Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Göran1
    Ja orange head vänder ju otroliga mängder sand, jo jag har rätt bra med växter s¨dom borde ju lätt kunna gömma sig där, får prata med min lokala zoo om han kan ta hem amanoräkor .
    Amanos är fantastiska på att hålla sig undan och brukar klara sig. I sämsta fall gör de sitt jobb på nätterna och då gör de samma nytta men du lär inte se dom.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Göran1
      • December 2013
      • 33

      Sant tror du 10st är för lite? Orange head har ju ett otroligt tempo hela dagarna, otroligt rogivande att sitta o titta på dom.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Göran1
        Sant tror du 10st är för lite? Orange head har ju ett otroligt tempo hela dagarna, otroligt rogivande att sitta o titta på dom.
        Beror på vad du är ute efter. Vill du att de ska putsa som galningar så att inredningen glänser som nypolerad teak som om om alla har en Ernst Kirschsteiger-gen.Då behöver du 1 st. Amano per 10 liter vatten. Men om du är lite som jag och att skit är på sätt och vis lite vackert och att även alger är ok. Då är 10 st. mitt i prick.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Göran1
          • December 2013
          • 33

          Hahahaha den va bra nä lite skitigt är det nog hela tiden på sitt sätt , bytte till en Juwel´s led ramp och efter det har jag fått alger som jag inte hade innan så har fått dragit ner både styrka och tiden den är på och då kom jag o tänka på räkor är ju duktiga städare.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Kul när humor uppskattas Men effekten av 10 st Amano är marginell. Så vill du se effekt så krävs det fler. Har 50 st. Amano i mitt 450.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Lite rapport om läget, men tyvärr bara i text.
              Efter en tre år med mina Parkinsons regnbågsfiskar som gett så mycket glädje har stimmet börjat tunnas ut. Fyllde på med 10 st. av en annan regnbågsart som jag varit sugen på länge, Glossolepis incisus / Röd regnbågsfisk. Så här ser de ut som vuxna.
              Klicka på bilden för större version

Namn: röd_regnbågsfisk.jpg
Visningar: 222
Storlek: 61,1 KB
ID: 2362415

              Alltid sneglat på dom när jag sett några och vill att detta asien/oceanienkar ska behålla sin grundkaraktär dvs. regnbågsfiskar är det som gäller.
              De var i vettig storlek 7-8 cm och började äta efter 5 minuter. Typiskt regnbågar.

              Mina Guianacara Owroewefi ungfisk är alla numera hos en supertrevlig kille i Eskilstuna Ariano. Så härligt att få skicka vidare sin fisk till någon som är seriös och kunnig.

              Så nu har jag ett Juwel Vision 180 över. Får inte plats med det hemma. Men jag löser det genom att flytta det till mitt arbetsrum på jobbet. Så nu blir det spännande att fundera på fiskval där. Vad ska man ha i 180 liter? Hmmm.....
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Lite rapport om läget, men tyvärr bara i text.
                Efter en tre år med mina Parkinsons regnbågsfiskar som gett så mycket glädje har stimmet börjat tunnas ut. Fyllde på med 10 st. av en annan regnbågsart som jag varit sugen på länge, Glossolepis incisus / Röd regnbågsfisk. Så här ser de ut som vuxna.
                Klicka på bilden för större version

Namn: röd_regnbågsfisk.jpg
Visningar: 222
Storlek: 61,1 KB
ID: 2362415

                Alltid sneglat på dom när jag sett några och vill att detta asien/oceanienkar ska behålla sin grundkaraktär dvs. regnbågsfiskar är det som gäller.
                De var i vettig storlek 7-8 cm och började äta efter 5 minuter. Typiskt regnbågar.

                Mina Guianacara Owroewefi ungfisk är alla numera hos en supertrevlig kille i Eskilstuna Ariano. Så härligt att få skicka vidare sin fisk till någon som är seriös och kunnig.

                Så nu har jag ett Juwel Vision 180 över. Får inte plats med det hemma. Men jag löser det genom att flytta det till mitt arbetsrum på jobbet. Så nu blir det spännande att fundera på fiskval där. Vad ska man ha i 180 liter? Hmmm.....
                Så fin regnbåge Johnny .

                Hmmm, idag så har jag beställt en Asienfisk (ciklid såklart), som helt plötsligt dök upp på imazos lista. En art, som jag läst väldigt mycket om eftersom denna art ska trivas i ett ph upp till 9 . Ju mer information som landande i hjärnkontoret mitt - ju mer kom den där "villhakänslan". Kanske en liten gnutta "Diskuskänsla" med denna art .

                När jag googlade så hittade jag en Bluewing, som pratade sig varm om denna art, bara så att du vet

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Då vet jag vilken det är En underbar ciklid
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Då vet jag vilken det är En underbar ciklid
                    , visste jag väl.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Marten64

                      • July 2012
                      • 1020

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Lite rapport om läget, men tyvärr bara i text.
                      Efter en tre år med mina Parkinsons regnbågsfiskar som gett så mycket glädje har stimmet börjat tunnas ut. Fyllde på med 10 st. av en annan regnbågsart som jag varit sugen på länge, Glossolepis incisus / Röd regnbågsfisk. Så här ser de ut som vuxna.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: röd_regnbågsfisk.jpg
Visningar: 222
Storlek: 61,1 KB
ID: 2362415

                      Alltid sneglat på dom när jag sett några och vill att detta asien/oceanienkar ska behålla sin grundkaraktär dvs. regnbågsfiskar är det som gäller.
                      De var i vettig storlek 7-8 cm och började äta efter 5 minuter. Typiskt regnbågar.

