Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Halloj Johnny!
    Var det Amy's catappablad som gällde? Hon är inte billigast, men kanske bäst?

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Mr Woods
      Halloj Johnny!
      Var det Amy's catappablad som gällde? Hon är inte billigast, men kanske bäst?
      Ja det är det, Woods. Nu är ju hon tillbaka igen. Förr var hon no 1 i alla lägen. De senaste åren har hon däremot knappt synts då hon varit hemma och skött om sin sjuka pappa. Då hade hon bara skräprester från Catappabladen att sälja. Men nu verkar pappan ha dött eller blivit frisk för nu är hon i full gång igen. Mkt hög kvalité. Snabb service och hon är supertrevlig i all kommunikation.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Nando

        Nu har jag läst tråden och gillade den! Hoppas på en uppdatering från MW. Ös gärna på med fler trådtips Inger! Bluewing - förlåt för OT.
        Hej. Ursäkta att jag inte svarat. Har arbetat som en rynkig iller om dagarna då mitt arbete krävde detta. Jag skriver ju här när det av olika skäl är en lugnare fas på jobbet. Men såg att Inger varit vänlig att svara.
        Först din sista kommentar om OT. I denna tråd är inget över huvud taget någonsin OT
        Nu vet du det. Det kluriga med din fråga är ju att det finns och har funnits många oerhört fina trådar här på Zoopet. Men min magkänsla är att du vill ha det här öppna resonerandet kring olika aspekter av vår hobby och jag gissar att du blir berörd av när folk blir personliga så det blir en kombo mellan människan och vårt intresse. Där är ju ett sådant här forum lite orättvist eller vad jag nu ska kalla det. Då en del är här och satsar för fullt men får inte så mycket respons. Medan i vissa trådar så blir det som ett slags förenings-mingel då folk babblar om allt. Så många trådar har förtjänat oerhört mycket mer intresse än de har mött. Så de trådar jag själv läst och läser kanske inte är sådana mingeltrådar alltid. Då dessa samlingsplatser lätt blir bara några få trådar. Så de största trådarna som är aktuella precis just nu där många "hänger" idag har du nog läst. Men om du är villig att öppna dörren till trådar som förtjänat samma uppskattning och respons då finns det oerhört mycket att välja på. Jag gör så här när jag letar efter sådana trådar att jag har ett sökord i forumet och sedan letar jag efter trådar som har hyggligt många inlägg och ser vad det är. Då kan man ibland hitta riktiga guldkorn. Nu kanske du sitter och tänker att "nu kommer han till massa länkar"? Men nu är problemet snarare det som sitter mitt emellan öronen, hjärnan och den delen som hos undertecknad alltid varit rudimentär: minnet. Så nu sitter jag och tänker, vad hette hon och vad hette han etc. Så här vore det tacknämligt om andra också kunde hjälpa till.
        Men jag ska börja leta nu och lägger in tips i takt med att jag minns eller kommer på. Så jag återkommer under helgen eller om du har tur om 5 min.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Lite uppvärmning och körschema för dig, Nando och andra nyfikna.
          Tommy Vestlie var tidigare mycket aktiv här och beskrev sin resa om sitt första Diskuskar: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...um?view=thread
          Nu ägnar han sig mest att att skapa artistiska konstverk inom aquascaping och har annat för sig. Men som intro är den intressant.
          Maths var tidigare hur aktiv som helst med egna kar (c90368) och även här på Zoopet: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...a-apistogramma
          De dök upp just nu så här först. Men som sagt tipsa gärna ni andra som läser detta och som har något bättre minne än jag.
          Sedan är ju som jag nämnt tidigare Mats filmgruva under aliaset maxabbey på YouTube något som man inte får missa: https://www.youtube.com/user/maxabbey/videos
          Maths (c90368) har en äldre filmskatt: https://www.youtube.com/user/c90368/videos
          Sedan kan du göra så här att om du trivs lite extra med någon av oss här på Zoopet, så gå in på den personen (user profile) och klicka på fliken "OM" gå längst ner och klicka dels på: "Visa alla påbörjade ämne" eller "Visa alla poster". Gå sedan till de äldre delarna och leta framåt tills du hittar nåt som ökar salivutsöndringen. Då kan du ibland i de trådarna hitta ett inlägg från någon medlem du blir intresserad av. Då går du och tittar på den personens "User Profile" och klockar på OM-fliken o.s.v. Det du kommer att märka är att det finns oerhörda skatter att hitta här på Zoopet och allt är inte det som skrivits senaste veckan utan mycket äldre. Du kan lätt bli sittande tills dina barn blir vuxna och fått egna barn innan du är klar.
          Hittar du ett guldkorn så glöm inte dela med dig av länken här.
          Vi behöver återuppväcka Zoopets historia och inte fastna bara i det senaste hela tiden. Inom akvaristiken är ju guldåldern bakåt i tiden innan en platt manick i handen blev viktigare än att prata med sina medmänniskor. Då folk fortfarande köpte böcker och inte hört talas om utbrändhet.....
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Nu lämnar jag Zoopet en stund för att umgås med min fanclub på bilden. Fredagar är jag ledig och vi ska gå en 8 km i skogen och ställa om hjärnan i ursprungsläge. Men det gäller att köra med dubbar då snön smält men isen finns kvar.
            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        cilla_meija.jpg Visningar:	1 Storlek:	872.0 kB ID:     	2378829
            Senast redigerad av Bluewing; 26 January 2018, 08:41.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Nu lämnar jag Zoopet en stund för att umgås med min fanclub på bilden. Fredagar är jag ledig och vi ska gå en 8 km i skogen och ställa om hjärnan i ursprungsläge. Men det gäller att köra med dubbar då snön smält men isen finns kvar.
              Klicka på bilden för större storlek Namn:	 cilla_meija.jpg Visningar:	1 Storlek:	872.0 kB ID: 	2378829
              Så vackra damer . Saknar min Zoya än, men Lykke-pajasen duger hon med

