Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Precis Erik. Så är det lajv också.

    Så här är det när jag fyller med vatten:


    De är ju liksom mitt i smeten vad jag än gör i karet.
    Någon som har pejl på vad de mörka teckningarna ytterst på fenorna betyder?
    Hmm, inget videoklipp hittas står det.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Har fixat det nu. Så starta om sidan ska det fungera.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Någon som har pejl på vad de mörka teckningarna ytterst på fenorna betyder?
        Den trivs och gonar sig - den kollar läget och tycker det är skönt och kul i vattenströmmen. Du kommer troligtvis att få se flera av dina exemplar med mörkt färgade fenor - vänta tills lekarna sätter igång...

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Tack för förklaringar och kommentarer. Jo jag taggar ner nu successivt och njuter. Men vill hålla koll ändå vad som sker.

          På ena bröstfenan så har en av de större och mer tongivande i gruppen en vit fläck på ena bröstfenan. Den ser inte ullig ut som svamp utan mer som en skada (under transporten kanske). Får hålla koll på det för att se om det ser annorlunda ut eftersom.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Stressränderna kan lysa upp rejält vid lek t.ex också har jag märkt. Så kan vara bra också.

            Mina äter mestadels frystorkad artemia & tubifex som jag köper av Tony. Det absolut bästa fodret jag någonsin testat som fiskarna verkligen älskar är frystorkade blackworms. Tyvärr går det inte få tag på i sverige.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Såg förresten min Panaqolus albomaculatus!!! Den bara låg där mitt på botten. Så häftig, sotsvart med orange prickar. Förstår nu Likans förtjusning i dessa L-malar.


              Det blir som en bonus varenda gång.
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Jag funderar lite på, hur det funkar nu när dom kommer till ett nytt kar. Känner dom fortfarande av, att dom fortfarande är "samma etablerade grupp", som när dom gick hos Tony tro - eller börjar rangordningen om på nytt? Under frakten ligger dom ju en och en i en påse, sedan släpps dom tillsammans. Det blir ju liksom nytt för dom igen - knäppa funderingar bara.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Jag funderar lite på, hur det funkar nu när dom kommer till ett nytt kar. Känner dom fortfarande av, att dom fortfarande är "samma etablerade grupp", som när dom gick hos Tony tro - eller börjar rangordningen om på nytt? Under frakten ligger dom ju en och en i en påse, sedan släpps dom tillsammans. Det blir ju liksom nytt för dom igen - knäppa funderingar bara.

                  //Inger
                  Som nybörjare i Diskusträsket så är det ju bara till att gissa. Det hela kanske beror på hur väl Diskusen egentligen känner igen varandra. Kan tycka att om de kan lära känna ägaren utanför akvariet så skulle det kanske betyda att de känner igen varandra också.
                  Det märks att tre i gruppen är lite kaxigare än de andra och att de andra flyttar sig när de kommer. Två av dem "blåser upp" strupen när de möts. Himla spännande är det.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Jag tror de kommer ihåg rangordningen, däremot om karet är nytt och ny inredning så krävs lite ny tuppfäktning för att dra gränserna till de nya reviren etc om det finns par i gruppen osv. :-)
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Lite bilder. Men det är svårt med mopanifärgat vatten. Alla bilderna får ett färgstick som är svårt att få bort.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0012.jpg
Visningar: 2
Storlek: 157,8 KB
ID: 2148821Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0008.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,8 KB
ID: 2148822Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0019.jpg
Visningar: 1
Storlek: 172,5 KB
ID: 2148823
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        Sv: Drömmen om ett Discusakvarium

                        Fruktansvärt vackra fiskar det där

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Det finns ingen anledning till att ta bort färgstick. Discusarnas färger gör sig så bra ändå...trots färgstick.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Fina dyrgripar.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Tony Johansson
                              • February 2008
                              • 44

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Liten teaser från när jag precis tänt akvariet. Taget med min iPhone. Därav usel kvalité. Men ville visa hur de ser ut. Kardinalerna har lite smått panik när de kommer. Det syns när de glider åt vänster i karet.
                              Filmen är tagen direkt efter det att ljuset tänts för första gången i akvariet. Denna film är tagen med min iphone. Därav den dåliga kvalitén.Discusen är Blå...


                              Vad jag förstår har de lite stressränder hela bunten. Testade efter en stund lite frusen artemia. Men det tog de väl nåt lite av men struntade i stort sett i maten alldeles. Nu ska jag byta 30% vatten för att få ur en del av medicinen.
                              Det ser ruggigt bra ut Johnny.De simmar runt cool lugnt i karet De syns att de trivs i sin nya balja. En sakta in vändning i dunkel brukar funka bra.Stress ränderna kommer snart gå bort då de vänjer sig med ljuset och sin nya omgivning.Eventuellt så kan det bli nya parbildningar nu i karet och det fram kallar också stress ränderna.Så det kan se ut så här nu några dagar framåt innan fullständig rangordning är klar.Denna tråden avslutas säkert med lekande fisk och små knattar som förgyller din tillvaro ,,
                              www.tonysdiskus.se

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Tony Johansson
                                Det ser ruggigt bra ut Johnny.De simmar runt cool lugnt i karet De syns att de trivs i sin nya balja. En sakta in vändning i dunkel brukar funka bra.Stress ränderna kommer snart gå bort då de vänjer sig med ljuset och sin nya omgivning.Eventuellt så kan det bli nya parbildningar nu i karet och det fram kallar också stress ränderna.Så det kan se ut så här nu några dagar framåt innan fullständig rangordning är klar.Denna tråden avslutas säkert med lekande fisk och små knattar som förgyller din tillvaro ,,
                                Det låter gott att höra. De är lite svåra att filma på så sätt att de hela tiden samlas där jag är så hur jag än ställer mig har jag en skock Diskusar framför linsen. De har ju haft dunkelt i nästan 3 dygn. Idag är första dagen med tänt ljus. Sedan har jag så att akvariet startar med främre rampen, sedan är bägge på ett par timmar och avslutas med endast den bakre rampen tänd.
                                Riktigt intressant när du, Tony och andra berättar vad som är på gång i karet.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...