Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6059

    Intressant att höra dina tankar kring yngel och få del av din tillbakablick. Filmen är väldigt fin!

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6059

      Tack igen för trådtipsen! Apistotråden var väldigt lärorik och jag fick många tankar inför framtiden. Nu håller jag som bäst på med discustråden som jag tycker är mycket trevlig att läsa. Jag har ingen tanke alls på Discus för egen del men det är givande att få ta del av Tommys och andras erfarenhet kring dessa sällsamma varelser. Det verkar onekligen vara en fisk som rör upp starka känslor hos sina ägare. På gott och ont.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6059

        Tommy Vestlie alltså, vilken kille! Snacka om att man ligger i lä... Superglad för trådtipset Bluewing, tack!

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6059

          Är allt väl med dig Bluewing?

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Nando
            Är allt väl med dig Bluewing?
            Skönt med en sådan omtanke. Du är allt bra snäll du. Ja det är det. Min yngsta dotter som är gravid flyttade i helgen och jag och min fru bodde där i flera dagar för att hjälpa till. Jag håller på att lägga ner min webshop med en jätterea och på min firma byter vi helt nytt totaldigitalt datasystem. Jobbat kopiöst med olika samtal med företag och personer.
            Så till slut märkte jag en lätt rökstrimma. Trodde först det brann hemma. Letade överallt och blev rejält orolig. Sedan råkade jag gå förbi mina spegeldörrar i hallen hemma och såg två små ljusgrå rökpelare från vart och ett av mina öron.....
            Så jag har kört lite digital detox och släppt mina vänner över internet ett litet tag. Ni är ju trevliga hela bunten och har jag läst ett inlägg, då vill jag ju läsa ett till etc. Så ibland låter jag alla plattor vara och försöker inse att min tunnhårighet och ålder på körkortet är korrekt info. Jag är inte 25 längre annat än i hjärtat. Tack för att du frågade.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6059

              Skönt att höra att du, efter omständigheterna, ändå är OK. Det märks när du inte är inne på ett tag, du saknas. Självfallet är det dock viktigare att vara närvarande i det ”verkliga” livet.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Satt på lunchen och drabbades av svår Etroplus-längtan när jag såg denna film. Etroplus Maculatus, en av den bästa fiskar jag haft förmånen att lära känna. Här i en film från deras habitat:
                Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Du är så vänlig och omtänksam i det första du skriver. Tack själv.

                  Ja Akvarielagret är en så mysig affär att ta med sig barnen till. Låter som om du har det hur mysigt som helst hemma nu med både familj och fiskar.

                  När det gäller det där med yngel så kan det vara en riktigt kul erfarenhet att dra upp en kull i eget kar. När jag var en ung kille med i rynkfria år då var det stundtals själva grejen att dra upp yngel. Hade artemia-kläckning på gång överallt. Slet verkligen med att få upp kullar som jag sedan med stolthet avyttrade på akvarieföreningen eller till affärer.
                  Idag så ser jag det annorlunda och njuter av att se de processerna i akvariet så långt det går. Men då gäller det att få till en miljö som passar arten och ger ynglen möjlighet att leta föda i karet och att ha möjlighet att kunna gömma sig i grenverk eller växtlighet. Fördelen med det är ju att endast de starkaste ynglen överlever och att hobbyn får en lugnare lunk och harmoni.
                  Med uppfödning av yngel så blir det efter ett tag en slags stordrift över det hela om man nu ska sätta det i system. Så jag låter idag naturen ha sin gång idag, men när jag var grön då var varje yngel ett ansvarstagande. Men på den tiden 1960-talet som fortfarande surfade på hobbyns storhetstid då gjorde nästan "alla" så och byteshandeln med fiskar var ett sätt att få lägga vantarna på arter man inte hade utan att behöva anstränga sin obefintliga ekonomi. Föreningarna var sedan det nav som öppnade denna akvaristiskt berikande handel för alla intresserade.
                  Lite härligt att sitta och minnas så här.

