Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1446222210.118417.jpg
Visningar: 1
Storlek: 209,9 KB
ID: 2173168
    Varit förbi hos ZooHoo och inhandlat mina fiskars hälsoelixir, Voogle! 5 liter får räcka.

    Letar med ljus och lykta efter snäcklekare. Multisar och Brevis finns i Sala. Någon som känner till någon som har någon läcker Brevisvariant, typ sun spot Ikola?

    Ciklidsand är bokad. Fiskarna i Lido 125 har jag hittat hem till.
    Det jag blir frustrerad över just nu är två saker. Har inte fått den där inre bilden inredningen alls. Någon som har en smart idé?

    Någon som sitter på en hög med snäckskal? Skicka då ett PM och du har en vän för livet [emoji6]
    Annars så ska det bli riktigt kul med Tanganyikas snäcklekare.

    Nu ska jag nog öppna en smaskig Ale tror jag.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Knax
      Just detta "hundliknande" beteende är det jag gillar mest med skalarer, bortsett från deras majestätiska glidande. Saknar dem mycket, men jag är helt ensam om det i hushållet. Riktigt såhär "på" har dock aldrig mina varit. Men visst, snabba när maten dyker upp, utan tvekan.
      Undrar om inte dessa har just redback ett par tre generationer bakåt. De är överlag mycket hetsigare än en standardskalar. Här hemma är de alltid ett lätt val då de är min frus favoritfisk. Så på frågan: undrar om vi inte ska skaffa Skalarer? Då får jag alltid ett glatt leende i retur.
      Senast redigerad av Bluewing; 30 October 2015, 16:55.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        Angående snäckskal så är Ica Maxis bäst. Sjukt snygga och så får man 24 stycken för 100kr och en burk smaskiga sniglar på köpet.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av tonpet
          Ååå... nu blöder det i min Scalare hjärta. Dom är så fina och helt underbara. Fick nu tillbaka känslan jag hade innan jag valde Diskus. Just dessa "redback" från Manacapuru, som jag tror det är, med ryggfenor som står rätt upp, är en av mina favoriter.
          Bara gratulera till mycket fina fiskar. Vet ju sen tidigare att du också har Scalare som en favorit, så jag förstår ditt val.

          Visst är det härligt att stå ovanför och se ryggfena klyva vattnet som en haj.
          Sitter nu och fladdrar runt med huvudet och letar plats för ett kar till..... Ååå dessa fiskar...
          Det förstår jag att det blöder. Du skulle gilla dessa då de är himla mycket "på" hela tiden. De ser ut som just redback i form etc. och har ibland lite rödton på ryggen, men är inte det då de är odlade här i Sverige.
          En av dem börjar ibland knycka lite på huvudet för en av de andra. Lite tonåringar än, men gissar på minst ett par i varje fall. Blir det så är jag sugen på att dra upp en kull i mitt 180.
          Just det där med en Skalarfena ovanför vattnet är verkligen en ny upplevelse.

          Kommer ihåg i ett 360 då jag hade två fina par som hade halva karet var. De slogs ibland på sommarnätterna så det small i täckglaset. Men när de så småningom dog av ålderdom så var det tårar i dagar från min frus sidan. Vi drog då upp flera lekar av Skalarer och var lite av en leverantör av dem till lokala butiker. Vi hade då rader av flaskor som bubblade för att kläcka nya kullar av artemia. Kan verkligen längta tillbaka till den tiden då jag både hade hår och odling på gång.
          Håret är det tvärkött med, men yngel kan man ju gott få ägna sig åt ett tag.

