Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Jag har också gjort min Zoopetliga plikt i den tråden
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      [emoji106] [emoji106]

      Skickat från min SGP311 via Tapatalk
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Ser att du fick med ett litet C-90-Maths-"h" där i namnet, men det gör inget, jag fattar att du menar mig, Mats-utan-h!
        Det är ju så att man hela tiden får navigera sig fram i det ömsom böljande och stillaliggande livs-havet, och jag ser att du "drar dig undan" en aning och kanske inte skriver så mycket, förhoppningsvis bara tillfälligt.
        Jag själv gör ju en liknande sak, mycket beroende på att det akvarieprojekt jag trodde skulle vara igång nu, drar ut på tiden. Arbetssituation, annat arbete som att fixa en hel del detaljer på huset samt ett rejält ökande av spelningar med bandet har i mångt och mycket bidragit till att man får omprioritera en smula - och helt naturligt blir det också så att egna uppdateringar på zoopet blir färre och färre.

        Jag läser i en mycket intressant tråd här på Zoopet, som handlar om hur vi möjligtvis kan förbättra Zoopet och Zoopetforumet, och där talas litegrand om "gamlingar" som drar sig tillbaka och inte skriver så mycket längre. Jag har en känsla av att jag tillhör den kategorien, men trots att jag (i nuläget) inte har något spännande projekt att skriva om, så skriver jag lite om cikliders beteende och miljö i en del trådar ändå - nu senast i Pias tråd, om Lejonskallar.
        Jag tycker det är så vansinnigt roligt att skriva om just fiskars beteende och inredningsmiljö, att det känns ok att göra det i exempelvis Pias tråd - jag vet att hon diggar det, och bara den grejen underlättar skrivandet.
        Jag hoppas det är fel, men jag har även en känsla av att förmedlande av erfarenheter och viss kunskap, kan upplevas som "elitistiskt" - ett ord som förekommer titt som tätt i ovan nämnda tråd, men som inte riktigt har definierats ännu.
        To cut a long story short - du har ett fenomenalt sätt att framföra tankar och känslor, att förhålla sig till olika fiskarter, och en känsla för tekniska detaljer som i symbios täcker in stora områden i akvaristiken, och som jag vet känns gôtt för många människor att läsa om. Jag hoppas du kommer att fortsätta skriva, även om det blir mer sällan. Det är häftigt att du, precis som jag, gillar skrivandet, i sig, som en skön process.
        Keep up the good work, Johnny!
        Skönt att även felstavade meddelanden går fram. Tack för bra respons. Mitt undandragande är egentligen mer att se som en mer observant hållning. Både inåt och utåt. Den märks nog i alla sammanhang där jag varit aktiv en tid.

        Sedan är jag fortfarande som en Ferrari med endast 3 liter i tanken så då blir jag lite av en gourmet när det gäller vad dessa tre liter ska användas till. Idag är det du, mina andra vänner på Zoopet och fiskarna som är i fokus. Det som blev himla kul idag är ju att forumet just nu fyller på mer än det tar. Det känns riktigt kul.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          En fråga angående regnbågar. Är de mycket krävande när det gäller vattenkvalitet och ska de ha mycket ström vatten?

          Något annat man ska tänka på/behöver?
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Webo
            En fråga angående regnbågar. Är de mycket krävande när det gäller vattenkvalitet och ska de ha mycket ström vatten?

