Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Inger H
    Här är dörrar också öppna, fast snart lite längre norröver .

    //Inger
    Även det känns härligt att veta 😊
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Christer5
      Tack för svaret Bluewing,kanske skall testa i mitt Juwel Rio 300 (350 liter)

      Med tillönskan om en trevlig vecka
      Tack så mycket, Christer. Tycker faktiskt du ska göra just det. Man kan lätt få för sig här i Zoopet och i andra forum att det egentligen bara är ciklider eller osynliga L-malar som är intressanta att hålla. Men att ha ett gäng levande Ferrari i karet kan väl aldrig bli fel? Regnbågar skapar snabbt en härlig stämning i karet. När de sedan växt förbi sill-looken så kommer besökare att sitta och tindra vid karet om du nu låter gruppen bli tillräckligt stor.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • LN
        • November 2004
        • 1478

        Hej!
        Larry Växjö här
        Ja tyckte att ja sett dig nån stans
        Tack för ett mycket trevligt besök igår, ja önskar bara att man hade mer tid till var och en av Er.
        Enormt snygga Discus du har.
        Larry
        Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
        http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av LN
          Hej!
          Larry Växjö här
          Ja tyckte att ja sett dig nån stans
          Tack för ett mycket trevligt besök igår, ja önskar bara att man hade mer tid till var och en av Er.
          Enormt snygga Discus du har.
          Tack för det om diskusarna. Men vet inte alls vad du menar för besök? Så där blev jag nog ställd
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • LN
            • November 2004
            • 1478

            Antingen drömmer ja eller så har du en kopia som oxå håller Discus
            Ja hade en lite saltträff igår och kan/kunde ge min lillfinger på att du vart en av besökarna,,,,,,sorry hade visst fel
            Larry
            Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
            http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Det gör inget alls Larry. Känns snarare trevligt att det börjar visa sig kloner av mig lite varstans 😀
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Varför tröttnar man på fisk och sina kar i perioder? Har ni funderat på det?
                Men egentligen tror jag de låga perioderna ibland kan vara ett bakslag på de tidigare kickstyrda drivkrafterna. Fiskar som jag ser det är ganska lugnande och skapar en "laidback" känsla. Så jag tror de hela tiden är en motor som drar ner varvet i skallen och kroppen. Vill man istället bli hög på sina kar och längtar efter häftiga upplevelser så tror jag att man skapar en inbyggd motsats i sin hobby. Karen, inredningen, fiskar skapar en nerchillande effekt medans ägaren vill ha ett lyft, en slags eufori av att titta på sina kar.
                Tror den kicken är lite av ett självbedrägeri som innebär att du måste switcha fisk, inredning etc. konstant för att hålla intresset uppe. Den motorn tror jag efter ett tag tar kraft snarare än ger. Har du samma tempo inom dig som det är i dina kar tror jag du kan ha en art oerhört långa perioder och alltjämt tycka att fisken, inredningen ger dig något hela tiden. Men mera harmoni än en häftig kick.
                Nannostomus Beckfordi är t.ex. en sådan art jag tror jag kommer att ha så länge jag har kar. De jag har nu är i ett stim som blivit uppdaterade med ungfisk 3 ggr hittills.
                Bifogade filer
                Senast redigerad av Bluewing; 05 October 2015, 07:07.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Varför tröttnar man på fisk och sina kar i perioder? Har ni funderat på det?
                  Men egentligen tror jag de låga perioderna ibland kan vara ett bakslag på de tidigare kickstyrda drivkrafterna. Fiskar som jag ser det är ganska lugnande och skapar en "laidback" känsla. Så jag tror de hela tiden är en motor som drar ner varvet i skallen och kroppen. Vill man istället bli hög på sina kar och längtar efter häftiga upplevelser så tror jag att man skapar en inbyggd motsats i sin hobby. Karen, inredningen, fiskar skapar en nerchillande effekt medans ägaren vill ha ett lyft, en slags eufori av att titta på sina kar.
                  Tror den kicken är lite av ett självbedrägeri som innebär att du måste switch fisk, inredning etc. konstant för att hålla intresset uppe. Den motorn tror jag efter ett tag tar kraft snarare än ger. Har du samma tempo inom dig som det är i dina kar tror jag du kan ha en art oerhört långa perioder och alltjämt tycka att fiske, inredningen ger dig något hela tiden. Men mera harmoni än en häftig kick.
                  Nannostomus Beckfordi är t.ex. en sådan art jag tror jag kommer att ha så länge jag har kar. De jag har nu är i ett stim som blivit uppdaterade med ungfisk 3 ggr hittills.
                  Där ligger nog en hel del i det. Man skaffar ett akvarium och tycker det är kul och roligt och sen efter ett tag så måste där hända något för att det ska bli samma känsla som när man skaffade det. Sen kan det bli som så att man inte vill röra mera i det akvariet och man skaffar ett nytt som man kan hålla på med och så fortsätter det tills dt blir för mycket om man inte har ett enormt intresse och man kan säga stop.

