Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Tyvärr inser jag att jag inte i nuläget har rätt kar för dom. Men i framtiden så. När det gäller min 125 kub. Har du några idéer om man tänker arter som är från SA? Det är ju idag lite av ett skräpkar med charmiga men hysteriska purpurhuvudsbarber och avkomlingar till Endlers. Har ett tankestopp i det karet. Du och jag spånade ju tidigare om snäcklekare i det karet. Men känner pinn-eldorado, löv och annat skulle vara helt kanon.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Sätter in detta på denna sidan också.

      Jag hittade fanimej en liten film på rödturkarna där adoketorna syns. Titta ner mot bottenregionen under filmens lopp så lufsar dom runt där.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Tyvärr inser jag att jag inte i nuläget har rätt kar för dom. Men i framtiden så. När det gäller min 125 kub. Har du några idéer om man tänker arter som är från SA? Det är ju idag lite av ett skräpkar med charmiga men hysteriska purpurhuvudsbarber och avkomlingar till Endlers. Har ett tankestopp i det karet. Du och jag spånade ju tidigare om snäcklekare i det karet. Men känner pinn-eldorado, löv och annat skulle vara helt kanon.
        Ja, kör på pinn-eldorado! Snäcklekare behöver rejäla bottenytor. Det blir snabbt skit av det om de måste trängas på liten yta.

        Varför inte köra A. borelli "opal"? Det skulle bli fint i det karet.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Sätter in detta på denna sidan också.

          Jag hittade fanimej en liten film på rödturkarna där adoketorna syns. Titta ner mot bottenregionen under filmens lopp så lufsar dom runt där.

          https://www.youtube.com/watch?v=UwU39Fa67SE
          När jag ser diskusarna så blir jag både rörd och glad. Det var ju filmer som denna som öppnade ögonen för diskusvärlden och jag ser nog några Adoketor smyga runt där nere. Men det är ju också en tanke..... diskus och adoketa

          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

            Ja, kör på pinn-eldorado! Snäcklekare behöver rejäla bottenytor. Det blir snabbt skit av det om de måste trängas på liten yta.

            Varför inte köra A. borelli "opal"? Det skulle bli fint i det karet.
            Du menar att göra en Inger? Klok idé.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Du menar att göra en Inger? Klok idé.
              Ja, det tror jag skulle bli sketabra!
              Det funkade riktigt fint med adoketa och discus. Gör man ett discuskar som har alla de där snåriga ingredienserna, så trivs båda arterna.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Bluewing

                Du menar att göra en Inger? Klok idé.


                //nger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Tyvärr inser jag att jag inte i nuläget har rätt kar för dom. Men i framtiden så. När det gäller min 125 kub. Har du några idéer om man tänker arter som är från SA? Det är ju idag lite av ett skräpkar med charmiga men hysteriska purpurhuvudsbarber och avkomlingar till Endlers. Har ett tankestopp i det karet. Du och jag spånade ju tidigare om snäcklekare i det karet. Men känner pinn-eldorado, löv och annat skulle vara helt kanon.
                  Har ju också ett Lido jag skulle vilja ha ngn liten ciklid imen vad gör man med alla Endlers? En del har jag hystat över i Riot där de verkar trivas(för bra) ngt för bra enligt planen jag hade.. Drottningrasbororna kan ju vara kvar, de är inte högt som lågt som endlers. Sen är det ju räkorna förstås, snacks eller klarar de sig? Numera har jag mjukt vatten och de har haft några fina Schackbrädesciklider här i stan. Eller är vattnet ändå hårt när vattenverket buffrar upp till 8 i ph?
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    ... men Johnny, mig veterligt så har du väl inte gillat apisar speciellt, eller har jag helt fel?

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      ... men Johnny, mig veterligt så har du väl inte gillat apisar speciellt, eller har jag helt fel?

                      //Inger
                      Japp du har helt fel faktiskt. Men inte haft ett kar sedan starten på Zoopet med dom som fokus. Haft andra jag längtat mer efter bara. Men nu är läget annorlunda. Hade gärna haft det i mitt 200 om inte jag haft paletter där. Huvudproblemet är mera att den butik jag handlar i har ofta haft dålig kvalité på Apor. Då har det blivit annat.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Rufus

                        Har ju också ett Lido jag skulle vilja ha ngn liten ciklid imen vad gör man med alla Endlers? En del har jag hystat över i Riot där de verkar trivas(för bra) ngt för bra enligt planen jag hade.. Drottningrasbororna kan ju vara kvar, de är inte högt som lågt som endlers. Sen är det ju räkorna förstås, snacks eller klarar de sig? Numera har jag mjukt vatten och de har haft några fina Schackbrädesciklider här i stan. Eller är vattnet ändå hårt när vattenverket buffrar upp till 8 i ph?
                        Varför inte lita Endlers vara kvar? Jag tror du fortfarande har lika mjukt vatten men med högre Ph. Precis som vi här i Västerås.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Ja, det tror jag skulle bli sketabra!
                          Det funkade riktigt fint med adoketa och discus. Gör man ett discuskar som har alla de där snåriga ingredienserna, så trivs båda arterna.
                          Nu ligger en prima idé till på listan. Förstod det så fort jag såg hur lugna de var och att de höll sig mera i bottenregionen.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Nu ligger en prima idé till på listan. Förstod det så fort jag såg hur lugna de var och att de höll sig mera i bottenregionen.
                            Ja, adoketorna håller sig mestadels i bottenregionen. Planerar man inredningen på ett smart sätt, alltså att skapa utrymmen för båda arterna, går det faktiskt att kombinera.
                            Rödturkarna trivdes utomordentligt i allt grenverk som blev perfekta lekplatser för dom.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Japp du har helt fel faktiskt. Men inte haft ett kar sedan starten på Zoopet med dom som fokus. Haft andra jag längtat mer efter bara. Men nu är läget annorlunda. Hade gärna haft det i mitt 200 om inte jag haft paletter där. Huvudproblemet är mera att den butik jag handlar i har ofta haft dålig kvalité på Apor. Då har det blivit annat.
                              Önskar att även jag kunde se dom apisar jag vill ha IRL - tyvärr är det inte så. Köpa grisen i säcken blir det ju, men för det mesta brukar det bli bra
                              Fast nu är det adoketa som gäller för dig eller? I så fall ska det bli himla kul att följa dessa vackra och intressanta ciklider i något av dina kar och jag kommer att bli himla avundsjuk

                              //Inger

                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Inger H

                                Önskar att även jag kunde se dom apisar jag vill ha IRL - tyvärr är det inte så. Köpa grisen i säcken blir det ju, men för det mesta brukar det bli bra
                                Fast nu är det adoketa som gäller för dig eller? I så fall ska det bli himla kul att följa dessa vackra och intressanta ciklider i något av dina kar och jag kommer att bli himla avundsjuk

                                //Inger
                                Tyvärr kan jag inte få ihop det just nu med adoketorna. Om jag kommer att ha dom beror det på att jag säljer Woffarna och kör diskus igen. Så den dvärgciklid som ligger närmast är nog Borelli eller någon likvärdig skönhet. Då flyttar jag purpurbarberna till mitt jobbkar med regnbågar och gör det karet till ett pinn-eldorado.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...