Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    inger din tråd är inte tråkig den är mycket lärorik faktiskt och det kommer bli mye bättre =D

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Inger H

      Spelar mig absolut ingen roll alls, att du inte kommer med något nytt - fast det blir ju ändå något nytt för varje gång du skriver :-)
      Johnny jag svarar om en stund i min egen fruktansvärt tråkiga tråd, så slipper du mitt trista tänk i din egen.

      //Inger

      Roligt att en vardag ändå känns ny. Tack Inger!
      Din egen mycket intressanta och personliga tråd saknar en fisk bara. Den är en pärla här på Zoopet och nu är det nog din oro som talar. Är jag orolig så fylls jag själv lätt med ett mörkt perspektiv på saker och ting. Du behöver ta ett djupt andetag och släppa in en nyfiken fisk i karet. Några Endlers?


      Sent from my iPhone using Tapatalk
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av tanteva
        inger din tråd är inte tråkig den är mycket lärorik faktiskt och det kommer bli mye bättre =D
        Håller med som den härmapa jag är.

        Sent from my iPhone using Tapatalk
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3387.jpg
Visningar: 125
Storlek: 313,3 KB
ID: 2358179
          Försöker skriva här men har denna förvuxna halvtossiga valp i knät mest hela tiden.

          Mina tankar för dagen som så ofta annars är om stabila akvarier och konsekvensen av en hänsynsfull och uthållig skötselrutin.
          I takt med att jag börjar "utforska" hur karet beter sig när jag stör på minsta möjliga sätt så märker jag ju att växterna överlag börjar växa trots att jag inte tillsätter näring i akvariet. Nu ska jag ju säga också att jag kör med väldigt simpla växter överlag såsom Cryptocoryne, Javaormbunke, Undervattensmossor såsom Taiwan moss, Jättevallisneria. Inget man vinner nobelpriset för att man lyckas med direkt. Men en vacker välmående växt blir slående i sin prakt även om den är enkel. Hur som helst så har jag successivt slutat med gödning i vatten och botten, vattenberedning och allt verkar må allt bättre i karet. Undrar om det är så att ett kar som är i maximal balans frigör ämnen som växterna kan ta upp på ett allt bättre sätt? Märker också med denna rutin att alger verkar minska allt mer dvs. den näring som finns i karet tas upp av växterna och ytterst lite finns kvar som näring till algerna.

          Nu ska jag ut i skogen med denna busfia vid namn Meija. Om jag skulle tro på reinkarnation så skulle jag vilja påstå att just denna Meija måste ha varit get i ett tidigare liv. Lite spännande att se när man plockar upp nummer 2 (bajset) att se vad som finns däri. Senast bitar av den skumgummidyna jag köpt för dyra pengar till hundutrymmet i bilen. Kan också ofta hitta strumpbitar vilket kan förklara att jag plötsligt har massa o-kompletta strump-par. Nu har jag ju åldern inne för att upplevas som vimsig gubbe. Men oss emellan så är skälet till att jag har olika strumpor på höger och vänster fot att den ena strumpan har hittats i småbitar. Apropå skogen sedan så borde kommunen ersätta mig för allt sly som Meija äter upp och biter av när vi är ute i skogen. Det där med get är nog korrekt.
          Har semester och har det underbart. Är så genomavslappnad att jag tycker det ska bli kul att jobba om en dryg vecka. Over and out från Diskusgatan.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Undrar just vilken ras du har köpt, som har detta enorma tryne

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Krisping
              • January 2015
              • 33

              Liknar en Flatte?

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3394.jpg
Visningar: 104
Storlek: 316,9 KB
ID: 2358187
                Denna Flatcoated Retriever (Flatte) Meija, har jag nu haft ett långt och allvarligt samtal med. Hon kommer aldrig mer att äta upp något otillåtet.
                Det har vi tummat på. Här är bildbeviset!
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Den där snoken fick mej att sakna min härliga Favvo (aka Pissenisse)

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    [ATTACH=CONFIG]n2358187[/ATTACH]
                    Denna Flatcoated Retriever (Flatte) Meija, har jag nu haft ett långt och allvarligt samtal med. Hon kommer aldrig mer att äta upp något otillåtet.
                    Det har vi tummat på. Här är bildbeviset!
                    Lita aldrig på en flatte - min egen erfarenhet

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3416.jpg
Visningar: 120
Storlek: 196,8 KB
ID: 2358240
                      I förra AEmagasinet fanns ju en underbar film av Daniel (jozi81 här) om vad man kunde använda en PET-flaska till. Nappade på tipset om att ha den till yngelmjärde och testade. Efter en timme så var 13 st. Guianacara Owroewefi-yngel fångade och simmar nu i ett 180 liters yngelkar. Ska fånga de 7 som verkar finnas kvar i stora karet på samma sätt.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        tjena mors... jag tror att om man tillsätter gödning i botten och i vattnet redan från början så blir det liksom inte balands med det som tillkommer ifrån fiskarna sedan.. men det e jag det =p
                        uppenbarligen kan man visst ha det men så kräver det mer vattenbyten ....det är vad jag fått det till efter å ha läst hos dig å mats..=D

                        skön filur den där svarta tuggmaskinen =D

                        å fin fälla =D

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Tackar Eva! Alla yngel simmar nu i ett eget kar på uppväxt inför försäljning utom ett som är en listig typ. Tror det är yngelgruppens smartskaft deluxe turbo Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3415.jpg
Visningar: 128
Storlek: 133,1 KB
ID: 2358351
                          Tittar du på bilden så ser du att det riktigt lyser av intelligens från ögonen på detta extremt rymningsbenägna yngel. Lyckas jag inte med fällan så får han/hon/hen vara kvar i karet som belöning. Smarthet skall belönas, såsom jag ser det.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Åh, längtar efter mina woffar... Får bli sånna i framtiden så är det bara
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Åh, längtar efter mina woffar... Får bli sånna i framtiden så är det bara
                              Klart att det fattas woffar i dina kar
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Mm.. Det är väl det det gör.. men det får bli senare, har inte kommit över de förra än riktigt.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...