Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Ursprungligen postat av åheim
    nä vadå.... En helt vanlig lördagkväll tycker jag? http://3.bp.blogspot.com/_hk_caynion...ossdresser.jpg
    haha!

    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Ursprungligen postat av åheim
      Nä vadå.... en helt vanlig lördagkväll tycker jag? http://3.bp.blogspot.com/_hk_cayNION...ossdresser.jpg
      fy fan vilken chock så här tidigt en söndagsmorgon...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Omg... Det där kan man kalla både bild och tankehock- helt klart
        Mats med stillettiar och Anders med handklovar och lack....
        Senast redigerad av PiaJo; 02 December 2012, 07:21.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Drömmen om ett Discusakvarium

          Här har man varit borta på julbord och missat hela den spännande diskussionen i realtid igår. Tur det finns protokoll

          Sedan är det ju en extra krydda när någon kommer ut ur garderoben bara så där som åheim. Inser att det fortsättningsvis får bli "ljud på" så man inte missar de riktiga höjdpunkterna i alla fina filmer.

          Men apropå sidospåret Diskus då så är det häftigt att följa turerna i resonemanget. Vet inte om någon där ute brukar göra Mindmaps. En teknik som är smått fantastisk för folk som har medfött röriga hjärnor. Har börjat skissa på en Mindmap om Diskuskaret och den blir mer komplex för varje inlägg.
          Men utgångspunkten är att hitta en egen stil i Diskushanteringen som passar en själv med utgångspunkt från andras erfarenheter.
          I Anders Diskuskar verkar det ju t.ex. vara riktigt mycket ljus, vilket jag när jag kollar i flera av Mats kar ibland är ganska dunkla. Båda inredningarna utgår väl från ägarens smak och syn på det ideala akvariet. Men looken och upplägget är helt olika.

          Sedan märker jag att mycket är ni ju lika. Hälsoaspekten t.ex, att ha en miljö som skapar maximalt starka förutsättningar för friska Diskusar.

          Så just nu skissar jag på varianter i inredningen med mycket mer växter och mer ljus än jag tidigare men mixat med rötter etc. Men med en riktigt god filtrering som vad jag förstått ändå inte ska skapa för mycket rörelse i vattnet. Hur fixar man det? Hmmm
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Efter denna chocken vill jag med gärna kliva tillbaka till ämnet :P och säg att det är skulle finnas en pygme'variant på diskus och skalare så att vi med småkar även kan njuta av dessa fina fiskar förutom på bild.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              ...å jag har just suttit å dreglat, efter att ha kollat diskusfilmer på YT. Sen kollade jag på Kajs och Tonys sidor o.s.v..
              Bluewing, du ska ha en eloge för dina tänkande "grävande" och frågande funderingar - innan du är "klar för start".

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                Ursprungligen postat av Bluewing

                Så just nu skissar jag på varianter i inredningen med mycket mer växter och mer ljus än jag tidigare men mixat med rötter etc. Men med en riktigt god filtrering som vad jag förstått ändå inte ska skapa för mycket rörelse i vattnet. Hur fixar man det? Hmmm
                genom att göra som jag föreslog i min filter idé, använda 2 utblås. och sen finns ju strilrör, å så kan man ju rikta utblåset mot en sidoruta. finns många varianter att minska utblåset utan att sabba flödet genom filtermediat.
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Efter denna chocken vill jag med gärna kliva tillbaka till ämnet :P och säg att det är skulle finnas en pygme'variant på diskus och skalare så att vi med småkar även kan njuta av dessa fina fiskar förutom på bild.
                  Det Pia är ju en högintressant vinkling! Om du nu kan tänka dig acceptera att den inte just ser ut som en Diskus. Vad är det för egenskaper som skulle kunna benämnas som Diskusliknande? När det gäller ämnet i tråden så faller det ju inom ramarna.

                  Det lär ju inte vara den sk. känsligheten som får folk att bli nyfikna på Diskus.
                  När jag ser Diskus så ser jag något lite stillsamt uppmärksamt väsenliknande beteende som känns både gåtfullt och nyfiket samtidigt. De som inte ser komplexiteten i det ser fisken kanske som tråkig. Det finns komplexa beteenden gällande t.ex. dominans, stress. Avancerad yngelvård under en förhållandevis lång tid där ju näringen på huden som ges via sekretet för mig nästan kan liknas vid däggdjurs diande faktiskt. Finns i nästan obegränsade färgvariationer.

                  Har tänkt ordentligt på det du säger men för egen del hittar jag inte någon art som matchar detta. Kan du?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    ...å jag har just suttit å dreglat, efter att ha kollat diskusfilmer på YT. Sen kollade jag på Kajs och Tonys sidor o.s.v..
                    Bluewing, du ska ha en eloge för dina tänkande "grävande" och frågande funderingar - innan du är "klar för start".

                    //Inger
                    Vet inte vad jag ska säga om det mer än, tack Inger. Vänligt och inspirerande känns det.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av MrH
                      genom att göra som jag föreslog i min filter idé, använda 2 utblås. och sen finns ju strilrör, å så kan man ju rikta utblåset mot en sidoruta. finns många varianter att minska utblåset utan att sabba flödet genom filtermediat.
                      Strilrör. Det har du rätt i. Kan man förlänga strilrör så att de blir hela akvariets längd, typ 150 cm? Då lär ju trycket per utflödespunkt bli lågt. Massor med filtrerat vatten men inte så mycket rörelse.
                      Men apropå det där med vattenrörelse. I en del filmer med Diskus så verkar ju vattnet röra sig en hel del. Är cirkulation som så stressande för just Diskusen?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        man behöver ju inte ha ett rör, det går ju lika bra att använda en slang från till exempel ytterfilter. då kan du göra den hur lång du vill.
                        men som du säger, trycket blir ju lägre ju längre slangen blir.
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Det finns att köpa oborrade strilrör i metervara i Tyskland, och dessa bör kunna hittas här med i tex en rörfirma som säljer grå plaströr.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Fanbyalperna

                            • September 2005
                            • 752

                            Jag använder elrör 20 mm som jag borrat hål i. Fungerar utmärkt och är dessutom ekonomiskt fördelaktigt :-)
                            Har inte alltid rätt, men fel ibland

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                              Jag använder elrör 20 mm som jag borrat hål i. Fungerar utmärkt och är dessutom ekonomiskt fördelaktigt :-)
                              Menar du VP-rör? De funkar fint till mycket inom akvaristiken så länge de inte är synliga. Även Eheims rör de har till sina ytterfilter är mig en gåta, varför ha dem i en färg som syns så mycket?
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • MrH
                                • October 2010
                                • 2825

                                VP rör funkar kanon det också. en fördel dock om man har en slang istället är att du kan böja den efter bakgrunden eller svänga den i ett hörn om man vill
                                MrH ---> 175L SA kub

                                Kommentar

                                Arbetssätt...