Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Där ser man vilken connection det kan bli. Det är himla gött i karen överlag. I mitt 180 går en liten grupp från den tidigare kullen av Guianacara Owroewefi och skall strax till butiken. I övriga karen så äter fiskarna och mår gott.
    Det jag börjat med är att sluta med något.
    Gödningen till växterna. Jag har ju enkla växter och de klarar sig med det som finns i karen och mitt gödande verkar snarare skapa lite hudirritation och lite annat. Gödningen gör att jag på sätt och vis får mindre marginaler. Så nu kör jag endastvattentekniken. Mina regnbågar har börjat livas upp på jobbet efter det. Nu har jag så mycket växtmassa att växterna tar det mesta så det är måttligt med alger i karen också. För mig är karen överlag numera en spa-upplevelse. Det är skitigare i karen på sätt och vis, men sundare definitivt.
    Mitt jobb numera är att slänga växter, mata fiskarna och spana efter yngel. Lättskött deluxe nu ett tag.
    Jag gillar verkligen karen.
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Sedan kanske en del av de få som läser tråden tror jag ledsnat på Zoopet och så är det inte alls. Det är väl mera så att jag tidigare var sjuk och nog inte orkade så mycket annat än hålla på med karen. Mår man fysiskt skit så är det himla lugnande med karens lugna lunk. Så Zoopet var mitt andningshål då. Är ju hel frisk nu och har växlat upp med träning 4 ggr i veckan. Kör en 100-dagars utmaning med jozi81, Mathias och några andra där jag skippar alkohol, socker. Så allt är på topp, livet leker (Guianacarorna också). Har ju dessutom skaffat en ny hund så nu är det två helbusiga flättår som ska leka och tränas. Men snart är det höst och vinter och jag lär synas mer här. Ha det gott ni där ute!
    Så härligt att höra från dig
    blir liksom alltid lika glad när man ser att du lagt in en film eller skrivit ett låångt Mats-inlägg, skönt att höra att du mår bra och allt liksombara rullar på.
    önskar att du och även jag blir mer frekventa på forumet
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

      Det där låter ju helt otroligt... Kan det verkligen funka..?

      Johnny, skriv en artikel - eller iallafall några längre inlägg om detta!
      Ja jag har väl fått magiskt vatten på gamla dar, he he *blink,blink*
      Jag tror det kanske kan bli svårt egentligen. Jag kommer att låta precis som dig och får regelbundet säga att detta inte är vetenskapligt, jag vet egentligen inte vad jag håller på med, etc.
      Men detta är en spinoff på det där med att ta det himla lugnt överlag. Så när väl karen fick veckor, månader, år av exakt samma rutiner med extremt små förändringar så blir hela miljön allt friskare och det verkar som om växternas näringsupptag förändras i ett oerhört försiktigt, långsamt hållet akvarium.
      Ta min Taiwan moss som fått delikat föda och Co2 etc. som i mitt Woffe-kar nu är som en handboll i storlek och innehåller milliarrrrder av körsbärsräkor. Så Skalarerna är konstant runda även om jag missar matningen en dag. Även ynglen av Woffar och andra simmar runt och tar sig en räkling i detta love nest för räkor.
      Så jag "vet" att jag har rätt i att det hände nåt när jag skippade alla externa kemikalier. Men hur kan man bevisa det?
      Jag kan det inte, men vibbarna i karet är att det självläker och att växterna mår allt bättre. Bladen minskar något i storlek så att det matchar det som finns i karet. Fattar inte hur ynglen får mat förutom räklingarna, men det är så mycket mulm och annat som driver runt. Dessutom går ynglen ofta och noppar nåt i den alg som växer i karet, Grönslick.
      Så jag hör ju hur knäppt det låter men ynglen får mycket att äta av det som redan finns i karet.
      Allt detta bara genom att kolla balansen dagligen. Endast pyssla med filtren när det verkar behövas. Byter numera ofta vatten var 14:e dag.
      I woffekaret med två slangar för att inte oroa de duktiga yngelvårdande föräldrarna. Så där stänger jag "aldrig" av filtren.
      Juweel filtret använder jag numera som ett slags förfilter och slänger i en tuss vadd då och då. Sedan byter jag var 3:e till 5:e vecka vadden och fångar drösvis med körsbärsräkor som Skalarerna tokrejsar efter.
      Ja det blev en gubbröra om nåt jag inte kan bevisa, men tycker mig känna på mig, att långsamhet kan vara en väg till det akvaristiska paradiset om man kör med keep it simple som ledord. Enkel hållning, enkla växter och en 7-djäkla dos tålamod.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av PiaJo



