Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Jag drar in några bilder på L. ocellatus från 960-burken. Det finns en skön bild på en rackare som mumsar på räkrom - detta gillade dom verkligen att käka då och då.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jag drar in några bilder på L. ocellatus från 960-burken. Det finns en skön bild på en rackare som mumsar på räkrom - detta gillade dom verkligen att käka då och då.
      Helt fantastiska bilder! Inser också när jag pratat med flera att de som fått det funka har haft dem ganska utspridda i stora kar. Så just nu står Ocellatus i kylen och får invänta att jag har dem i ett större kar. Men tittar vidare på Brevis, ornatipinnis, multifasciatus, similis, caudopunctatus. Tycker Similis är häftig. Såg bilder på en Brevis sunspot ikola som jag har förstått kan vara lugn i ett artkar.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Här i denna valphög ligger förresten vår kommande tjej. Hon föddes idag [emoji7]
        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1445862475.716910.jpg
Visningar: 1
Storlek: 198,9 KB
ID: 2173136
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Här i denna valphög ligger förresten vår kommande tjej. Hon föddes idag [emoji7]
          [ATTACH]77853[/ATTACH]
          Åhhh så underbara .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Åhhh, så söta kan bara tänka mig hur goa och mjuka de måste vara att mysa med
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Om ca 8 veckor kommer hon hem
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Det enda akvariet jag verkligen ångrar att jag gjorde mig av med är det med tanganyikaciklider. Jag verkligen älskade mina N. multifasciiatus och A. compressiceps.

                Det är så mycket attityd och beteende så att det är galet alltså. Jag vill även föra fram Ola Svenssons artikel om sociala tanganyikaciklider, jag tror att den undersökningen var inriktad på jullar. Jag minns att den var riktigt bra i alla fall.

                Jag tror att du skulle sätta dig på tåget någon dag och fara till Göteborg Johnny, en sådan resa skulle göra gott för akvariesjälen. På Nol finns det allt du kan drömma om.

                Edit:





                Ola Svenssons artikel kan man enbart läsa som medlem i NCS vilket är ganska synd av flera olika anledningar.
                Senast redigerad av Mathias Nilsson; 26 October 2015, 14:49.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Det enda akvariet jag verkligen ångrar att jag gjorde mig av med är det med tanganyikaciklider. Jag verkligen älskade mina N. multifasciiatus och A. compressiceps.

                  Det är så mycket attityd och beteende så att det är galet alltså. Jag vill även föra fram Ola Svenssons artikel om sociala tanganyikaciklider, jag tror att den undersökningen var inriktad på jullar. Jag minns att den var riktigt bra i alla fall.

                  Jag tror att du skulle sätta dig på tåget någon dag och fara till Göteborg Johnny, en sådan resa skulle göra gott för akvariesjälen. På Nol finns det allt du kan drömma om.

                  Edit:





                  Ola Svenssons artikel kan man enbart läsa som medlem i NCS vilket är ganska synd av flera olika anledningar.
                  Spännande att läsa Mathias. Känns kul överlag med Tangayikaspåret. Det som känns så himla kul med just snäcklekare att många verkar ha trivts bra med arterna. Många verkar också haft dem under en längre tid.

                  Tar dem från närområdet nu i början mest pga att det är enklast även om det nu finns mycket trevligt i Göteborg. Både människor och fisk.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Lägger in en bild på de fjäskigaste fiskarna jag ägt på många år. Dessa Skalarer ligger och "skriker" mat när man går förbi. Det är faktiskt så hysteriskt att lyfter man på locket så ser man faktiskt deras ryggfenor ovanför vattnet på bästa haj-manér. Har försökt ta en bild på detta men det syns inte på bild. Ja nu vet ni i alla fall hur lättroad jag är
                    Bifogade filer
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Lägger in en bild på de fjäskigaste fiskarna jag ägt på många år. Dessa Skalarer ligger och "skriker" mat när man går förbi. Det är faktiskt så hysteriskt att lyfter man på locket så ser man faktiskt deras ryggfenor ovanför vattnet på bästa haj-manér. Har försökt ta en bild på detta men det syns inte på bild. Ja nu vet ni i alla fall hur lättroad jag är
                      Låter nästan så att dom är värre än regnbågarna, men kan det vara möjligt?

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Jag har ju haft Skalarer många gånger. Men aldrig några som slänger sig så intensivt som dessa. Dessutom är de på allt: guppy, algtabletter etc. etc. Regnbågarna är nog värst. Men dessa är nästan i klass med dem.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Lägger in en bild på de fjäskigaste fiskarna jag ägt på många år. Dessa Skalarer ligger och "skriker" mat när man går förbi. Det är faktiskt så hysteriskt att lyfter man på locket så ser man faktiskt deras ryggfenor ovanför vattnet på bästa haj-manér. Har försökt ta en bild på detta men det syns inte på bild. Ja nu vet ni i alla fall hur lättroad jag är
                          Jag tycker att mina beter sej precis som retrievervalpar. Dom viftar på hela kroppen så att säja. Det är lika roligt varje gång jag kommer fastän jag har haft dom så länge

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Mu(sic)
                            Jag tycker att mina beter sej precis som retrievervalpar. Dom viftar på hela kroppen så att säja. Det är lika roligt varje gång jag kommer fastän jag har haft dom så länge
                            Du är nog som jag hör jag. Är själv också svag för fjäsk
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              Just detta "hundliknande" beteende är det jag gillar mest med skalarer, bortsett från deras majestätiska glidande. Saknar dem mycket, men jag är helt ensam om det i hushållet. Riktigt såhär "på" har dock aldrig mina varit. Men visst, snabba när maten dyker upp, utan tvekan.
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              • tonpet
                                • February 2008
                                • 469

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Lägger in en bild på de fjäskigaste fiskarna jag ägt på många år. Dessa Skalarer ligger och "skriker" mat när man går förbi. Det är faktiskt så hysteriskt att lyfter man på locket så ser man faktiskt deras ryggfenor ovanför vattnet på bästa haj-manér. Har försökt ta en bild på detta men det syns inte på bild. Ja nu vet ni i alla fall hur lättroad jag är
                                Ååå... nu blöder det i min Scalare hjärta. Dom är så fina och helt underbara. Fick nu tillbaka känslan jag hade innan jag valde Diskus. Just dessa "redback" från Manacapuru, som jag tror det är, med ryggfenor som står rätt upp, är en av mina favoriter.
                                Bara gratulera till mycket fina fiskar. Vet ju sen tidigare att du också har Scalare som en favorit, så jag förstår ditt val.

                                Visst är det härligt att stå ovanför och se ryggfena klyva vattnet som en haj.
                                Sitter nu och fladdrar runt med huvudet och letar plats för ett kar till..... Ååå dessa fiskar...
                                Juwel Rio 300, Diskus
                                "Sluta vara den du var och bli den du är"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...