Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Lite pyttipanna nu i inlägget.
    Byter vatten idag och har akvariefix i allmänhet.
    I mitt Lido 200 så har jag ju inga Skalarer längre som rensar allt i yngelväg. Guldancistrus hanen släppte yngel idag.
    Så nu sitter det Ancistrussmåttingar lite överallt.
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0276.jpg Visningar:	1 Storlek:	323.3 kB ID:     	2376604
    De är ju himla driftiga. Här ligger en och betar en Javaplanta.
    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

    Så nu lär det väl bli Ancistrus i överflöd istället.

    Otocinclus är väl en 5 år nu men de är i full gång fortfarande.
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0288.jpg Visningar:	1 Storlek:	237.3 kB ID:     	2376605

    Neonregnbågarna har visat sig vara överraskande känsliga. Rejält tunna vid leverans. Två stora fina hanar har dött. En hane har ett sår på sidan som nu behandlas med Easylife Voogle som stärker immunförsvaret. Men det tar en lång tid.
    Här får de vattenbytesspatt:
    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

    Dimman i vattnet är den lerlösning Easylife Filter Medium som jag tillsätter vid vattenbyten. Det släpper strax.
    Men de är så himla fina. Så om det inte händer mer trassel skaffar jag en del nya.

    I storkaret skulle jag ta en bild på mina Corydoras Duplicareus. Men som alltid kommer ju en av Woffarna och ska se vad jag håller på med.
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0296.jpg Visningar:	1 Storlek:	522.5 kB ID:     	2376606
    Den här killen är ju allt jämt bucklig i pannan efter HiH behandling med efterföljande Vooglestöd. Men han mår toppen och är frisk.

    I övrigt så har yngsta dottern med man kommit på besök över julen och jag har precis fått veta att jag ska bli morfar till deras första barn. Så underbart!!!
    Här är svärsonen i en gosning med deras fina Australian Shepard, Charlie:
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0239.jpg Visningar:	1 Storlek:	494.3 kB ID:     	2376607
    Det var allt så länge. Ha det gott!
    Senast redigerad av Bluewing; 29 December 2017, 19:11.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Härliga bilder och filmer, Johnny! Gôtt att sitta och kolla på en dag som denna!

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        Hoppas dina Neonregnbågar kryar på sig. Ditt nästan fd Discuskar är verkligen fint( en snygging finns ju kvar). Hur länge har du haft sanden, tycker du det fungerar bra? Snyggt med sand men när karet varit igång fem,sex år hur mår den då?
        // Annicka

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          Bluewing,att ha 5 åriga Otocinclus är en bedrift men så är du också proffs på dina fiskar,skall köpa en ny gäng nu och det kanske går bättre när jag nu använder Easy Life Voogle.Jag har ett antal som kanske är ett år men många har dött för mig.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Härliga bilder och filmer, Johnny! Gôtt att sitta och kolla på en dag som denna!
            Tackar! Jag vädret är väl knappast en höjdare. Vare sig nere i Göteborg eller här i mälardalen.

            Ursprungligen postat av Rufus
            Hoppas dina Neonregnbågar kryar på sig. Ditt nästan fd Discuskar är verkligen fint( en snygging finns ju kvar). Hur länge har du haft sanden, tycker du det fungerar bra? Snyggt med sand men när karet varit igång fem,sex år hur mår den då?
            Trevligt att du tycker karet funkar fortfarande att titta på.Sanden har jag väl haft en 5 år ungefär. Är mycket nöjd med sanden. Med Guianacaror så blir den ju flyttat till höger och vänster i karet. Har samma i mitt Lido och där gör Ancistrus samma sak. Har ju Malaysiska sandsnäckor i alla karen och de rör ju runt i sanden så den blir aldrig stilla. Så det går utmärkt. I början med en finkornig, men inte för finkornig sand som denna så är ju svårigheten att få fart på Växtligheten som behöver näring primärt från rötterna. Har då kört med JBLs Sieben Kugeln vid rötterna och då har det funkat kanon. Så den fungerar bara bättre eftersom. Däremot är det lätt hänt att karet får en algkant på framsidan nedtill i ett ljust rum. Nu stör den inte mig och Malayerna tar det som går över sanden direkt. Så här kommer det nog att vara sand som gäller framöver.
            Så här såg det ju ut då det begav sig i det karet:
            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0703.jpg Visningar:	1 Storlek:	461.5 kB ID:     	2376617
            Senast redigerad av Bluewing; 29 December 2017, 19:08.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Så kul med ancitrusbäbisar, har du haft det förut? Är det "fulsnyggingen" som är pappan? Din pyttipanna som du bjuder på är väldigt trevlig .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Tackar! Jag vädret är väl knappast en höjdare. Vare sig nere i Göteborg eller här i mälardalen.


