Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ja, som sagt, adoketa är något av det häftigaste jag någonsin haft. Det är inte för inte jag har en av mina som min avatar!
    En kille sa att den kunde vara rejält tuff inom paret. Något du också märkt?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing

      En kille sa att den kunde vara rejält tuff inom paret. Något du också märkt?
      Njääe... inte värre än andra ciklider. Blir det stridigheter inom paret har dom inte rätt förutsättningar i karet att göra sin grej i sina cykler mellan lek- och vilofaser.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Njääe... inte värre än andra ciklider. Blir det stridigheter inom paret har dom inte rätt förutsättningar i karet att göra sin grej i sina cykler mellan lek- och vilofaser.
        Ok. Tack för att du tar dig tid. Intressant.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Ok. Tack för att du tar dig tid. Intressant.
          Tid har jag massor av, ingen effort alls!
          Jag berättar gärna om hur man kan optimera akvariemiljön så det blir goda resultat för våra ciklider.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Tid har jag massor av, ingen effort alls!
            Jag berättar gärna om hur man kan optimera akvariemiljön så det blir goda resultat för våra ciklider.
            Härligt! Nu fastnade jag en hel del för Adoketa. Vad bör man tänka på för att det ska vara optimalt?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Härligt! Nu fastnade jag en hel del för Adoketa. Vad bör man tänka på för att det ska vara optimalt?
              Jag är på forumet lite snabbt just nu (bara för att jag vet att du är inne en stund och gärna vill svara dig) och jag håller på med lite annat stuff som tar lite tid och uppmärksamhet i anspråk.
              Johnny, jag återkommer imorgon så kan vi gagga lite adoketa.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                Jag är på forumet lite snabbt just nu (bara för att jag vet att du är inne en stund och gärna vill svara dig) och jag håller på med lite annat stuff som tar lite tid och uppmärksamhet i anspråk.
                Johnny, jag återkommer imorgon så kan vi gagga lite adoketa.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Halloj Johnny!
                  Här är lite info om Ivanacara adoketa.
                  I. adoketa lever i Rio Negro, och bara namnet på den floden i Amazonas-systemet säger en hel del.
                  Här har vi typiskt svartvatten med lågt ph runt 4.0 och ganska hög temperatur upp mot 28-29°C.
                  Säsongsvis översvämmas skogsområdena och då kan förflyttning från de grunda, varma områdena ske med födointag och lekperioder.
                  Med dessa betingelser kan man sätta en inredning som har finkornig sand, massvis av olika löv, pinnar och rötter så att det bildas många ställen för dom att uppehålla sig på, både i bottenregionen och högre upp.
                  Lugnt flöde i karet och dämpad belysning, en miljö där flytväxter kan vara mycket bra att använda.

                  Jag fick bäst resultat med mina då de fick gå nästan helt själva. Blir det för mycket liv och rörelse med andra fiskar drar dom sig undan och kommer inte till sin rätt.
                  Deras kroppsspråk är lite annorlunda, med en krypande stil med fenorna indragna då de uppvaktar varandra, och hanen kan bli väldigt ljus och ställa sig ”på huvudet” lodrätt då han spelar för honan. Det ser för jädra lustigt ut, påminner lite om en del Julidochromis-arters (Tanganyika) rörelsesätt.

                  Skall man köra denna ciklid tycker jag att tänket bör vara art-kar, och låta adoketan spela huvudrollen, med tetror och liknande som fiskbesättning i övrigt.

                  Jag skulle väldigt gärna ha Ivanacara adoketa igen, i ett specialinrett kar på några hundra liter.
                  En fantastiskt vacker och intressant ciklid, med ett lite annorlunda kroppsspråk och rörelsemönster än de ciklider vi vanligtvis ser ifrån dessa områden.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Halloj Johnny!
                    Här är lite info om Ivanacara adoketa.
                    I. adoketa lever i Rio Negro, och bara namnet på den floden i Amazonas-systemet säger en hel del.
                    Här har vi typiskt svartvatten med lågt ph runt 4.0 och ganska hög temperatur upp mot 28-29°C.
                    Säsongsvis översvämmas skogsområdena och då kan förflyttning från de grunda, varma områdena ske med födointag och lekperioder.
                    Med dessa betingelser kan man sätta en inredning som har finkornig sand, massvis av olika löv, pinnar och rötter så att det bildas många ställen för dom att uppehålla sig på, både i bottenregionen och högre upp.
                    Lugnt flöde i karet och dämpad belysning, en miljö där flytväxter kan vara mycket bra att använda.

