Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av woodlund
    Grymt fina firrar där Johnny och som lostfrog i Mats sade så skulle det inte förvåna mig om det blir lite action ganska snart , tyckte att jag kunde se två hanar där som var villiga o redo , om dom hittar en partner blir det nog full rulle i ditt akvarium
    Gruppen är ju vad jag förstår en harmonisk grupp redan idag och det var flera tendenser i gruppen. Det är ett av skälet att jag tog hela gruppen. Vill inte störa det som verkar fungera. Och det var omöjligt att välja då alla såg fina ut.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Kul att du hittade vad du var ute efter under ditt besök på bästkusten - lycka till.

      Riktigt trevligt också att du och Anders hade tid att titta in en kort stund (som blev 3 timmar pga lite gött tjöt) på er runda
      Det var ömsesidigt Kjell. Mycket intressant snack blev det
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Marten88
        Jag har följt din långa resa och intressanta tråd och hur du på ett imponerande vis samlat kunskap och gjort förberedelser för denna dröm.
        Ser fram emot fortsatt intressant läsning.
        Grattis till detta stora delmål.

        // Johan
        Åh tack, Fina ord. Just ikväll har jag intelligens som en guldfisk så jag får se i morgon vad jag skrev egentligen. Men det där satt bra Johan.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Jag sa ju att Anders och Mats är riktigt goa och trevliga grabbar , klart att du hade det trevligt

          skall bli kul att se dina bilder senare Så kul och grattis till fina fiskar
          Tack snälla Pia som jag nästan fick träffa....
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            - nu måste jag sova, och smälta alla otroligt fina bilder på både pojkar och fiskar
            Bluewing, jag längtar efter kommande bilder, när guldkornen är på plats i karet.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              När jag nu kom hem så har jag inlett med att behandla karet som Discusarna ska i med Multicura. Det var Tonys råd och som han betonade var mycket viktigt om man som jag har annan fisk i karet. Så just nu är karet läckert gulgrönt.
              Jag har hällt ut Discusarna i de två lådorna under själva inkoppningen och har en slang som är fäst med limklämmor i stoa karet. Jag öppnar vattnet ca varje kvart och häller då i ca en liter per låda. Lda031 koppas in för sig.
              Sedan är planen att karet ska vara mörklagt och rummet dunkelt i 2 dygn. Tråkigt men nödvändigt.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Tack snälla Pia som jag nästan fick träffa....
                Du får ta dig ner hit till västkräftskivan då får du träffa såväl Pia som en massa andra västingar IRL
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Tim Tägtgren
                  • August 2013
                  • 2

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Tack så mycket Tim. Vad glad jag blir av att höra att du fått ut nåt av tråden Få se hur ditt eget kar blir sedan
                  Ja jag funderar på om jag ska göra en liten tråd om mitt kar när jag fått till guldmedlemskap, har visserligen vatten i karet nu, men har tagit bilder så jag kan ha med allt från start. inget märkvärdigt men kul att dela tankar o ideer.
                  Helt grymma Discus du fick tag i
                  Ska bli spännande att se hur det går för dina kardinaler nu när Discusen kommer i. Har själv ett gäng. förhoppnings vis kommer dom "stimma" bra o skydda varandra.
                  sov gott nu när fisken äntligen är på plats

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Klart du ska göra en egen tråd. Om inte för annat så för att notera ned dina tankar. Tänk att du skriver för din egen skull inte för andras egentligen. Lite som en dagbok.
                    Kardinalerna tror jag det går enbart bra med. Det som gör slut på dem blir väl om jag måste göra en värmekur och att de inte hänger med i de höga temperna.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Nu är fiskarna nedsänkta i karet vilket var ett häftigt ögonblick när man håller en så pass stor och tung fisk i sin hand och mjukt sänker ner dem en i taget. Kändes högtidligt nästan. Det som sitter på näthinnan är den där blicken man får av dem innan de åker i. När jag håller dem i min hand.
                      Har sedan suttit med lite saft (typ Kjellsaft) och en hård macka för att fira det hela.
                      I dunkel rumsbelysning glider de omkring och "niger" ibland mot varandra. De rör sig energiskt hela tiden och ibland verkar någon tända till och mota bort en annan. Hmmm. Undrar var den där nigningen betyder egentligen. Nästa fråga att försöka hitta svaret på.
                      Men vad stora dom är..... och vackra när de lysande blått rör sig 10 stycken. De fyller liksom ut hela karet.
                      Det är banne mig så man blir rörd. Kan ju också bero på saft och utmattning iofs. Men det är lite speciellt och sitta på golvet mitt bland massa öppnade fiskpåsar och transportlådor och se att de faktiskt har kommit hem nu till slut efter ett år av tankar kring dem och deras behov.
                      God natt Zoopet....
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Drömmen om ett Discusakvarium

