Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Bor på Diskusgatan, ja då är det väl självklart att du skall ha diskus!

    Det enda jag kan ge dig tips på är månljuset, har gjort detta tidigare i ett kar men det går inte att få till riktigt på bild.
    Men här kommer en bild och beskrivning på hur jag gjort, det är en ledlist i blått från clas Ohlson , den finns även i vitt.
    Satte en timer på denna separat från vanliga belysningen och tände de lite innan beslysningen släcktes och sen gick de av på morgonkvisten.
    Tack Pia! Hyggligt att du visat hur du fäst din ledlist. Är den vattenskyddad? Dilemmat med Juwel är ju att de inte har täckglas och att ledlisten får en hel del fukt på sig.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Nä, den är inte vattensyddad för jag har täckglas under armaturen.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Snyggt Pia.
        350L Diskus

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Anders kom på nåt som jag totalt missat. Gatan som jag bor på är Diskusgatan
          Kan det bli mer en hint från livet än så?

          Senaste nytt är att jag nu haft en rörmokare hemma. Ska ändra lite så att jag lätt kan få fram vattnet till Diskusrummet. Har en dusch i samma plan (bor i radhus) och där kommer jag att sätta ett snabbfäste för vattnet så att jag lätt kan byta vatten på Diskusarna.
          Akvariet kommer att bli ett Juwel Vision 450. Är och snokar efter snygga rötter nu. Funderar på sandtyp och är kluven. Har fått för mig (säkert helt fel) att det lättare blir Cyano med finkornig sand.
          Vet att många ganska snabbt sätter i Diskusen i nya akvariet, men funderar mer på att låta inredningen mogna med lite Corydoras och nåt annat som inkörningsfisk, så att jag får riktigt god tid på mig att smaka på hur jag vill ha inredningen.

          Kommer inte att ha filtret i bakgrunden då jag vill ha maximal vattenvolym. Det blir Slimline Amazonas igen. Behåller Juwels innerfilter som får agera som förfilter mera då det är lätt att göra rent. Eheim får gå med grövre grejer i och får fungera som den huvudsakliga "bakteriehärden".

          Grunnar en del på månljusarrangemang med ganska svagt ljus. Tips?

          Men målet är att skapa en riktigt bra Diskusmiljö och förstås med Rödturkosa snyggingar.
          Men det kan hända att Diskusen inte kommer i förrän i höst. Vill att inredningen ska mogna riktigt först. Vill inte rota runt när de väl flyttat in på Diskusgatan
          Lost in space

          Du låter väl rörmokaren dra fram ett rör direkt till akvariet om du ändå rotar och bökar

          Tja, jag försöker och hoppas att jag ska få någon variant av algexplosion men i bästa fall så är det lite smått på stenar och moduler och det blir inte mer efter att fiskarna drar förbi. Någon cyano har inte heller dykt upp, och då finkorning sand från bilbutteriks.

          Nu har jag bytt från 2*36W t8 till en ramp från akvarielagret med 4*80W t5 och 'månljus' Klart och färdigt utan pyssel.

          Att låta akvariet gå till sig med lite andra fiskar, justera inredning och få igång bakteriekulturer är nog ingen dum ide alls, du kan ju ha flera ytterfilter om du behöver mer kapacitet.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Bluewing, jag funderar skarpt på IKEA:s ledpuckar att lägga på täckglasen - med inspiration från Mats kar. Då åker hela lysrampen förstås, och med icke ljuskrävande växter.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • woodlund
              • December 2011
              • 666

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Tack Pia! Hyggligt att du visat hur du fäst din ledlist. Är den vattenskyddad? Dilemmat med Juwel är ju att de inte har täckglas och att ledlisten får en hel del fukt på sig.
              Här är en länk till det månljus jag har i vårat 450 liters Juwel akvarium , jag har siliconat fast det på det bakre locket , jag skulle dock inte rekommendera att lysa upp mer än 1/3 del av längden i akvariet då våra diskus verkar tycka om att stå i mörkret just utanför det månbelysta området , det verkar som att de vill stå i mörkret och ha uppsikt över det belysta området så att inget "monster" kommer och överraskar dom

              Köp och sälj Övriga akvarietillbehör enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats
              1900Liter Diskusvatten


              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av simpson
                Lost in space

                Du låter väl rörmokaren dra fram ett rör direkt till akvariet om du ändå rotar och bökar

                Tja, jag försöker och hoppas att jag ska få någon variant av algexplosion men i bästa fall så är det lite smått på stenar och moduler och det blir inte mer efter att fiskarna drar förbi. Någon cyano har inte heller dykt upp, och då finkorning sand från bilbutteriks.