          Säger som andra, klart du ska ha ett kar till. Om du tänker dig en kub typ Lido 200 så funkar den kanon för Skalarer t.ex. samtidigt som den inte tar någon plats direkt.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av HWH
            Angående snäckskal så är Ica Maxis bäst. Sjukt snygga och så får man 24 stycken för 100kr och en burk smaskiga sniglar på köpet.
            Tack Helena. ICA Maxi, here I come!
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Det förstår jag att det blöder. Du skulle gilla dessa då de är himla mycket "på" hela tiden. De ser ut som just redback i form etc. och har ibland lite rödton på ryggen, men är inte det då de är odlade här i Sverige.
              Fina scalarer Men kan de inte vara redback fast de är odlade i Sverige? Folk har väl odlat på redback även här? Har själv 8, än så länge rätt små, F1 redback.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Shepard
                Fina scalarer Men kan de inte vara redback fast de är odlade i Sverige? Folk har väl odlat på redback även här? Har själv 8, än så länge rätt små, F1 redback.
                Visst kan de vara det. Men säger man redback utan något rött? Gissar att dessa snarare är F3-F4 ungefär. I normallägen syns knappt nåt rött alls.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • tonpet
                  • February 2008
                  • 469

                  Du kanske skall till Tony och "bara" titta på lite platta fiskar på högkant....

                  Dessa finns med i artlistan hos en i Trollhättan, men det lite långt, eller?
                  Neolamprologus brevis yellow spot Snäcklekare
                  Neolamprologus multifasciatus Liten snäcklekare
                  Juwel Rio 300, Diskus
                  "Sluta vara den du var och bli den du är"

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Visst kan de vara det. Men säger man redback utan något rött? Gissar att dessa snarare är F3-F4 ungefär. I normallägen syns knappt nåt rött alls.
                    De kanske behöver särskilt foder (med mycket rött i) för att färga ut ordentligt? Som flamingos ungefär.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Shepard
                      De kanske behöver särskilt foder (med mycket rött i) för att färga ut ordentligt? Som flamingos ungefär.
                      De får NLS Super Red som är bland det "värsta" jag testat med flera arter. Men icke då.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        Annars är ju caudopuctatusen klart snyggaste snäcklekaren. Både snygg och rolig, lekvillig och bara härlig. Men ett 120 är visserligen lite litet.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av tonpet
                          Du kanske skall till Tony och "bara" titta på lite platta fiskar på högkant....

                          Dessa finns med i artlistan hos en i Trollhättan, men det lite långt, eller?
                          Neolamprologus brevis yellow spot Snäcklekare
                          Neolamprologus multifasciatus Liten snäcklekare
                          Dessa två finns just i närheten av stan i Sala som står närmast i tur för ett besök. Men tack för tipset. Kommer successivt att tömma karet dvs. att utlokalisera fisk, växter etc. till andra kar. Så inom en till två veckor kommer det att simma brevis eller liknande i karet.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Surfar runt och letar efter Tanganyikainspiration. Tycker att denna film t.ex. taggade mig gällande snäcklekare:

                            Har man gott om utrymme kanske detta är ett upplägg?
                            This is what happens when you have too much time on your hands at Ndole Bay - Lake TanganyikaIf you enjoy the videos and you want to contribute, you can use ...

                            Denna dreglade jag över en stund.

                            Det här stenröset på vänster sida kan jag t.ex. tycka är läckert.
                            Please let me know what types of videos you would like going forward. Place a comment below and let me know :)Latin Names:neolamprologus cylindricusjulidochr...

                            Även här tycker jag stenarna och snäckskal etc. ligger på ett ganska "naturligt" sätt.
                            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

                            Det här ett röse som har blivit riktigt snyggt
                            This is a 3ft by 2ft by 1.5ft aqaurium 6 x xenotilapia papilio sunflower3 x chalinochromis ndobhoi4 x eretmodus cyanostictus kipili4 x lamprologus meleagris

                            Men denna undervattensfilm från Tanganyika är ändå den stora favoriten!
                            If you enjoy the videos and you want to contribute, you can use my Patreon page:https://www.patreon.com/ArdeusThis was the last dive I took in Lake Tanganyik...

                            Den här filmen gillar jag eftersom den visar snäcklekarnas miljöer.

                            Det blir en del att tänka på. Kul!
                            Senast redigerad av Bluewing; 01 November 2015, 07:11.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              Grejen som är så härlig med snäcklekare är ju att de faktiskt möblerar själva. Problemet i ett Lido är höjden då snäckorna ligger på botten. Där är det bara Hannesc som enligt mig lyckats få till en bra höjd.
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Var såg du det karet, Helena?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...