Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    Kul 😄
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Ursprungligen postat av Bluewing
      [ATTACH]76969[/ATTACH]
      Riktigt härlig grupp. Äter allt smått hysteriskt. Fjäskar för alla som går förbi och nyfikna på allt utanför karet. T o m hunden är intressant.
      Dom ser en innan man kommit halvvägs in i rummet [emoji2] Gör diskusar också så?


      Skickat från min iPhone med Tapatalk

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Diskusarna är precis likadana och egentligen mer än Skalarer om de har ett lugnt akvarium som bostad. Min diskusar har fullt sjå med all aktivitet i karet numera eftersom Guianacara Owroewefi numera sätter full fart på det karet. Så de är numera lite mer som att de missar min entré ibland. När de hade en stillsammare tillvaro visste de när jag gick i trappan till övervåningen där de bor.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          [emoji4]


          Skickat från min iPhone med Tapatalk

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            När det gäller diskusakvariet var det en tung dag igår. Hemsk egentligen. Hade 5 kvar. En av dem hade börjat magra den senaste månaden och den killen har liksom alltid varit den som lätt fått symptom såsom prickar etc. Han har börjat matvägra och när jag såg igår att livsgnistan inte var där så håvade jag ur honom och hjälpte honom till en bättre tillvaro egentligen. Sedan är det så att en av de största diskusarna fick fel på simblåsan och jag har testat allt där för att få det att fungera. Han har ätit hela tiden, men märkte att han andades tungt och upplevde honom stressad på ett sätt han inte varit. Så jag gjorde likadant där. Han var ju fullstor och välmatad men det var rätt.
            Så det hela kändes sorgligt och hur man än vänder sig så upplever jag diskusen som en rejält svår art att hålla. Har jag varit bortrest, eller det hänt något med en annan fisk i karet så är det lätt hänt att de blir dåliga. Samtidigt som jag aldrig någonsin haft fisk som tål att vara sjuka så länge som diskus och ändå går att rehabilitera. Men av 10 diskusar så är det nu endast tre vuxna kvar. Så här går tankarna runt vad jag vill med detta karet egentligen. Jag är ju ibland borta upp till två veckor i stöten och det är egentligen ganska svårt att få det funka med detta upplägg.
            Hur skulle du själv resonera? Har du några idéer så är jag nyfiken.
            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0703.jpg
Visningar: 1
Storlek: 212,8 KB
ID: 2172408
            Så har var det i början av förälskelsen.....
            Senast redigerad av Bluewing; 23 August 2015, 08:44.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              Fy vad tråkigt

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                Det lät inte roligt. Måste fundera en stund på hur jag hade gjort.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Hej Johnny!
                  Vi har ju ofta diskuterat, snackat och resonerat om discusens vara i våra kar genom åren, och det är som så att discus kan vara "lätt" och "svår" på samma gång. Detta är verkligen något du fått känna på.

                  Tror du att det kan finnas ett par bland de tre som går kvar?

                  En idé kan ju exempelvis vara att se tiden an och möjligtvis låta ett par bildas, och se om dessa två kan frodas och bli starka tillsammans - som i ett lek-kar fast mycket större och med annan fisk i också.

                  Annars är det nog så att har man kommit till en punkt där man faktiskt ifrågasätter sin egen lust till discusar, och vad man egentligen vill med karet, så kanske en omplacering av de discusar som är kvar är en god tanke.
                  Det är otroligt frustrerande att se sina skyddslingar sakta tyna bort och duka under - det kan få vem som helst att tappa sugen.
                  En ny inriktning med andra fiskar under en kortare, eller längre period är nog inte helt fel när ens discus-ork tryter. Då får man lite distans och möjligtvis kommer suget på discus tillbaka. Fråga mig, jag har varit där!

                  Jag, för min egen del, hade nog kollat upp "parbildningsmöjligheterna" bland de tre som är kvar, och låtit detta bli en möjlig slutlig åtgärd. Karet skulle isåfall kunna bli skönt "allround" med ett discuspar som kuttersmycke.
                  Annars finns det nog flera här på forumet och annorstädes som säkerligen vill ta sig an de tre du har kvar - om du inte gör en helomvändning och köper ett gäng nya och drar ner i karet.

