänge att bara sitta och glo. Men när man sitter där så känns det inte så, man fastnar i en dimension där tiden inte existerar. :-)
                  Precis! Det är det som är så himla skönt. Som bonus lär man känna sina fiskar också.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Nu pratar ni ju mycket om det där att vara lugn vid karen. Nu är det så att jag är nog mer lik Inger än vad jag förstått. Så igår såg jag att en av dem andades bara med en gäle. Hmmm. Nu var det iofs så att Anders eller om det var Mats spände ögonen i mig innan köpet och sa att jag får räkna med att de gör just det. Men lite oro finns där ändå. Är nog lite olydig elev där. Likaså så glor de ju mest på maten. Några har väl förstrött tagit någon liten bit mat. Konstigt nog har de varit mest nyfikna på Tetra Colour Crisp. (McDonalds, tror Kaj)
                    Har beställt frystorkade tubifex och artemia av Tony som jag tänkte truga med eftersom Einarsson pratade mycket om dem.
                    De är ju oerhört aktiva så länge rampen är släckt. Men det märks att de är ovana vid ljuset, även om jag i stort sett bara har halva belysningen på i taget.
                    De älskar husse, det är helt klart vilket har lätt till ett generande bebisspråk från husse framför karet. Så sitter jag nära karet så är det ju 10 par Diskusögon som glor stint tillbaka.

                    Så som sagt, förutom en-gäls-oro och matoro så är det det väl ganska lugnt. Men jag vill gärna se att de äter.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Nu pratar ni ju mycket om det där att vara lugn vid karen. Nu är det så att jag är nog mer lik Inger än vad jag förstått. Så igår såg jag att en av dem andades bara med en gäle. Hmmm. Nu var det iofs så att Anders eller om det var Mats spände ögonen i mig innan köpet och sa att jag får räkna med att de gör just det. Men lite oro finns där ändå. Är nog lite olydig elev där. Likaså så glor de ju mest på maten. Några har väl förstrött tagit någon liten bit mat. Konstigt nog har de varit mest nyfikna på Tetra Colour Crisp. (McDonalds, tror Kaj)
                      Har beställt frystorkade tubifex och artemia av Tony som jag tänkte truga med eftersom Einarsson pratade mycket om dem.
                      De är ju oerhört aktiva så länge rampen är släckt. Men det märks att de är ovana vid ljuset, även om jag i stort sett bara har halva belysningen på i taget.
                      De älskar husse, det är helt klart vilket har lätt till ett generande bebisspråk från husse framför karet. Så sitter jag nära karet så är det ju 10 par Diskusögon som glor stint tillbaka.

                      Så som sagt, förutom en-gäls-oro och matoro så är det det väl ganska lugnt. Men jag vill gärna se att de äter.
                      Skönt med en själsfrände. Det här med maten behöver du inte oro dig för, matlusten kommer när dom känner sig riktigt hemma. Sen kan dom faktiskt var lite kräsna på vad dom får för mat. Jag matar mina med svarta/vita mygg, oxhjärta någon gång i veckan, artemia, rivna oskalade räkor, tubifex doppad i aqua-kraut och Tetra Discus pro och D-50+ (som bara två käkar).
                      Tror inte heller, att du behöver oroa dig för gälen - fast jag förstår din oro (jag är ju likadan).

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Karhunen
                        • July 2007
                        • 177

                        Varför Bluewing, varför....! Nu måste jag ju skaffa mig ett riktigt diskus kar! Det här går ju inte..! *piiiiiiiip*
                        Har ett litet diskus kar som min sambo har för tillfället. Har aldrig egentligen vart inne på diskus innan, tyckt att alla kör det och att de är lite väl dyra. Men när man har följt din tråd så gott jag hinner så blir det ett litet sug där inne ändå... Men har så mycket igång så jag vet inte riktigt vart jag ska börja samt vilen rangordning man ska ta det i. Men nu läggs ett riktigt diskus kar in i leken! Tack för det Bluewing! :'(
                        (*piiip va durt allt detta kommer att bli! )
                        Med vänlig hälsning, Markus

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          ...glömde min hemgjorda räkmix, som är favoritfodret

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Nu måste jag fråga, trots att jag kan blir dumförklarad, men... Är det just discus som har problem med att andas med en gäle? Varför, när, vad utlöser det osv... Det skulle jag vilja veta för jag har inte sett det någon gång på varken discus ( kan vara så att jag inte förstått med) eller på någon annan fisk ad jag vet.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Karhunen
                              Varför Bluewing, varför....! Nu måste jag ju skaffa mig ett riktigt diskus kar! Det här går ju inte..! *piiiiiiiip*
                              Har ett litet diskus kar som min sambo har för tillfället. Har aldrig egentligen vart inne på diskus innan, tyckt att alla kör det och att de är lite väl dyra. Men när man har följt din tråd så gott jag hinner så blir det ett litet sug där inne ändå... Men har så mycket igång så jag vet inte riktigt vart jag ska börja samt vilen rangordning man ska ta det i. Men nu läggs ett riktigt diskus kar in i leken! Tack för det Bluewing! :'(
                              (*piiip va durt allt detta kommer att bli! )
                              Japp, det är alldeles för durt och man blir alldeles för berörd, oroad och alldeles väck i skallen av Diskus. Så det är egentligen fullständig idiotiskt att skaffa Diskusar. Man måste vara helt totalt knäpp för att fullfölja en sådan plan.
                              Tyvärr passar allt detta in på mig
                              Är du lika puckad som mig, så... varsågod Karhunen!
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                ...glömde min hemgjorda räkmix, som är favoritfodret

                                //Inger
                                Vet att alla snackar om räkmix, men hur är proportionerna o store diskusfantast?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...