                  Jag har inte hållit på mera än 1 år och det har blivit ett stort intresse för min del och jag har bara foto och datorer som jag annars håller på med och datorer jobbar jag med varje dag och foto blir mera och mera sällan att man tar fram systemkameran och då oftast för att fota fisken eller mina akvarium. Så det enda som är kvar är att juxa med de man har eller utöka med något :-).

                  Jag tror också att det spelar stor roll vilka fiskar man har och hur man ser på dem. Har man krävande fiskar som man knyter sig mycket till så är det ju klart att det tar mera "kraft" än om man har akvariet mera som en "snygg tavla" som är skön och mysig att titta på. Sen är det nog också vad man har för förväntningar till det och hur mycket man har hört och läst om de man skaffar Jag är mera det sista typen som har det för att det är snyggt och rogivande och jag är nog inte så känslomässigt hårt knyttet till mina fiskar. Givetvis vill man dem allt bra och ser till att allt är bra med dem osv men inte så de är som mina extra barn eller så. det kanske kommer senare men just nu är det iaf så. Så för min del så lägger jag inte våldsamt mycket tid på dem och sitta och studera dem utan det är mera avkoppling och lugnt att titta på.
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Jag är nog en sån som vill ha lite lugna häftiga upplevelser i mina kar. Gillar att sitta länge och titta på hur olika arter bete sig vid lek och yngelvård. Sen kan jag även ha ett kar med bara vackra färggranna fiskar, bara för att dom är vackra att titta på (mitt regnbågskar) .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Förra vändan när jag hade akvarier höll jag på hela tiden och ansade växter och ändrade inredningen i alla mina kar. Numera har jag inte samma impulser till att förändra allting. Jag tror att det är för att jag är mycket lugnare inombords. Jag har slutat med att möblera om mitt hem också. Förutom när det är nödvändigt rent praktiskt. Däremot vill jag tillföra nytt. Men jag är nog fortfarande på vackert att titta på stadiet.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Webo
                        Där ligger nog en hel del i det. Man skaffar ett akvarium och tycker det är kul och roligt och sen efter ett tag så måste där hända något för att det ska bli samma känsla som när man skaffade det. Sen kan det bli som så att man inte vill röra mera i det akvariet och man skaffar ett nytt som man kan hålla på med och så fortsätter det tills dt blir för mycket om man inte har ett enormt intresse och man kan säga stop.

                        Jag har inte hållit på mera än 1 år och det har blivit ett stort intresse för min del och jag har bara foto och datorer som jag annars håller på med och datorer jobbar jag med varje dag och foto blir mera och mera sällan att man tar fram systemkameran och då oftast för att fota fisken eller mina akvarium. Så det enda som är kvar är att juxa med de man har eller utöka med något :-).

