Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ok. Jag märker att du har rätt på så sätt att det känns harmoniskt och fokuserat när jag tänker så som du säger. När jag sedan av något skäl kommer in i pryl-letartankar och börjar leta prylar, fisk etc. så släpper hjärnan det där lugnet och transformeras till en målsökande torped istället. Lite överdriven symbolik men det får duga så länge. Därför har den här tråden varit så bra för mig. Första gången ever som jag lägger upp planer som inte genererar ett direkt inköp faktiskt.
    Så jag förstår och känner det du säger. Men det känns ovant att resonera så. Att tillåta sig drömma fullt ut och stanna där. Skulle jag klara detta hela vägen och tänka om så som du säger och inte låta det stanna vid just akvariehobbyn så skulle mycket i mitt liv förändras. Det är en sak som är kristallklar. Så detta handlar ju egentligen inte om akvarier eller inte. Du pratar egentligen om ett sätt att leva annars också. Eller hur?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Ok. Jag märker att du har rätt på så sätt att det känns harmoniskt och fokuserat när jag tänker så som du säger. När jag sedan av något skäl kommer in i pryl-letartankar och börjar leta prylar, fisk etc. så släpper hjärnan det där lugnet och transformeras till en målsökande torped istället. Lite överdriven symbolik men det får duga så länge. Därför har den här tråden varit så bra för mig. Första gången ever som jag lägger upp planer som inte genererar ett direkt inköp faktiskt.
      Så jag förstår och känner det du säger. Men det känns ovant att resonera så. Att tillåta sig drömma fullt ut och stanna där. Skulle jag klara detta hela vägen och tänka om så som du säger och inte låta det stanna vid just akvariehobbyn så skulle mycket i mitt liv förändras. Det är en sak som är kristallklar. Så detta handlar ju egentligen inte om akvarier eller inte. Du pratar egentligen om ett sätt att leva annars också. Eller hur?

      Ja det stämmer (svar på den sista frågan)! Jag kan många gånger fundera på hur jädra fort allt skulle gå förr i tiden, och hur skönt det är när man liksom stannar upp och funderar i olika "skikt" och tittar på fler varianter av möjliga resultat - jag kan i dessa sammanhang också tänka; fan, att det skulle ta femtio år att lära sig detta...

      Vi är alla olika och har skiftande sätt att hantera situationer och jag tror att om man upplever att saker blir stressiga och jobbiga, att man helt enkelt inte riktigt njuter av det man pysslar med - ja, då gäller det att hitta sin egen väg och på något sätt få en ny "bild" på det man håller på med.
      Jag kan bli alldeles upp över öronen uppstressad ibland när det gäller vissa gitarrinköp jag skall göra. Förr i tiden gjorde jag affären utan att blinka och blev "mätt" väldigt fort; "jaha, då var det avklarat, vad skall jag hitta på nu?" - men nu sätter jag mig in i den situation jag vet kommer och kan istället se flera scenarier av utkomsten.
      När det gäller akvariebiten vet jag att det aldrig blir som man tänker sig - det blir alltid annorlunda och, i många fall, bättre!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Lite häftigt det här att man kan hitta sig själv på köpet när man försöker få sina intressen att fungera i sitt liv. Kanske ska skifta trådnamn: "drömmen om att bli sams med sig själv och sina mål". Skämt åsido så håller jag med och känner igen mig i det du säger. Men sliter ännu med att flytta över akvarieintresset och hela Diskusprojektet till ett sätt att leva istället för att hamna i ett shoppingläge när man knappt hinner bekanta sig med ett inköp innan man har siktet inställt på nästa. Det du nämner att man blir "mätt" fort.

        Det jag tror är bra med Diskusprojektet för mig är att det inte finns några genvägar och det måste få ta sin tid. Fördelen med att de är "dyra" och kräver kunskap är just att det kräver att jag landar helt i detta projekt. Det får bli när det blir.

        Det att det aldrig blir som man tänker sig och att det blir bättre ibland är väl en bra bild av livet i stort egentligen.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Stendker har fin fisk, men asiatiska odlare är väl så duktiga. Jag tror nog att du kan hitta en bra grupp för ganska några färre tusenlappar än från Stendker.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av ansjo
            Stendker har fin fisk, men asiatiska odlare är väl så duktiga. Jag tror nog att du kan hitta en bra grupp för ganska några färre tusenlappar än från Stendker.
            Jag börjar förstå det nu Anders. Är direkt pinsamt hur jag "bestämde" mig för att Diskusen kostar det jag tänkte. På köpet fick jag ju goda tips om handlare och priser så i slutändan blir det ganska bra känns det som. Du är en klok struts du, Anders!
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              Drömmen om ett Discusakvarium

              Det går till och med att köpa vildfångade diskusar för klart under 1000kr st.
              Har du kollat på http://www.diskusforum.se här kan du se bilder och ibland även priser på Kajs och Tonys fiskar.

