Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    Drömmen om ett Discusakvarium

    En lång Discusfilm med speakerröst

    Om jag skulle gjort en sådan film om mina gröna från Colombia så hade nog speakern somnat.
    Nu när gruppen är harmonisk och fin så kan den fördriva dagen med att stå i princip stilla under några näckrosblad i vänstra delen av akvariet, eventuellt ta någon matbit som singlar förbi, för att framåt kvällen flytta sig som en enda individ till akvariets högra sida och ställa sig under roten där. De har ett grymt lugnt beteende just nu. Antar att det är så här i naturen också. Dumt att slösa energi och utsätta sig för faror genom att simma omkring i onödan. Bättre att hushålla med resurserna och låta maten komma till en istället.

    Ibland känns det helt onödigt med ett 720 till de nio gröna. De utnyttjar max 200liter


    Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
    Discus for life

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Det tror jag säkert det gör . Men då kanske det beror på om målet är att ha Discus eller förstå sig på Discus? Det är många fiskar som köps som första fisk och som inte passar varken karet, kompisarna eller ägaren....

      Eller är du helt enkelt ute efter det amerikanska talesättet: "just do it!" och att man inte ska tänka sönder saker och ting?
      Hmm han är klurig den där Roger med alla vilda Discusarna
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av lofstrog
        En lång Discusfilm med speakerröst

        Om jag skulle gjort en sådan film om mina gröna från Colombia så hade nog speakern somnat.
        Nu när gruppen är harmonisk och fin så kan den fördriva dagen med att stå i princip stilla under några näckrosblad i vänstra delen av akvariet, eventuellt ta någon matbit som singlar förbi, för att framåt kvällen flytta sig som en enda individ till akvariets högra sida och ställa sig under roten där. De har ett grymt lugnt beteende just nu. Antar att det är så här i naturen också. Dumt att slösa energi och utsätta sig för faror genom att simma omkring i onödan. Bättre att hushålla med resurserna och låta maten komma till en istället.

        Ibland känns det helt onödigt med ett 720 till de nio gröna. De utnyttjar max 200liter


        Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
        Låter mysigt och definitivt meditativt. Men vad föredrar du själv för beteende hos gruppen. Den här tjuren Ferdinand-gruppen eller...?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • lofstrog
          • November 2009
          • 989

          Drömmen om ett Discusakvarium

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Det tror jag säkert det gör . Men då kanske det beror på om målet är att ha Discus eller förstå sig på Discus? Det är många fiskar som köps som första fisk och som inte passar varken karet, kompisarna eller ägaren....

          Eller är du helt enkelt ute efter det amerikanska talesättet: "just do it!" och att man inte ska tänka sönder saker och ting?
          Hmm han är klurig den där Roger med alla vilda Discusarna
          De som gör så här är oftast mycket kunniga De resonerar som så att diskusen är en enkel fisk på många sätt.
          Det som den kräver är rent vatten och stabila vattenvärden, inte så mycket andra grundförutsättningar så hur svårt kan det vara

          Men som sagt. Jag har inget sagt
          För många kan detta vara som att svära i kyrkan...


          Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
          Senast redigerad av lofstrog; 27 May 2013, 18:41.
          Discus for life

          Kommentar

          • lofstrog
            • November 2009
            • 989

            Drömmen om ett Discusakvarium

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Låter mysigt och definitivt meditativt. Men vad föredrar du själv för beteende hos gruppen. Den här tjuren Ferdinand-gruppen eller...?
            Det är just det här jag gillar på något konstigt sätt. Som du skriver det är rent meditativt. Det har hänt mer än en gång som jag har följt deras dagsrytm under en hel dag.
            Tjuren Ferdinand kommer fram ibland men lite mindre ofta bland de vildfångade än bland odlade. Det är i varje fall min erfarenhet.


            Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
            Discus for life

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Om jag fantiserar lite om min kommande grupp så blir jag glad om det blir en "Tjuren Ferdinand-grupp". Rummet som akvariet står i är ju mitt meditationsrum. Blir det en "Big Brother"-liknande grupp blir det kanske andra vibbar.

              Men apropå nåt annat så undrar jag lite hur jag ska kunna ha riktigt dämpat ljus i burken. I mitt Vision 450 så har jag ju 4x54 w med reflektorer. Jag kan ju ha bara en ramp igång, mycket flytväxter och blad mot ytan, mitt vatten är mopanifärgat.
              På så sätt kan det ju bli mer dunkelt. Men finns andra vägar?
              Letar ff efter det ultimata nattljuset.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • lofstrog
                • November 2009
                • 989

                Drömmen om ett Discusakvarium

                Du kan väl limma ditt ett par vattentäta LED-strippar? Finns tom dimbara.


                Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                Discus for life

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Som finns var?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • lofstrog
                    • November 2009
                    • 989

                    Drömmen om ett Discusakvarium

                    Tror jag köpte mina på http://ledbutiken.se/

                    Nu har de gjort om hemsidan helt så jag hittar ingenting
                    Du kan väl ringa dit och fråga.


                    Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                    Discus for life

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      ...det mopanifärgade försvinner allt eftersom. Blir klarare å klarare efter några få vattenbyten.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        ...det mopanifärgade försvinner allt eftersom. Blir klarare å klarare efter några få vattenbyten.

                        //Inger
                        Ok. Det var tråkiga nyheter. Får köra med mina mandelblad som faktiskt gör lite.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • lofstrog
                          • November 2009
                          • 989

                          Drömmen om ett Discusakvarium

                          Tror det var något liknande dessa http://ledbutiken.se/hus-och-hem/dek...ar-var-3e-led/

                          Inger: har du testar med mandellöv? Finns något extrakt som Kaj säljer också men är osäker på om det höjer ledtalet.


                          Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                          Discus for life

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av lofstrog
                            Tror det var något liknande dessa http://ledbutiken.se/hus-och-hem/dek...ar-var-3e-led/

                            Inger: har du testar med mandellöv? Finns något extrakt som Kaj säljer också men är osäker på om det höjer ledtalet.


                            Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                            Nej, jag har inte testat mandellöv - bara gratis eklöv, som jag har i dom andra karen.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • lofstrog
                              • November 2009
                              • 989

                              Drömmen om ett Discusakvarium

                              Ursprungligen postat av lofstrog
                              Det är just det här jag gillar på något konstigt sätt. Som du skriver det är rent meditativt. Det har hänt mer än en gång som jag har följt deras dagsrytm under en hel dag.
                              Tjuren Ferdinand kommer fram ibland men lite mindre ofta bland de vildfångade än bland odlade. Det är i varje fall min erfarenhet.


                              Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                              Ibland fattar man långsamt Antar att du med tjuren Ferdinand tänker på hur han satt under sin korkek och luktade på sina blommor i lugn och ro.
                              Gissa vad jag associerade med Ferdinand. Jo att han efter att ha satt sig på ett bi blir helt som förbytt och röjer omkring som en galning.

                              Jag förstår om ingen förstod hur jag tänkte och vad jag syftade på


                              Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                              Discus for life

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Nu har jag flyttat mina albinos. Nu kan de leka hur mkt de vill själva. :-) Fint kar med biltema solfilm på framsidan så att man inte ska kunna skrämma dom. Så de får vara ifred där hehe.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...