Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #76
    Några, men vi fick träffa å komma in till alla grannar under mig
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #77
      När jag sökte filmer om Diskus i naturlig miljö hittade jag denna film från Lago Grande i Brasilien.

      Wild discus , pike cichlids , satanoperca jurupari, and many others fish habitats


      När man ser hur Diskus, Flaggciklider, Jordätare, Apistos, Pennfiskar egentligen lever så ser jag att jag kanske ska tänka till ordentligt vad det är för miljö jag bygger upp i akvariet. Filmen rekommenderas varmt! Jämför den vattenkvalitén med det vi har i våra akvarium
      Senast redigerad av Bluewing; 26 November 2012, 10:33.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Fanbyalperna

        • September 2005
        • 752

        #78
        Avråder från löv på botten. Det bör vara lätt att göra rent och suga upp ev matrester.
        Har inte alltid rätt, men fel ibland

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #79
          Ursprungligen postat av Bluewing
          När jag sökte filmer om Diskus i naturlig miljö hittade jag denna film från Lago Grande i Brasilien. När man ser hur Diskus, Flaggciklider, Jordätare, Apistos, Pennfiskar egentligen lever så ser jag att jag kanske ska tänka till ordentligt vad det är för miljö jag bygger upp i akvariet. Filmen rekommenderas varmt! Jämför den vattenkvalitén med det vi har i våra akvarium

          vilken härlig film. det får en verkligen att fundera på inredning å valet av belysning.
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #80
            Vad var det för grönskimrande fisk som for förbi ibland? Någon slags tetra? Läcker var den i alla fall

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #81
              Ursprungligen postat av Fanbyalperna
              Avråder från löv på botten. Det bör vara lätt att göra rent och suga upp ev matrester.
              När mitt kar nu stabiliseras så suger jag egentligen aldrig rent botten längre. Finns inget att suga bort. Matrester upplever jag bara att jag får när jag är för givmild med mat Har förstått det på många av de som kört med löv att det går att få riktigt bra miljöer för fiskarna och att många arter som till ex. Corydoras och Apistos m.fl. älskar att böka runt i löv och leta mat. I filmen jag lade in var det ju drivor med löv i olika stadium av förmultnelse, men också milt sagt god cirkulation.
              Men därmed inte sagt att det blir så för mig. Just nu leker jag bara med tanken och det är ju garanterat helt riskfritt (om det inte leder till nya prilliga planer förstås).
              Men åter till löven. Jag har tidigare bara haft akvarium på ett sätt egentligen. Men har nu prövat i mitt 180L att göra på ett helt nytt, ovant sätt. Med hjälp av råd från andra här i forumet så har det gått riktigt bra. Så jag känner lite för att spänna bågen lite, testa nya sätt och se vad det ger? Det kan ju inte gå mer än åt skogen och då får jag tänka om förstås

              Mina tidigare erfarenheter är:
              Jag kan inte få växter att växa. De dör efter en relativt kort tid.
              Jag får förr eller senare Cyano
              Jag får garanterat pintjockt med Penselalger
              Jag hatar mer eller mindre alger
              Diskus är omöjligt att ha. De blir sjuka eller dör.
              Jag slammar alltid botten noggrannt så det är kliniskt rent. Smuts ska bort!
              Därav omöjligt med löv etc.

              Nu har jag kommit på att:
              Mycket av det som varit sanningar är helt eller delvis fel
              Jag är mycket mer en nybörjare än vad jag visste
              Växter är kul och avkopplande och kan bli ett problem för att det växer för mycket
              Alger är spännande och intressant och går att förstå sig på, men aldrig helt
              Cyano kan bemästras med KNO3
              Penselalger försvinner med mer cirkulation och mindre järn
              Håralger reglerar jag med Järnnivåerna
              Smuts (om det är mycket) är mest tecken på obalans om det är för mycket. Akvariet ska i stort sett kunna ta hand om det mesta.
              Löv kanske kan gå utmärkt.
              Diskus är nog helt rätt
              Men börjar också tänka på Guramisar.... hmmm....Det får bli ett 3:e kar.....

              Sammanfattningsvis är min inställning nu lite som i ett Bungyjump. Jag kollar säkerheten mycket noggrant först. Hängslen och livrem. Sedan hoppar jag och hoppas det går bra.

