Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Så där nu har det födelsedagsfirats ordentligt av äldsta barnbarnet och jag kör vidare här på Zoopet.
    Himla roligt att se att det finns några av er som står ut med röriga tankar i skrift
    I början när jag körde igång karet så har jag tagit det riktigt lugnt för att se hur växter och fiskar reagerar. Men märker nu att näringen inte riktigt räcker till för växterna. Ser lite tendens till gulna blad på de långsamtväxande arterna såsom Anubias. Det är lite prickalger vilket gör att jag antar att det är för lite KNO3. Så jag smyger igång med PMDD så smått och har blandat till flaskorna med näringen. Jag kör med fyra flaskor för att få mindre utfällning i flaskorna.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2445.jpg
Visningar: 406
Storlek: 275,0 KB
ID: 2402176
    Jag hade säkert 9 satser liggande från min tidigare växtkarperiod så det var bara att hälla i och blanda. De är köpta på mitt favoritställe www.pmdd.nu Smyger igång med endast halv dos dvs. 10ml till mitt 200l akvarium. Så ligger jag på den dosen tills jag ser hur miljön utvecklas. Vad som händer med tillväxten av växterna och ev. alger.
    Jag skaffade några nya Otocinclus. Dessa smörar jag extra för med Zucchini och annat godis:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2354.jpg
Visningar: 382
Storlek: 387,3 KB
ID: 2402177
    Köpte även extra Amanos för att hålla efter alger ruttnande växtdelar och annat. De är ovanligt modiga i karet och mycket framme:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2347.jpg
Visningar: 365
Storlek: 490,5 KB
ID: 2402178
    Men Purpurhuvudsbarberna (himla långt namn) är efter 50 misslyckade kort fortfarande inte avbildade bättre än detta:

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2359.jpg
Visningar: 370
Storlek: 349,9 KB
ID: 2402179

    Vad som är viktigt med barber som dessa är att de behöver vegetabiliskt foder för att inte röra växterna. Dessa sprallisar är tokiga i gurka, zucchini och annat grönt som för ligga någon dag i karet. Om de får det regelbundet så rör de inte växterna.
    Det var väl allt för stunden. Vi hörs. Ha en trevlig söndagkväll!
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av LindaAlgo
      Vackert är det i alla fall!
      Ursprungligen postat av smajlet
      Härligt akvarium du fått till
      Stort tack båda två för snälla kommentarer.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11215

        Snacka om snygga barber! Även hela karet ser kanon ut.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Wow! Kanonfina bilder, Johnny!

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Jädrar, vilka snygga foton!

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Åh, tack för kommentarerna!
              Här är en kort filmsnutt på några hungriga Purpurhuvudsbarber så ni ser att en utfärgad hane är en skönhet:

              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2354.jpg
Visningar: 382
Storlek: 387,3 KB
ID: 2402177
                Den här bilden är nog en av de bästa jag sett på en otocniclus
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av c90368

                  Den här bilden är nog en av de bästa jag sett på en otocniclus
                  Bockar och bugar
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11215

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Åh, tack för kommentarerna!
                    Här är en kort filmsnutt på några hungriga Purpurhuvudsbarber så ni ser att en utfärgad hane är en skönhet:
                    Magiskt vackra.
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Så roligt att du uppdaterar Johnny, dessutom med ett så vackert kar

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ni är så snälla att man blir smått generad
                        Är toknöjd med mitt beslut att smyga igång med PMDD. Gav ju halv dos vecka ett. Bara det lilla gör att mina Echinodorus, Anubias, Limnophila etc. börjar ändra blad och tillväxtsätt. Jag använder ju flytväxter som regulator eller mätare av nivåerna i karet. Blir det för mycket näring tar de fart och minskar snabbt både näring och ljus i karet. För lite smälter de bokstavligen bort. Så just nu pysslar jag med detta finlir för att dessutom ha lagom mängd alger för mina Otocinclus. Jättekul faktiskt att lära sig vad en optimal näringsbalans är i detta 200 literskar. Ökar till 75% PMDD från och med denna vecka.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Läs gärna igenom dessa lätta regler innan du handlar av någon eller lägger ut en annons. REGLER !! 1. Endast akvarieväxter säljes här, tillbehör etc rekommenderas att säljas i Aquascapers köp å...


                          Här kanske...

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Hur går det med finliret?

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Så vackra klipp och videos. Och kul att få läsa om att det fungerar bra!
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Bytte vatten på mitt Lido 200. Är nu uppe i 1,25 ggr normaldos PMDD. Höjer sakta, sakta. Musselblommorna börjar föröka sig så smått på vattenytan, vilket är ett tecken på att jag får hålla mig på denna dos ett tag.
                                En av mina Favoritväxter Rotala Rotundifolia börjar ta fart ordentligt och bladen börjar succesivt bli röd-tonade av en större ljusmängd och bra gödning
                                Här är ett skott som sticker iväg. Fullt med bubblor ingår efter vattenbytet.
                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2690.jpg
Visningar: 266
Storlek: 697,2 KB
ID: 2404272

                                Men favoriten totalt är nog musselblomman med sitt silverskimmer på bladen av luft när de åker ner under ytan vid vattenpåfyllning:
                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2689.jpg
Visningar: 239
Storlek: 379,7 KB
ID: 2404273

                                Fiskarna myser i karet efter vattenbytet. Här lite Purpurhuvudbarber, Citrontetror och en hungrig Otocinclus.


                                I övrigt har jag semester, fiskarna får klara sig på undantag nu i tre veckor.
                                Min äldsta Flatcoated Cilla har fått smak för tomater och drog nys upp min planta med gula tomater och åt upp ALLA tomaterna.
                                Här en bild på tomat-tjuven Cilla och yngsta tiken Meija som båda lyder vårt barnbarn Siri bättre än mig.
                                Tomattjuven är till höger.
                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2629.jpg
Visningar: 225
Storlek: 774,9 KB
ID: 2404274

                                Stormtrivs med att ha färre kar. Njuter så av mitt Lidokar. Ha det gott i sommarvärmen mina Zoopet-vänner.


                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...