Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Ja jag har haft Nannacara Anomala som var oerhört tuffa under lek. Detta paret (Taenia) får nog i det närmaste beskrivas som godmodiga, och konstigt nog så samarbetar de hyggligt under lek och efter. Så hanen håller sig i närheten och jagas sällan bort hur underligt det än kan tyckas. Nu är detta paret mer gosiga med varandra än goda föräldrar så det blir få yngel och Citrontetrorna är snabba ibland. Sedan misstänker jag alla mina Amano är förödande nattetid för läckra romkakor.
    Halloj Johnny! Sorry att jag inte svarat tidigare - är ju knappt på forumet längre...
    Då är det nog så att de "bågciklider" man hade i ungdomens dagar var just N. taenia. Det finns uppenbart skillnader i temperament mellan N. taenia och N. anomala.

    Hoppas det blir fler bilder från dina fina kar!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 November 2021, 07:16.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj Johnny!
    Som jag förstår det har du Nannacara taenia i ett 200-literskar. Är det någon skillnad mellan de du har och Nannacara anomala (om du har haft även dessa) vid lek?
    Honorna hos N. anomala blir ju så jädrans aggressiva. Hur klarar sig den toppenfina (N.t.)-hanen på bilden du lade upp när honan tar fram yngelskocken?
    Ja jag har haft Nannacara Anomala som var oerhört tuffa under lek. Detta paret (Taenia) får nog i det närmaste beskrivas som godmodiga, och konstigt nog så samarbetar de hyggligt under lek och efter. Så hanen håller sig i närheten och jagas sällan bort hur underligt det än kan tyckas. Nu är detta paret mer gosiga med varandra än goda föräldrar så det blir få yngel och Citrontetrorna är snabba ibland. Sedan misstänker jag alla mina Amano är förödande nattetid för läckra romkakor.
    Senast redigerad av Bluewing; 01 November 2021, 19:25.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Halloj Johnny!
    Som jag förstår det har du Nannacara taenia i ett 200-literskar. Är det någon skillnad mellan de du har och Nannacara anomala (om du har haft även dessa) vid lek?
    Honorna hos N. anomala blir ju så jädrans aggressiva. Hur klarar sig den toppenfina (N.t.)-hanen på bilden du lade upp när honan tar fram yngelskocken?

    Lämna en kommentar:


  • Christer5
    svarade
    En glimrande bild,har aldrig förstått varför man skall välja bort fiskar man tycker om bara för att dom är vanliga.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Jädrar, sicken underbar bild - snacka om ”krisp”. Wow!
    Det är riktigt gôtt att ha dig tillbaka här på forumet, Johnny!

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Intämmer till 100% en mycket undervärderad art.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Stort tack, Inger!!
    Kan inte låta bli att visa en bild på min hane av brun bågciklid. En art som på ett sätt är vanlig men å andra sidan av just det skälet väljs bort av många. En vänlig kille utom i lek. Cool och snygg i min mening:
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3396.jpeg Visningar:	0 Storlek:	726.8 kB ID:     	2432827
    Senast redigerad av Bluewing; 31 October 2021, 15:41.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Så kul Johnny att du har tagit tag i din tråd igen

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Geraxy
    Full pott!
    Tackar tackar

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3383.jpeg
Visningar: 448
Storlek: 757,9 KB
ID: 2432735
    Tack Mats och Maths. Direkt efter vattenbytet så kommer en del av alla körsbärsräkor som förökat sig och mer och mer ser ut som naturformen kommit fram som på bilden här. De är också förklaringen till att min bruna bågciklidhane numera är smått gigantisk och honan är rund om magen utan att synas vid matningen.

    Lämna en kommentar:


  • Geraxy
    svarade
    Full pott!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Fy fasen vad gôtt med en uppdatering, Johnny!
    Karet ser helskönt ut!

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Tack Nando! Roligt att få respons. Det är ju märkligt att ett akvarium kan bli så himla lättskött. Vattenbyte var 14:e dag är i stort sett det enda som görs förutom matandet.
    Precis så är det när man har ett "krispikt" kar som man man inte petar i. Mycket välmående kar...

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Tack Nando! Roligt att få respons. Det är ju märkligt att ett akvarium kan bli så himla lättskött. Vattenbyte var 14:e dag är i stort sett det enda som görs förutom matandet.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Underbart med ett nytt inlägg av dig i den här tråden! Karet ser jättefint ut!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...