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Inger H

                Så vackra damer . Saknar min Zoya än, men Lykke-pajasen duger hon med

                //Inger
                Klart att Lykke duger finfint. Men gissar att Lykke är härlig på ett annat sätt än flattar? Det är ju inte bättre/sämre utan annorlunda raser emellan. Här länge har du haft henne nu?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  I fyra år, sen han vi ju förstås våran grand old lady Zamba som blir tolv i vår. Numer utan svans, men det går finfint att vifta på en liten stump också - kallas stumpan ibland .

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5891.JPG
Visningar: 126
Storlek: 608,6 KB
ID: 2378841Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7304.JPG
Visningar: 133
Storlek: 615,4 KB
ID: 2378842
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Finfina bilder på mycket fina hundar. Så gott de har det i ert paradis.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6059

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Lite uppvärmning och körschema för dig, Nando och andra nyfikna.
                      Tommy Vestlie var tidigare mycket aktiv här och beskrev sin resa om sitt första Diskuskar: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...um?view=thread
                      Nu ägnar han sig mest att att skapa artistiska konstverk inom aquascaping och har annat för sig. Men som intro är den intressant.
                      Maths var tidigare hur aktiv som helst med egna kar (c90368) och även här på Zoopet: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...a-apistogramma
                      De dök upp just nu så här först. Men som sagt tipsa gärna ni andra som läser detta och som har något bättre minne än jag.
                      Sedan är ju som jag nämnt tidigare Mats filmgruva under aliaset maxabbey på YouTube något som man inte får missa: https://www.youtube.com/user/maxabbey/videos
                      Maths (c90368) har en äldre filmskatt: https://www.youtube.com/user/c90368/videos
                      Sedan kan du göra så här att om du trivs lite extra med någon av oss här på Zoopet, så gå in på den personen (user profile) och klicka på fliken "OM" gå längst ner och klicka dels på: "Visa alla påbörjade ämne" eller "Visa alla poster". Gå sedan till de äldre delarna och leta framåt tills du hittar nåt som ökar salivutsöndringen. Då kan du ibland i de trådarna hitta ett inlägg från någon medlem du blir intresserad av. Då går du och tittar på den personens "User Profile" och klockar på OM-fliken o.s.v. Det du kommer att märka är att det finns oerhörda skatter att hitta här på Zoopet och allt är inte det som skrivits senaste veckan utan mycket äldre. Du kan lätt bli sittande tills dina barn blir vuxna och fått egna barn innan du är klar.
                      Hittar du ett guldkorn så glöm inte dela med dig av länken här.
                      Vi behöver återuppväcka Zoopets historia och inte fastna bara i det senaste hela tiden. Inom akvaristiken är ju guldåldern bakåt i tiden innan en platt manick i handen blev viktigare än att prata med sina medmänniskor. Då folk fortfarande köpte böcker och inte hört talas om utbrändhet.....
                      Tack så väldigt mycket för tipsen och ditt utförliga svar! Du verkar förstå vilken typ av trådar jag letar efter! Nu ska det bli spännande att grotta ner mig i historiska godbitar!