                  Mycket att fundera på, och många faktorer som gör det svårt att "göra slag i saken", men du är en innovativ och förnuftig människa, så jag tror du snart har en lösning!
                  Lycka till nu, Johnny!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ligger mycket i det du säger Mats. Dessa som är kvar är två hanar och en hona. Hon är i par med den ena men tindrar nästan lika mycket åt den andra. De hanarna har halva karet var men honan har hela karet [emoji6]
                    Dessa tre har egentligen alltid varit friska och alltid ätit oavsett vad som hänt. Så sett utifrån dessa tre är det en tålig och stabil art.
                    Så just nu får det bara vara som det är.
                    Guianacarorna och L200 ser till att det händer mycket ändå. Diskusarna bryr sig egentligen inte ett dugg om de andra. På så sätt är de helcoola.

                    Ett tag grunnade jag på att komplettera med Skalarer. Men till skillnad från förut så ser jag ett 450 som ett litet kar och har kanske rimligare antal fisk nu egentligen när Diskusarna är fullvuxna.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Att du bara låter det vara som det är i nuläget, tror jag är en mycket bra idé!

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Trist Johnny fast kanske vore det nu skönt att helt enkelt bara börja om med ett nytt projekt.

                        Måhända utrycker jag mig konstigt men känns ju som ett betydligt mindre steg nu när du "endast" har tre individer kvar vilket i sig kan vara en lättnad kontra att ha en större grupp med problem och inte riktigt vilket vägval man vill göra.


                        Skickat från min iPhone med Tapatalk
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ja du Johnny, det är inte lätt med dessa skönheter .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ofta med våra akvarier så hamnar man i lägen när man helt enkelt tycker karet eller arten är tråkiga och oinspirerande. Under det senaste året när jag egentligen varit sjuk och endast kunnat vara aktiv i tanken gav så småningom effekten att jag började uppskatta det liv jag har och i och med det de kar jag har. När jag nu börjar se mig som frisk så har jag inte drivet att skapa ett nytt projekt eller inriktning heller för den delen utan gillar mycket de inriktningar jag har. Tycker det är mysigt att se var mina kar tar vägen.

                            Så jag är tacksam för respons som jag får men gör förändringarna med varlig hand. Diskuskaret är nog rimligt till sin besättning idag kanske. Vi får se.

                            Men drömma är ju fritt och där kan man få släppa lös sina tankar. Men drömmen var ju ett diskuskar och diskusar. Har ingen ny dröm just nu faktiskt.
                            Diskusarna är fortfarande min drömfisk och några har jag alltjämt [emoji6]
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Ofta med våra akvarier så hamnar man i lägen när man helt enkelt tycker karet eller arten är tråkiga och oinspirerande. Under det senaste året när jag egentligen varit sjuk och endast kunnat vara aktiv i tanken gav så småningom effekten att jag började uppskatta det liv jag har och i och med det de kar jag har. När jag nu börjar se mig som frisk så har jag inte drivet att skapa ett nytt projekt eller inriktning heller för den delen utan gillar mycket de inriktningar jag har. Tycker det är mysigt att se var mina kar tar vägen.

                              Så jag är tacksam för respons som jag får men gör förändringarna med varlig hand. Diskuskaret är nog rimligt till sin besättning idag kanske. Vi får se.

                              Men drömma är ju fritt och där kan man få släppa lös sina tankar. Men drömmen var ju ett diskuskar och diskusar. Har ingen ny dröm just nu faktiskt.
                              Diskusarna är fortfarande min drömfisk och några har jag alltjämt [emoji6]
                              Då är det ju bara att köra på så som det är!

                              Kommentar

                              • Christer5
                                • July 2015
                                • 915

                                Tråkigt att höra med dina Discusar,tag det nu lungt och låt allt sätta sig så finner du säkert en bra lösning hur du vill ha det i framtiden.Det går ju alltid fler tåg med en bra resa.

                                Ha det bra Johnny

                                Kommentar

                                Arbetssätt...