Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #61
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Mmm låter klokt men får rejäl separationsångest över att sälja en kompis. Men lite allvar är det i det hela. Har åkt alla småvägar runt länet minst 20 ggr. de senaste 6 åren. Så den står och slappar i garaget lite för ofta för att det ska vara helt ok.
    Åh vad jag känner igen mig. Du förstår, jag e en "gammal" sporthojare jag. Hade en CBR 600, underbar liten hoj! & jisses vad jag älskade att köra runt, runt, runt. Det tog mig dock minst 30 min till en rolig väg så det blev inte alltför mycket körande. Första åren blev det mycket, sen trappades det av lite. Mot slutet kände jag mer plikt än nöje att ta en tur. Den kunde ju inte bara stå, vad var då vitsen att betala en massa för den och ha den?... Jag började fundera på att ta upp hästarna igen, de riktiga hästkrafterna. Men att sälja älskade hojen för en bil? Njae... Det var svårt, men tanken låg där och grodde. Sedan en dag var hojen borta. Min och grannens hoj var helt väck. Det fanns ögonvittnen men det struntade farbror blå totalt i och la ner ärendet till min ilska. En bekant ringde och frågade mig om jag lånat ut hojen eller så då hon sett 2 ungdomar som körde den på en gångväg... Morr... Morr och morr....

    Hur som, köpte bil för pengarna, började med hästarna och tackade ödet för hjälpen Eller sparken i arslet helt enkelt.
    Jag saknar att köra hoj, absolut. Jag blir lika suktad varje sommarhalvår när jag ser dem på vägarna. Bilen ger mig dock mer glädje, liksom hästarna. Hoj kan det bli i framtiden igen, de försvinner inte.

    Så mycket snack här, kanske en push?
    Ibland är det oerhört svårt att ta steget. Frågan är vad som ger dig mest glädje en dag som denna - hojen i garaget eller fiskarna som du kommer att få se och njuta av varje dag året om. Inte bara några gånger om året.

    Knuff knuff

    ... och jag bara måste få lägga in en mini bild Den enda jag hittade för stunden.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Likan; 20 November 2012, 00:16.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #62
      Likan: Vet inte om jag ska tacka dig för knuffandet eller inte Känner pressen lite. Tanken som så känns ovan. Min son funderar på att ta körkort för hoj och då har jag lovat övningsköra med honom i sommar. Huvudskälet till att jag i annat fall säljer hojen är att jag åker ensam för ofta. Lite sällskapssjuk typ den där Bluewing. Så får jag folk att åka med så kan det bli mer. Men fröet är sått!

      Kristian: Efter en tidigare akvarieläcka med renovering av golv och annat i 2 månader så har partnern hemma villkorat att alla nya akvarium skall vara nya och av etablerat fabrikat. Har en viss respekt för envisa kvinnors påverkansmöjligheter av deras män Så det där med begagnat kan du fetglömma så att säga. Men visst. Hade ju kunna haft flera akvarier istället för mitt Vision. Så resonemanget är klokt.... med en annan kvinna. Och jag är liksom nöjd med henne annars

      MrH: Din idé med filter i bakgrunden är ju bevisligen bra och det kan bli att jag gör som du tänker. Men eftersom Diskus vill kunna dra sig undan och gömma sig, så vill jag inte "trycka upp dem" mot frontrutan för mycket.

      Mats tidigare dialog om att skapa ett djup i inredningen så att man liksom försvinner in i akvariet och att det inte tar slut vid bakrutan har också satt sig en del.
      I akvariet jag har nu börjar det bli lite av djungelvägg över det hela och alla växter skapar ett vackert men lite platt intryck. Vill att nästa burk ska upplevas mer 3-dimensinell när man ser in i det. MrHs kubtänk skulle ju i och för sig kunna skapa djupet i det hela. Men frugans begagnat-klausul gäller också hembyggt kan jag kanske tillägga. Och det är klart att Kjells 3000liter eller Kristians 1440 har ju ett visst djup om man så säger. Men i detta pygméakvarium på mellan 400-500 lite vill jag att djupet ska kännas för mig som tittare. Tänker mig att akvariet är lite mer skumt i belysningen bakåt/inåt så att man inte lägger märke till bakgrunden direkt. Jag vet hur jag vill ha det men märker att det där är inte helt enkelt att beskriva.

