Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Tänkte titta in en snabbis på Zoopet och såg att din tråd var igång och jag vet ju att du har regnbågar så de lockade mig till läsning. Det blev dock ingen snabbis, jag har säkert suttit här en timma, en alldeles underbar timma där jag har kunnat ta del och lärdom av mindre lyckade handlingar och 100%fingertoppskänsla. Tack för att du delar med dig så som du gör, tyvärr är jag själv dålig på det, skall försöka skärpa mig.
    Angående regnbågarna blev jag väldigt imponerad av din 17 cm:ers koloss, det var det värsta, det måste vara fullt krig vid varje måltid.
    /Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Inger H
      Johnny, du skriver lite i gåtor. Jag och säkert många med mig har läst ditt inlägg och vad du har kommit fram till. Men snälla försvinn inte härifrån Zoopet för det. Saknar väldigt mycket dina inlägg (kloka och roliga dessutom) till både nya och till oss gamla medlemmar - bara så att du vet .
      Förstår om du prioriterar annat...

      //Inger
      Lustigt hur det blir här på Zoopet med inläggen. Vare sig ditt, Ingers eller Maths syntes förrän idag. Det var en trevlig överraskning. Vad jag menade i svaret till Mats är att man ibland behöver berätta högt eller i text för andra vad man kommit fram till. Våra hjärnor funkar så att saker och ting inte blir vare sig verkliga eller logiska för oss själva förrän vi ser vår åsikt med våra ögon (i text) eller hör våra ord med våra öron. Då först börjar våra hjärnor se klart vad vi tänker, tycker etc. Därför sker det alltid mycket med oss själva när vi svarar andra. Det är därför jag tjatar så mycket på folk att de ska berätta mer för mig och andra för att de ska kunna se vad som funkar eller inte funkar i deras egen akvariehållning.
      Nu kanske det blev lika obegripligt detta, men mitt yrke handlar sedan 30 år tillbaka att få andra att se klarare på sitt liv och livsval. Knepet för dem att själva se sin väg eller stig är att de måste börja berätta. Det gör att det som vi människor lider av och skäms över håller vi ju ofta tyst om. På så sätt så kan vi inte ändra det som vi mest av allt vill ändra. Det gäller lika mycket våra liv som våra hobbys. Så flygrc´s och Webos frågor hjälpte mig att hitta kartan helt enkelt. Så har du gjort många gånger med mig och även Mats, Pia, Anders med flera fina Zoopetmedlemmar.

      Jag tänker inte sluta skriva på Zoopet om nu någon trott det. Jag är däremot mycket uppmärksam på min "själsbudget" dvs.. vad jag ger ut och får in i känslor och kontakt. Förut gjorde jag så att jag gav alltid 150% vare sig motparten lyssnade eller inte. Kanske lade jag grunden där till min egen sjukdom dvs. att jag tog från mina egna resurser så att jag fick ett underskott inombords. Det är ju inte för att omgivningen är dålig utan för att jag inte lyssnat in vad som är en rimlig balans mellan att ge och få. Jag försöker mera lyssna uppmärksamt på den balansen idag. Därför så blir det så att jag lurkar runt ibland bland era inlägg, men är tyst. Precis som många andra. Ibland som nu när jag får en fråga och nåt jag får kontakt med så blir det en bok som svar. Jag är ju som jag är
      Sedan så blir jag himla glad över att vara saknad. Sånt värmer gott inombords, Inger
      Senast redigerad av Bluewing; 20 September 2015, 07:29.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av c90368
        Lätt att skriva, "vad var det jag sa" men det "nöjet" känner jag inte.