            Något annat man ska tänka på/behöver?
            Som jag har förstått det så behöver de en tydlig vattenrörelse i karet och till skillnad från många andra arter så gillar de även en tydlig strömning i karet. Man kan ju bara se på deras kroppar så ser man att de gillar fart, men det är mera en flod, bäckfåra vi pratar om. Inte fors. Jag har löst det i mitt 450 så att jag har en streamer som går från mitten av höger riktat åt vänster. Men du skulle nog uppleva karet som lugnt om du såg det. En streamer skapar ju ingen ström utan mera en rörelse. Streamern är på beskedliga 2700 liter/tim. Så på mycket strömt vatten så är svaret nej. Men jag tror de klarar mer ström än många andra.
            När det gäller vattenkvalité så måste den vara bra men inte extrem. De överlever t.ex. att jag är ifrån dem 14 dagar på sommaren utan VB. Men jag tror du kan köra på de rutiner du redan har. De klarar lite högre PH. Idealet är VB en gång i veckan. De äter allt (tyvärr) Så smackar du i stort foder så kommer de att försöka äta det. Tappade en stor klump mat vid ett tillfälle och den fisk som lyckades få ner den halvvägs simmade mycket konstigt ett tag. Munnen/svalget är litet i förhållande till kroppen. Så här tänker jag i varje fall gällande regnbågar. Men det finns ju andra som kan mer än mina baskunskaper i ämnet såsom Johan t.ex.

            Så här såg mina ut som tonåringar:
            Bifogade filer
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              Bluewing har du hårt vatten med hänsyn till regnbågarna ?

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                På blå planeten, danmarks akvarium, fanns det en knapp vid regnbågsakvariumet för att visa hur de är i strömt vatten. Det stod att den bara gick att köra då och då för fiskarnas skull.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  I proudly present en ny film från diskuskaret.


                  Det är en helt osminkad story med endast 3 diskus. Nyfikna Owroewefi, L200 som letar mat. Karet är helt ofixat, alger på växterna, rutan borde gjorts rent, sniglar i massor. Just så som mina fiskar vill ha det har jag kommit på. Woffarna har som vanligt dragit upp diverse Cryptocoryne, grävt på nya ställen.
                  Algerna minskar något för varje vecka. Jättevallisnerian har vaknat till. T.o.m. Javaormbunken och Anubis börjar ta fart. Så jag gissar att karet kommer att bli riktigt vettigt inom ett halvår
                  Så man kan säga att karet och jag börjar trivas bättre än på länge. Balansen börjar vecka för vecka bli allt starkare.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    I proudly present en ny film från diskuskaret.


                    Det är en helt osminkad story med endast 3 diskus. Nyfikna Owroewefi, L200 som letar mat. Karet är helt ofixat, alger på växterna, rutan borde gjorts rent, sniglar i massor. Just så som mina fiskar vill ha det har jag kommit på. Woffarna har som vanligt dragit upp diverse Cryptocoryne, grävt på nya ställen.
                    Algerna minskar något för varje vecka. Jättevallisnerian har vaknat till. T.o.m. Javaormbunken och Anubis börjar ta fart. Så jag gissar att karet kommer att bli riktigt vettigt inom ett halvår
                    Så man kan säga att karet och jag börjar trivas bättre än på länge. Balansen börjar vecka för vecka bli allt starkare.
                    Härligt djup du har i karet och fisken verkar verkligen trivas. Vackert.
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • Yadina
                      • December 2014
                      • 367

                      Otroligt fina fiskar och väldigt fint planerat akvarium! Hoppas att jag i framtiden kan få lika snyggt i mitt Vision 450 - http://www.ladda-upp.se/bilder/llimgkneqfqacv/

                      Ett par frågor: Vad är det för sand?
                      Du har dolt utblåsen på ett snyggt sätt, har du alla utblåsen där? Hur blir det då med cirkulationen bakom vallisnerian?

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Tack, så mycket Morten! Ja de trivs verkligen bra 😊

                        Kul att du gillar karet Yadina. Har Biltemas sand. Tycker din ser liknande ut.
                        Ang. utblåsen så är ett strilrör precis vid ytan på vänster kortsida. Bakom det i mitten bakom jättevallisnerian sitter en streamer riktad snett åt höger. Den finns bara jättevallisneria på den främre halvan av vänstersidan. Ett strilrör hänger precis vid ytan i mitten och är riktat rakt framåt. Till höger är utströmmaren från Juwels bioflow dold bakom roten. Det är tre filter och en streamer i karet.
                        Tycker ditt kar ser fint ut. Vill du utveckla inredningen mer så tror jag ett par rejäla rötter eller grenar skapar bra dynamik i den inredningen.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Vilka corydoras är det? Mycket fina
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            I proudly present en ny film från diskuskaret.