                        Jag tror också att det spelar stor roll vilka fiskar man har och hur man ser på dem. Har man krävande fiskar som man knyter sig mycket till så är det ju klart att det tar mera "kraft" än om man har akvariet mera som en "snygg tavla" som är skön och mysig att titta på. Sen är det nog också vad man har för förväntningar till det och hur mycket man har hört och läst om de man skaffar Jag är mera det sista typen som har det för att det är snyggt och rogivande och jag är nog inte så känslomässigt hårt knyttet till mina fiskar. Givetvis vill man dem allt bra och ser till att allt är bra med dem osv men inte så de är som mina extra barn eller så. det kanske kommer senare men just nu är det iaf så. Så för min del så lägger jag inte våldsamt mycket tid på dem och sitta och studera dem utan det är mera avkoppling och lugnt att titta på.
                        Låter som du hittat en relation till karen som funkar bra för dig. Det är sällan jag får en känsla av stress när du beskriver dina kar utan det verkar riktigt coolt och avspänt.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Jag är nog en sån som vill ha lite lugna häftiga upplevelser i mina kar. Gillar att sitta länge och titta på hur olika arter bete sig vid lek och yngelvård. Sen kan jag även ha ett kar med bara vackra färggranna fiskar, bara för att dom är vackra att titta på (mitt regnbågskar) .

                          //Inger
                          Fart i karet och stress behöver ju inte stå i motsats. Det är väl det trevligaste med regnbågar, just de att de har fart men utstrålar ändå harmoni.
                          Visst är lek och yngelvård bland det mest givande man kan ha i sina kar
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Mu(sic)
                            Förra vändan när jag hade akvarier höll jag på hela tiden och ansade växter och ändrade inredningen i alla mina kar. Numera har jag inte samma impulser till att förändra allting. Jag tror att det är för att jag är mycket lugnare inombords. Jag har slutat med att möblera om mitt hem också. Förutom när det är nödvändigt rent praktiskt. Däremot vill jag tillföra nytt. Men jag är nog fortfarande på vackert att titta på stadiet.
                            För egen del så gillar jag verkligen, precis som du, skönhetsupplevelsen i mina kar. Blir glad inombords av det vackra. Det som sänker mig mest är nog egentligen sjukdomar. Det gör också att jag allt mer drar mig till arter som är robustare faktiskt.
                            Tror många också förändrar mycket i början eftersom man inte vet vad man är ute efter. Det tar några år att hitta sin stil och smak. När det väl är där så blir det ofta varianter på samma tema faktiskt. Känner ju igen ett Pia-kar, Inger-kar, men även ett Cathrin-kar numera. Jag själv kör ju uteslutande med gren och djungelvarianten.
                            Lite så här som i mitt Lido 200:
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              För egen del så gillar jag verkligen, precis som du, skönhetsupplevelsen i mina kar. Blir glad inombords av det vackra. Det som sänker mig mest är nog egentligen sjukdomar. Det gör också att jag allt mer drar mig till arter som är robustare faktiskt.
                              Tror många också förändrar mycket i början eftersom man inte vet vad man är ute efter. Det tar några år att hitta sin stil och smak. När det väl är där så blir det ofta varianter på samma tema faktiskt. Känner ju igen ett Pia-kar, Inger-kar, men även ett Cathrin-kar numera. Jag själv kör ju uteslutande med gren och djungelvarianten.
                              Lite så här som i mitt Lido 200:
                              https://www.youtube.com/watch?v=hcolhpqIw9k
                              Riktigt fint kar Johnny
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                För egen del så gillar jag verkligen, precis som du, skönhetsupplevelsen i mina kar. Blir glad inombords av det vackra. Det som sänker mig mest är nog egentligen sjukdomar. Det gör också att jag allt mer drar mig till arter som är robustare faktiskt.
                                Tror många också förändrar mycket i början eftersom man inte vet vad man är ute efter. Det tar några år att hitta sin stil och smak. När det väl är där så blir det ofta varianter på samma tema faktiskt. Känner ju igen ett Pia-kar, Inger-kar, men även ett Cathrin-kar numera. Jag själv kör ju uteslutande med gren och djungelvarianten.
                                Lite så här som i mitt Lido 200:
                                https://www.youtube.com/watch?v=hcolhpqIw9k
                                Det är sjukdomar som sänker mej också.


                                Skickat från min iPhone med Tapatalk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...