        Däremot är jag väldigt glad att du har kommit in på rätt väg och jag hoppas att många som läser din tråd också får sig en tankeställare och slutar med hokuspokus och funderar lite på biologi.
        I och för sig Maths så hade du gott kunnat skriva så då du så här i efterhand hela tiden pekade på samma saker jag själv numera landat i. Men det är inte så lätt att ge råd till en person som är både väl känslig och lite stursk, som jag kan tycka att jag varit. Däremot för de som orkat läsa tråden ibland kanske det blir som du säger att de tänker till mera innan. Då fyller det också en funktion. Jag uppskattar mycket din respons nu, Maths.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Skål på dig Johnny! Så härligt att höra att du mår bra och resten av familjen, både de två, fyr och fenbenta
          Skål, så här i efterhand Pia. Testade en underbar öl igår och tog en whisky. Det var riktigt gott Ja det är gott att vi mår bra här hemma. Kärlek är en bra mycket bättre GPS än prestation
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Japp, skål på dig Johnny! Ha en redigt skön helg, och njut av tillvaron!
            Tack detsamma Mats. Sitter just nu och njuter av solsken genom fönstret. Smuttar på min andra Latte efter en härlig frukost med en hemlagad idiotgod crunchy musli. Har en akvariedag just idag. Så alla tre karen hemma ska fixas med vattenbyten, växtansning, förfilterrengöring och allmänt fiskgullande. Mellan dessa aktiviteter så har jag umgänge med Zoopetmänniskor. En riktigt lyckad planering om jag får säga det själv
            Senast redigerad av Bluewing; 20 September 2015, 17:01.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Marten88
              Tänkte titta in en snabbis på Zoopet och såg att din tråd var igång och jag vet ju att du har regnbågar så de lockade mig till läsning. Det blev dock ingen snabbis, jag har säkert suttit här en timma, en alldeles underbar timma där jag har kunnat ta del och lärdom av mindre lyckade handlingar och 100%fingertoppskänsla. Tack för att du delar med dig så som du gör, tyvärr är jag själv dålig på det, skall försöka skärpa mig.
              Angående regnbågarna blev jag väldigt imponerad av din 17 cm:ers koloss, det var det värsta, det måste vara fullt krig vid varje måltid.
              /Johan
              Det är allt lite häftigt att man kan umgås så här över ett forum och ändå känna att den andra finns därute någonstans. Så våra möten här är ju på riktigt. Ett forumskrivande är ingen B-kontakt Nu menar jag inte att du ser det så, Johan. Utan mera som ett konstaterande för mig själv.
              Det gläder mig mycket att du uppskattar tankar och slutsatser. Känns stimulerande.
              Ja det är en Parkinsoni-hane speciellt som är extremt stor. Två andra ligger på drygt 15 cm. Det är faktiskt inte så mycket krig i karet. Det blir ibland efter vattenbytena. Syns efteråt att deras fenor är ovanligt fransiga och att det lossnat diverse fjäll på dem. Det har i perioder varit ett bekymmer då karet måste ha riktigt bra vattenkvalité men att jag i detta karet bara byter vatten en gång i veckan. Men även här är Voogle ett rent kanonmedel för mig. De har ibland skadat varandras ögon och sidor. Med Voogle i karet läker det perfekt på ett par tre dagar.
              Lyftet jag gjorde i regnbågskaret var att skaffa en streamer. Regnbågarna slappnar av när streamern skapar en slags frid i karet. Känns som om de kommer över fightläget till ett grupp-häng-läge när vattnet är i mycket mer rörelse. Det växer ju så in i h-e växtmässigt i det karet trots att det inte är någon Co2 tillsatt. Så växterna bromsar vattenrörelsen rejält. Har nu 3-dubbla doser PMDD i veckan för att hinna ifatt näringsmässigt i det karet.
              Men som sagt sneglar allt mer på möjligheten att ha andra regnbågar i de andra karen. Sneglar lite lystet på Ingers skönheter bl.a.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Skönt att du inte tänker sluta skriva .
                Som någon skrev i en annan tråd "så har man (jag) ju inte precis några akvarievänner runt hörnet" och då saknar jag mina vänner här.
                Det är tråkigt att många "gamlingar" gör färre och färre inlägg, men det har säkert sina orsaker. Så har det även blivit för mig, eftersom jag inte har speciellt intressanta fiskar nu - fast det tycker jag ju själv och några få till förstås .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Webo
                  Roligt att höra från dig igen. Så kul att du som om ny igen och livet lekar. Att jobba hårt och mycket är ju tyvärr något många gör, inkl mig själv, för att kunna unna sig lite mera och det är ju tyvärr inte som så att något man vill göra (som semester, fiskar, bil, aktiviteter osv) har blivit billigare utan allt går upp i kostnad snabbare än löneökningen :-). Så det är ju alltid en svår sak att veta vart ska man lägga sig. Jag tror jag ligger runt ca 120-125% då jag har mitt vanliga jobb samt konsultverksamhet sidan om och den är ibland väldigt stilla och sedan så blir där väldigt mycket på en gång. Det är dock en nergång för innan så jobbade jag mycket mera och man sov väl i snitt max 6 tim per natt. Det går inte riktigt mera utan kanske 1 till 2 gångar i veckan men sedan känner man av det. Men det är väl så när man har blivit uppfostrat till att det är bra att vara duktig och jobba mycket :-)

