Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #46
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Om man nu gör en egen ramp á la Ken Handyman med MDF. Hur ytbehandlar du den så den tål den fuktiga miljön?


    Ken Felman är nog egentligen rätt namn.

    Allra bäst är ju att isf göra den i marinplywood, lite dyrare men mer beständig mot vatten.


    men principen är den samma......

    lack


    lack

    lack


    lack



    själv har jag haft en trärämp (MDF och spånskiva)lackad med svart hammarlack (för metall, but what the he...) i snart två år över 63'an, inga problem.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #47
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Idén med att ha insuget enbart genom bottenfiltret är ju att skiten ska genom bottenlagret, till filterbakgrunden och sen via powerhead ut i akvariet. Att ni pratar om insug, beror det på att ni inte tror på bottenfilter-idén? Tanken med den lösningen är ju att behöva rota så lite som möjligt i Diskusburken så att stressen för Diskusarna minskas maximalt. Att låta skiten få ligga helt enkelt.

      ja tänker som så här.
      i filtret (ytterfilter eller kammare) vill jag ha en fin bakterikultur och en bra reningsförmåga, jag vill inte ha massa skit i filtret, då måste jag ju göra rent det ofta plus att det tappar effekt om det blir igensatt med "skräp" från växter och fiskar.
      för att inte få in skiten i filtret har man ett förfilter som man enkelt kan ta bort och göra rent.
      skiten vill jag ska vara kvar på botten och brytas ned och bli till näring åt växterna.

      så tänker allafall jag.


      angående rampbygget, det du ska använda heter som Ken skriver marinplyfa eller båtplyfa. finns även byggplyfa.
      det är skivor som är behandlade för att klara fukt. och det gör dom!
      farsan kör sådan i sina terrarium och där håller han säkert 75% luftfuktighet. å dom har stått i snart 10år utan problem
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #48
        här och nån sida framåt finns bilder på hur ja byggde ramp me spotar till min kub.

        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • lillfrasse
          • February 2002
          • 2228

          #49
          Den mesta plywooden är WBP eller kokfast limmad som det hette för. Marinplywood är ingen speciell skiva utan snarare ett samlingsnamn och vi proffs använder det inte. Det har med träslag antal lager samt hur bra ytterfanerena är vad skivan kallas eller klassas som.
          Simma lungt..
          Lillfrasse..

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #50
            Ett annat alternativ till att bygga det hela själv är att skaffa ett Akvastabil Mark2 med heltäckande ramp. Den kan utrustas med dimbara lysrör, sunriser, nattljus etc. Deras sunriser funkar så att man kan ha soluppgång/nedgång samt att man kan reglera belysningen till lämplig nivå. Kollar med min favorithandlare på ZooHoo här i Västerås vad prislappen kan komma att hamna på.
            Dels tycker jag deras burk är snygg och vill se vad det kan kosta. Drömma kan man ju.
            Måttet på den burken på drygt 500 liter är 160x60x55.

            När jag väl var där inne i butiken så stod vi och pratade precis framför ett Diskusakvarium som hade flera Diskus i red-varianten. Det som var så fascinerande var att hela stimmet med halvvuxna individer stod och tittade på mig och Affärsinnehavaren växelvis. Häftigt!

            Kanske släpper jag detta med bottenfilter. Som det är nu så tänker jag nog på en BTN bakgrund Amazonas med inbyggt Powerhead och filtermaterialet i bakgrunden.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #51
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Ett annat alternativ till att bygga det hela själv är att skaffa ett Akvastabil Mark2 med heltäckande ramp. Den kan utrustas med dimbara lysrör, sunriser, nattljus etc. Deras sunriser funkar så att man kan ha soluppgång/nedgång samt att man kan reglera belysningen till lämplig nivå. Kollar med min favorithandlare på ZooHoo här i Västerås vad prislappen kan komma att hamna på.
              Dels tycker jag deras burk är snygg och vill se vad det kan kosta. Drömma kan man ju.
              Måttet på den burken på drygt 500 liter är 160x60x55.

              När jag väl var där inne i butiken så stod vi och pratade precis framför ett Diskusakvarium som hade flera Diskus i red-varianten. Det som var så fascinerande var att hela stimmet med halvvuxna individer stod och tittade på mig och Affärsinnehavaren växelvis. Häftigt!

              Kanske släpper jag detta med bottenfilter. Som det är nu så tänker jag nog på en BTN bakgrund Amazonas med inbyggt Powerhead och filtermaterialet i bakgrunden.
              Står något liknande hos min lokala handlare, 11500 kronor går det på, 530 liter..