        Så härligt att höra från dig
        blir liksom alltid lika glad när man ser att du lagt in en film eller skrivit ett låångt Mats-inlägg, skönt att höra att du mår bra och allt liksombara rullar på.
        önskar att du och även jag blir mer frekventa på forumet
        Det gör mig glad att höra Pia. Jag märker ju att du som många har ett välfyllt liv så att säga.
        För egen del så har jag minskat arbetstiden och tjänar oerhört lite pengar mot förr men tjänar oerhört mycket livskvalitet. Så det är inte bara i karen det sker en downsizing utan i livet i stort för mig. Gissar att du synts lite här för att det händer mycket på andra ställen? Menar då inte i forum och så utan i livet.
        Farten känns både i kommentarer och i bilder. Menar inte att klaga på dig utan att jag bryr mig och tänkt på dig ibland. Så det låter som ett bra beslut att synas lite oftare här, både för mig och för dig. Nu har ju mina barn gift färdigt sig vad jag förstår och en ny fas i livet väntar.
        Tittar jag in är det ju alltid roligt att se att det är några vänner online igen.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Ja jag har väl fått magiskt vatten på gamla dar, he he *blink,blink*
          Jag tror det kanske kan bli svårt egentligen. Jag kommer att låta precis som dig och får regelbundet säga att detta inte är vetenskapligt, jag vet egentligen inte vad jag håller på med, etc.
          Men detta är en spinoff på det där med att ta det himla lugnt överlag. Så när väl karen fick veckor, månader, år av exakt samma rutiner med extremt små förändringar så blir hela miljön allt friskare och det verkar som om växternas näringsupptag förändras i ett oerhört försiktigt, långsamt hållet akvarium.
          Ta min Taiwan moss som fått delikat föda och Co2 etc. som i mitt Woffe-kar nu är som en handboll i storlek och innehåller milliarrrrder av körsbärsräkor. Så Skalarerna är konstant runda även om jag missar matningen en dag. Även ynglen av Woffar och andra simmar runt och tar sig en räkling i detta love nest för räkor.
          Så jag "vet" att jag har rätt i att det hände nåt när jag skippade alla externa kemikalier. Men hur kan man bevisa det?
          Jag kan det inte, men vibbarna i karet är att det självläker och att växterna mår allt bättre. Bladen minskar något i storlek så att det matchar det som finns i karet. Fattar inte hur ynglen får mat förutom räklingarna, men det är så mycket mulm och annat som driver runt. Dessutom går ynglen ofta och noppar nåt i den alg som växer i karet, Grönslick.
          Så jag hör ju hur knäppt det låter men ynglen får mycket att äta av det som redan finns i karet.
          Allt detta bara genom att kolla balansen dagligen. Endast pyssla med filtren när det verkar behövas. Byter numera ofta vatten var 14:e dag.
          I woffekaret med två slangar för att inte oroa de duktiga yngelvårdande föräldrarna. Så där stänger jag "aldrig" av filtren.
          Juweel filtret använder jag numera som ett slags förfilter och slänger i en tuss vadd då och då. Sedan byter jag var 3:e till 5:e vecka vadden och fångar drösvis med körsbärsräkor som Skalarerna tokrejsar efter.
          Ja det blev en gubbröra om nåt jag inte kan bevisa, men tycker mig känna på mig, att långsamhet kan vara en väg till det akvaristiska paradiset om man kör med keep it simple som ledord. Enkel hållning, enkla växter och en 7-djäkla dos tålamod.
          Just så!
          Och sedan kan man dra sig tillbaka, ty ingen vill veta vad det är man sysslar med!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Ja jag har väl fått magiskt vatten på gamla dar, he he *blink,blink*
            Jag tror det kanske kan bli svårt egentligen. Jag kommer att låta precis som dig och får regelbundet säga att detta inte är vetenskapligt, jag vet egentligen inte vad jag håller på med, etc.
            Men detta är en spinoff på det där med att ta det himla lugnt överlag. Så när väl karen fick veckor, månader, år av exakt samma rutiner med extremt små förändringar så blir hela miljön allt friskare och det verkar som om växternas näringsupptag förändras i ett oerhört försiktigt, långsamt hållet akvarium.
            Ta min Taiwan moss som fått delikat föda och Co2 etc. som i mitt Woffe-kar nu är som en handboll i storlek och innehåller milliarrrrder av körsbärsräkor. Så Skalarerna är konstant runda även om jag missar matningen en dag. Även ynglen av Woffar och andra simmar runt och tar sig en räkling i detta love nest för räkor.
            Så jag "vet" att jag har rätt i att det hände nåt när jag skippade alla externa kemikalier. Men hur kan man bevisa det?
            Jag kan det inte, men vibbarna i karet är att det självläker och att växterna mår allt bättre. Bladen minskar något i storlek så att det matchar det som finns i karet. Fattar inte hur ynglen får mat förutom räklingarna, men det är så mycket mulm och annat som driver runt. Dessutom går ynglen ofta och noppar nåt i den alg som växer i karet, Grönslick.
            Så jag hör ju hur knäppt det låter men ynglen får mycket att äta av det som redan finns i karet.
            Allt detta bara genom att kolla balansen dagligen. Endast pyssla med filtren när det verkar behövas. Byter numera ofta vatten var 14:e dag.
            I woffekaret med två slangar för att inte oroa de duktiga yngelvårdande föräldrarna. Så där stänger jag "aldrig" av filtren.
            Juweel filtret använder jag numera som ett slags förfilter och slänger i en tuss vadd då och då. Sedan byter jag var 3:e till 5:e vecka vadden och fångar drösvis med körsbärsräkor som Skalarerna tokrejsar efter.
            Ja det blev en gubbröra om nåt jag inte kan bevisa, men tycker mig känna på mig, att långsamhet kan vara en väg till det akvaristiska paradiset om man kör med keep it simple som ledord. Enkel hållning, enkla växter och en 7-djäkla dos tålamod.
            finns bara ett ord.. Lovely inlägg, blir helt salig av denna läsningen

