Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Nu har du fått en fan för livet i min fru. Hur fasiken visste du att det är trästomme i min kåk?
    Men det låter klokt Kristian. Tänker om där.
    Är inte huset ruttet skulle jag personligen börja fundera på vikter om karet kommer upp mot 1100 liter, tex ett 720 hade jag inte varit rädd att sätta upp.
    Givetvis kan det bli sättningar, men har du bara en ordentlig möbel kan du mota Olle i grind. Här hemma har vi betonggolv med parkett ovanpå, och den lilla sättningen fick mitt 960 att spricka...så aldrig mer aluminiumställning till ett stort kar för min del.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Skulle det vara ruttet så blir det en överraskning för mig Hade tänkt mig en en ställning av Lecablock på sidor back och i mitten. Såg det i en annan tråd och då fördelas vikten ganska jämt. Klär in det i trä sedan. Ikeas faktum säger du. Vad håller den för? Låter som smidigt med färdiga stommar. Kanske ska tänka om gällande skåp. Hmmm
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        Jag gick på sannolikhetsfaktor Dom flesta hus har ju trästomme även om dom kan ha gjuten källare.
        Mitt hus var ett 60tals hus med trästomme och jag hade "problem" med att det gungade i karet när jag gick förbi, å då var det bara ett 250l kar. Det var väl inte direkt något problem men man insåg att det faktiskt fanns svikt i golvet, sen håller det ju garanterat för betydligt större vikt innan det faktiskt "gårsönder".
        Men förbered för fler kar när du bygger bänken så kan du ju alltid utöka sen
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Har tittat lite på anders idé med Faktum att det är lätt att pussla ihop storlekar som tillsammans ger ett stabilt underlag. Har läst om den lösningaen i andra trådar men liksom inte kopplat ihop det med mina akvarium. Så faktum får det bli. Använder kanske det även när jag skapar ett whiskyskåp och även till Nanoskåpet. Blir ju himla enkelt med färdiga stommar.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Plus att man får bra förvaring under karet, antingen skåp och/eller lådor. Förstärkningar på rätt ställe håller den hur mycket som helst...nästan.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Mhmm. Och lite vad är då lite mer exakt rätt ställen? Har precis som du haft en läcka från akvarium. Ett 360 som sprack i botten, så det är lite hängslen och livrem som gäller. Men håller med om att det automatiskt blir bra förvaring.
              Ska du ha någon skiva över och även under? Om ja i så fall vilken?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Men vidare Anders. Om du nu skulle satsar på Diskus igen, har du någon särskild idé denna gång? Typ av Diskus, inredning etc.?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Plus att man får bra förvaring under karet, antingen skåp och/eller lådor.
                  Det här är ju typ viktigare med ett akvariebord än att det håller. ;D Det blir alltid så jäkla mycket teknik och tillbehör och skit man behöver stöka undan någonstans!
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Jag har också Faktum till mitt 540L, förstärkt både här å där. Fast det är ju ett "trollkar", så man vet ju aldrig förstås.

                    Kul, att det är mitt å Pias "fel" gällande apistogramma.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      Det här är ju typ viktigare med ett akvariebord än att det håller. ;D Det blir alltid så jäkla mycket teknik och tillbehör och skit man behöver stöka undan någonstans!
                      Håller med om att alla utrymmen behövs när man väl börja koppla ihop alla tillbehör.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • KristianE
                        • April 2012
                        • 1443

                        Jag har ju bara 6 ben på typ 15x15cm vardera under mitt 1440 kar (2,4kvadrat) och ändå så händer det att jag inte får plats med all skit man vill gömma undan i form av slangar, filter å grejer. Jag har iofs inte akvariegrejer någon annanstans i lägenheten så allt "extra" man har hamnar ju där under också.
                        Men all förvaring är bra förvaring
                        //Kristian
                        Följ mitt 1440l SA projekt på
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                        Kommentar

                        • woodlund
                          • December 2011
                          • 666

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Förbereder mig nu för att inom en månad ändra om i det som här hemma kallas Diskusrummet:
                          [ATTACH=CONFIG]60089[/ATTACH]
                          Här är ritningen på rummet. Dörren går åt vänster men kom inte på hur jag skulle göra för att "vända" dörren i programmet. Till vänster står en bokhylla. Ovanför det en garderbob som ska inredas med hyllor för mina skrivare etc. De dörrarna ska sedan tas bort. På höger sida syns överst det utrymmet där Diskusakvariet ska stå. Det blir på mellan 450-530 liter. Funderar på att bygga en kraftig hylla för att kunna ha några mindre kar mad Apistogramma (Pias, Ingers fel) Min fru tror att golvet inte pallar för mer tyngd i det hörnet. Det är spånskivor under det hela. Funderar ev. att ställa stora burken på lecablock som jag sedan bygger in på sidorna och fram. Tänkte bygga in det med köksbänkskivor på sidorna för att få träyta där där.
                          Den vita triangeln nere till höger skrivbord med datorn (en iMac). Under det en rejäl bas med högtalare på skrivbordet. Över Skrivbordet är det tänkt att vara en Whiskyavdelning. Utseende idag helt oklart.
                          Alldeles till höger om dören tänkte jag mig flera Nano på höjden i en kraftig hylla jag bygger. Efter att jag slitit med att gå igenom Anders hela Dennerletråd inser jag att räkor är ett måste. Det är också i något av de karen jag kommer att inleda med tillsatt CO2.
                          Ja det var väl allt.
                          Idéer, tips och respons mottages tacksamt. Lovar att hålla god min även för helfel förslag

                          Det är detta som kallas meditationsrum , ska vara mycket bra för själen har jag hört
                          1900Liter Diskusvatten


                          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av woodlund
                            Det är detta som kallas meditationsrum , ska vara mycket bra för själen har jag hört
                            Ja tanken är faktiskt just precis så. De t ska kännas som att man får en lugn behaglig stämning i rummet. Kommer att måla väggarna i antikvitt och kommer att sätta upp vita plattor i taket. Kommer också att ha en del krukväxter som lär trivas med att det alltid blir en viss luftfuktighet i rummet. Lite oas helt enkelt.

                            Detta är på övervåningen och där ska jag fixa en snabbkoppling i duschen för vattenpåfyllningen så det går smidigt att fylla på.

                            Men grunnar just nu på att fortsätta med faktumskåp hela vägen längs högerväggen med en enda lång bänkskiva. Då skulle man kunna ha andra akvarier, typ nano eller apistoburk bredvid.
                            Senast redigerad av Bluewing; 17 February 2013, 09:59.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Now you are talking!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Klart du måste ha ett par kar med lite goa apistogramma i, vad vore ett akvarierum utan dessa skönheter
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...