Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Drömmen om ett Discusakvarium

    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1447823879.866115.jpg
Visningar: 1
Storlek: 230,0 KB
ID: 2173314
    I mitt asiatiska Lido så har denna kille funnit kärleken igen. Har under ett år haft ett par med mosaikgurami. För en dryg månad sedan dog honan. Hanen som hela tiden betett sig som om han ägde karet drog sig undan, tappade färg, slutade efter en tid äta och tunnade snabbt ur. Men kan ju tänka sig att en fisk inte kan känna sorg och att man som ägare lätt förmänskligar sina djur. För egen del så har jag ibland svårt att inte förmänskliga vissa arters beteenden, som t.ex. Diskusar [emoji6]

    Men upplevelsen var att hanen sörjde och hur fel det än är så tappade han all livsglädje och färg. Blev skygg och stod och tryckte. Döden kändes inte så långt bort. Skaffade då en relativt ung hona till hanen samtidigt som jag skaffade en otroligt charmig grupp med purpurhuvudsbarber.
    Efter 5 minuter efter nedsläpp av dessa så kommer hanen fram och börjar bekanta sig med honan. Fascinerande hur deras kontakt fungerar där spröten försiktigt rör den andres kropp. Efter en timma hade hanen färg igen. Började leta mat överallt även på botten, vilket han dittills aldrig gjort. Så idag är han rejält förälskad och all skygghet är borta.
    Är man romantiker som jag så är detta en riktigt söt historia.
    God morgon förresten.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Det finns många karlar i världen som lever upp när de får se unga tjejer.. han hade väl en ålderskris stackarn
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Så klart att att hanen sörjde, du har ju bevis nog för det . Det som Pia skriver är ju helt sant dessutom .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          Härlig läsning
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Tack, Helena. Vad jag nog också egentligen är ute efter förutom att dela med mig av denna kar-romantik, är ju vad beteendet egentligen betyder? Även om jag i mitt hjärta vill se det som sorg och kärlek så vet jag ju egentligen inte vad som är en vetenskaplig förklaring hos ett "enklare" djur än ett däggdjur.

            Så om någon av er vet lite mer om ämnet så är jag oerhört nyfiken.

            Att jag är så fokuserad på detta nu beror väl också på den otrygghet som känns ute i världen och som nu läckt in till Sverige på ett nytt sätt. Då behöver jag luta mig mot kärleksfulla känslor för att hitta en inre balans.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Hör hört om en slöjstjärt med icke fungerande simblåsa (den låg mest på botten)som fick hjälp av en annan slöjstjärt att ta sig upp till ytan vid matningarna. Vet inte hur sant det är, men har för mig att det var nå't inslag på TV för ett antal år se'n. Så nog tror jag att din mosaikguramihane faktiskt kan sakna honan. Man brukar ju säga att man inte ska förmänskliga djur, men däremot ska man nog fördjurliga människor, eftersom vi ju faktiskt är just djur, så varför skulle vi vara så unika? Forskare brukar ju titt som tätt få sänka piedistalen som människan sitter på, då de gör en "fantastisk" upptäckt om djurs beteende, som djurägare har vetat länge.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                Oj nu blev det väldigt filosofiskt

                Jag tror absolut att djur kan känna saknad och tappa livsglädje. Framförallt djur som skapar nära band med andra individer av samma art, tex djur som skapar par. Där partnern ger trygghet, men inte nödvändigtvis det vi kallar kärlek. Men jag vet inte, vi är ju bara en kemisoppa vi också när man väl kokar ner det hela. Och försvinner hela ens trygghet är det ju klart man blir lite spak.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Men nu är det ju som det är i den här tråden, Helena. Du vet ju att det jämt och ständigt blir djuphavsdykning här [emoji41] Jag kan liksom inte låta bli.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    Ja jag vet och det smittar. Sitter här och försöker leva mig in i mina fiskars känsloliv där de grabbas i sin radhuslänga.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1447882104.786380.jpg
Visningar: 1
Storlek: 201,3 KB
ID: 2173329
                    Senast redigerad av HWH; 18 November 2015, 22:32.
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Lyckas du då?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        Ja men faktiskt. Det är otroligt mycket kommunikation som pågår där bara man är lite observant
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Matade mina Purpurhuvudsbarber med Novo Tabs. De är totalt helt galna i dessa tabletter. Kommer att få smällfeta barber och tunna Kuhlis som det ser ut.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Den där guppyn vill bestämt ta en tugga av ålen

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Idag har vi hälsat på vår nästa familjemedlem, MeijaKlicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1448127405.265385.jpg
Visningar: 1
Storlek: 223,3 KB
ID: 2173336
                              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1448127420.200602.jpg
Visningar: 1
Storlek: 251,6 KB
ID: 2173337
                              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1448127448.550772.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,6 KB
ID: 2173338
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Men guuu så söt!
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...