      Men det här med drömmar är verkligen starka grejer. Bara det att jag startat den här tråden aktiverar ju akvaristiska hjärnceller jag inte visste jag hade. Vi får väl se hur länge det tar att få ihop det där pengarna. Einarssons tråd gör ju intresset större. Känns som många funderar på Diskus i tråden nu. Eller annars så är det helt enkelt så att så fort det står Diskus i en tråd så lyser den liksom upp som i eldskrift. När man till och med drömmer om Diskusar blir det lite som att vara förälskad nästan. Lite smått i varje fall.

      Men en fråga så här på slutet. Jag läste ju tidigare i tråden att Diskusar skiter ner ordentligt. Är det så att de skitar ner mer än andra Ciklider? Om det är så, vad beror det på i så fall. Äter de extra mycket eller vad är det?
      Senast redigerad av Bluewing; 20 November 2012, 06:34.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #63
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Hade tänkt mig ett akvarium på åtminstone 500-600 liter. Platsen är redan utsedd. Det skall vara placerat i det rum där jag tränar mindfulness och rummet är lugnt och harmoniskt. Det ligger på övervåningen där jag bor, så det är inte massa spring där..
        Ja ett akvarierum är perfekt för att träna mindfulness i, funkar perfekt för mig iaf

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #64
          En tanke när det gäller att få djup i inredningen jag funderat på.

          Ofta sitter man ju rakt framför karet och tittar och "inreder" från vänster till höger. Eller man försöker att inte göra det men det blir lätt så.

          Ska pröva när jag gör nästa kar att sätta mig i hörnet på karet och inreda. Då blir det vänster till höger fast diagonalt mer. Då lurar jag min okunskap av att vara för vänster-till-höger:ig genom att sitta snett istället.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #65
            Jesper: Ja kan bara hålla med.

            Einarsson: Är först avundsjuk för att du redan är i skarpt läge. Men apropå det där med djup så är det lite lurigt. I naturen är ju allt oregelbundet och nästan aldrig likformigt. T.ex. våra hjärnor arbetar lugnare om vi tittar på något oregelbundet. Eftersom akvariet är rektangulärt så blir det lätt att vi "möblerar" efter akvariet. Så att vi ställer rötter etc. i olika vinklar. Svårigheten är för mig att göra det så att det ser helt oplanerat ut fast är planerat. Tycker att mitt eget såg för planerat ut när jag startade upp det, men lyckligtvis gör ju naturen så småningom om hela inredningen efter eget huvud så min nuvarande burk "vildar till sig" lite eftersom.
            Men jag tycker du tänker rätt som har en huvudsaklig "tittarplats" för din inredning. Men inreder själv oftast från sidorna mot mitten med en start från höger. När jag ser ett djup i akvarier så innehåller ofta inredningen "titthål" dvs. delar i inredningen som man nästan kan se igenom, lite som att se in i en grotta där ljuset silar ner. Hoppas att du ger dig tid och inte känner dig så stressad att få allt klart för fort. Så att inredningen får mogna fram mera.

            I mitt eget planerande är numera hela min familj insåld på projekt Diskusakvarium. Har visat upp filmer och foton och visar upp platsen hemma (för det kommande akvariet) för gäster. Var akvariet ska stå och hur det ska se ut. Eftersom alla ser taggade efter en stund så märker jag att frugan tittar varmt på mig när jag drar igång. Så jag vill bara säga så här i smyg till er i Zoopet att nu är det klart. Stödet för projektet är fullständigt och helt pålitligt

            Läser mycket om Diskus nu. Vill inte stressa fram projektet. Samlar mycket intryck via trådarna i Zoopet. Lutar mycket åt de mer blå Diskusvarianterna utseendemässigt. Kan tycka Snakeskin är väldigt snygga.
            När jag kollar in andras burkar kan det se ut som om en del har mixade typer av Diskus. Men vad händer vid lek då? Blir det inte korsningar då?

            Just nu velar jag lite mellan Akvastabil Mark2 530, Juwel Rio 400 och Juwel Vision 450 i akvariefrågan. Det jag gillat med Juwel vision att akvariet har största volymen/djupet i mitten av akvariet. Storleken har minskat lite när jag insett att vi ska få upp burken till övervåningen i en ganska smal trapp. Hur får man upp en burk på 140 kilo som måste ställas på sidan för att få plats i trappen?