              Kolla även in Kajs hemsida http://http://www.diskus-varberg.com/index.php

              Med vänlig hälsning,
              Roger


              Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
              Discus for life

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Håller på att kolla på Varberg med flera och ser nu en helt annan prisbild än vad jag sett förut. Finns många rimliga priser vad jag kan se. Mycket att längta efter. Tack för tips!
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Det är bara skicka ett PM till Tony / Kaj, de svarar typ direkt.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    Att du ens tvekat Bluewing.... Klart du ska ha ett stort gäng med Corydoras! Att du ens vågar tänka i andra banor.
                    Nu jag kan absolut ingenting om Discus men om de inte störs av Corysar så ska du ju absolut ha ett gäng. Och tänk, vilket stort gäng du kan ha i det karet! 20st eller så vore väl häftigt?

                    Jag hade ju 10 (nu bara 8 kvar) i mitt 450l och det känns lite futtigt faktiskt. Nu har jag ju massa annan fisk som delar på bottenutrymmet, annars hade jag gärna fyllt på med minst 10 till. Dock kommer det bli minst 5 till ändå, hihi.
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Förbereder mig nu för att inom en månad ändra om i det som här hemma kallas Diskusrummet:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: diskusrummet.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,1 KB
ID: 2146224
                      Här är ritningen på rummet. Dörren går åt vänster men kom inte på hur jag skulle göra för att "vända" dörren i programmet. Till vänster står en bokhylla. Ovanför det en garderbob som ska inredas med hyllor för mina skrivare etc. De dörrarna ska sedan tas bort. På höger sida syns överst det utrymmet där Diskusakvariet ska stå. Det blir på mellan 450-530 liter. Funderar på att bygga en kraftig hylla för att kunna ha några mindre kar mad Apistogramma (Pias, Ingers fel) Min fru tror att golvet inte pallar för mer tyngd i det hörnet. Det är spånskivor under det hela. Funderar ev. att ställa stora burken på lecablock som jag sedan bygger in på sidorna och fram. Tänkte bygga in det med köksbänkskivor på sidorna för att få träyta där där.
                      Den vita triangeln nere till höger skrivbord med datorn (en iMac). Under det en rejäl bas med högtalare på skrivbordet. Över Skrivbordet är det tänkt att vara en Whiskyavdelning. Utseende idag helt oklart.
                      Alldeles till höger om dören tänkte jag mig flera Nano på höjden i en kraftig hylla jag bygger. Efter att jag slitit med att gå igenom Anders hela Dennerletråd inser jag att räkor är ett måste. Det är också i något av de karen jag kommer att inleda med tillsatt CO2.
                      Ja det var väl allt.
                      Idéer, tips och respons mottages tacksamt. Lovar att hålla god min även för helfel förslag
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • KristianE
                        • April 2012
                        • 1443

                        Ser lovande ut, jag tror din fru gör rätt i att begränsa vikten på den golvytan där det stora karet står. Har fått för mig att du bor i ett hus med trästomme och då ska man nog inte belasta mer för att inte riskera sättningar i golvet över tid (å man kan ju alltid förbereda så att man skulle kunna ställa dit något litet yngelkar/karantän om det känns stabilt nog ).
                        //Kristian
                        Följ mitt 1440l SA projekt på
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Ser bra ut det där, bara att fortsätta på den inslagna vägen.
                          Och ta mig fan, även jag funderar på att dra igång med diskus igen, suget börjar bli lite väl stort nu...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Riktigt kul Anders! Och jag börjar snöa in på räkor så smått. Är det sånt man menar då man pratar om korsbefruktning?
                            Om du eventuellt skulle göra allvar av det suget, hur skulle då upplägget vara strikt hypotetiskt?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av KristianE
                              Ser lovande ut, jag tror din fru gör rätt i att begränsa vikten på den golvytan där det stora karet står. Har fått för mig att du bor i ett hus med trästomme och då ska man nog inte belasta mer för att inte riskera sättningar i golvet över tid (å man kan ju alltid förbereda så att man skulle kunna ställa dit något litet yngelkar/karantän om det känns stabilt nog ).
                              Nu har du fått en fan för livet i min fru. Hur fasiken visste du att det är trästomme i min kåk?
                              Men det låter klokt Kristian. Tänker om där.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Jag har Mats gamla 540 stående i min kolonistuga. Detta kar ska hem och sättas in en BTN Woodrock i, och även en möbel ska byggas av IKEA:s Faktum tänkte jag.
                                Jag har även beställt en MH-ramp som kommer framöver, men det är ingen panik med eftersom jag har 4x36 w till karet i nuläget. Så fort jag fått iordning allt, kommer karet att startas upp med ungfödare och räkor, och när väl rätt grupp av diskus hittats är det bara att pytsa i dem. Att de sedan kan smaska fritt på yngel och räklingar gör mig inget, helt ok att simma omkring i levandefoder!
                                Om jag kör det som växtkar med diskus och co2 osv vet jag inte, men det lutar nog åt det hållet...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...