              Så detta med löv är mer på säkerhetscheck-nivå innan hoppet.
              Ja då blev det ännu ett för långt inlägg med massa ord. Men jag kan inte rå för det. Det liksom bara blir så. När jag skriver så känns det liksom när man sitter och gaggar över en fika och då är det ju svårt att vara tyst
              Senast redigerad av Bluewing; 27 November 2012, 07:44.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • woodlund
                • December 2011
                • 666

                #82
                Ursprungligen postat av Bluewing
                När mitt kar nu stabiliseras så suger jag egentligen aldrig rent botten längre. Finns inget att suga bort. Matrester upplever jag bara att jag får när jag är för givmild med mat Har förstått det på många av de som kört med löv att det går att få riktigt bra miljöer för fiskarna och att många arter som till ex. Corydoras och Apistos m.fl. älskar att böka runt i löv och leta mat. I filmen jag lade in var det ju drivor med löv i olika stadium av förmultnelse, men också milt sagt god cirkulation.
                Men därmed inte sagt att det blir så för mig. Just nu leker jag bara med tanken och det är ju garanterat helt riskfritt (om det inte leder till nya prilliga planer förstås).
                Men åter till löven. Jag har tidigare bara haft akvarium på ett sätt egentligen. Men har nu prövat i mitt 180L att göra på ett helt nytt, ovant sätt. Med hjälp av råd från andra här i forumet så har det gått riktigt bra. Så jag känner lite för att spänna bågen lite, testa nya sätt och se vad det ger? Det kan ju inte gå mer än åt skogen och då får jag tänka om förstås

                Mina tidigare erfarenheter är:
                Jag kan inte få växter att växa. De dör efter en relativt kort tid.
                Jag får förr eller senare Cyano
                Jag får garanterat pintjockt med Penselalger
                Jag hatar mer eller mindre alger
                Diskus är omöjligt att ha. De blir sjuka eller dör.
                Jag slammar alltid botten noggrannt så det är kliniskt rent. Smuts ska bort!
                Därav omöjligt med löv etc.

                Nu har jag kommit på att:
                Mycket av det som varit sanningar är helt eller delvis fel
                Jag är mycket mer en nybörjare än vad jag visste
                Växter är kul och avkopplande och kan bli ett problem för att det växer för mycket
                Alger är spännande och intressant och går att förstå sig på, men aldrig helt
                Cyano kan bemästras med KNO3
                Penselalger försvinner med mer cirkulation och mindre järn
                Håralger reglerar jag med Järnnivåerna
                Smuts (om det är mycket) är mest tecken på obalans om det är för mycket. Akvariet ska i stort sett kunna ta hand om det mesta.
                Löv kanske kan gå utmärkt.
                Diskus är nog helt rätt
                Men börjar också tänka på Guramisar.... hmmm....Det får bli ett 3:e kar.....

                Sammanfattningsvis är min inställning nu lite som i ett Bungyjump. Jag kollar säkerheten mycket noggrant först. Hängslen och livrem. Sedan hoppar jag och hoppas det går bra.

                Så detta med löv är mer på säkerhetscheck-nivå innan hoppet.
                Ja då blev det ännu ett för långt inlägg med massa ord. Men jag kan inte rå för det. Det liksom bara blir så. När jag skriver så känns det liksom när man sitter och gaggar över en fika och då är det ju svårt att vara tyst
                Det är alltid intressant att läsa dina inlägg Blue och jag ser fram emot att följa dina framsteg med ditt kar framöver , själv tycker jag att det ser härligt ut med lite löv på botten och har inga problem i mina kar .
                1900Liter Diskusvatten


                Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #83
                  Roligt att höra Woodlund När du testat det där med löv själv. Vad har du prövat då? En del kör ju med Mandellöv t.ex. Prövat det eller tillhör du Ek-falangen i lövträsket?
                  Att jag läser lite om mandel nu är egentligen mest för att jag tycker de löven är så vackra i formen. Men det är ju lite skillnad i pris på Eken en 100 m från huset och hundra Mandellöv.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    #84
                    kan starkt avråda att använda löd från äppelträd. dom blir snabbt nedbrutna under vatten å så blire bara smul på hela botten.
                    ek funkar bra, dom håller sig rätt länge under vatten.
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #85
                      Drömmen om ett Discusakvarium

                      Ursprungligen postat av MrH
                      kan starkt avråda att använda löd från äppelträd. dom blir snabbt nedbrutna under vatten å så blire bara smul på hela botten.
                      ek funkar bra, dom håller sig rätt länge under vatten.
                      Men en del använder ju bok. Är de också lite som ek?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Knax
                        • November 2012
                        • 1148

                        #86
                        Sv: Drömmen om ett Discusakvarium

                        Tycker att det är grymt att läsa om dina framsteg, Bluewing. Strongt att dela med sig av misstagen också. Det ger oss dumskallar lite hopp inför framtiden. Jag har t.ex. också varit en slamsugare av rang, men börjar komma ur det. Försöker lära mig lite av dina erfarenheter med växter nu.

