Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Varsågod. Ja den här nya fiskhållningen där det är totalt prestationsfritt blir allt mer som att ha ett stycke av skogen inomhus. Men det tar ett himla tag för ett kar att bli sig själv efter kembehandlingar. Först nu börjar vissa snäckors skal se helt normala ut t.ex. Det har kännas och märkts att mina kembehandlingar lämnat sår i balansen som suttit i väldigt länge.
    Nu när det är spännande vad som händer med en algtofs utveckling och fiskarna är i en miljö som i stora drag får göra sitt jobb på egen hand blir njutningen och avspänningen desto mer än tidigare för mig. Idag är mina kar verkligen ett hälsopiller för mig. De ger ingen stress, ingen oro och jag behöver inte anstränga mig direkt alls.
    På jobbet har jag ju mitt regnbågskar. Byter numera vatten var 14:e dag oftast. Funkar utmärkt.
    Jag får allt mer sällan sjukdomar på fiskarna faktiskt. Det är de som blir gamla som tacklar av. Inte resten.
    I det här diskuskaret så är fiskarna allt mer framme och allt mer självsäkra. Lunken i karet ger en slags spinoff som är bland det mest intressanta jag varit med om.
    Just nu vallas några yngel förresten av en Owroewefi-hona i karet apropå ingenting egentligen. Hur förmedlar man myset? Hur förmedlar man i text att det märks att fiskarna mår bättre av att jag låter karet vara? Jag ser att de mår bättre, har vackrare färger och utstrålar hälsa. Det känns som en skogsglänta en syrerik vårdag ibland i karet.
    Nu flummar jag kanske iväg lite. Men det är som att strosa i en skog att ha ett kar som börjar andas på ett alldeles eget sätt.
    Nej, du flummar absolut inte - iallafall inte i min bok!
    Du använder dig av "metoden", och det är vackert att följa!
    Du förmedlar det som händer i dina kar på ett absolut knivskarpt vis - fortsätt bara att uppdatera, så kanske forumet vaknar upp vad det lider och flera kan se hur en slipsten skall dras!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Varsågod. Ja den här nya fiskhållningen där det är totalt prestationsfritt blir allt mer som att ha ett stycke av skogen inomhus. Men det tar ett himla tag för ett kar att bli sig själv efter kembehandlingar. Först nu börjar vissa snäckors skal se helt normala ut t.ex. Det har kännas och märkts att mina kembehandlingar lämnat sår i balansen som suttit i väldigt länge.
    Nu när det är spännande vad som händer med en algtofs utveckling och fiskarna är i en miljö som i stora drag får göra sitt jobb på egen hand blir njutningen och avspänningen desto mer än tidigare för mig. Idag är mina kar verkligen ett hälsopiller för mig. De ger ingen stress, ingen oro och jag behöver inte anstränga mig direkt alls.
    På jobbet har jag ju mitt regnbågskar. Byter numera vatten var 14:e dag oftast. Funkar utmärkt.
    Jag får allt mer sällan sjukdomar på fiskarna faktiskt. Det är de som blir gamla som tacklar av. Inte resten.
    I det här diskuskaret så är fiskarna allt mer framme och allt mer självsäkra. Lunken i karet ger en slags spinoff som är bland det mest intressanta jag varit med om.
    Just nu vallas några yngel förresten av en Owroewefi-hona i karet apropå ingenting egentligen. Hur förmedlar man myset? Hur förmedlar man i text att det märks att fiskarna mår bättre av att jag låter karet vara? Jag ser att de mår bättre, har vackrare färger och utstrålar hälsa. Det känns som en skogsglänta en syrerik vårdag ibland i karet.
    Nu flummar jag kanske iväg lite. Men det är som att strosa i en skog att ha ett kar som börjar andas på ett alldeles eget sätt.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Fantastiskt fina bilder!
    Vad som är kul, spännande, intressant och otroligt inspirerande med din akvariehållning - och inställning - är lugnet du har och att det får ta tid att mogna i dina kar. Vem kan annars leverera så fina bilder på Purpurhuvudsbarber, "Jordfräsare", Discus med mera? Det krävs tid och tålamod för att få karen och fiskarna i sådan kondition som du har.
    Jag fick Lördagsgodis, jag!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Tack Mats! Du vet hur du ska göra en akvarist riktigt glad