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6059

                        Måste bara tillägga att Ingers och dina hundbilder är jättefina! Jag saknar verkligen att ha hund.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Varsågod! Tror du kommer att hitta ett och annat. Hittar du ett guldkorn, så tipsa gärna tillbaka, Nando.
                          Hur kom du själv in på det här med fiskar och akvarium?
                          Senast redigerad av Bluewing; 26 January 2018, 15:48.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Måste bara tillägga att Ingers och dina hundbilder är jättefina! Jag saknar verkligen att ha hund.
                            Ja om man gillar hund är det svårt att vara utan. Jag förstår dig.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6059

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Varsågod! Tror du kommer att hitta ett och annat. Hittar du ett guldkorn, så tipsa gärna tillbaka, Nando.
                              Hur kom du själv in på det här med fiska och akvarium?
                              Egentligen var det en längtan efter husdjur, främst hund, kombinerat med en verklighet som i nuläget inte medger något hundinnehav som väckte tanken på akvarium. Jag har vuxit upp med husdjur och önskar att mina barn ska få möjlighet till detsamma. Eftersom de är för små för hamster och vi redan har fullt upp med dagishämtningar/lämningar i kombination med jobb vilket omöjliggör hund, kändes fiskar som ett realistiskt alternativ. Jag hade akvarium som barn och vi funderade på det i omgångar. Efter sommaren bestämde vi oss och köpte ett lagom litet 120 liters. Barnen var glada. Jag blev besatt!

                              Det var så oerhört givande att studera fiskarna och läsa på om de olika sorterna. Upptäckte Zoopet och snöade in fullständigt på inredning och olika fiskars beteenden. Ganska snabbt hade vi köpt ett 240 liters och jag gick loss fullständigt med inköp av rötter och stenar. Planerade mina fiskinköp noggrant, torrinredde och startade igång det större karet. Växter planterades och fiskar köptes. Barnen är fortsatt intresserade men i ärlighetens namn måste jag säga att detta är min hobby nu!

                              Det har varit som en nyförälskelse där jag tidvis inte kunnat sova på nätterna för att jag har planerat vilka fiskar jag ska köpa och hur jag bäst ska inreda för att de ska trivas. Jag som aldrig har varit aktiv på något som helst socialt medium hade helt plötsligt blivit guldmedlem i Zoopet och dessutom börjat göra inlägg i olika trådar. Det känns märkligt med samtidigt fantastiskt roligt! Tänk att ha en hobby som man faktiskt kan utöva hemifrån! Perfekt när man, som jag, har små barn och dåligt med tid. Dessutom är det rogivande att sitta framför karen och betrakta det som sker. Lycka!

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Hej Nando, vad underbart att läsa ditt inlägg.....skönt att se att även andra jämför akvariehobbyn som en förälskelse. Började nästan tro att det bara var jag, ja osså Johnny då. Jag hade många sömnlösa nätter där jag funderade på om jag skulle våga att ta steget......sedan kom äntligen dagen när jag vågade...och nu känns det som en härlig förälskelse, har just besökt mina diskusar och det är ju nästan så att det känns som känslorna är besvarade...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...