Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Wow, Mats! Kul!!!! På första och andra och tredje bilden är det mycket unga röda regnbågar som börjar få färg men ännu inte exploderat i vackert rött. Sedan ser det ut som ungfisk av Boesemani tycker jag. Uaru är en sådan däringa drömfisk som jag dreglade över som ung. Hade faktiskt den som affisch ett tag i tonåren. Men vågade aldrig pröva. De har en lite mer fjär attityd jämfört med diskus. Lite mer integritet som jag upplevde det. Eller vad har du för erfarenheter?
    Ja, jag tänkte det kunde vara kul med några bilder - när jag ändå stod framför karen och kikade, liksom.

    Har inte haft Uaru själv - dom blir ju, som sagt, ganska stora. Men jag har alltid tyckt att de är otroligt vackra.
    När jag sitter hema hos Kent och tittar på hans Uaru blir jag riktigt sugen. Men, det krävs (åter igen) lite storlek på karet för att dessa ciklider skall komma till sin rätt.
    De har verkligen integritet och behöver inte göra så stora åthävor för att visa var skåpet skall stå.
    Kompisens Uaru leker ganska ofta och det är en enastående upplevelse att se dessa valla yngel. Han har inrett sitt 720 med endast stora trädstammar och några stenbumlingar - och den typen av inredning är jag svag för.
    Det hade varit kul att skapa en sådan miljö i ett något större kar, typ 1 500 - 2 000-liter och dra i en grupp Uaru... men för egen del har jag lite andra planer för kommande projekt.


    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Här är en liten film (med lat. namn) på regnbågar - så tråden kommer right back on track.

      #FishKeeping #Rainbowfish #FishFocus #DisplayAquarium #MaidenheadAquatics #Aquatics #Fish #PlantedAquarium #DisplayTanksRainbowfish come from the fresh water...

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Härlig film Mats . Jag hade några av dessa som man ser i filmen innan flytten - så vackra.
        Tror det är första gången som du skriver inlägg om regnbågar, men det är kul det .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Härlig film Mats . Jag hade några av dessa som man ser i filmen innan flytten - så vackra.
          Tror det är första gången som du skriver inlägg om regnbågar, men det är kul det .

          //Inger
          Halloj Inger!

          Jag var nere i Z-shopen (kolla inl. 7002) och fick syn på några kar med regnbågar, och tänkte på er som har, eller haft dessa fiskar. Så jag tog fram kameran och tog några bilder.
          Tänkte jag kunde bidraga en smula i tråden...

          Riktigt fina fiskar.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

            Halloj Inger!

            Jag var nere i Z-shopen (kolla inl. 7002) och fick syn på några kar med regnbågar, och tänkte på er som har, eller haft dessa fiskar. Så jag tog fram kameran och tog några bilder.
            Tänkte jag kunde bidraga en smula i tråden...

            Riktigt fina fiskar.
            Du gjorde helt rätt som fotade, jag tycke bara det är kul när någon annan upptäcker dessa otroligt lättanpassade fiskar (tycker jag i alla fall) .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Här är en liten film (med lat. namn) på regnbågar - så tråden kommer right back on track.

              https://www.youtube.com/watch?v=_iNvYr2My4o
              Gött Mats! Tack för detta klipp. Känner du hur regnbågsfröet börjar spira inom dig?

              Johan
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Här är en liten film (med lat. namn) på regnbågar - så tråden kommer right back on track.

                https://www.youtube.com/watch?v=_iNvYr2My4o
                Åh vilken underbar film Mats. Men i en tråd som handlar om drömmar så är allt egentligen back on track. Bra film!
                Senast redigerad av Bluewing; 10 November 2016, 21:34.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Så här ser nykomlingarna ut och en av ungdomarna är lite på gång att skifta färg:

                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Vackert kar och vackra fiskar .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Tack Inger. Jag trivs så bra med regnbågarna. Skulle gott kunna tänka mig dom i flera kar. Har ju rensat ut 25% av växterna men det börjar bli dags igen.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Marten64

                        Gött Mats! Tack för detta klipp. Känner du hur regnbågsfröet börjar spira inom dig?

                        Johan
                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Så här ser nykomlingarna ut och en av ungdomarna är lite på gång att skifta färg.
                        Halloj Johan och Johnny.

                        Till att börja med vill jag säga att ditt kar, Johnny, är otroligt vackert - och i samma veva svara Johan att Regnbågsfiskar inte är aktuellt för min del (jag har andra planer ).
                        Däremot skulle jag varmt rekommendera R-fiskar till alla de människor som frågar vad de skall ha i sina (tillräckligt stora) kar, där kriterierna är; färg och rörelse - i fredlig harmoni.
                        Det är bara att titta på Johnnys film, så är lösningen klar.


                        Kommentar

                        • KJE
                          • August 2013
                          • 1066

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Så här ser nykomlingarna ut och en av ungdomarna är lite på gång att skifta färg:
                          Det ser härligt ut
                          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            jo det är nog vanesak det där... hur dom ser ut =) själv har jag just fått hem en fjärilshona till så nu är dom 3 i vart fall.... =) och sedan jag fått ut guramisarna har jag fått annan lunk i karet... =)

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell



                              Halloj Johan och Johnny.

                              Till att börja med vill jag säga att ditt kar, Johnny, är otroligt vackert - och i samma veva svara Johan att Regnbågsfiskar inte är aktuellt för min del (jag har andra planer ).
                              Däremot skulle jag varmt rekommendera R-fiskar till alla de människor som frågar vad de skall ha i sina (tillräckligt stora) kar, där kriterierna är; färg och rörelse - i fredlig harmoni.
                              Det är bara att titta på Johnnys film, så är lösningen klar.

                              Tack Mats!
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av KJE

                                Det ser härligt ut
                                Tack för kommentaren. Det är riktigt härligt om man nu gillar glädje och harmoni i karet.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...