    I diskuskaret som få sköta sig själv på sätt och vis minskar nu de mörka tofsalgerna. Däremot ökar ett av de vackraste algerna, som skapar vackra gröna tofsar allt mer:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2149 (1).jpg
Visningar: 105
Storlek: 224,6 KB
ID: 2351957

    Får jag sedan presentera akvariets absoluta linslusar, makarna Owroewefi där hanen gärna står och glor på kameran 5 cm ifrån:

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2154 (1).jpg
Visningar: 124
Storlek: 155,8 KB
ID: 2351958 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2152 (1).jpg
Visningar: 129
Storlek: 169,0 KB
ID: 2351959 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2153 (1).jpg
Visningar: 131
Storlek: 158,4 KB
ID: 2351960 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2155 (1).jpg
Visningar: 138
Storlek: 149,8 KB
ID: 2351961

    Småprickarna är att detta inträffar ihop med vattenbytet. Trivsamma de där Guianacarorna.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Fantastiskt vackra!
    Tycker du fångat dom fint på bilden. Toppstuff!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Purpurhuvudsbarber är fortfarande bland det vackraste du kan ha i ett kar som jag ser det. Sammetssvarta med rött huvud. Mobilbild men det ger ändå en vink om skönheten hos hanarna:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2138.jpg
Visningar: 111
Storlek: 207,8 KB
ID: 2351954

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Riktigt snyggt kar! 👍

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Tycker jag också, Mats!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Jag gillar själv inredningen utom längst till höger där det borde vara en upp och nervänd rejäl gren. Det står på min ToDo-list: Skaffa en toksnygga gren! Som det nu är så blir karet helt stubbat till höger. Men det ska åtgärdas.
    Ja... ok, jag förstår vad du menar. Det skall bli intressant att se hur du löser det!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Jag gillar själv inredningen utom längst till höger där det borde vara en upp och nervänd rejäl gren. Det står på min ToDo-list: Skaffa en toksnygga gren! Som det nu är så blir karet helt stubbat till höger. Men det ska åtgärdas.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Fina linjer i den inredningen!
    Ser för jädra gôtt ut med den där tinkturen, verkar vara good stuff!

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Film: Testade JBL Tropol efter dagens vattenbyte ca 40 sekunder in i filmen häller jag i medlet. Det luriga är att skillnaden är större i verkligheten än på film då mobilkameran gjorde bilden ljusare ju mörkare det blev i karet. Du ser bäst skillnaden när halva karet är färgat. Sedan blev karet disigt men det ska släppa efter en stund.
    Ja jädrar du!
    Det var annat det, än den mesiga soppan jag köpte!
    Blev la riktigt bra det där! Hoppas att vattnet blir lika krispigt klart också, som det blev av Torfin!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Film: Testade JBL Tropol efter dagens vattenbyte ca 40 sekunder in i filmen häller jag i medlet. Det luriga är att skillnaden är större i verkligheten än på film då mobilkameran gjorde bilden ljusare ju mörkare det blev i karet. Du ser bäst skillnaden när halva karet är färgat. Sedan blev karet disigt men det ska släppa efter en stund.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Dagligen faktiskt. Normalt minst en timme. Njutit varje sekund trots att karet är en helt ciklidfri zon.
    Förstår jag mycket väl!
    Att ha ciklidfritt i något kar kan vara riktigt skönt, det blir ju en helt annan lunk då.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Dagligen faktiskt. Normalt minst en timme. Njutit varje sekund trots att karet är en helt ciklidfri zon.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...