                        Keep it up!

                        Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                        // Mats, a.k.a. Knax



                        "All's well that ends." - Unknown

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #87
                          Vad glad jag blir när du skriver så Det kändes verkligen som ett kanonpepp. Vet bara inte om man man är en dumskalle för att man inte hunnit lära sig tillräckligt bara. Tror det är bra om man som du testar nu att "låna" en annans upplägg och sedan så småningom hitta en stil man trivs med. Och att man håller sig till planen någorlunda.
                          Just nu testar jag Mats-upplägget i tanke och känslor och försöker vara lyhörd mot hans tänk men även mot mitt eget. Jag vill ju inte av beundran till hans burkar sluta lita på mitt eget omdöme. Tror många av de erfarna har utvecklat en magkänsla som vi som nya måste lära oss först att hitta över huvud taget, sedan lyssna till och lita på. Det är säkert flera på forumet som kanske ser mina ord till Mats och andra erfarna akvarister som fjäsk Men jag försöker sätta mig in i hur han resonerar för att sedan se vad som passar mig. Känns kul och lite häftigt om någon kan uppleva mina inlägg på ett liknande sätt. Då menar jag bara som inspiration, inte som en ren kunskapskälla som Mats med flera.

                          Det finns säkert någon rookie där ute i Cyberrymden som läser dina inlägg också Knax Sug på den du.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #88
                            Bluewing, jag tror att väldigt många upplever dina inlägg som inspirerande, spännande och intressanta. Du bjuder på dina erfarenheter, betraktelser och även de misstag du själv upplever att du gör, och det är strongt!
                            En sak man bör tänka på är att inget är "rätt eller fel". Givetvis finns det detaljer som är felaktiga när det gäller akvariehållning, men i denna tråd bollar vi lite Discus-grejer och vad som kan passa dessa fiskar och vad som kan passa betraktaren av karet.

                            Du gör helt rätt i att skapa dina egna tankar och vägar att gå framåt. Att inspireras av andra och inkorporera vissa aspekter av idéer, inredning och synsätt, tycker jag är en naturlig sak - jag gör det själv hela tiden. Ett exempel som jag kan ge är en detalj jag sett i ett Altum-kar. Det är en stenläggning, och en blandning av dessa stenar och rötter i ett specifikt kar som jag har fått stor inspiration av - och tänker försöka mig på att "härma" senare när jag drar igång mitt kar.
                            Sedan är det ju så att man hela tiden lär sig nya saker - och det är därför zoopet är så roligt att kolla in, här finns en bred kunskap och är man osäker eller bara nyfiken går det att snappa upp guldkorn i de mest skilda delar av akvaristiken!
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 27 November 2012, 10:14.

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              #89
                              Sv: Drömmen om ett Discusakvarium

                              Hurra! Då får vi läsa mer från dig!

                              Ja, det finns säkert någon sorry-ass loser som läser mina inlägg (och ler i mjugg). Men jag blir bättre och klokare med tiden, precis som du. Fjäsk tror jag inte att folk ser det som, när man lägger uppskattande kommentarer.

                              Detta är verkligen ett eminent forum, med plats för experter och nybörjare, liksom för "vanligt folk" och alla sorters nördar. Härligt!

                              Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              • woodlund
                                • December 2011
                                • 666

                                #90
                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Roligt att höra Woodlund När du testat det där med löv själv. Vad har du prövat då? En del kör ju med Mandellöv t.ex. Prövat det eller tillhör du Ek-falangen i lövträsket?
                                Att jag läser lite om mandel nu är egentligen mest för att jag tycker de löven är så vackra i formen. Men det är ju lite skillnad i pris på Eken en 100 m från huset och hundra Mandellöv.
                                Haha jag tillhör Ek falangen måste jag nog erkänna , är ju en äkta smålänning så jag plockar hellre mina löv från grannens ek än att köpa löv från något annat ställe
                                1900Liter Diskusvatten


                                Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...