                  Så här blev det ju senast när mina Guianacaror gav järnet och fixade 60 yngel i mitt kar: https://www.youtube.com/watch?v=_Bj25E2v_4c

                  Fin film, en bedrift av dem att föda upp yngel tillsammans med glupska scalarer Apropå scalarer, jag köpte för några veckor se'n ett scalarepar som påminner mycket om dina i kroppsform och färg, vet du vad det är för variant du har på filmen?

                  Och håller med, Etroplus maculatus är en väldigt fin liten ciklid, var ett tag se'n jag hade den nu, saknar den också.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Shepard

                    Fin film, en bedrift av dem att föda upp yngel tillsammans med glupska scalarer Apropå scalarer, jag köpte för några veckor se'n ett scalarepar som påminner mycket om dina i kroppsform och färg, vet du vad det är för variant du har på filmen?

                    Och håller med, Etroplus maculatus är en väldigt fin liten ciklid, var ett tag se'n jag hade den nu, saknar den också.
                    Tack! Ingen aning gällande Scalarerna. De är hemmaodlade och har ett orange stråk på huvudet men är i övrigt som en vanlig standard-Scalar. Frågade i affären men kunden som sålde dom till affären var bara inne en gång med dessa så det kommer att förbli okänt.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Tack! Ingen aning gällande Scalarerna. De är hemmaodlade och har ett orange stråk på huvudet men är i övrigt som en vanlig standard-Scalar. Frågade i affären men kunden som sålde dom till affären var bara inne en gång med dessa så det kommer att förbli okänt.
                      Ok När jag köpte mina så hade han väl en 4-5 stycken med den färgen, varav några hade slöjfenor, så gissningsvis är det slöjscalare inblandat i mina i alla fall, dina kan ju vara från samma, eller en närbesläktad stam. med tanke på att de är så lika. Har lagt upp några bilder på mina i Mats Akvariestugetråd.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Halloj Johnny. Kul att se att den underbara tråd fortfarande lever. Tittar bara in för att säga hej och att jag hoppas vi snart ses igen.
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Skönt att höra att du, efter omständigheterna, ändå är OK. Det märks när du inte är inne på ett tag, du saknas. Självfallet är det dock viktigare att vara närvarande i det ”verkliga” livet.
                          Det värmer verkligen att veta att man är saknad
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Shepard

                            Ok När jag köpte mina så hade han väl en 4-5 stycken med den färgen, varav några hade slöjfenor, så gissningsvis är det slöjscalare inblandat i mina i alla fall, dina kan ju vara från samma, eller en närbesläktad stam. med tanke på att de är så lika. Har lagt upp några bilder på mina i Mats Akvariestugetråd.
                            Ska titta på det. Tack för tipset.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                              Halloj Johnny. Kul att se att den underbara tråd fortfarande lever. Tittar bara in för att säga hej och att jag hoppas vi snart ses igen.
                              Halloj Tommy! Ja det gör den och vårdas ömt av mig även om det blir pauser ibland när livet tar över helt. Skulle själv mer än gärna synas när vi får ihop det. Jag tänker allt på dig ibland.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Klicka på bilden för större version

Namn: regnbågarna.jpg
Visningar: 211
Storlek: 351,6 KB
ID: 2380274
                                Så himla trevligt och komma till mitt arbete och ha ett gäng lyckliga regnbågar som inväntar godis.
                                I detta karet funderar jag på att lägga till ett eller två par Etroplus Maculatus, Gul Ciklid.
                                En indisk liten charmig godbit: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=152&SOK=1
                                Klicka på bilden för större version

Namn: e_maculatus.jpg
Visningar: 188
Storlek: 196,8 KB
ID: 2380275
                                Bilden är här från Zoopet. Vi får se om jag kan få tag i en liten grupp.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...