Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #91
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Men en del använder ju bok. Är de också lite som ek?
    har ej prövat boklöv men vad jag förstått så ska det ju fungera bra.
    sen finns de väll nått som heter mandellöv tror jag, som en del använder.
    kolla tradera, det brukar finns en del olika löv där.
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #92
      Jag kör mestadels Eklöv, dels för att de "håller" länge och dels för att det finns oändlig tillgång av Eklöv här i grannskapet.
      Ett annat träd är Hassel, som jag har använt mig av mycket - både grenar, pinnar och löv. Funkar väldigt fint!
      Bifogade filer

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #93
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Men en del använder ju bok. Är de också lite som ek?
        Personligen tycker jag inte boklöv funkar lika bra som eklöv, de förmultnar mkt snabbare.

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #94
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Men börjar också tänka på Guramisar.... hmmm....Det får bli ett 3:e kar.....


          finns ju faktiskt dom som har gett upp tanken på att ha ett sorts kar.

          de brukar sitta efter nått år eller så med ett SA, ett TA, ett MA, ett Asien, ett CA.

          Sedan upptäcker de att det funkar ju exempelvis inte med troffar i ett 100 liters snäcklekarkar från TA, så blir det ett extra på 720 lite med troffar, och likadant med apistokaret på 120 liter från CA, där funkar ju inte Discus, ergo 5-6-700 liters Discuskar.



          Efter ytterligare nått år så upptcker man att partnern surfar ofta på sidor som har sökord "bodelning" / "parterapi" / "skjilsmässa" / etc.





          Så, dina tankar hit och dit är nog helt rätt.

          Dvs tänk efter före så att det blir så rätt det kan bli.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #95
            Åh så mycket kunskap och idéer man kan få av att bara slänga in lite tankar här i forumet

            När jag läser din respons Knax, så riktigt hörs det hur glad du är när du skriver det. Så där glad känner jag mig ofta över det här forumet.

            Då börjar det bli lite klarare det där med löv och vad som fungerar. Tror jag testar eken sedan, men mycket av ekonomiska skäl.

            Sedan i de första 3 bilderna från dig, Mats så hittar jag mycket av de djup jag söker. Speciellt i bild 1 av dem. Får mycket idéer om mer rötter och grenar efter de bilderna.

            När jag läser mycket av er som haft Diskus och i litteraturen så verkar just fiskens stressnivå vara mycket det som avgör vad som sedan händer i burken. Hur frisk fisken blir etc. Tänker lite så här att ju mer jag efterliknar fiskens naturliga miljöer så kan Diskusen följa sina egna medfödda beteenden för att skapa lugn och trygghet i akvariet. Det gör att både grenar och löv troligen kanske kan ge den effekten. För många djur medför ju gott om utrymme för det naturliga beteendet en sund kanal för stressrelaterade beteenden. Vi människor är ju likadana. Tror det gäller alla djur.
            Om man inte respekterar Diskusens behov så gissar jag att ju äldre och "klokare" den blir, ju mer ställer den krav på en stabil och bra miljö.

            Så just nu känns det bra att Diskuskaret inte står och väntar i rummet bredvid så att jag kan försöka förstå hur Diskusen "tänker" och beter sig. Därför tycker jag det är så härligt att se den i dess naturliga miljö och se hur de gömmer sig etc. Det kan ju ge en vink om en bra inredning.

            Men å andra sidan, när man ser leken av Diskus på en kon i ett naket akvarium så finns ju inget av det.

            Men å tredje sidan vet jag inte om lust och sex väcker våra mest intelligenta och välutvecklade inre sidor till liv De kanske helt enkelt bara tänker på romantiken och glömmer resten.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #96
              När man läser mycket om Diskus på nätet och ser hur seriösa personer lägger ned tid på avancerade apparater, invecklade foderrutiner, täta vattenbyten och massvis med åtgärder för att påverka vattnet åt olika håll så blir jag bara trött och tänker: äsch jag tror jag kör med svärdbärare istället. Så efter att ha letat runt mycket på nätet och letat efter den här positiva vibben som jag på något sätt förväntar mig att man får med en så pass intressant art, så känns det att det blir ganska lite Diskus och extremt mycket teknik.

              Om det finns High-Tech kar för fisk får jag magkänslan att det är vad det blir med Diskus.

              Vet att det finns flera, i alla fall som jag upplever det, i forumet här som liksom bara går och köper några Diskus och så hepp, har man ett Diskuskar! Dessutom verkar det ju funkar för er som bara så där, blev sugna på just Diskus. Nu kanske det inte alls är så och att alla här har ett par kilo Diskusvetenskap i ryggen.
              Men om man nu är av naturen utrustad med en smått osunt vetgirig hjärna, så blir det banne mig överhettat mellan öronen av alla åsikter om Diskus.
              Så i min hjärna är det för tillfället aktiverat ett overloadskydd på följande områden (det luktar nästan bränt på riktigt):
              Lämplig storlek på akvariet?
              Vattentemperatur?
              Lämpligt PH och hårdhet?
              Vattenbytesfrekvens?
              Foderrutiner?
              Filterkapacitet?

