Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Tack för respons. Jag tycker inredningen som du gjort är fint och så som många gör med sina skal ett rejält funktionellt kar. Men går inte igång på det inredningsmässigt som t.ex. ditt mindblowing Princesskar med ett halvt ton sten i. Så kommer jag inte på hur jag ska få det till att bli mer dynamiskt så får det bli en annan art. Möjligen kan jag limma moduler av "sten" på bakrutan som ett slags "tak" en bit ovanför. Men skulle helst slippa limma.
    Gillar dina Lampeye som påminner om en favorit Normans lyktögon.
    Har kollat en del på Pias kar som är fint, ska kolla även i JiWes tråd. Tack än en gång för tips.
    No probs, Bro!
    Ja, du känner ju mig - jag inreder för att fiskarna skall få göra sin grej på ett så "naturligt" sätt det bara går. Jag vill ju verkligen se hur de beter sig.
    Den enorma steninredningen i gracilis-karet var - även av det skälet - endast till för deras skull, men det blev ju fränt att titta på samtidigt.
    A. pumilus är små fina T-juveler som passar fint in i T-kar med inte alltför stora, glupska arter.
    Om det nu skulle vara så att du får feeling för någon typ av snäckskalslekare, kan vi bena ur vilka som kan vara lämpliga, vackra, intressanta - och deras olika beteendemönster, det finns ju några att välja på!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Jag har redan fått en feeling, Mats. Så jag kommer att göra så med det karet. Tycker det ska bli kul att testa dem. Som det nu är har jag två Lido med samma inredning så jag behöver vakna till med lite nya arter helt enkelt. Ett villkor är däremot att arten är hyggligt robust. Nu har jag förstått att det är så med snäcklekare. Vattnet här är ju för mjukt men PH är perfekt. Är de känsliga för om vattnet är lite mjukt?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Jag har redan fått en feeling, Mats. Så jag kommer att göra så med det karet. Tycker det ska bli kul att testa dem. Som det nu är har jag två Lido med samma inredning så jag behöver vakna till med lite nya arter helt enkelt. Ett villkor är däremot att arten är hyggligt robust. Nu har jag förstått att det är så med snäcklekare. Vattnet här är ju för mjukt men PH är perfekt. Är de känsliga för om vattnet är lite mjukt?
        Härligt!
        Nä, det tror jag inte - med ciklidsand och snäckor så blir vattnet bra.
        (Men, jag skall inte uttala mig - jag mäter ju aldrig vattnet...)

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Keep it simple duger bra för mig [emoji108] ciklidsand ska inköpas.
          Hmm när jag läser om Tanganyika inser jag ju att jag kan ha fler arter. Spännande !
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Här är lite snäckskalslekare-inspirations-godis!
            Jag skippade compresiceps i detta svep.


            Finns många varianter (givetvis) från olika områden: Chaitka, Ikola, Katabe, Kigoma, Lunangwa, M’toto, Mzwema o.s.v.


            Lamprologus, brevis, Congo, tanganyika, aquarium, shell



            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp



            A couple of Lamprologus calliurus during their spawning.



            My Lamprologus Multifasciatus colony of aprox. 40 Lamprologus Multifasciatus.






            lamprologus sp. ornatipinnis zambia, Lamprologus (Organism Classification), Tanganyika (Dated Location), Lamprologus Ornatipinnis (Organism Classification), aquarium, tanganjika



            Ich habe meine Schneckenbuntbarsche (Neolamprologus similis) ein knappes Jahr mit der Videokamera begleitet. Das Video zeigt das ausgeprägte und typische Soz...


















            www.destin-tanganyika.com / Une tranche de vie de Telmatochromis bifrenatus, cichlidé du lac Tanganyika.






            http://TanganyikaPlanet.ru/Telmatochromis vittatus. Цихлиды-вьюны из озера Танганьика





            Ja, det var några stycken.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Åh Mats. Du kan verkligen ge med hela ditt hjärta du. Blev alldeles överlycklig när jag hittade dessa filmer du skickade mig. Tack! Känner en slags nytändning i hobbyn över att börja tänka Tanganyika.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                Vi har ju en kanonfin koloni N similis i ett sådant Lido. Men om det är då mycket scape vet jag inte. Men jag har sjukt mycket att ta igen i den här tråden. Men härligt att höra att livet är härligt
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Låter spännande Helena! Tack för värmande ord [emoji4]
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Åh Mats. Du kan verkligen ge med hela ditt hjärta du. Blev alldeles överlycklig när jag hittade dessa filmer du skickade mig. Tack! Känner en slags nytändning i hobbyn över att börja tänka Tanganyika.
                    Ja, jag tänkte du kunde få dig en dos T-godis att suga på.
                    T. blir ju lite annat tänk än SA. Man får tänka på att inte dra ner för många arter på små ytor. Visserligen brukar många säga; "johoodå, det går jättebra att blanda på", men det är en sanning med modifikation. Det går bra ett tag, men slutar ofta i ganska kraftiga bråk med intensivt undanjagande av den eller de dominanta individerna, och senare ser man passiva individer som inte gör någon glad. Men, en viss blandning går fint, om man tänker sig för lite. Det gäller att "kunna" de arter man släpper i karet - och tänka stort och långsiktigt.
                    Det här kan de flesta Tanganyikaintresserade här på forumet, så goda råd kommer du få massor av!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Tänkte nu inte pyttipanna i ett kar utan mera att det finns flera arter att välja på även i ett mindre kar [emoji6] Nu inser jag att det första bekymret blir faktiskt att få tag i dem. Lokalt är det snustorrt på snäcklekarfronten.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • simpson
                        • July 2012
                        • 666