                      Mina Guianacara Owroewefi ungfisk är alla numera hos en supertrevlig kille i Eskilstuna Ariano. Så härligt att få skicka vidare sin fisk till någon som är seriös och kunnig.

                      Så nu har jag ett Juwel Vision 180 över. Får inte plats med det hemma. Men jag löser det genom att flytta det till mitt arbetsrum på jobbet. Så nu blir det spännande att fundera på fiskval där. Vad ska man ha i 180 liter? Hmmm.....
                      Bra val! En personlig favorit. De är mycket vackra, även honorna är mycket fina, guldgula och skimrande. Aktiva fiskar.

                      /Johan
                      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        hade det inte vart för jag tycker så synd om dom med deras huven kanske det hade vart någe =P... jag vet ju dom skall se så ut.. men jag tycker det är lite läskigt he he

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Halloj!
                          Var nere på Z-shopen idag och handlade lite basvaror.
                          Såg att de hade en del Regnbågsfiskar inne och tog några bilder.
                          Det här är fiskar jag själv inte kan något om, men ni ser säkert vilka varianter det är. Faktiskt riktigt trevliga att titta på.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0958.jpg
Visningar: 162
Storlek: 153,1 KB
ID: 2362439

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0959.jpg
Visningar: 124
Storlek: 248,5 KB
ID: 2362440

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0962.jpg
Visningar: 123
Storlek: 190,0 KB
ID: 2362441

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0963.jpg
Visningar: 126
Storlek: 280,6 KB
ID: 2362442

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0964.jpg
Visningar: 140
Storlek: 156,5 KB
ID: 2362443

                          Min gode vän, Kent - som jag fick mitt 540 av, har ett 720 med Uaru. Vackra och mäktiga ciklider som blir ganska storväxta.
                          Det fanns en liten grupp ungdjur av dessa ciklider, så jag tog ett par bilder på dom också.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0966.jpg
Visningar: 149
Storlek: 165,4 KB
ID: 2362444

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0969.jpg
Visningar: 134
Storlek: 186,3 KB
ID: 2362445

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av tanteva
                            hade det inte vart för jag tycker så synd om dom med deras huven kanske det hade vart någe =P... jag vet ju dom skall se så ut.. men jag tycker det är lite läskigt he he
                            Eva, det där är en vanesak mera. Tyckte själv förut de såg ut som en korsning mellan en Ferrari och Quasimodo i Ringaren i Notre Dam. Men idag så ser jag en mycket vacker fisk, med smäckert huvud och en imponerande muskulös kropp. De är ju som jag sagt tidigare väldigt glada och rättframma, de flesta regnbågar. Speciellt när de är unga upp till medelålders. Sedan när de når sin ålders höst och är som vackrast blir de kanske lite som tjuren Ferdinand och vill ta det lugnt och njuta mera. Men nu är det halvgalna fjortisar i karet. Så de gamla Parkinsons har vaknat upp ur sitt lite loja beteende och sprätter runt för fullt.
                            Så nu blev det en balans i karet igen.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Halloj!
                              Var nere på Z-shopen idag och handlade lite basvaror.
                              Såg att de hade en del Regnbågsfiskar inne och tog några bilder.
                              Det här är fiskar jag själv inte kan något om, men ni ser säkert vilka varianter det är. Faktiskt riktigt trevliga att titta på.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0958.jpg
Visningar: 162
Storlek: 153,1 KB
ID: 2362439

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0959.jpg
Visningar: 124
Storlek: 248,5 KB
ID: 2362440

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0962.jpg
Visningar: 123
Storlek: 190,0 KB
ID: 2362441

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0963.jpg
Visningar: 126
Storlek: 280,6 KB
ID: 2362442

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0964.jpg
Visningar: 140
Storlek: 156,5 KB
ID: 2362443

                              Min gode vän, Kent - som jag fick mitt 540 av, har ett 720 med Uaru. Vackra och mäktiga ciklider som blir ganska storväxta.
                              Det fanns en liten grupp ungdjur av dessa ciklider, så jag tog ett par bilder på dom också.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0966.jpg
Visningar: 149
Storlek: 165,4 KB
ID: 2362444

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0969.jpg
Visningar: 134
Storlek: 186,3 KB
ID: 2362445
                              Wow, Mats! Kul!!!! På första och andra och tredje bilden är det mycket unga röda regnbågar som börjar få färg men ännu inte exploderat i vackert rött. Sedan ser det ut som ungfisk av Boesemani tycker jag. Uaru är en sådan däringa drömfisk som jag dreglade över som ung. Hade faktiskt den som affisch ett tag i tonåren. Men vågade aldrig pröva. De har en lite mer fjär attityd jämfört med diskus. Lite mer integritet som jag upplevde det. Eller vad har du för erfarenheter?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Marten64

                                Bra val! En personlig favorit. De är mycket vackra, även honorna är mycket fina, guldgula och skimrande. Aktiva fiskar.

                                /Johan
                                Ja verkligen på allt du skrivit. Så himla kul också att de får igång mina Parkinsons av bara farten. Karet behövde en startmotor. Nu har den det med besked.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...