Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av flygrc
    Det är ju ett tag sedan jag hängde på Zoopet, hm är nog en periodare.....
    Fattar jag rätt, är du på discus igen eller var det några som klarade sig???
    Ser att du är inne på regnbågar, riktiga turbofiskar är sällan eller aldrig stilla.
    Ursprungligen postat av KJE

    Jag får för mig att jag läst att det tyvärr bara vara en som klarade sig och nu är ensam kung i akvariet
    Det är tyvärr så rätt så. Endast en är kvar.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      De röda regnbågsfiskarna samt ett nytt granulatfoder som regnbågarna visade sig helt galna i: JBL NovoGranoColor mini, har gjort att regnbågskaret fått nytt liv. Även gamlingarna Parkinsons har livats upp betänkligt.

      Att det blev så knäppt filmat dvs. karet till vänster är obegripligt då det inte såg ut så i sökaren.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Finns det NÅGON mat som regnbågar inte gillar

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          men vad är det där för fisk.. såna otroligt söta mörka med gula fläckar på ryggen å röda stjärtar ... dom var ju urmysiga =D

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av tanteva
            men vad är det där för fisk.. såna otroligt söta mörka med gula fläckar på ryggen å röda stjärtar ... dom var ju urmysiga =D
            Eva, eftersom inte Johnny är här nu så svarar jag istället, det är Garra flavatra .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              tackar det gick så bar det med =D han beøver sin vila från saker å ting det respekteras så klart =)

              den fiskan var ju ursøt =D

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                I väntan på något intressant från mina kar händer (fiskarna hälsar förresten) så kan jag visa att jag är allt himla snabb med knäcken....

                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  Jag tror du hittat mat som regnbågarna inte gillar
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    he he du e kul du =D

                    Kommentar

                    • heba
                      • September 2013
                      • 847

                      Attans vad snabb du är (med knäcken)!
                      Då jag varit borta från zoopet ett tag så blir det ju att "läsa ifatt" och titta på en massa fina bilder och filmer!
                      /Helene

                      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        I väntan på något intressant från mina kar händer (fiskarna hälsar förresten) så kan jag visa att jag är allt himla snabb med knäcken....
                        Och nu blev man ju inte mindre sugen på knäck
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ha ha tog en snabb titt på härliga Zoopet och YES där fanns en film från blåvinge och hans kar, äh nähä det var visst något annat. God Jul på dig min vän!
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                            Ha ha tog en snabb titt på härliga Zoopet och YES där fanns en film från blåvinge och hans kar, äh nähä det var visst något annat. God Jul på dig min vän!
                            God Jul på dig också!
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              God Jul och Gott Nytt År på er Zoopetare!
                              Inleder med två av mina favoriter bland mina arter Melanotaenia Parkinsonii och Garra Flavatra:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0613.jpg
Visningar: 143
Storlek: 148,4 KB
ID: 2364314Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0614.jpg
Visningar: 110
Storlek: 226,4 KB
ID: 2364315
                              2016 har varit ett omtumlande år på många sätt. Innan året så tänkte jag att det här året kommer att bli ett riktigt bra år i betydelsen att det kommer att hända många bra saker och få dåliga. Så har jag tänkt de senaste 5 åren och hoppas väl få rätt så småningom. Nu innebar året extra allt av både rejält elände och ren lycka. Men mest av lycka som tur är. Två av mina barn har gift sig med en de älskar, bara för att nämna två stooora höjdpunkter.
                              Det som detta turbulenta år skapat är ett inre lugn och en djup frid och glädje. En tilltagande förmåga att skilja på vad som är viktigt och inte för just mig.
                              Det gör att jag umgås mer med de människor jag möter, känner att jag vill dom väl och vill vara till glädje för dom.
                              Avigsidan av detta är att jag inte har så mycket tid över för möten som är via datorn.
                              Så jag är inte en av dom som tröttnat på er andra. Tycker inte Zoopet är dåligt utan det bästa forumet på nätet.
                              Men när jag startar upp datorn så kommer hunden upp och biter mig i örat, det kanske plaskar till i akvariet, min fru kommer in i rummet och ser extra snäll ut eller vad det nu kan vara. Så det live som pågår drar med mig och datorn känns då som ett slags filter mellan mig och det livet.
                              Jag som varit en dataspelsnörd sedan tidernas begynnelse (läs Commodore 64) har slutat med det totalt. Läser många riktiga pappersböcker.
                              I allt detta finns mina akvarium som en slags ständig påminnelse om hur livet ska vara dvs. levande, vackert och ibland sorgligt men framförallt pågående.
                              Den sista Nyckelhålen dog förra veckan. Han var gammal. Käken började bli lite vind. Han sov mest hela dagarna mot slutet. Lite som min 94åriga mormor gjorde sista året innan hon dog.
                              Han fick finnas kvar. Sedan försvann han och ett tag senare hittades en bit ben. Lugnt och stilla bara.
                              Alla kar är märkligt lättskötta numera. Byter vatten ibland. Fixar lite med filtren. Det är allt.
                              Den regnbågshanen (M. Parkinsonii) som är på bilden inledningsvis fick det ögat som tittar på dig skadat för några veckor sedan. Det såg trasigt ut och lite dimmigt. De slåss en del hanarna numera sedan de fick ett stim i passande storlek i karet igen. Regnbågar behöver en rejäl grupp för att få igång sina beteenden. Förr hade jag tillsatt medicin. Men nu litade jag på de sunda balanserna i karet, på den friska doften från vattnet. Så jag gjorde inget alls. Nu ser du hur ögat ser ut. Friskt och fungerande så långt man nu kan se.
                              Så jag läser ofta vad ni skriver men hinner bli avledd av mitt eget liv innan jag hinner svara. Står ni ut med denna passivitet dvs. att jag skriver så lite så är jag kvar här länge.
                              Sköt om er och var rädd om de ni älskar vare sig det är frun, fiskarna eller dina barn. Tror att 2017 blir ett riktigt bra år!

                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                juljul =D
                                det är en tid av allt lite då å då eller omlott eller... ja.... man gör olika saker .. man finner olika saker.... som upptar ens tid... ibland för det bättre , ibland måste man modderera sig själv att ägna sig åt något som är bra för en ist för att följa med i strömmen....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...