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        När det gäller snäckskalslekare så är jag nog en mogen Bambi på i varje fall tunn is dvs. jag vet inte vad jag borde starta med?
                        Håller på att läsa in mig så smått på deras behov gällande inredning etc. och hart än så länge ingen inre bild av hur det ska se ut. Vet mer hur jag inte vill att det ska se ut dvs. ingen sandmanege med utströdda snäckskal jämnt fördelade. Vill ha höjd och någon slags naturlig illusion av djup i karet. Går det över huvud taget? Lido 125 kan kanske bli bra genom att det är en fyrkantig plats med hyggligt djup. Men hur få till det på höjden? Någon därute som har en bild eller idé om det.
                        Har tittat runt på snäckskalslekare och märker ju att det finns en del men flera som är snarlika dvs. "samma" fisk men i olika färgställning. Så där ligger väl också en frågeställning om det verkligen är samma beteenden eller om det finns individuella skillnader. Är fodret lätt/svårt?
                        Hur som helst så känns det kul att få en pirrig nybörjarkänsla.
                        Garra Flavatra i det här karet får flytta till mitt 450 Garra-kar Några L-malar får gå till diskuskaret. Endlers invasionen lägger jag i separat kar och skänker bort.
                        Finns någon mindre Tanganyika som kan hålla till i mellanzon eller högre upp?
                        Det finns några olika 'grundbeteenden hos snäckskalslekarna, detta påverkar inredningen en hel del.

                        Koloni - tex similis och multifasciatis, de lever i sora snäckskalssamlingar. Tyvärr ser man ofta bilder med 4 snäckskal och 4st multisar i akvarium. Men fyll i princip hela botten med 2-4 lager snäckskal... De gräver, de vrider snäckskal bla bla

                        Parlevande - brevis, honan och hanen delar snäckskal

                        revir - flera olika, en hane har kanske 3-5 snäckskal och försöker locka över honor och hålla andra hanar borta. Kan behöva lite plats mellan skalhögarna för att inte få världskrig

                        tjuvande - callipterus eller callierius någonting. hanarna bygger högar med skal, snor även skal från varandra. Finns det många tänkbara fruar och grannens fru kommer med i skalet blir hon utslängd...

                        Så ifrån stor snäckskalsbädd till några spridda stora högar med skal till enstaka skal. Det finns flertal andra fiskar som kan samleva men beror lite på vilken art du väljer. Tror flertalet kan livnära sig på 'animaliska' flingor utan problem.


                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Jag har redan fått en feeling, Mats. Så jag kommer att göra så med det karet. Tycker det ska bli kul att testa dem. Som det nu är har jag två Lido med samma inredning så jag behöver vakna till med lite nya arter helt enkelt. Ett villkor är däremot att arten är hyggligt robust. Nu har jag förstått att det är så med snäcklekare. Vattnet här är ju för mjukt men PH är perfekt. Är de känsliga för om vattnet är lite mjukt?
                        Det är ju inte så svårt att 'matcha' vattnet mot fiskarna, en matsked bikarbonat vid vattenbyte fixar vattnet.

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Keep it simple duger bra för mig [emoji108] ciklidsand ska inköpas.
                        Hmm när jag läser om Tanganyika inser jag ju att jag kan ha fler arter. Spännande !
                        undvik dock flera snäckskalslekare i samma kar, tills du vet vad det handlar om. Men rätt vald kompletterande fisk som inte konkurrerar om samma plats blir finfint.

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Tänkte nu inte pyttipanna i ett kar utan mera att det finns flera arter att välja på även i ett mindre kar [emoji6] Nu inser jag att det första bekymret blir faktiskt att få tag i dem. Lokalt är det snustorrt på snäcklekarfronten.
                        aquatropik i Sala har en hel del Tanganyika, kan även ta hem. Ciklidhobby i Nol och Sandby är väl också stora.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Sala är ju nära Västerås. Tack för tipset [emoji106]
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            Ja då har vi någon ny projekt tråd att se fram emot när det blir dags. Ska bli kul att följa då jag inte känner till arten snäckskalslekare.
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Tänkte nu inte pyttipanna i ett kar utan mera att det finns flera arter att välja på även i ett mindre kar [emoji6] Nu inser jag att det första bekymret blir faktiskt att få tag i dem. Lokalt är det snustorrt på snäcklekarfronten.
                              Ah, jag missförstod!
                              Det finns, såklart, många olika arter och varianter att välja mellan.
                              Jag har kontakter här, i den lilla staden GBG - säg mig vad du letar efter, så hittar jag!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Olalaa.. Så mycket härliga grejer att läsa om och filmer, ja dessa skall plöjas igenom
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...