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Johnny skall själv få berätta om alla intryck, och senare lägga upp bilder på sina nya gunstlingar - helt otroligt fina Discusar - Grattis Johnny!
                        Jag vill bara säga att vi hade en alldeles formidabel dag hos Tony. Det blev mycket discustittande men vi grillade också (och jag fick mig en bärs). Ett stort tack till Tony!

                        Här är några bilder och filmer - och, jo, Johnnys Discusar finns med!

                        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


                        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


                        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


                        http://www.youtube.com/watch?v=1KXVHRiKkL8
                        Jag måste bara tacka dig igen för härliga filmer och bilder.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Jag måste bara tacka dig igen för härliga filmer och bilder.
                          Det vet du Johnny!
                          Som sagt, det här var en riktigt frän upplevelse - främst för att du har varit så engagerad i tråden, och att man nu fick närvara när "det stora" skulle ske. Att du är en jädra skön lirare gör ju inte saken sämre precis. Det var förbaskat kul att träffas irl!

                          De där små nigningarna, eller kanske bockandet, är som jag uppfattar det, små fina signaler fiskarna emellam om status och rang. Precis som många andra ciklider kan de fajtas och "munhuggas" rätt bra sinsemellan, men oftast blir det inte mer än en liten bockning och rangen är hävdad - ungefär så.
                          Du har garanterat utparning och lek i karet inom kort!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Tack snälla Pia som jag nästan fick träffa....
                            Ja, det var förbaskat synd att det inte gick att lösa så att jag kunde hänga på er, men det blir säkert fler tillfällen
                            psst.. Du kommer väl ner till Malmö på ciklidstämman i april nästa år, dra med dig Inger med
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Nu är fiskarna nedsänkta i karet vilket var ett häftigt ögonblick när man håller en så pass stor och tung fisk i sin hand och mjukt sänker ner dem en i taget. Kändes högtidligt nästan. Det som sitter på näthinnan är den där blicken man får av dem innan de åker i. När jag håller dem i min hand.
                              Har sedan suttit med lite saft (typ Kjellsaft) och en hård macka för att fira det hela.
                              I dunkel rumsbelysning glider de omkring och "niger" ibland mot varandra. De rör sig energiskt hela tiden och ibland verkar någon tända till och mota bort en annan. Hmmm. Undrar var den där nigningen betyder egentligen. Nästa fråga att försöka hitta svaret på.
                              Men vad stora dom är..... och vackra när de lysande blått rör sig 10 stycken. De fyller liksom ut hela karet.
                              Det är banne mig så man blir rörd. Kan ju också bero på saft och utmattning iofs. Men det är lite speciellt och sitta på golvet mitt bland massa öppnade fiskpåsar och transportlådor och se att de faktiskt har kommit hem nu till slut efter ett år av tankar kring dem och deras behov.
                              God natt Zoopet....
                              Känner igen den känslan som du hade igår kväll..kände på samma sätt när jag hade varit med på min första Tysklands-resa
                              Minns att jag satt på en pall i tvättstugan vid 01.00 tiden, helt tyst i huset och kopplade in fiskar efter att åkt bil i cirka 18 timmar, då kände jag en lycklighetskänsla som var ut över det vanliga. Trött så jag kunde spy men vad gjorde det.. Det hade varit så roligt och givande och fina fiskar hade jag
                              Senast redigerad av PiaJo; 07 August 2013, 08:56.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Har nu blivit Discuspendlare. Hade en lucka på jobbet och sitter och fikar nu och försöker se mina Discus, så att de är ok. Detta är ju inte helt enkelt eftersom rummet är dunkelt och belysningen släckt. Men 8 av dem sitter och tittar nyfiket på mig just nu.
                                skulle ju vilje se hur de andas och så, men man får ge sig till tåls. Vad jag förstod skulle det vara dunkelt i rummet och släckt belysning i 2 dygn så det är väl bara att vänta.

                                Har haft i andra multicuradosen idag och det ska ju bli den sista i morgon. Sedan står det att man ska byta vatten. Men hur mycket efter en multicurabehandling? 50%?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...