                Trevligt att du tycker karet funkar fortfarande att titta på.Sanden har jag väl haft en 5 år ungefär. Är mycket nöjd med sanden. Med Guianacaror så blir den ju flyttat till höger och vänster i karet. Har samma i mitt Lido och där gör Ancistrus samma sak. Har ju Malaysiska sandsnäckor i alla karen och de rör ju runt i sanden så den blir aldrig stilla. Så det går utmärkt. I början med en finkornig, men inte för finkornig sand som denna så är ju svårigheten att få fart på Växtligheten som behöver näring primärt från rötterna. Har då kört med JBLs Sieben Kugeln vid rötterna och då har det funkat kanon. Så den fungerar bara bättre eftersom. Däremot är det lätt tänt med en algkant på framsidan nedtill i ett ljust rum. Nu stör den inte mig och Malayerna tar det som går över sanden direkt. Så här kommer det nog att vara sand som gäller framöver.
                Så här såg det ju ut då det begav sig i det karet:
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0703.jpg
Visningar: 121
Storlek: 461,5 KB
ID: 2376617
                Tack för ditt svar. Ja ditt kar var fint som en dröm när det begavs sig, ett av mina absoluta favoriter. Men det är fint nu också. Kanske blir det sand nästa gång men finare grus som är rundslippat och mjukt i kanterna är också snyggt. Svårt det där. Det blir en grön kant i gruset också. Men malajerna är bra, ser dem inte alltid först mot gruset men upptäcker snart att små stenar rör på sig när en snäcka är på väg upp.
                // Annicka

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6059

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Hej Nando! Tack för en varm önskning både gällande Julen och Nyår! Jag får önska dig detsamma. Varsågod säger jag gällande det lilla jag kan ha bidragit med och det stora alla besökare och vänner delat med sig av.
                  Jag tror precis som i många trådar här i Zoopet att en del av den person som finns bakom kunskapen visar sig allt eftersom. Precis som du nu gör med ditt inlägg. Så en vänlig handling i form av ett råd gällande vår hobby är en handling av värme och välvilja gentemot en annan person. Så det som händer är verkligen på riktigt.
                  Vi kan ibland få en snedvriden bild av verkligheten där vi både via presidenter och andra kan få för oss att ord är på låtsas. Att det vi skriver inte är "riktiga" handlingar. Så är det ju förstås inte. Det sköna med Zoopet är ju också att här stannar allt kvar. Så vi kan läsa färdigt och återanvända kloka råd. Även vänlighet i skrift återanvänds. Det kan inte bli mycket bättre än så.
                  Tack! Nu har jag läst hela tråden och känner mig riktigt berörd av din öppenhjärtliga och känslosamma beskrivning av livet med (och utan) dina fiskar. Vad fint och personligt du skriver, det känns ärligt och äkta på ett sätt som medför att jag upplever att jag känner dig! För mig som bara haft akvarium i några månader nu har tråden bidragit till ökad kunskap och väckt tankar som jag tror jag kommer ha stor nytta av framöver, även om jag i nuläget håller mig till betydligt enklare fiskar än Discus.

                  Jag fortsätter nu att följa tråden och hoppas på många fler långa inlägg, bilder och filmer! Ha det gott!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Så kul med ancitrusbäbisar, har du haft det förut? Är det "fulsnyggingen" som är pappan? Din pyttipanna som du bjuder på är väldigt trevlig .