                  Ibland kan det vara bra att bromsa upp och njuta av det man har (akvarium/fisk mässigt menar jag) och inte hela tiden skaffa mera nytt för man tappar lätt en del känsla för det man hade innan. Såklart är det alltid roligt med nytt men det ska nog vara i lite mera lagom tempo för att man ska uppskatta det gamla och de nya. Jag kan tänka mig att om jag hade haft obegränsat med tillgångar att spendera på denna hobby som hade dt blivit mycket och snabbt och sedan en massa byten och ändringar och det är kanske inte så bra för en själv eller sin hobby och inte heller bra för fisken.

                  Det positiva är att jag kanske har hittat en butik som jag kan byta in räkor mot fisk och där kunna få tag på de lite dyrare fisken man skulle vilja ha utan att behöva jobba ihjäl sig. Jag skulle vilja ha ett stort stim med torpedbarb men för 100 kr/st i butiken och ett minimum på 30 st är lite väl mycket tycker jag och det verkar vara svårt att hitta dem privat.

                  Siameser blir ju väldigt stora har jag märkt. Mina som jag köpte för snart 1 år sedan är rejält stora nu och det är lite roligt att titta ppå dem när man har haft dem som mycket små fram tills nu när de är "gigantiska". Annars så är det Malawi som fortfarande har mitt största intresse men jag har börjat att ha flera sorter tetror i malkaret (för man måste ju han något där). Jag flyttade ju de Malawi ungar (de hade blivit stora nu) över till malawikaret och då var det plötsligen tomt i det karet. malarna gömmer sig, synodonits gömmer sig, pratkbotia gömmer sig så det såg ut som ett tomt kar. Så i med lite tetras och rasbora och nu får det växa fram lite för att jag ska veta vad jag vill ha eller flytta till Lidot som också är halvtomt då jag flyttade kardinaltetrorna och svart neontetras till malkaret så där är bara guldbarb kvar och små malar. Men jag vet inte om jag ska flytta något från malkaret till Lidot så därför väntar jag på att malkaret ska "växa" till sig.

                  Sen så har jag börjat att träna lite. På Groupon så hade de erbjudande från Nordic Wellness på 1 års Guld+ medlemskap för 2495 kr (53% rabatt) och då företaget ger 2000 kr i friskvårdsbidrag så kostade det mig bara 495 kr för att träna när jag vill för 1 år. Så det var en "no brainer". Att jag valde att nappa på erbjudandet är också för att där äntligen blir ett gym byggt nära mig för när man ska åka runt för att kunna träna så förlora man för mycket tid och då blir det inte av. jag har testat det innan och det gick inte efter en kort tid. nu ska där inte vara några hinder. Dock åkte jag på att köpa ett kort till frun också så helt gratis blev det ju inte :-). Fördelen är att hon också kommer ut och rör på sig nu (Zumba bla) och stället de bygger har barnpassning så man ska kunna få tid till det och om hon går samtidigt så kan hon inte gnälla på att jag inte är hemma :-)

                  Man kanske skulle ta sig en öl efter man har lagt barnen och sätta sig här igen och spamma forumet :-)

                  Skål!!

