Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Dagens bebisfilm. Här ser ni en tuff morsa:


    Undra på att så många yngel klarar sig.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Ja jädrans vilken yngelvårdaremorsa, men var är faderskapet måntro? Sticker han från allt ansvar
    Längtar väldigt tills dessa finns i ett av mina kar

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Han vaktar rommen från nästa lek.
      Fantastiska föräldrar av en art du inte får missa.


      Sent from my iPhone using Tapatalk
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Han vaktar rommen från nästa lek.
        Fantastiska föräldrar av en art du inte får missa.


        Sent from my iPhone using Tapatalk
        Aha, han håller på med det .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          dom börjar bli stora nu =) snart så är dom förstora för att mumsa på =D

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            Jäddrar vad dom växer fort och blir bara sötare och sötare

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Inger H

              Aha, han håller på med det .

              //Inger
              Ja en del karlar kan mer än att bara flörta

              Ursprungligen postat av tanteva
              dom börjar bli stora nu =) snart så är dom förstora för att mumsa på =D
              Ursprungligen postat av Mu(sic)
              Jäddrar vad dom växer fort och blir bara sötare och sötare
              Du har så rätt Eva. De ses snart inte som möjliga bytesdjur. Ja apropå deras tillväxt Cathrin, så börjar nästan varje dags titt på karet med en gapande mun. De växer så in i bomben! Det syns faktiskt varje dag. De äter minst 4 ggr ofta 6 ggr per dag. Vill att de utvecklas väl.
              Men så var det också när jag köpte dessa "Woffar". Har aldrig sett en ciklid växa så fort som dessa Guianacaror.

              Men apropå Guianacaror så är jag himla sugen på flera ur denna underbara familj. En del ciklider tröttnar man på men dessa charmar sig hela vägen in. Lätta att sköta, robusta, växer så det knakar, äter inte varandras yngel (vad jag har sett), oerhört kompetenta föräldrar, vackra.Inredningsdesigner med kreativa idéer och fulla av experimentlusta.

              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                det var då väldigt vilka lockrop du kommer med här.. är ju nästan så jag blir frälst =D*

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Jag förstår att det kan bli som lockrop, Eva. Men så där är det väl när man är förälskad att man blir lite blind för det negativa och att allt positivt förstärks.
                  Men även om det nu kan verka överdrivet (jag gillar ju att skriva) så är det ändå så jag känner nu. Här hemma pratar vi barnbarn, hundar och woffeyngel. Så kan det bli. Min kvinna tycker också ynglen är ursöta.

                  Nu börjar de bete sig lite annorlunda och det märks tendens till lite kroppspråk med fenor och kroppshållning. Sedan är det himla kul att ha yngel växa upp i ett befintligt kar. Ett riktigt äventyr.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    ja men visst är det kul =D spännande , men jag kan inte ha sådana ännu... jag har förlitet kar och jag vågar inte ställa ett 450liters här tex -.. då blälklagren är Kmärkta... man får inte ens renovera hur som helst här....Men vem vet jag flyttar kanske om nå år eller så... skall se efter hur med stort våtutrymme =P eller hur man ev kan bygga om =P och räkna ut hut mycket man får höja trösklen för den skall hålla inne en totalt lekage av stora kar =P jaja har mina knasiga ider =P

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ännu en film på vrålhungriga yngel av Guianacara Owroewefi
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        tänk vakakitga dom är ännu, även emot corysarna som inte kan äta dom alls nu =D så fint man kan se de 2 svarta ränderna så tydligt nu redan =D spännande =D

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Ännu en film på vrålhungriga yngel av Guianacara Owroewefi
                          https://youtu.be/xMo3ug9DnRw
                          Johnny, det är så himla kul att se hur dina unga woffar utvecklas, och vilka härliga föräldrar dom har .
                          Är nyfiken på hur du matar för att få dom så välnärda som dom ser ut att vara. Inte det lättaste kan jag tänka med andra som också är hungriga .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            Ja just det! Det vore intressant att veta. Bra fråga Inger

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av tanteva
                              tänk vakakitga dom är ännu, även emot corysarna som inte kan äta dom alls nu =D så fint man kan se de 2 svarta ränderna så tydligt nu redan =D spännande =D
                              Javisst Eva, det är både spännande och underhållande. Men nu är de snart för stora för Skalarerna också.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Inger H

                                Johnny, det är så himla kul att se hur dina unga woffar utvecklas, och vilka härliga föräldrar dom har .
                                Är nyfiken på hur du matar för att få dom så välnärda som dom ser ut att vara. Inte det lättaste kan jag tänka med andra som också är hungriga .

                                //Inger
                                Ursprungligen postat av Mu(sic)
                                Ja just det! Det vore intressant att veta. Bra fråga Inger
                                Jo det är faktiskt det lättaste. Dessa yngel har ätit av det som funnits i akvariet. Det enda jag gjort är att finfördela delar av det foder jag normalt ger i karet. De började ju tidigt leta bland alger och annat i närheten av grottan där honan höll till. Släppte då dagligen ner foder där typ maltabletter och annat som föräldrarna naggade på så att fodret finfördelades. Dessa yngel knaprade mycket tidigt på pellets och annat som låg inom deras område. De har fått fodersorter typ granulat och flingor som jag på färger och tillväxt tidigare märkt har fungerat väl. Men min upplevelse är att de tidigt åt av allt, inklusive fryst mat som vita mygglarver etc. etc. som de hittat. Så inget specialfoder för just yngel har givits. Inga artemia utan enbart finfördelat foder blandat med det vanliga.

                                I detta karet gör jag numera i stort sett aldrig rent på botten annat än i närheten av insugen till filtren. Jag tar inte bort de alger som växer på växter och bakgrund. Det är framförallt bland dessa alger de har letat efter mat. Sedan är det nog minst 500 körsbärsräkor om vi räknar med de vuxna och de skapar ju i sin tur en hel del räklingar som ganska snart blev i ätstorlek.
                                Jag ger dem mat så fort deras magar tunnar ut (4-6 ggr per dag). Men ofta har de runda magar när jag är där. Så det har varit väldigt lätt.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...