                            Det är en helt osminkad story med endast 3 diskus. Nyfikna Owroewefi, L200 som letar mat. Karet är helt ofixat, alger på växterna, rutan borde gjorts rent, sniglar i massor. Just så som mina fiskar vill ha det har jag kommit på. Woffarna har som vanligt dragit upp diverse Cryptocoryne, grävt på nya ställen.
                            Algerna minskar något för varje vecka. Jättevallisnerian har vaknat till. T.o.m. Javaormbunken och Anubis börjar ta fart. Så jag gissar att karet kommer att bli riktigt vettigt inom ett halvår
                            Så man kan säga att karet och jag börjar trivas bättre än på länge. Balansen börjar vecka för vecka bli allt starkare.
                            Nu både ser och känner jag harmoni när jag ser på denna film.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Marten64

                              • July 2012
                              • 1020

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Det är allt lite häftigt att man kan umgås så här över ett forum och ändå känna att den andra finns därute någonstans. Så våra möten här är ju på riktigt. Ett forumskrivande är ingen B-kontakt Nu menar jag inte att du ser det så, Johan. Utan mera som ett konstaterande för mig själv.
                              Det gläder mig mycket att du uppskattar tankar och slutsatser. Känns stimulerande.
                              Ja det är en Parkinsoni-hane speciellt som är extremt stor. Två andra ligger på drygt 15 cm. Det är faktiskt inte så mycket krig i karet. Det blir ibland efter vattenbytena. Syns efteråt att deras fenor är ovanligt fransiga och att det lossnat diverse fjäll på dem. Det har i perioder varit ett bekymmer då karet måste ha riktigt bra vattenkvalité men att jag i detta karet bara byter vatten en gång i veckan. Men även här är Voogle ett rent kanonmedel för mig. De har ibland skadat varandras ögon och sidor. Med Voogle i karet läker det perfekt på ett par tre dagar.
                              Lyftet jag gjorde i regnbågskaret var att skaffa en streamer. Regnbågarna slappnar av när streamern skapar en slags frid i karet. Känns som om de kommer över fightläget till ett grupp-häng-läge när vattnet är i mycket mer rörelse. Det växer ju så in i h-e växtmässigt i det karet trots att det inte är någon Co2 tillsatt. Så växterna bromsar vattenrörelsen rejält. Har nu 3-dubbla doser PMDD i veckan för att hinna ifatt näringsmässigt i det karet.
                              Men som sagt sneglar allt mer på möjligheten att ha andra regnbågar i de andra karen. Sneglar lite lystet på Ingers skönheter bl.a.
                              Jag kör ett 35-45% vattenbyte varannan vecka det funkar bra i mitt 720kar med den mängd fiskar jag har. Jag tillhör den kategori som gillar rent och städat så när jag gör mina vattenbyte är jag nere och görar i sanden och tar upp den bottensats jag hinner med(jag vet och ser var skiten samlas). I mitt Glossolepis Wanamensiskar kör jag samma procedur, de är färre. Till antal. Överlag har jag rejäl genomströmning i karen, vilket jag också tror är A&O, åtminstone när det gäller de strömlinjeformade regnbågarna som bland annat dina Parkinson och mina Splendida.
                              Jag förstår inte vad du menar med 3-dubbel dos pmdd och näringsmässighet, det får du gärna förklara.
                              /Johan
                              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                              Kommentar

                              • Webo
                                • August 2014
                                • 1968

                                Ok. Tack för infon Johan.

                                Känner du till Boesemani?
                                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...