                    //Inger
                    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        4474BDB4-41BE-4F80-A98E-665BCD6C3F2B.jpeg Visningar:	1 Storlek:	336.5 kB ID:     	2376626
                    Japp. Här kan du se de båda turturduvorna Det är från de var unga och nykära.
                    Tack!
                    Senast redigerad av Bluewing; 26 December 2017, 16:55.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Camenius
                      • November 2004
                      • 180

                      Oupps.. Upptäckte plötligt att vi är snudd på "grannar". Jag bor i Tidö, längs Rytternevägen, cirka tre kilometer från slottet. Har son i Irsta som nyligen sadlat om ett fantastiskt 3000 liters salt-kar, till ett med diskus, hundratals tetror, rötter, växter osv.
                      Själv planerar och funderar jag över vad jag ska skaffa mig när väl vardagsrummets gamla golvtiljor renoverats.

                      Kommentar

                      • Camenius
                        • November 2004
                        • 180

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Låter också som en vettig idé. Enkelt sätt att få stor filtervolym. Men blev lite taggad av Mathias när jag läste hur länge det gick att ha ett externt filter igång. Lusläste lite om just FX5 och det verkar ju riktigt mycket filter för pengarna.
                        På något sätt gillar jag också idén att få ut så mycket vattenvolym som möjligt för pengarna. I så fall bli det Slimline över hela bakrutan utan att bygga mellanvägg.
                        På akvariefronten så tittar jag just nu på Juwel RIO och Vision som rymmer drygt 400L. Är ju tvärnöjd med mitt eget Vision 180L.
                        Drömde i natt faktiskt att jag sålde hojen för att få pengar till en rejäl burk.
                        Här är hojen.
                        [ATTACH=CONFIG]57622[/ATTACH]
                        Men det kanske att gå alldeles för långt. Bara för att man är så sugen på ett Diskusakvarium
                        Var är detta foto taget? ( Sorry för off (topic).

                        Kommentar

                        • hivemindhermit
                          • September 2017
                          • 214

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          I storkaret skulle jag ta en bild på mina Corydoras Duplicareus. Men som alltid kommer ju en av Woffarna och ska se vad jag håller på med.
                          Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_0296.jpg Visningar:	1 Storlek:	522.5 kB ID: 	2376606
                          Superfin bild ju!
                          /Alex
                          375 + 112 liter drömmar

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Härliga bilder och filmer, Johnny! Gôtt att sitta och kolla på en dag som denna!
                            Kul att en sådan splittrad samling bilder och film fungerar för dig

                            Ursprungligen postat av Christer5
                            Bluewing,att ha 5 åriga Otocinclus är en bedrift men så är du också proffs på dina fiskar,skall köpa en ny gäng nu och det kanske går bättre när jag nu använder Easy Life Voogle.Jag har ett antal som kanske är ett år men många har dött för mig.
                            Åh tack Christer för dina ord. Hoppas att du får ett bra intryck av Voogle precis som jag.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Nando

                              Tack! Nu har jag läst hela tråden och känner mig riktigt berörd av din öppenhjärtliga och känslosamma beskrivning av livet med (och utan) dina fiskar. Vad fint och personligt du skriver, det känns ärligt och äkta på ett sätt som medför att jag upplever att jag känner dig! För mig som bara haft akvarium i några månader nu har tråden bidragit till ökad kunskap och väckt tankar som jag tror jag kommer ha stor nytta av framöver, även om jag i nuläget håller mig till betydligt enklare fiskar än Discus.

                              Jag fortsätter nu att följa tråden och hoppas på många fler långa inlägg, bilder och filmer! Ha det gott!
                              Åh jag blir både rörd och glad av att du fått ut något för egen del i tråden och att det känns som att du känner mig. En av de bästa delarna med ett forum som dessa är ju att man kan låna av varandras erfarenheter. Skönt att man kan slippa vissa misstag. Våra arter är ju så himla känsliga innan vi hittat vårt sätt att hantera dom.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Camenius
                                Oupps.. Upptäckte plötligt att vi är snudd på "grannar". Jag bor i Tidö, längs Rytternevägen, cirka tre kilometer från slottet. Har son i Irsta som nyligen sadlat om ett fantastiskt 3000 liters salt-kar, till ett med diskus, hundratals tetror, rötter, växter osv.
                                Själv planerar och funderar jag över vad jag ska skaffa mig när väl vardagsrummets gamla golvtiljor renoverats.
                                Kul! En Västeråsare till i forumet Låter som en dröm med en sådan satsning som din son gör nu. Planeringsfasen är väl en av de häftigaste faserna. Totalt kostnadsfri och med alla dörrar öppna.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...