                Nu har jag bytt från 2*36W t8 till en ramp från akvarielagret med 4*80W t5 och 'månljus' Klart och färdigt utan pyssel.

                Att låta akvariet gå till sig med lite andra fiskar, justera inredning och få igång bakteriekulturer är nog ingen dum ide alls, du kan ju ha flera ytterfilter om du behöver mer kapacitet.
                Javisst, totalt lost in space, Simpson

                Apropå rören så blir det bara simpel Nitor-koppling och en slang till termostatblandarna. Blir inte mer avancerat ändå. Kör vattnet något tempererat när jag fyller på och då blir det enklare med termostatblandare. Frånvattnet kommer jag att köra via samma slang över i en koppling till avloppet (i varje fall som jag tänker nu). Kan också bli så att jag som nu bara lägger den vid golvbrunnen.

                Den rampen du pratar om från Akvarielagret med färdigt månljus, vad är det för ramp? Letat men inte hittat. Är du nöjd med den?

                Men du gällande din frånvaro av alger. Det låter ju lite trist att bara ha fiskarna att sköta om. Du funderar inte på att släppa ned några Cladophorabollar så du får din del av algpysslet?

                Lite ambivalent om vilket kar jag ska ha trots vad jag sagt om Juwel (som det lutar åt). Eftersom jag haft ett läckande 460 med torkfläktar i flera månader, så är frugans idé att vi måste ha maximalt stabila bänkar. Vilket jag iofs håller med om. Hon råkade läsa Kens inlägg om IKEAS faktumbänkar och risken med sidobelastningar med ett akvarium på. Så för husfridens skull ska det vara en stabil bänk.

                Men vi får se vad det blir för akvarium.
                I Ingers inlägg om LED-puckarna så märks det ju vlken frihet det blir med täckglas. Man kan ha LED, heltäckande ramp, hängande etc. Det ska bli spännande att se hur det blir Inger.

                Som du Woodlund tar upp så blir ofta LED ganska starkt och vill egentligen ha ett mjukt nattljus, lite mer nerdimmat, dovt.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Till Juwel-kar kan du ju kollla hur jag gjorde mitt månljus/nattljus. Det är lite dyrare, men då är det iaf helt vattensäkert så behöver man inte oroa sig för sånt.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    Ramperna med inbyggt månljus är Odyssea ramperna. Har en sån i bakkant på mitt kar (180cm varianten med 4st 80wT5 rör). För min del blir det lite snålt med månljus men mitt kar är väl inte en speciellt bra referens i det fallet.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • simpson
                      • July 2012
                      • 666

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Apropå rören så blir det bara simpel Nitor-koppling och en slang till termostatblandarna. Blir inte mer avancerat ändå. Kör vattnet något tempererat när jag fyller på och då blir det enklare med termostatblandare. Frånvattnet kommer jag att köra via samma slang över i en koppling till avloppet (i varje fall som jag tänker nu). Kan också bli så att jag som nu bara lägger den vid golvbrunnen.

                      Den rampen du pratar om från Akvarielagret med färdigt månljus, vad är det för ramp? Letat men inte hittat. Är du nöjd med den?

                      Men du gällande din frånvaro av alger. Det låter ju lite trist att bara ha fiskarna att sköta om. Du funderar inte på att släppa ned några Cladophorabollar så du får din del av algpysslet?
                      Tänkte mest att det är bra trist att rulla ut och ihop slang, speciellt om det ska ske ofta. Kan man då dra 2st rör (ett till och ett från) så du bara ansluter korta slangstumpar mellan ditt rör och blandare blir det klart lättare att inte fuska med vattenbyten

                      Kristian har redan svarat angående rampen, heter odyssea och jag är supernöjd. Kompakt och fin smäcker ramp. Pmar du över din mail kan jag skicka bild på eländet...
                      Det finns ju en liten nackdel med en kompakt ramp, det är om man har den liggandes direkt på akvariet så belyser den inte riktigt bra toppenlagren längst bak och längst fram.
                      Men då jag har moduler etc bak så gör det inget att inte ovansidan på dessa belyses, och det blir ett litet 'lugnare' område för fiskarna också.