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Det gör mig glad att höra Pia. Jag märker ju att du som många har ett välfyllt liv så att säga.
            För egen del så har jag minskat arbetstiden och tjänar oerhört lite pengar mot förr men tjänar oerhört mycket livskvalitet. Så det är inte bara i karen det sker en downsizing utan i livet i stort för mig. Gissar att du synts lite här för att det händer mycket på andra ställen? Menar då inte i forum och så utan i livet.
            Farten känns både i kommentarer och i bilder. Menar inte att klaga på dig utan att jag bryr mig och tänkt på dig ibland. Så det låter som ett bra beslut att synas lite oftare här, både för mig och för dig. Nu har ju mina barn gift färdigt sig vad jag förstår och en ny fas i livet väntar.
            Tittar jag in är det ju alltid roligt att se att det är några vänner online igen.
            Jo, det stämmer mångt och mycket i det du skriver. Jag jobbar mycket nu men trivs jättebra med det så det är lugna puckar
            jag fotar men jag har inte lagt ut nåt på länge känns det som, kanske skulle göra det ikväll? Vi får se..
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

              Just så!
              Och sedan kan man dra sig tillbaka, ty ingen vill veta vad det är man sysslar med!
              Jodå, vi är några typer som gärna gottar sig i att någon annan också börjar tycka att det är kul att beskriva nåt som man vet och som knappt går att förklara.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Välkommen tebax .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Tackar, min vän. Det var trevligt att läsa i väntan på grillen och klädd för sommar i mitten av september.



                  Sent from my iPhone using Tapatalk
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    Håller med allihopa jag Välkommen tillbaka. Jag har saknat dej

                    Kommentar

                    • toggaj
                      • November 2009
                      • 220

                      Instämmer helt med föregående. Jag har följt den här tråden länge med stor behållning. Jag har har liknande erfarenheter som du sedan jag taggade ner skötseln så att jag numera gör små förändringar, byter mindre mängd vatten, göder växterna minimalt. Fiskar och växter mår bra och de algproblem jag hade har försvunnit helt. Jag har en teori, helt ovetenskaplig förstås, att det handlar om att hitta balans i akvariet och att stora förändringar lätt stör denna balans med problem för fiskar och växter som följd.
                      /Johan

                      Kommentar

                      • toggaj
                        • November 2009
                        • 220

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                        Just så!
                        Och sedan kan man dra sig tillbaka, ty ingen vill veta vad det är man sysslar med!
                        Det finns visst de som vill veta och lära!
                        /j
                        Johan

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Mu(sic)
                          Håller med allihopa jag Välkommen tillbaka. Jag har saknat dej
                          Åh Cathrin, vad mysigt det känns att få höra sådana ord
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av toggaj
                            Instämmer helt med föregående. Jag har följt den här tråden länge med stor behållning. Jag har har liknande erfarenheter som du sedan jag taggade ner skötseln så att jag numera gör små förändringar, byter mindre mängd vatten, göder växterna minimalt. Fiskar och växter mår bra och de algproblem jag hade har försvunnit helt. Jag har en teori, helt ovetenskaplig förstås, att det handlar om att hitta balans i akvariet och att stora förändringar lätt stör denna balans med problem för fiskar och växter som följd.
                            /Johan
                            Trevligt att höra Johan. Uppskattning och glädje ger mersmak. Vi börjar bli en del på Zoopet som tycker att denna nästan intima (intim i betydelsen mycket nära) relation som utvecklas mellan oss och karen är den riktigt stora behållningen. När den uppstår så blir det samma lugna lugn inombords som i karen. Då blir långsamma förändringar självklara.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              men dom är ju förhärliga... hur man tittar fram och simmar bak för att ha uppsikt på sina små =D Till skillnad från mina som bara pruttar ut som å sedan inte bryr sig så mye mer.. dom får klara sig själva =P
                              se bara så dom gör i mitt kar

                              video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


                              Men annars så lunkar det på i alla burkar... jag har ju tillåmed fått se ett yngel ifrån pansarpandorna, men min botten är ju svartvit sand så man ser dom inte om dom inte rör på sig =P har bara sett en än så länge, men det borde finnas nån mer =D

                              klart man tittar in då å då .. man kan ju inte sitta vänta på att nått händer bara =P...
                              Själv fick ja ta mig ur 2.0 för det var alldeles för högt flöde där, vart nästan yr i huvet så fort allt gick där...

                              tjipp tjopp hallon....

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Tjipp, tjopp, hallon på dig själv. Mysig film Eva.
                                Det ser ut som om din fiskar trivs alldeles utmärkt
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...