Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    men vilkenhärlig grej =d jag har lite bred ändalyckt så jag kommer inte riktigt ner i en kajak.. till min stora sorg... för paddla är en av mina favoriter annars, hade en egen kanadensare när jag var liten som jag drog på kärra kanske 3-5 km innan jag nådde vattnet... och en gång fick jag åka med en gädda...lite som delfin åkning ha ha ha för fiskespöt är ett måste vid vatten
    så otroligt härliga bilder med detta stilla ytvatten fantastiskt =D

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Mu(sic)
      Det finns en å bortanför Åre och Duved som kallas (heter?) Enan och den rinner ihop med Handölan nedanför Handöl och ut i Ånnsjön tror jag det heter. Man åker förbi där när man åker till Storlien. Jag var där och paddlade kanadensare för ett antal år sen och det var en enorm naturupplevelse. Det ser ut som att det aldrig har funnits en människa där med stora granar som håller på att ramla ner i ån och bävrar och hägrar och jag vet inte allt. Och ljuden! Fisk som vakar och fåglar som sjunger. Och mygg i och för sej men det finns ju effektiva medel mot såna Man glider liksom lugnt och stilla nerför ån och bara njuter. Men då skulle jag se till att ha med ett flugspö och fiska lite också. Jag är inte duktig på det men det är roligt
      Det där låter som ett helt underbart ställe, Cathrin! Har du testat kajak någon gång?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av tanteva
        men vilkenhärlig grej =d jag har lite bred ändalyckt så jag kommer inte riktigt ner i en kajak.. till min stora sorg... för paddla är en av mina favoriter annars, hade en egen kanadensare när jag var liten som jag drog på kärra kanske 3-5 km innan jag nådde vattnet... och en gång fick jag åka med en gädda...lite som delfin åkning ha ha ha för fiskespöt är ett måste vid vatten
        så otroligt härliga bilder med detta stilla ytvatten fantastiskt =D
        Det finns specialkajaker som är just för fiske och liknande och de är helt öppna. Så då får alla rumpor plats. Här är några typer. Då sitter man avspänt i en stol.
        Klicka på bilden för större version

Namn: joel-abrahamsson-kajak.jpg
Visningar: 156
Storlek: 143,3 KB
ID: 2357958
        Klicka på bilden för större version

Namn: torque_sand_angle.jpg
Visningar: 161
Storlek: 43,3 KB
ID: 2357959
        Jag har själv en kajak som heter VKV Seagull Ocean den har en sittbrunn som är 42 cm bred och 96 djup. Fördelen med bred bak som många kvinnor och en hel del män kan ha/få är ju att tyngdpunkten blir låg så en kajak blir väldigt stabil om man är relativt kort och med bred rumpa. Men nog om rumpologi. Vad jag är ute efter är att paddling är en underbar, helande hobby som du kommer i form av utan att egentligen ta i så mycket. Gillar man fiske så kan man ju smyga helt ljudlöst.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522


          Min Panaqolus Albomaculatus och en jättestor Guldancistrus-hane envisas om att vilja ha samma plats att spana ifrån. Panaqolus vinner alltid.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Fortsätter på det som jag och Mats gärna pratar om, vattenkvalitén. Sedan jag fick yngel har jag ju dessutom gjort så i Guianacara-karet att jag gjort vattenbyte med två slangar, dvs. en slang som fyller på och en slang som tappar av inställt så att vattenytan är i stort sett på samma nivå. Så filtren är aldrig avstängda utan går på hela tiden och förnyelsen av vattnet sker under 30-45 minuter. Det som hänt efter detta är att flera algarter går tillbaka och växterna, speciellt javamossan är bättre än någonsin. De ser så där krispigt gröna ut. Vattnet luktar otroligt gott. Nu är ju detta så ovetenskapligt så det dammar om det (skvätter om det hade kanske varit bättre ordval) men det ser ut som om det blir ännu stabilare faktiskt när jag gör så här. Kommer att testa detta drive-through-vattenbytet på flera kar för att se vad som händer i karet. Det var väl allt just nu från fixa-så-lite-som-möjligt-med-karet-komittén.
            Sedan måste jag säga med långt över 30+ på termometern att jag ska aldrig klaga på kylan mer.

            Förresten så är karen med LED-lysrör inte en grad över rumstemp. Toppen!
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              En alldeles förträfflig rapport, på min ära!

              Nyss hemkommen från en sejour på västkusten där det spelats och partajats tills korna kommit hem. Nu i veckan drar vi vidare!
              Vad ser man i karet, om inte dorsigeraparet med en saftig yngelskock - jo, man tackar!

              Jag har bytt vatten på det sätt du beskriver, under vissa perioder - vilket har fungerat bra. Gör det inte just nu dock, utan kör på som vanligt.

              Ovetenskapligt till trots (du vet ju hur jag är) så är det iallafall på det sättet att när man "känner" att vattnet är rätt, och man lyckas hålla en god, jämn kvalitet - så märker man tydligt att karet och dess innevånare trivs.

              Härligt att läsa om dina kar!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                En alldeles förträfflig rapport, på min ära!

                Nyss hemkommen från en sejour på västkusten där det spelats och partajats tills korna kommit hem. Nu i veckan drar vi vidare!
                Vad ser man i karet, om inte dorsigeraparet med en saftig yngelskock - jo, man tackar!