                  Edit: jag har ändrat min signatur så andra kan se vad man numera har i karen :-). Det var gammal info innan.
                  Morten, tror egentligen inte det är farligt att jobba mycket i tid räknat. Tror det mer beror på hur bra kontakt du har med dig själv och hur lyhörd du är på det under tiden du jobbar. Tror att en del har en bra själslig bränsleekonomi när de jobbar. Lite som ett eco-drive för psyket. Då tror jag man kan jobba en hel del och ändå chilla lite inombords. Jag har ju för egen del en Ferrari-hjärna som det är lite svårt att få styrsel på och då glömmer jag mig när jag blir hjälpsugen eller vad det nu är.
                  Låter som du börjat med nåt riktigt bra med att börja träna, att göra nåt helt annat ibland. Kan ibland bli avundsjuk på Mats som kan rensa hjärnan under arbetstid genom att ladda ur sig i ett solo eller i synkning med sitt band. På så sätt är han en lyckost. Men vi andra måste ju hitta egna knep Tycker du har en himla skön syn på hobbyn just det att du väntar in och vill behålla känslan för de fiskar du har istället för att rikta all din energi till dina framtida fiskar.
                  Tror du skulle gilla en rejäl grupp regnbågar, Morten (blink, dubbelblink) Tog du någon öl eller hur blev det?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Skönt att du inte tänker sluta skriva .
                    Som någon skrev i en annan tråd "så har man (jag) ju inte precis några akvarievänner runt hörnet" och då saknar jag mina vänner här.
                    Det är tråkigt att många "gamlingar" gör färre och färre inlägg, men det har säkert sina orsaker. Så har det även blivit för mig, eftersom jag inte har speciellt intressanta fiskar nu - fast det tycker jag ju själv och några få till förstås .

                    //Inger
                    Tror nog att fler "gamlingar" och nykomlingar kommer att ha många sköna diskussioner här på Zoopet under hösten. Så jag tror inte det är en trend eller så att folk skriver mindre. Tycker nog det är så varje sommar egentligen. Även att det där flow som infinner sig på Zoopet ibland kommer och går. Pia drar ju stundtals ett helt lass alldeles själv vissa dagar här. Hon är ju också en gamling (sorry, Pia)
                    Men det är mysigt att vara saknad, Inger.
                    Det svåra med just regnbågar är ju att arterna ger himla mycket eftersom de har så stort självförtroende och är så energifyllda utan att vara stressiga men att det är svårt att berätta för andra. Hur säger man att det är häftigt när ytan och karet riktigt kokar av regnbågar vid matningen som plötsligt stannar upp och tar kontakt med dig bakom rutan, för att de sekunden efter rusar iväg i mach 3?
                    Tycker själv det är svårt att förklara för folk. Men alla som ser mitt regnbågskar sitter länge och bara tittar på allt som sker i karet.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Skönt att du inte tänker sluta skriva .
                      Som någon skrev i en annan tråd "så har man (jag) ju inte precis några akvarievänner runt hörnet" och då saknar jag mina vänner här.
                      Det är tråkigt att många "gamlingar" gör färre och färre inlägg, men det har säkert sina orsaker. Så har det även blivit för mig, eftersom jag inte har speciellt intressanta fiskar nu - fast det tycker jag ju själv och några få till förstås .

                      //Inger
                      Man behöver ju inte ha intressanta fiska för att umgås och ha kul :-)

                      Skickat från min SGP311 via Tapatalk
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Morten, tror egentligen inte det är farligt att jobba mycket i tid räknat. Tror det mer beror på hur bra kontakt du har med dig själv och hur lyhörd du är på det under tiden du jobbar. Tror att en del har en bra själslig bränsleekonomi när de jobbar. Lite som ett eco-drive för psyket. Då tror jag man kan jobba en hel del och ändå chilla lite inombords. Jag har ju för egen del en Ferrari-hjärna som det är lite svårt att få styrsel på och då glömmer jag mig när jag blir hjälpsugen eller vad det nu är.
                        Låter som du börjat med nåt riktigt bra med att börja träna, att göra nåt helt annat ibland. Kan ibland bli avundsjuk på Mats som kan rensa hjärnan under arbetstid genom att ladda ur sig i ett solo eller i synkning med sitt band. På så sätt är han en lyckost. Men vi andra måste ju hitta egna knep Tycker du har en himla skön syn på hobbyn just det att du väntar in och vill behålla känslan för de fiskar du har istället för att rikta all din energi till dina framtida fiskar.
                        Tror du skulle gilla en rejäl grupp regnbågar, Morten (blink, dubbelblink) Tog du någon öl eller hur blev det?
                        Ja tiden vill ju alltid visa om man "gjorde rätt" når man prioterade det ena eller det andra. Det är det enda man kan vara säker på och man vill då att det visar sig på det goda sättet (som man ju då antagligen märker av).