                      Lagom nivå på månljuset enligt mig, har man mörkt i rummet så kan man se fiskarna simma omkring etc.

                      Vad är cladoforabollar? Är det något som fiskar äter?

                      Vill ha mer algtillväxt så fiskarna kan mumsa och kalasa hela dagarna och bli feta :-)

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av simpson
                        Tänkte mest att det är bra trist att rulla ut och ihop slang, speciellt om det ska ske ofta. Kan man då dra 2st rör (ett till och ett från) så du bara ansluter korta slangstumpar mellan ditt rör och blandare blir det klart lättare att inte fuska med vattenbyten

                        Kristian har redan svarat angående rampen, heter odyssea och jag är supernöjd. Kompakt och fin smäcker ramp. Pmar du över din mail kan jag skicka bild på eländet...
                        Det finns ju en liten nackdel med en kompakt ramp, det är om man har den liggandes direkt på akvariet så belyser den inte riktigt bra toppenlagren längst bak och längst fram.
                        Men då jag har moduler etc bak så gör det inget att inte ovansidan på dessa belyses, och det blir ett litet 'lugnare' område för fiskarna också.

                        Lagom nivå på månljuset enligt mig, har man mörkt i rummet så kan man se fiskarna simma omkring etc.

                        Vad är cladoforabollar? Är det något som fiskar äter?

                        Vill ha mer algtillväxt så fiskarna kan mumsa och kalasa hela dagarna och bli feta :-)
                        Sorry att det tog länge med responsen Simpson. Har ägnat dagarna åt att vara sjuk i 9 veckor så det har varit totalstiltje på Zoopet.

                        Men apropå vattenlösningen till Diskusrummet så kör jag på slanglösningen ändå. Sätter en Nitorkoppling på temostatblandaren i Duschen och ansluter påfyllnadsslangen där och låter vattnet rinna ut genom golvbrunnen.

                        Så har jag gjort på nedervåningen och det funkar kanon och vattnet via termostatblandaren gör ju att vattnet får perfekt temp.

                        Men apropå Cladophorabollar så är det algbollar som säljs ffa till räkburkar som "växt". Men tyvärr äter inga fiskar som äter algen. Algen som sprider sig sedan duktigt i burken. Så köp inga

                        Skickar ett PM med mail så jag kan se underverket.

                        Sedan finns det ett aber i Diskusrummet just nu. Golvet har ganska veka spånskivor och golvreglarna är något under dimensionerade. Så jag undrar hur jag ska stabilisera underlaget under akvariebänken.

                        Tror att Vision 450 har 8 fötter som fördelar trycket över golvet. Ska man lägga en träskiva mellan dem och golvet? Andra lösningar?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Drömmen om ett Discusakvarium

                          Det har blivit en hel del förändringar i planerna här på Diskusgatan (min adress heter verkligen det). Jag ska ju bygga om ett av mina rum till ett rum med fokus på akvarier. Skälet var att jag inte verkade få plats med t.ex. mitt kommande Diskusakvarium någonstans i övrigt. Det skulle bli ett rum att kunna grotta ner sig i sina akvarier, men kanske också att lite isolera sig med sina akvarier.

                          Innan detta skulle göras så skulle jag bygga om tvättstugan vilket jag nu gjort. Mitt i allt så gick Diskmaskinen sönder och började skicka ut vatten på golvet i köket. Så en del av kapitalet till Diskusakvariet gick till den (suck).

                          Hur som helst så fick jag påstötningar från frun och mina vuxna barn att de tyckte det var tråkigt att de inte kunde var med och titta på mina fiskar. Speciellt min fru har efter mina planer för Diskusrummet blivit allt mer angagerad i det akvarium vi har. Både i skötsel och med frågor och åsikter om växt och fiskval. Skitkul faktiskt.
                          Så igår hade vi en lång diskussion där hon vill vara mer delaktig i fiskarna. Diskus har hon tänt till på som fisk också.
                          Hennes förslag igår är att vi gör om vårt avslappnings och relaxrum där vi har soffa Tv etc. till Diskusrum istället. Jag ska lägga in en ritning senare. Det rummet är större har gott om utrymme att sitta, även med gäster, och umgås med fiskarna.