                Jag har bytt vatten på det sätt du beskriver, under vissa perioder - vilket har fungerat bra. Gör det inte just nu dock, utan kör på som vanligt.

                Ovetenskapligt till trots (du vet ju hur jag är) så är det iallafall på det sättet att när man "känner" att vattnet är rätt, och man lyckas hålla en god, jämn kvalitet - så märker man tydligt att karet och dess innevånare trivs.

                Härligt att läsa om dina kar!
                Kul! Det låter som om du haft riktigt bra dagar på västkusten
                Grattis till yngelskocken!
                Lite typiskt att de passar på när det är alldeles fritt från störningsmoment såsom skäggiga nyfika ansikten om dagarna.
                visst är det som du säger att man känner när vattnet är rätt. Skiten på botten liksom bara försvinner. Det förfilter som knappt höll en vecka behöver numera rengöras som oftast var 3:e vecka. Så vattnet håller sig rent på ett nästan konstigt sätt. Det lustiga är att det gäller övriga karen också. Har förresten också slutat göda karen alldeles. Varför? Det behövs inte konstigt nog. Även den kvarvarande diskusen är vid full hälsa och äter numera helst algtabletter till min stora förvåning.

                Som alltid helkul med din respons.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Det där låter som ett helt underbart ställe, Cathrin! Har du testat kajak någon gång?
                  Jag är ju lite skraj när jag är ute på vattnet så jag tyckte att det kändes tryggt i en kanadensare

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Det finns tvåmanskajaker som har flyttankar på sidorna. Denna heter Yoo-A-Kim. Den är omöjlig att vicka och sänka. Bara ett tips.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: yoo-a-kim-k4.jpg
Visningar: 161
Storlek: 119,6 KB
ID: 2358020
                    Senast redigerad av Bluewing; 26 July 2016, 18:02.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Fräsig

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        På tal om respons Johnny, du har full respons av mig - läser alla dina inlägg, men vet inte vad jag ska skriva just nu . Har absolut inget att komma med - kallas tunghäfta tror jag. Respons är värdefullt när man skriver i ett forum, något som Mats alltid - om han nu är intresserad av just det inlägget så skriver han alltid något klokt enligt mig
                        Vilket spännande äventyr du har varit ute på med kajaken (har ju läst på FB) .

                        Sen en massa bilder på dina vackra flattar är så himla kul att se .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Mu(sic)
                          Fräsig
                          Ja visst är den :-)
                          Sent from my iPhone using Tapatalk
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            På tal om respons Johnny, du har full respons av mig - läser alla dina inlägg, men vet inte vad jag ska skriva just nu . Har absolut inget att komma med - kallas tunghäfta tror jag. Respons är värdefullt när man skriver i ett forum, något som Mats alltid - om han nu är intresserad av just det inlägget så skriver han alltid något klokt enligt mig
                            Vilket spännande äventyr du har varit ute på med kajaken (har ju läst på FB) .

                            Sen en massa bilder på dina vackra flattar är så himla kul att se .

                            //Inger
                            Tack Inger! Jag vet att du läser, men tror att det som gör att det blir blankt i huvudet just nu är väl din egen oro för dina egna kar.
                            Sedan är det ju också så att jag kan ju inte påstå att jag kommer med nåt nytt i tråden heller. Min tråd är ju mer en blogg om min akvarievardag. Jag babblar ju på bara och delar sånt som känns viktigt för mig. Det ger kanske inte så mycket nytänk.

                            Men gällande dina kar så tror jag det kommer att gå bättre än vad du tror. Vad ska du ha för inkörsfisk, Inger?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              men vilken häftig kajak =D något stabilt är ju bra, även något som inte är för tungt att ta med sig =D men som kan tåla en del packning. JAg kör dock med ett hängmatte set när jag är ute med inbyggt myggnät och tarp för regn =D jag klassar den som min bästa ägodel näst efter ryggsäcken.... =P tackar innerligt för tipsen om kajaker =D

                              myisga bilder som vanlilgt , den prickiga malen var ju bara för läcker kul att se =D

                              jag har ju fått guppy barn nu bara hittat 3 yngel än så länge, men dom verkar växa ganska fort förbi mat stadiet för både guppyna och hunungarna, men det gör inget om några går åt. Kanske borde skaffa mig yngelkasse dock, har inte listat ut hur jag får upp honan än ha ha

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Tack Inger! Jag vet att du läser, men tror att det som gör att det blir blankt i huvudet just nu är väl din egen oro för dina egna kar.
                                Sedan är det ju också så att jag kan ju inte påstå att jag kommer med nåt nytt i tråden heller. Min tråd är ju mer en blogg om min akvarievardag. Jag babblar ju på bara och delar sånt som känns viktigt för mig. Det ger kanske inte så mycket nytänk.

                                Men gällande dina kar så tror jag det kommer att gå bättre än vad du tror. Vad ska du ha för inkörsfisk, Inger?
                                Spelar mig absolut ingen roll alls, att du inte kommer med något nytt - fast det blir ju ändå något nytt för varje gång du skriver :-)
                                Johnny jag svarar om en stund i min egen fruktansvärt tråkiga tråd, så slipper du mitt trista tänk i din egen.

                                //Inger


                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...