              Däremot har det lättat helt gällande:
              Inredning
              Belysning
              Växter
              Och faktiskt själva Diskusen i sig, som ju egentligen allt handlar om.

              Sorry för den griniga tonen, ska gå och lugna mig genom att läsa lite om lättskötta akvarium och tandkarpar i wahlstadmiljöer ett tag.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #97
                Jag har haft diskus några gånger genom åren, och har man haft diskus en gång är man oftast ganska fast i det träsket. Av olika anledningar gör man ett uppehåll med diskusdelen, för att sedan bli sugen på att skaffa dessa juveler på nytt.
                Jag har provat en del olika scenarior med diskushållning, och det första man ska fråga sig är hur man vill ha fisken samt vilken diskus är det tänkt att jag vill ha. Inredda kar, växtakvarium eller helt enkelt bara ett vanligt sällskapskar med diskus som huvudattraktion?
                Ett inrett kar med mycket rötter och grenar samt någon lättare växt som slingrar sig upp mot ytan är mumma för ögonen, medans ett växtkar med co2 , en bra grupp diskus och vrålmycket ljus kan vara minst lika intressant att titta på.
                Det karet jag saknar mest idag är faktiskt ett sådant, jag körde ett 960 liters med metallhallogenlampor, trycksatt co2, fulldos PMDD var dag och runt 29 grader i karet. I detta kar gick en grupp på 18 diskus, som var i ungefär samma färger, RT. Där var ett antal lekpar, och som mest lekte 5 par samtidigt i karet, men inga yngel överlevde då jag hade både rödmunstetra och kardinaler. Även de 30 olika L-malarna gjorde sitt bästa för att smaska i sig rommen...

                Jag provade även att köpa en grupp mindre diskus som jag hade i ett naket Juwel 240 liters, med dagliga vattenbyten på ca 50%, matade 5-8 ggr/ dag och hög temp, runt 30 grader. Dessa fiskar växte ca 1-1,5 cm i månaden, och det var en fröjd att se hur de utvecklade sig. Detta är egentligen ytterligheter i diskushållning, om man inte räknar med VF Heckel som är nog den svåraste delen när det gäller diskus och få dem att trivas. Men varför göra det så invecklat, alla är vi barn i början och ofta vill man ha en utmaning för att kunna gå vidare inom hobbyn.
                Det kan låta lite grymt, men har man väl bestämt sig för att testa med diskus är det ganska dumt att börja med fisk i 7-800:- klassen. Det finns ofta billigare fisk som inte är lika populär för tillfället som man kan köpa, och ha som nybörjarfisk. Man lär sig otroligt mycket i början, och tyvärr är det ofta att man får lära sig den svåra vägen först innan man kan läsa sina fiskar och se om det är något problem.
                Att ha diskus är ofta inräknat problem, de får lätt magproblem som till slut får dem att dö, och det är detta som kan vara bra att lära sig se tecknen på.

                Du frågar om lite olika akvarierelaterade parametrar, och lite kort kan man räkna upp svar. Dessa svar är inget generellt, utan det beror på olika faktorer såsom storlek, sort, antal osv...
                Litermässigt är svårt att avgöra, men karet ska i mina krav vara minst 50 cm högt, gärna högre. Du bör inte ha en grupp diskus i ett litet kar, så ett kar runt minst 300 liter eller liknande är inte fel.
                Tempen beror på storlek på diskus, ju mindre de är desto varmare. Små bör ha 30-32 grader medans vuxna ex räcker med ca 28 grader. Har du kallare blir de ofta stressade, och sjukdomar uppkommer lättare. Även matsmältningen fungerar sämre ju kallare du har, och där är ytterligare en nackdel. En nackdel med varmt vatten är syresättningen som blir betydligt sämre, något man måste tänka på.
                Ett lämpligt pH är inte så betydande, bara det är jämt och inte åker hiss upp och ner. Likaså med kH, att börja laborera med dessa är sämre för fisken om man riskerar att det blir jojoeffekt, än att ha ett lite "fel" värde men stadigt.
                Jag körde med 50% vattenbyte i mina "vanliga" diskuskar, jag vet sådana som gör fler, men även färre, men det funkade bra för mig.
                Det går åt mycket mat, och på sommaren var det kul att håva eget foder som de åt med stor aptit. Annars är räkmix, artemia och liknande foder toppen för diksus. Många kör med speciella torrfoder för diskus med, men det har jag inte använt så mycket.
                Med mycket mat är det bra filterkapacitet som gäller. Du bör även ha ett hyffsat lugnt vatten men ett bra flöde. I mitt 960 hade jag en Eheim 2060, en 2217, bottenfilter med två pumpskallar på 1500 l/h. Det var ett flöde på ca 6000 liter/timma, filtervolymen är svår att räkna iom bottenfiltret.

