Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Drömmen om ett Discusakvarium

    Ursprungligen postat av lofstrog
    Det blir säkert bra men du kan säkert ha 20 utan problem. Ju fler de är desto bättre stimmar de.
    Mina Delphax stimmar galet mycket när det är matdax.
    Bra. Slår en signal till Assar på ZooHoo direkt när han öppnar och ändrar till 20.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Drömmen om ett Discusakvarium

      Ursprungligen postat av lofstrog
      Här kommer en lite morgonfilm på mitt senaste förvärv i diskusväg.
      GrönXBlå från Amana. En helt naturlig korsning då grön och blå diskus lever sida vid sida där.

      De har bara varit några veckor hos mig så de kommer att bli ännu vackrare så småningom
      Fina! Inte fel att se en Discusfilm till frukosten. Det som gör att de håller till i högra hörnet beror det på att det är mathörnet eller har du ett vattenutlopp där?
      Men när du köper Discusar och håller dem i dina akvarier. Hur länge har du dem? Har du dem hela Discusens livstid eller säljer du vidare dem efter ett tag till någon annan? Vad jag förstått lever ju en Discus ganska länge...
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • lofstrog
        • November 2009
        • 989

        Drömmen om ett Discusakvarium

        Än så länge har jag skaffat fler akvarium i takt med att diskusen har ökar i antal om man bortser från när jag gick över till den vilda sidan
        Discus for life

        Kommentar

        • lofstrog
          • November 2009
          • 989

          Drömmen om ett Discusakvarium

          Att firrarna står fint och poserar i högra hörnet beror på att strömmen vänder där och att jag matade lite. Då står de fint och väntar på maten och är lätta att filma. Lite som de gör i naturen, står still och låter maten komma till sig.
          Senast redigerad av lofstrog; 18 May 2013, 09:58.
          Discus for life

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Drömmen om ett Discusakvarium

            Både smarta och slappa alltså
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av lofstrog
              Här kommer en lite morgonfilm på mitt senaste förvärv i diskusväg.
              GrönXBlå från Amana. En helt naturlig korsning då grön och blå diskus lever sida vid sida där.
              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


              De har bara varit några veckor hos mig så de kommer att bli ännu vackrare så småningom

              Gött att se! Toppen!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Snackade med ZooHoo där mitt Juwel Vision 450 är beställt och det har kommit idag Så nu börjar det roliga på riktigt.
                Hämtar bänken idag så den kan skruvas ihop.
                Kan hämta akvariet först på lördag morgon eftersom jag behöver bärhjälp av två till. Det bökiga blir att baxa det uppför en smal spiraltrappa till övervåningen. Sedan blir det att limma Slimline på lördagen.
                Silikonet får torka 2 dygn därefter fyller jag det med vatten och testar så allt är ok.
                Eftersom min fru nog tror att detta kommer att innebära en katastrof i form av att akvariet då åker rätt genom golvet, så blir det lugnare här hemma efteråt. Tror inte hon litar på min försäkran att det kommer att hålla

                Hur som helst så sedan blir det att skölja Biltema-sanden och experimentera med rötterna. Därefter hämta mina växter som väntar på mig. Efter plantering blir det isläpp med 20 rostpansarmalar som hälsas välkomna till himmelriket på Diskusgatan (tror detta är en sansad beskrivning av deras förväntade upplevelse när de bekantat sig med sitt nya hem).

                Sedan ska jag sätta mig framför burken och bara glo länge och vara lycklig innan jag sedan upptäcker att det ju saknas Discus i burken.
                Malarnas första måltid kommer förstås att få bli Duracell-Artemia.
                Senast redigerad av Bluewing; 22 May 2013, 12:35.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Avundas lite nu när det börjar närma sig, jag har ett projekt som kommer att gå av stapel till hösten...vill nu!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Gott! Så spännande

                    psst... jag sköljde inte min Jula-sand så jag tror inte du behöver skölja din sand från Biltema.... det blir bara lite dimmigt och det lägger sig på en dag eller två
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Förstår dig Känns lite som ett kösystem med Discuskar i forumet nu. Många Discustankar verkar vara på gång. Tänk vad mycket goa tankar och bilder vi kommer att dela i höst.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        80 pansarmalar.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • lofstrog
                          • November 2009
                          • 989

                          Låter som en utmärkt plan

                          Om frugan är orolig för vikten så kan du ju bjuda hem några grannar så att ni kan ställa er 6-7 stycken på den ytan som akvariet ska stå på. Jag skulle bli förvånad om ni trillar genom golvet

                          Behöver Biltemas sand tvättas? Julas, som jag har använt, behöver inte tvättas

                          Lycka till nu och håll oss uppdaterade här på zoopet.

                          Med vänlig hälsning
                          Roger
                          Discus for life

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Fasiken Inger. Fantasin skenade iväg. Menade 20
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Tur att det var fantasin - blev riktigt orolig där ett tag.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av lofstrog
                                Låter som en utmärkt plan

                                Om frugan är orolig för vikten så kan du ju bjuda hem några grannar så att ni kan ställa er 6-7 stycken på den ytan som akvariet ska stå på. Jag skulle bli förvånad om ni trillar genom golvet

                                Behöver Biltemas sand tvättas? Julas, som jag har använt, behöver inte tvättas

                                Lycka till nu och håll oss uppdaterade här på zoopet.

                                Med vänlig hälsning
                                Roger
                                Ok då Pia och Roger. Skippar det där med renlighet och häller i sanden direkt.
                                Ränderna sitter i från förr.

                                Jag har förslagit liknande lösningar. Men ångesten i ögonen antyder att hon tror att samma sak händer då. När vi var hos handlaren och hon sa till honom att golvet sviktar lite om man hoppar. Då log handlarn illmarigt och sa. Det ska svikta lite....
                                Hon såg inte lugnad ut direkt
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...