                    Jag fick bäst resultat med mina då de fick gå nästan helt själva. Blir det för mycket liv och rörelse med andra fiskar drar dom sig undan och kommer inte till sin rätt.
                    Deras kroppsspråk är lite annorlunda, med en krypande stil med fenorna indragna då de uppvaktar varandra, och hanen kan bli väldigt ljus och ställa sig ”på huvudet” lodrätt då han spelar för honan. Det ser för jädra lustigt ut, påminner lite om en del Julidochromis-arters (Tanganyika) rörelsesätt.

                    Skall man köra denna ciklid tycker jag att tänket bör vara art-kar, och låta adoketan spela huvudrollen, med tetror och liknande som fiskbesättning i övrigt.

                    Jag skulle väldigt gärna ha Ivanacara adoketa igen, i ett specialinrett kar på några hundra liter.
                    En fantastiskt vacker och intressant ciklid, med ett lite annorlunda kroppsspråk och rörelsemönster än de ciklider vi vanligtvis ser ifrån dessa områden.
                    Tack Mats! Ser nu att jag gjorde bort mig när jag sålde mitt 180-kar. Funderar lite hur det ska kunna funka men inser att det enda kar jag kan stuva om precis nu är min 125-kub, vilket är för litet.
                    Nåväl, nu är ju detta en drömmen-om-tråd så jag går likaväl all in i tänket så länge.
                    Med artkar, menar du ett kar som är soprent på andra arter? Började spåna lite hur man skulle kunna tänka artmässigt igår och hamnade då på denna sida: https://fish.mongabay.com/data/ecosy...io%20Negro.htm
                    Men är det Adoketa, thats it i karet. Då är ju fiskvalet enkelt. Inredning som funkar? Om jag tittar på filmerna så är det mer pinnar-löv-sand-stenar stuket?
                    Hur tänkte du själv?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Tack Mats! Ser nu att jag gjorde bort mig när jag sålde mitt 180-kar. Funderar lite hur det ska kunna funka men inser att det enda kar jag kan stuva om precis nu är min 125-kub, vilket är för litet.
                      Nåväl, nu är ju detta en drömmen-om-tråd så jag går likaväl all in i tänket så länge.
                      Med artkar, menar du ett kar som är soprent på andra arter? Började spåna lite hur man skulle kunna tänka artmässigt igår och hamnade då på denna sida: https://fish.mongabay.com/data/ecosy...io%20Negro.htm
                      Men är det Adoketa, thats it i karet. Då är ju fiskvalet enkelt. Inredning som funkar? Om jag tittar på filmerna så är det mer pinnar-löv-sand-stenar stuket?
                      Hur tänkte du själv?
                      Nja, inte soprent på andra arter, men att adoketorna får vara de enda cikliderna, sedan fylla på med vackra tetror och annan småfisk.
                      Såhär såg det ut i ett 540-kar då jag hade två par som gick där. Tyvärr är filmen ganska mörk - det var givetvis ljusare i verkligheten. Men, du kanske kan ana allt pinn-, rot- och träbråte. Ljuset bestod av åtta stycken led-puckar.
                      Konstigt nog tog jag ganska få bilder och filmer på just detta kar. Jag hade nog lite annan fisk i stugan som jag fokuserade på.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Otroligt skön film. Något övrigt så där som du kommer ihåg runt skötsel, typ vattenbyten, foder, etc.?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Otroligt skön film. Något övrigt så där som du kommer ihåg runt skötsel, typ vattenbyten, foder, etc.?
                          Skall bara tillägga att det var drivor av Ek- och Catappablad i karet också. Ingen sten. "Grottor" och trånga skrymslen bildades av allt trämaterial.
                          Vattenbyte varannan till var tredje vecka, ungefär 25%, temperatur runt 28°C. I övrigt ingen skötsel alls - hands off liksom.
                          Adoketorna var lite picky med käket. Dom föredrog levande mat - mygglarver, loppor, småflugor och allsköns krafs från dammen i trädgården. Det berodde nog på att dessa var VF.
                          Vintertid fick de, och accepterade, olika mixar ofta bestående av räkor och en del grönsaker. I välsorterade mataffärer finns stora påsar av fryst "Seafood Wok"-blandningar som är utmärkta som bas för diverse mixar.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Det jag verkligen attraheras av med denna dvärgciklid är att den har en cool pondus när den lurkar runt i karet.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Det jag verkligen attraheras av med denna dvärgciklid är att den har en cool pondus när den lurkar runt i karet.
                              Ja, dom är liksom lite sävliga och drar runt på ett, som du säger, coolt sätt - tittar, bökar, glider in under olika blad och letar efter käk o.s.v.
                              Det är när de får gå som enda ciklid i karet dom kommer bäst till sin rätt. Jag hade dom ett tag med Rödturkarna och det funkade faktiskt riktigt bra - de var aldrig i närheten av varandra.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Jag hittade fanimej en liten film på rödturkarna där adoketorna syns. Titta ner mot bottenregionen under filmens lopp så lufsar dom runt där.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...