                        Sen så vill man ju vänta in men plötsligt så kommer där ett tillfälle och då glömmer man det med att vänta och hoppa huvudlöst in i.

                        Men det är ju inte bara i hobbyn det är så :-)

                        EDIT: Jaget blev en öl och sen Zoopet.

                        Skickat från min SGP311 via Tapatalk
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Webo
                          Man behöver ju inte ha intressanta fiska för att umgås och ha kul :-)

                          Skickat från min SGP311 via Tapatalk
                          Nä det har du så rätt i .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Tack detsamma Maths. Sitter just nu och njuter av solsken genom fönstret. Smuttar på min andra Latte efter en härlig frukost med en hemlagad idiotgod crunchy musli. Har en akvariedag just idag. Så alla tre karen hemma ska fixas med vattenbyten, växtansning, förfilterrengöring och allmänt fiskgullande. Mellan dessa aktiviteter så har jag umgänge med Zoopetmänniskor. En riktigt lyckad planering om jag får säga det själv
                            Ser att du fick med ett litet C-90-Maths-"h" där i namnet, men det gör inget, jag fattar att du menar mig, Mats-utan-h!
                            Det är ju så att man hela tiden får navigera sig fram i det ömsom böljande och stillaliggande livs-havet, och jag ser att du "drar dig undan" en aning och kanske inte skriver så mycket, förhoppningsvis bara tillfälligt.
                            Jag själv gör ju en liknande sak, mycket beroende på att det akvarieprojekt jag trodde skulle vara igång nu, drar ut på tiden. Arbetssituation, annat arbete som att fixa en hel del detaljer på huset samt ett rejält ökande av spelningar med bandet har i mångt och mycket bidragit till att man får omprioritera en smula - och helt naturligt blir det också så att egna uppdateringar på zoopet blir färre och färre.

                            Jag läser i en mycket intressant tråd här på Zoopet, som handlar om hur vi möjligtvis kan förbättra Zoopet och Zoopetforumet, och där talas litegrand om "gamlingar" som drar sig tillbaka och inte skriver så mycket längre. Jag har en känsla av att jag tillhör den kategorien, men trots att jag (i nuläget) inte har något spännande projekt att skriva om, så skriver jag lite om cikliders beteende och miljö i en del trådar ändå - nu senast i Pias tråd, om Lejonskallar.
                            Jag tycker det är så vansinnigt roligt att skriva om just fiskars beteende och inredningsmiljö, att det känns ok att göra det i exempelvis Pias tråd - jag vet att hon diggar det, och bara den grejen underlättar skrivandet.
                            Jag hoppas det är fel, men jag har även en känsla av att förmedlande av erfarenheter och viss kunskap, kan upplevas som "elitistiskt" - ett ord som förekommer titt som tätt i ovan nämnda tråd, men som inte riktigt har definierats ännu.
                            To cut a long story short - du har ett fenomenalt sätt att framföra tankar och känslor, att förhålla sig till olika fiskarter, och en känsla för tekniska detaljer som i symbios täcker in stora områden i akvaristiken, och som jag vet känns gôtt för många människor att läsa om. Jag hoppas du kommer att fortsätta skriva, även om det blir mer sällan. Det är häftigt att du, precis som jag, gillar skrivandet, i sig, som en skön process.
                            Keep up the good work, Johnny!

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              PS. Där saknas input från "de gamla" i den tråden :-)

                              Skickat från min SGP311 via Tapatalk
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Webo
                                PS. Där saknas input från "de gamla" i den tråden :-)

                                Skickat från min SGP311 via Tapatalk
                                Jag har varit där och skrivit - så, nu, alla gubbar å kärringar - in i den där tråden och tyck till!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...