Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Jo din bilder och filmer är ju smått otroliga. Satt faktiskt och läste om bitar själv i min egen tråd. Tänk vad mycket du har förmedlat om Diskus till nyfikna akvarister.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Jo din bilder och filmer är ju smått otroliga. Satt faktiskt och läste om bitar själv i min egen tråd. Tänk vad mycket du har förmedlat om Diskus till nyfikna akvarister.
      Jo, det är i någon mån så att man visar; såhär har jag gjort, och det fungerar fint.
      Det finns så många kunniga akvarister här på forumet (inkluderat dig själv, givetvis), och varje pusselbit vi lägger ger en större och mer enhetlig bild.

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        Nu har jag ju noll och nix att bidraga med just när det gäller diskus. Men jag har ett par väl valda ord: man ska inte kasta sten i glashus. Du går väl filma lite själv
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Det är ju även så att det är sommar, semester, bra väder etc. Många ägnar inte så mycket tid inomhus och därmed inte så mycket tid över att mysa runt på forumen. Tycker det brukar vara såhär under sommrarna!
          350L Diskus

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            När nu sommar-koman inträtt här i Zoopet så är jag ändock glad över responsen på inlägget

            När det gäller Diskusarna så jobbar jag egentligen mera med min inställning till det som sker i karet än med själva karet. Det är så himla lätt att drabbas av Diskusdepp, skuldkänslor och känslan av ett personligt misslyckande. Så efter min egen kris med dessa reaktioner då jag faktiskt undvek karet, så gör jag tvärtom. Umgås mer med dem och försöker undvika grubblandet.
            Akvaristiskt grubblande gör bara att jag i förlängningen överreagerar på händelserna i karet. Så trots att en del mår sådär så just nu är det positivt umgänge. Så jag tränar mig på att släppa det negativa som sker med en teknik som kallas SOASS.

            SOAS/S innebär att man gör så här när man övermannas av olust eller stress. Det är en turordning i hur man kan agera på ett konstruktivt sätt:

            1. S: Stanna upp! (Dvs. gör ingenting alls i form av handlingar etc. Handlingar och tankar förstoras upp när vi är upprörda, oroliga)

            2. O: Observera! (Dvs. observera utan att göra någonting åt Tankar, Känslor och vad som sker i Kroppen. Lite som att man listar vad som händer inom dig).

            3. A: Acceptera! (Mera i betydelsen konstatera att så här är det, så här känns det i kroppen och i känslorna. Dom här tankarna har jag)

            Efter detta kan man göra på 2 sätt. Å ena sidan kanske man kommer på i de första 3 stegen att man vill göra och kan göra något, agera. Då gör man det enligt detta sätt:
            4. S: Svara! (Du bestämmer dig för ett beslut. Du svarar på din insikt: så här gör jag nu och gör sedan enligt ditt beslut)

            Eller så har du ingen aning hur du ska göra just nu. Vet inte vilket beslut som känns rätt. Då gör du på det andra sättet:
            4. S: Släpp det! (Du släpper din oro och allt oklart genom att byta spår i hjärnan. De delar av hjärnan som oroar sig och de delar av hjärnan som är bra att släppa saker och ting ligger på olika platser i hjärnan. Så det är möjligt att bara släppa ett kaos just nu genom att under 30 sek. till 7 minuter intensivt koncentrera sig på att följa andningen, lyssna efter fysiska ljud, blunda och hitta olika kroppsdelar. Då släpper/glömmer hjärnan oron och börjar agera som om livet är helt ok).

            Det smått komiska är att så här har jag tränat i 15 år, men när det gäller mina fiskar så har jag ändå ibland bara skenat iväg som hysterisk bisonhjord mot stupet med känslorna.

            Så mitt Diskuskar är numera en träningsarena för denna teknik och därför känns det bättre. Det är inte bättre med Diskusarna, men det är åter igen positiva känslor runt karet och mina Diskusar. Det duger gott.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Sanslöst egentligen. Nu är det över 3000 inlägg i en tråd om en dröm om en fiskart. Dessutom nästan 87500 visningar. Tänk så det blev
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Bluewing
                När nu sommar-koman inträtt här i Zoopet så är jag ändock glad över responsen på inlägget

                När det gäller Diskusarna så jobbar jag egentligen mera med min inställning till det som sker i karet än med själva karet. Det är så himla lätt att drabbas av Diskusdepp, skuldkänslor och känslan av ett personligt misslyckande. Så efter min egen kris med dessa reaktioner då jag faktiskt undvek karet, så gör jag tvärtom. Umgås mer med dem och försöker undvika grubblandet.
                Akvaristiskt grubblande gör bara att jag i förlängningen överreagerar på händelserna i karet. Så trots att en del mår sådär så just nu är det positivt umgänge. Så jag tränar mig på att släppa det negativa som sker med en teknik som kallas SOASS.