            Inser också att jag kan tona in och ut ljuset med LED-lister. Genom att silikona fast LED-stripes under rampen kan jag då dimma dem och även använda dem som nattljus.. I dagsläget kan det hända att jag, om det blir Juwel, även spar det interna filtret som jag är väldigt nöjd med i mitt 180L. Men ändå känns akvariet som en bisak jämfört med Diskusen.

            Hur den bäst sköts etc. Dessutom samlar jag info om foder nu. Det där Diskusfodret D50 jag läst mycket om hittar jag inte något om på internet. Någon som vet vad det är för foder?

            På botten tänkte jag (för första gången någonsin) ha löv. Men hur gör man med eklöv? Kan man bara ta massa torra bruna eklöv och ha i akvariet. Ska de kokas först t.ex. Kan man spara eklöv i ett förråd från senaste hösten? Hur länge håller de sig? Någon eklövsexpert där ute?
            Senast redigerad av Bluewing; 25 November 2012, 20:50.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #66
              Du har rätt med inredningen, man får ha ett jäkla tålamod och titta på det från många håll. På tal om Juwelfiltret, jag har redan rivit ut det. Tycker det tar för mycket plats. Men det var ju STORT så det lär ju funka bra.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #67
                PWSS har Tropical D50 - i alla fall köpte jag därifrån på "min tid".

                Jag brukar plocka eklöv, så jag tror att jag ska klara mig ett år, men för det mesta tar det fortare slut än jag tänkt mig. Sen lägger jag alla löv på tidningar, och låter dom torka. När det är dags, att fylla på i karen, så kokar jag dom en stund (fast det kanske man inte behöver egentligen).

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #68
                  Snällt Inger. Så lätt och enkelt det blev när du skrev så där med löven. Här runt Västerås är det pintjockt med ek och är lite sugen på att släppa ner lite även i mitt 180. Så en torr dag så blir det ut och jaga löv.

                  Ok så märket är alltså Tropical Tack för det. En fråga mindre
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #69
                    Jag tror att det går bra att få upp ett kar i den storleken. Jag fick ner mit 660l i en smal källartrapp en gång. I svängen i trappen så ställde vi karet på högkant och tog ett trappsteg i taget och sen räta ut det lite i taget. Vi trodde först att det var omöjligt eftersom taket i källaren endast var 1.95m högt och karet 2m långt. Och taket gick in en bit i trappen om du förstår vad jag menar. Men efter lite svordomar så var karet nere och vi fick också upp det den dagen jag flyttade. Visst det är svettigt och tungt, men det går

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #70
                      Ursprungligen postat av Jesper Broman
                      Jag tror att det går bra att få upp ett kar i den storleken. Jag fick ner mit 660l i en smal källartrapp en gång. I svängen i trappen så ställde vi karet på högkant och tog ett trappsteg i taget och sen räta ut det lite i taget. Vi trodde först att det var omöjligt eftersom taket i källaren endast var 1.95m högt och karet 2m långt. Och taket gick in en bit i trappen om du förstår vad jag menar. Men efter lite svordomar så var karet nere och vi fick också upp det den dagen jag flyttade. Visst det är svettigt och tungt, men det går
                      Hur många var ni då som tog ner det? Apropå svordomarna så upplever jag mig som en talang på just det området när något jävlas. Så där finns redan kompetensen så att säga.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #71
                        Haha
                        Vi var tre st. När karet stod upp i trappen så var två nere som lyfte trappsteg för trappsteg och en som stod ovanför i trappen som höll karet upprätt.
                        Vi hade sittdynor från utemöbler som skydd mellan akvariet och trappen för att undvika skador både på trapp och akvarium. Och så får man ha tålamod och ta det sakta, kommer inte ihåg exakt men över en timma höll vi nog på. Och det var gott om svordomar och klämda fingrar :P

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #72
                          Tack Jesper. Nu känns det mycket bättre (en timme!)
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            #73
                            Vad bra. Och kom ihåg, allt går om man bara vill

                            Kommentar

                            • KristianE
                              • April 2012
                              • 1443

                              #74
                              Klart du får upp de stora akvariet, mitt lilla gick ju att få upp drygt 2 våningar på 5 personer
                              //Kristian
                              Följ mitt 1440l SA projekt på
                              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                #75
                                Misstänker att det gick åt några svordomar då med :P

                                Kommentar

                                Arbetssätt...