              BTN snor för mycket djup i ett såpass litet kar, bättre med ytter och slimline om du vill ha ut max av karet. Du kan köpa ett 310 annars, det blir samma yta typ..
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #52
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Står något liknande hos min lokala handlare, 11500 kronor går det på, 530 liter..
                BTN snor för mycket djup i ett såpass litet kar, bättre med ytter och slimline om du vill ha ut max av karet. Du kan köpa ett 310 annars, det blir samma yta typ..
                Ligger ju en del i det resonemanget. Det var ju det som fick mig att avstå filter i bakgrunden på mitt eget Vision. Dessutom är jag nöjd med Slimlinen. Men med ytterfilter, hur länge kan du köra ett större ytterfilter typ Fluval FX5 utan att behöva rengöra det?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #53
                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Ligger ju en del i det resonemanget. Det var ju det som fick mig att avstå filter i bakgrunden på mitt eget Vision. Dessutom är jag nöjd med Slimlinen. Men med ytterfilter, hur länge kan du köra ett större ytterfilter typ Fluval FX5 utan att behöva rengöra det?
                  Ett av mina är inne på andra året..

                  2015 tänkte jag öppna och kolla hur det ser ut
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    #54
                    slimline å ett filterhörn? det tänkte jag göra i mitt stora. fast ja har ju ganska mycke yta å leka med på höjden, räknade ut att ja får en kammare på typ 35L som inte tar allt för mycke plats i karet
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #55
                      Låter också som en vettig idé. Enkelt sätt att få stor filtervolym. Men blev lite taggad av Mathias när jag läste hur länge det gick att ha ett externt filter igång. Lusläste lite om just FX5 och det verkar ju riktigt mycket filter för pengarna.
                      På något sätt gillar jag också idén att få ut så mycket vattenvolym som möjligt för pengarna. I så fall bli det Slimline över hela bakrutan utan att bygga mellanvägg.
                      På akvariefronten så tittar jag just nu på Juwel RIO och Vision som rymmer drygt 400L. Är ju tvärnöjd med mitt eget Vision 180L.
                      Drömde i natt faktiskt att jag sålde hojen för att få pengar till en rejäl burk.
                      Här är hojen.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: Bluewings XV1900.jpg
Visningar: 1
Storlek: 206,6 KB
ID: 2144111
                      Men det kanske att gå alldeles för långt. Bara för att man är så sugen på ett Diskusakvarium
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #56
                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Låter också som en vettig idé. Enkelt sätt att få stor filtervolym. Men blev lite taggad av Mathias när jag läste hur länge det gick att ha ett externt filter igång. Lusläste lite om just FX5 och det verkar ju riktigt mycket filter för pengarna.
                        På något sätt gillar jag också idén att få ut så mycket vattenvolym som möjligt för pengarna. I så fall bli det Slimline över hela bakrutan utan att bygga mellanvägg.
                        På akvariefronten så tittar jag just nu på Juwel RIO och Vision som rymmer drygt 400L. Är ju tvärnöjd med mitt eget Vision 180L.
                        Drömde i natt faktiskt att jag sålde hojen för att få pengar till en rejäl burk.
                        Här är hojen.
                        [ATTACH=CONFIG]57622[/ATTACH]
                        Men det kanske att gå alldeles för långt. Bara för att man är så sugen på ett Diskusakvarium
                        Jag sålde min för ett tag sedan, mycket sorgligt men det kommer fler i framtiden. Pengarna var bra till bilen som kostade massa pengar. Ett litet barn behöver åka bil, inte amerikanskt mutterspel
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #57
                          Mmm låter klokt men får rejäl separationsångest över att sälja en kompis. Men lite allvar är det i det hela. Har åkt alla småvägar runt länet minst 20 ggr. de senaste 6 åren. Så den står och slappar i garaget lite för ofta för att det ska vara helt ok.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            #58
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Mmm låter klokt men får rejäl separationsångest över att sälja en kompis. Men lite allvar är det i det hela. Har åkt alla småvägar runt länet minst 20 ggr. de senaste 6 åren. Så den står och slappar i garaget lite för ofta för att det ska vara helt ok.
                            Då kan du egentligen väga hur många timmar njutning du får av moppen jämfört med ett diskuskar.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • KristianE
                              • April 2012
                              • 1443

                              #59
                              Stora kar behöver inte vara så dyrt om man vågar sig på begagnat. Jag gav ju 6000 för mitt inklusive bänk. Lyckades ju få vatten i akvariet för under 20k i det skick de står nu. Så ta det bara lite lugnt å sondera begagnatmarknaden på diverse forum så kan du komma undan med ett kanon kar för fikapengar
                              //Kristian
                              Följ mitt 1440l SA projekt på
                              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                              Kommentar

                              • MrH
                                • October 2010
                                • 2825

                                #60
                                mjo fast en filterkammare på 35L (fx5 har bara 20L) lär ja inte behöva göra rem på ett bra tag. sen kan jag ju konstruera den med förfilter som går att ta ur å göra rent ganska enkelt.

                                enda nackdelen är ju just att den stjäl lite utrymme, men det tror jag att ja kan leva med i min burk allafall
                                MrH ---> 175L SA kub

                                Kommentar

                                Arbetssätt...