                SOAS/S innebär att man gör så här när man övermannas av olust eller stress. Det är en turordning i hur man kan agera på ett konstruktivt sätt:

                1. S: Stanna upp! (Dvs. gör ingenting alls i form av handlingar etc. Handlingar och tankar förstoras upp när vi är upprörda, oroliga)

                2. O: Observera! (Dvs. observera utan att göra någonting åt Tankar, Känslor och vad som sker i Kroppen. Lite som att man listar vad som händer inom dig).

                3. A: Acceptera! (Mera i betydelsen konstatera att så här är det, så här känns det i kroppen och i känslorna. Dom här tankarna har jag)

                Efter detta kan man göra på 2 sätt. Å ena sidan kanske man kommer på i de första 3 stegen att man vill göra och kan göra något, agera. Då gör man det enligt detta sätt:
                4. S: Svara! (Du bestämmer dig för ett beslut. Du svarar på din insikt: så här gör jag nu och gör sedan enligt ditt beslut)

                Eller så har du ingen aning hur du ska göra just nu. Vet inte vilket beslut som känns rätt. Då gör du på det andra sättet:
                4. S: Släpp det! (Du släpper din oro och allt oklart genom att byta spår i hjärnan. De delar av hjärnan som oroar sig och de delar av hjärnan som är bra att släppa saker och ting ligger på olika platser i hjärnan. Så det är möjligt att bara släppa ett kaos just nu genom att under 30 sek. till 7 minuter intensivt koncentrera sig på att följa andningen, lyssna efter fysiska ljud, blunda och hitta olika kroppsdelar. Då släpper/glömmer hjärnan oron och börjar agera som om livet är helt ok).

                Det smått komiska är att så här har jag tränat i 15 år, men när det gäller mina fiskar så har jag ändå ibland bara skenat iväg som hysterisk bisonhjord mot stupet med känslorna.

                Så mitt Diskuskar är numera en träningsarena för denna teknik och därför känns det bättre. Det är inte bättre med Diskusarna, men det är åter igen positiva känslor runt karet och mina Diskusar. Det duger gott.
                Ja du Blåvinge, allt det du skrivit är så rätt .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  Kloka ord
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Filmade mina Diskusar idag som mår ovanligt bra och det är lite er förtjänst faktiskt:

                    Har funderat en del efter våra diskussioner om tillsatser i vatten etc. och att köra i kallvatten vid vattenbytena. Efter att ha funderat en del så har jag gjort precis så. Vattentempen dippar då till 24 grader men stiger sedan till 29 som jag kör med.
                    Dessutom så har jag återupptagit det som jag gjorde inledningsvis men sedan av nåt skäl slutade med dvs. tillsatte catappablad. Redan första gången jag gjorde detta så skiftade samtliga Diskusar om till ljusblått och det röda framträdde tydligt i teckningen. De blev så otroligt vackra. Så efter denna lilla förändring: Inga kemikalier alls i vattnet, kallvatten vid vattenbyte, Cattappablad tillsätts regelbundet, så är de som pånyttfödda igen Tack för riktigt bra råd!
                    Senast redigerad av Bluewing; 25 June 2014, 17:50.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Blev det någon reaktion på Diskusarna när dom fick svalare vatten?

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Fantastiskt fin film! Ser ju helt wunderbaum ut!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Blev det någon reaktion på Diskusarna när dom fick svalare vatten?

                          //Inger
                          Ja det blev det. Just den där färgskiftningen till blått i hela gruppen. Även de mörka ranglåga blev blå. Sedan flörtrace i hela karet. Men så reagerar ju många arter på tempsänkning.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Fantastiskt fin film! Ser ju helt wunderbaum ut!
                            Tack! Wunderbaum! Jo jag tackar jag Det uttrycket norpas direkt
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Tack! Wunderbaum! Jo jag tackar jag Det uttrycket norpas direkt

                              Händer inte så mycket här nu, så jag sajnar av...
                              Hörs vid ett senare tillfälle.

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Discusen kallas ju inte för inte för akvariefiskarnas konung, och där har de ett riktigt vackert och frodigt kungadöme att regera över
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...