                Men har du väl börjat sikta in dig på diskus, så är det nog kört för dig. Du kommer aldrig att släppa tanken innan du har fisken i ett kar, jag lover dig!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • NIC
                  • January 2008
                  • 5121

                  #98
                  Kung Ansjo! Vilket inlägg!

                  http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #99
                    Instämmer med NIC, ett kanoninlägg - faktiskt det längsta av Anders, som jag har läst under mina år här på Zoopet.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Instämmer med NIC, ett kanoninlägg - faktiskt det längsta av Anders, som jag har läst under mina år här på Zoopet.

                      //Inger
                      Inte alltid längden som räknas...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Generellt är ju Diskus ganska överhajpat vad det gäller svårighetsgrad också känns det som. Alla teorier gäller ju även för andra fiskar även om felmarginalen är lite mindre.

                        Jag är ju i samma stadie som du ungefär och jag tänker helt enkelt inte oroa mig så mycket. Bara man läser på litegrann så kommer det klarna med tiden. : )
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Nja, man får nog bereda sig på att det är en del merjobb med diskus. Både att du bör ha varmare i karet med vad det innebär, plus att diskusar ofta är känsligare och mer lättmottagliga för sjukdomar som är mer sällsynta bland "vanliga" fiskar.
                          HIH (Hål I Huvudet) och diverse magproblem är ganska vanligt och botas med samma sorts medicin, diskuspest är mindre vanligt men kan slå ut ett helt bestånd om man har otur. Och det går snabbt, över natten från noll till fullt utbrott på alla diskusar.
                          Vita prick är väldigt sällan det drabbar diskus eftersom man har runt 30 grader i karet.
                          Så man bör nog vara ganska bra påläst och beredd på diverse problem. Men bli inte rädd att prova, det låter värre än vad det är!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Inte alltid längden som räknas...
                            Jo, faktiskt så är det så ibland - för oss lite mer "trögfattade" som inte alltid förstår hur dittan eller dattan fungerar, då kan det vara bra med långa och lite mer utförligare förklaringar.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Tackar och bugar, Anders. Framförallt för att du med ditt inlägg lyckades vrida min egen hjärna i 45 grader så fokuset blir annorlunda. Nu blev plötsligt hela akvariet och idén det viktiga. Det du gör för mig är att du beskriver hela hållningen av Diskus som en oerhört stimulerande utmaning som jag kan välja att ta från flera olika håll.
                              Du ger ju exempel på kar som på sätt och vis är motsatsen till varandra, så det blir att tänka efter ordentligt vad som får bli min start på det hela. Vad jag vill göra med hela idén egentligen.
                              Det som slår mig är när du med längtan beskriver ditt 960 är att det också var det kar som kanske hade mest marginaler på så sätt att du hade ett högaktivt biologiskt filter igång dygnet runt i och med att du hade växter med optimal växt.
                              Att både ha ett kar med ett Mats-tänk, enkelt och finkänsligt reglerat och Diskus känns definitivt svårare än ditt 960 upplägg. Åtminstone i tanken för mig. Tror att du var inne på det i en annan av mina trådar att hela grejen med PMDD, CO2 ger fler parametrar som man kan styra.
                              Svårare på så sätt att jag mer logiskt kan förstå hur du resonerat och gör, medans jag mer får försöka hitta mer en intuitiv feeling a la Mats. Enkelt uttryckt, så mycket kan jag inte alls. Så jag kanske får börja från det hörnet jag förstår.

                              Så efter detta så märker jag att jag får börja tänka vilket kar jag vill ha och sedan anpassa diverse tillbehör efter det, därefter att fungera vilka Diskus som kan vara aktuella i det karet. Och tanken är där inte de dyraste mest exklusiva Diskusarna utan mindre "billigare"friska Diskus individer så att jag får möjlighet att se hur de utvecklas eftersom. Jag söker inte ett kar där jag har Diskusen som en styling eller skrytobjekt.

                              Sedan inser jag också att jag har tänkt toklågt på genomströmningen i burken jämfört med hur du resonerat och gjort. Så det blir att tänka vidare på filtervolym etc.
                              Men som sagt är jag mycket glad för din respons, Anders
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Det är detta jag verkligen gillar med forum. Någon ställer en fråga och får svar för att sedan utgå från dessa. Nackdelen är de som frågar och inte tar till sig eller lyssnar innan de har fått det svaret de vill ha eller passar dem...
                                Skriver på Ifånen nu, men det kommer ett bättre svar senare, Bluewing.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...