                          Arbetsrummet bygger jag om senare för karantän och yngel. Någon/några kuber finns det säkert också plats med.

                          Fördelen med detta är många så jag kommer att ha det som Akvarierum. Så nu är prio ett att skaffa pengarna till Diskusakvariet innan jag bygger om arbetsrummet. Så både Diskus och räkburken blir i det rummet. Möjligen någon annan burk. Min fru gav förslaget att vi säljer TVn där och har akvarierna som underhållning istället.
                          Så nu vet ni vilken underbar fru jag har. Känns himla härligt att istället för att det enbart är mitt intresse, så börjar det bli vårt.

                          Var förresten förbi vid akvariehandlarna och han hade några Rödturkosa Diskusar som i och för sig var för små. Men det sög i hjärtat att lämna dem i butiken. Det syntes ju tydligt att de ville följa med mig hem. Lite som att fundera på hund och liksom bara titta förbi på en kennel och umgås med deras valpar. Lite så blev det.....

                          Men nu är det att börja leta akvarier och fixa de där sista slantarna till Diskusakvariet
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Peter79
                            • April 2012
                            • 311

                            Drömmen om ett Discusakvarium

                            Grattis Jonny! Sälja tvn för fler kar, låter som en blöt dröm
                            Du måste lägga upp bilder på hur arbetet förtskrider, men kommer ditt Juwel 180 kar vara som d är eller ska du göra om d?

                            //Peter

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Först och främst Bluewing, grattis till val av hustru.
                              Din/era nya planer låter ju toppen! För att bättra på ekonomin för projektet - sälj motorcykeln! Dom maskinerna är livsfarliga - eftersom man sitter helt oskyddad om nåt händer. Du kan köpa en cykel i stället (bra för miljön), fast då kan du ju förstås inte fara omkring på dom livsfarliga motorvägarna, vilket är bra. Det bästa av allt - du får pengar över till vackra diskusar.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Drömmen om ett Discusakvarium

                                Ursprungligen postat av Peter79
                                Grattis Jonny! Sälja tvn för fler kar, låter som en blöt dröm
                                Du måste lägga upp bilder på hur arbetet förtskrider, men kommer ditt Juwel 180 kar vara som d är eller ska du göra om d?

                                //Peter
                                Tackar Peter! Nu har vi en annan TV också i vardagsrummet och en begagnad Platt-TV ger väl ett bidrag till gruset eller så men det känns häftigt och bra. Vi sitter ju ofta och tittar mer på vårt 180 än på TVn.
                                Apropå 180 så har alla diskussioner med Mats, Bosse och andra gjort att jag nog villse hur inredningen mognar fram över tid. Fördelen med mycket växter är ju att inredningen aldrig blir statisk utan den förändras för varje vecka. Bytet från Limnophila Sessiflora till Papegojblad var i och för sig estetiskt, men nödvändigt eftersom Gälörten blev en raketört och slukade näringen så att det trots dubbeldos PMDD blev prickalger på mina Cryptocoryne. Tror det är viktigt med balans i akvariet kring växternas näringsbehov. Gälörten blev en Svamp. När nu efter ett par månader med EC Svärdsplantor och Tigerlotus börjar komma så blev det tomt i näringsdepån.
                                Så jag kommer att låta 180 få leva och utvecklas vidare med löpande skötsel av växterna

                                Nu sitter jag annars mest och dreglar över bilder med Diskus. Läser faktiskt ofta om min egen tråd (denna) och inser hur mycket kunskap som förmedlats av vänliga kunniga personer här på Zoopet.
                                Bra trådsvar håller för många genomläsningar. Det är återbruk det!

                                Funderar mycket på inredningen i Diskusburken. Eftersom jag blir lite av en växtnörd så blir det mycket växter och rötter. Målet är att det ska finnas gott om lugna zoner i Diskusakvariet. Även möjlighet för viss retreat från mina blickar. Vill att de ska trivas när de kommer.
                                Så funderar mycket på växterna dit. Skulle vilja ha en maffig, fläskig röd Tigerlotus som nästan ger lite wow-känsla. Har triggat upp min favorithandlare så han sagt sin återförsäljare att han oavsett kostnad vill ha tag i växten. Så det är allt en riktig kompis. Skulle också i Diskusakvariet vilja ha lite röda lågväxande echinodorus med runda blad som jag sett men inte hittat namnet på.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...