Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Det är bara en pojkvasker ännu, men han har en fin liten knöl redan. Med åldern blir dom nästan fyrkantiga i fejjan.
    Klicka på bilden för större version

Namn: AE7641B4-EC53-41F1-BB7F-AB72D15A621F.jpeg
Visningar: 116
Storlek: 409,3 KB
ID: 2375965Klicka på bilden för större version

Namn: D188DEBB-6E96-4DC6-A196-03F782D1D4B5.jpeg
Visningar: 110
Storlek: 420,7 KB
ID: 2375966Klicka på bilden för större version

Namn: CA4DC114-6D66-4A57-8758-1809CABE3A83.jpeg
Visningar: 108
Storlek: 299,1 KB
ID: 2375967

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Det är bara en pojkvasker ännu, men han har en fin liten knöl redan. Med åldern blir dom nästan fyrkantiga i fejjan.
      Klicka på bilden för större version

Namn: AE7641B4-EC53-41F1-BB7F-AB72D15A621F.jpeg
Visningar: 116
Storlek: 409,3 KB
ID: 2375965Klicka på bilden för större version

Namn: D188DEBB-6E96-4DC6-A196-03F782D1D4B5.jpeg
Visningar: 110
Storlek: 420,7 KB
ID: 2375966Klicka på bilden för större version

Namn: CA4DC114-6D66-4A57-8758-1809CABE3A83.jpeg
Visningar: 108
Storlek: 299,1 KB
ID: 2375967
      Det är vad jag kallar en stilig kille! Fina bilder, Mats! Vet inte vad det är med dessa pucklar och pannor. Men tycker det är extra häftigt när mognaden hos fisken visar sig så här visuellt.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • hivemindhermit
        • September 2017
        • 214

        Himla fina sillar det där, Johnny! Kul att läsa ikapp här sen helgen...
        /Alex
        375 + 112 liter drömmar

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Det är vad jag kallar en stilig kille! Fina bilder, Mats! Vet inte vad det är med dessa pucklar och pannor. Men tycker det är extra häftigt när mognaden hos fisken visar sig så här visuellt.
          Vill ju inte kontaminera din tråd med en massa bilder, men vet att du är cool med det.
          Jag håller med dig om pannorna, det ger ett mäktigt intryck.

          Kommentar

          • hivemindhermit
            • September 2017
            • 214

            Det är en sajica, right? Blir alldeles betagen varje gång. Hade en hona en gång som jag tog över från en kompis, då han hade ett lekpar som mobbade henne. Så fantastisk, subtil skönhet, så mycket personlighet! Definitivt en av mina favoritfiskar någonsin, men tyvärr också sammankopplad med en väldigt tung period i mitt liv, vilket också kostade henne livet
            /Alex
            375 + 112 liter drömmar

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av hivemindhermit
              Det är en sajica, right? Blir alldeles betagen varje gång. Hade en hona en gång som jag tog över från en kompis, då han hade ett lekpar som mobbade henne. Så fantastisk, subtil skönhet, så mycket personlighet! Definitivt en av mina favoritfiskar någonsin, men tyvärr också sammankopplad med en väldigt tung period i mitt liv, vilket också kostade henne livet
              Japp, A. sajica.
              Jag gjorde en avstickare från mina principer och satte ner detta par (hänvisar till tråden "Akvariestugan") i scalare-karet. Kunde liksom inte låta bli...
              Denna typ av ciklid är, som du säger, oerhört personlig och väldigt intressant att studera. A. sajica är dessutom vacker och mycket lätt att hålla.
              Tyvärr anses väl dessa ciklider vara "skitfisk" tillsammans med Zebraciklider och liknande. Men, jag fascineras av dessa robusta ciklider som liksom "har allt".
              Jag låter deras lekcykler pågå fullt ut och plockar ur yngel när de blir avvisade av föräldrarna.

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                Hade ett gäng Sajica för ett antal år sedan, jag känner igen dem med de var inte lika fint färgade som dina. Finns väl olika lyckade linjer måhända.
                // Annicka

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Rufus
                  Hade ett gäng Sajica för ett antal år sedan, jag känner igen dem med de var inte lika fint färgade som dina. Finns väl olika lyckade linjer måhända.
                  Ja, det finns säkert bättre och sämre linjer... Men, det egentliga tricket är att låta dom vara helt ifred och göra sin grej i karet. Efter en tid ser man hur de färgar ut och, efter humör och olika cykler av lek och vila, växlar mellan olika intensiva färgställningar.
                  Här en bild på pojken i normal, avslappnad färgdräkt.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1531.jpg
Visningar: 121
Storlek: 428,4 KB
ID: 2375988


                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    För mer info, bilder och filmer kan vi ta ämnet vidare i min tråd "Akvariestugan" (om intresse finnes), så låter vi Johnnys grejer löpa vidare här i denna tråd.

                    Kommentar

                    • hivemindhermit
                      • September 2017
                      • 214

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      För mer info, bilder och filmer kan vi ta ämnet vidare i min tråd "Akvariestugan" (om intresse finnes), så låter vi Johnnys grejer löpa vidare här i denna tråd.
                      Eller en ny tråd? Tänker på eventuella nykomlingar som knappast kan veta att det är i din 800 sidor långa tråd den bästa infon om sajicaciklider finns...

                      (Nog för att jag gillar de här spretiga projekttrådarna, men får erkänna att när jag var helt färsk här kände jag att de var lite av en social tröskel; ett pågående samtal mellan människor som redan känner varandra kan ju vara svårt att ta sig in i. Glad att jag vågade kliva in iaf! Men kanske något att tänka på för er äldre stammisar )
                      /Alex
                      375 + 112 liter drömmar

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Christer5
                        Bluewing jag har skickat ett PM till dig
                        Jag har skickat svar.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av hivemindhermit
                          Himla fina sillar det där, Johnny! Kul att läsa ikapp här sen helgen...
                          Jag ska hälsa mina tomatsillar det. Kul att du läser.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                            Vill ju inte kontaminera din tråd med en massa bilder, men vet att du är cool med det.
                            Jag håller med dig om pannorna, det ger ett mäktigt intryck.
                            Jag känner mig bara berikad, inte kontaminerad. Roligt när du lyfter fram en art jag inte haft.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Ja, det finns säkert bättre och sämre linjer... Men, det egentliga tricket är att låta dom vara helt ifred och göra sin grej i karet. Efter en tid ser man hur de färgar ut och, efter humör och olika cykler av lek och vila, växlar mellan olika intensiva färgställningar.
                              Här en bild på pojken i normal, avslappnad färgdräkt.

                              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1531.jpg Visningar:	1 Storlek:	428.4 kB ID:     	2375988

                              Intressant info och en kanonbild med ögats färg i det mörka.
                              Senast redigerad av Bluewing; 13 December 2017, 21:24.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Jag känner mig bara berikad, inte kontaminerad. Roligt när du lyfter fram en art jag inte haft.
                                Gôtt, Johnny!
                                Nu finns det dessuton lite nya bilder och film borta hos mig.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...