Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Låter som ett vettigt antal. Jag har ju 7 st om det hjälper dig på något sätt. ^^
    350L Diskus

    Kommentar

    • woodlund
      • December 2011
      • 666

      Man brukar säga att 1st vuxen Discus per 45-50 liter , jag har själv 9st i vårat 450 liters akvarium
      1900Liter Diskusvatten


      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Angående Diskus så börjar jag inse att jag har varit både ganska okunnig och aningslös egentligen. När Mats med sitt tidigare inlägg sammanfattde mycket av det som annars fanns fragmentariskt ute i alla dessa trådar om Diskus så kändes det först fullt möjligt att genomföra projektet. Sedan började jag titta runt vad detta skulle innebära att skaffa Vuxna Röd Turkos (som jag snöat in på) i god kvalité så inser jag att investeringen med fisk lätt kommer upp i 10.000:- för fisken i burken. När jag var ung och dum så kunde jag tänka mig att smyga med råfakta och beskriva det bättre än vad det är för min partner. Men äldre och något klokare så är det rätt dålig respekt att göra så idag (för mig i varje fall). Så jag beskrev rätt upp och ned vad jag vill göra och såg min frus glada ansikte förändras till fågelholk.
        Hennes första fråga var: tycker du verkligen att det är värt det?
        Den andra frågan: tycker jag det är rimligt?
        Den tredje: Finns det några garantier gällande fisk?
        Mina svar blev 1: Troligen, eller jag vet inte egentligen 2: Ingen aning. Det kändes så innan jag beskrev det för henne. 3: Nix. Typ hemfrån affären och första vecka men sedan är man utan krock-kuddar.

        Då klämde hon till med en fjärde fråga: Så du menar att du inte kan få ut lika mycket glädje av andra fiskar än Diskus. Det där räcker ju till att starta upp flera av de akvarier du går och drömmer om?

        Vad detta ledde till är egentligen ingen Diskuskris för mig. Det frågorna belyste var att jag hade inte landat i beslutet egentligen. Snikvägen som Mats snyggt ringade in var ju mindre Diskus till försvarbar kostnad. Men inser att det är den svåra vägen då det innebär att jag mer föder upp ett stim med Diskus med en inredning anpassad efter att jag just föder upp dem. Så mycket som jag jobbar inser jag kan leda till för lite näring och missbildade dvärgväxta Diskusar eftersom jag helt enkelt inte hinner mata dem tillräckligt.
        Så tankarna nu är: Vill jag göra det här? Är jag beredd till att välja bort andra akvaristiska planer för detta? Och än så länge vet jag inte det.
        Är fylld av respekt för er som satsar och har satsat tidigare så seriöst på era Diskusar när jag nu inser vilken tid och pengar ni lägger ner på det.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Drömmen om ett Discusakvarium

          Jag har en kamrat i Götet som föder upp ok fisk till bra priser. De är faktiskt riktigt duktiga. Jag bidrar gärna med kontaktuppgifter så att era vägar kan korsas
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Jag har en kamrat i Götet som föder upp ok fisk till bra priser. De är faktiskt riktigt duktiga. Jag bidrar gärna med kontaktuppgifter så att era vägar kan korsas
            Mer än gärna. Skicka dem till mig när du har tid så tar jag kontakt.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Jag köpte Rödturkos av Tony i trollhättan, mycket fina, de var väl 10-12 cm någonting och jag gav 250kr st eller något. Dom är väl inte så dyra, vet inte hur många dy ska ha dock.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Einarsson
                Jag köpte Rödturkos av Tony i trollhättan, mycket fina, de var väl 10-12 cm någonting och jag gav 250kr st eller något. Dom är väl inte så dyra, vet inte hur många dy ska ha dock.
                Jag letade i olika prislistor och då hittade jag typ från 800:- per st. Tony har ju erkänt fina Diskusar vad jag förstått (dina t.ex.) Vid de priserna så är det inget snack om det hela. Men hittade också fiskar som kostade 1600:- st. ute på nätet för 14 cm. Verkar som jag hamnat lite fel när jag letat. Om nu en och annan där ute tycker jag letat dåligt måste jag skylla från mig på influensa och hög feber och som en följd av det ett IQ på under 25. Det om något är en ok ursäkt, enligt mig i varje fall.
                8 st. hade jag tänkt.
                Fördelen med denna miss från min sida är ju i och för sig att mitt förhandlingsläge är kraftigt förbättrat i med denna info.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Att köpa från erkänt duktiga importörer/odlare RT- diskus som ligger runt 12-15 cm ligger runt 4-500:-/st. Men det gäller att kolla vem man köper från, det finns en hel del oseriösa säljare med. En del hittar du på blocket, och säljer de massor av diskus utan företag skulle jag personligen fundera både en och två gånger.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Sen har du ju Kaj också.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Att köpa från erkänt duktiga importörer/odlare RT- diskus som ligger runt 12-15 cm ligger runt 4-500:-/st. Men det gäller att kolla vem man köper från, det finns en hel del oseriösa säljare med. En del hittar du på blocket, och säljer de massor av diskus utan företag skulle jag personligen fundera både en och två gånger.
                      Har tagit reda på vad det var för fiskar jag fått pris på så var det Stendker RT 14 cm....
                      Senaste listan jag sökte från var Akvarielagrets. Det är en handlare nära mig.
                      Men kom ihåg att det är en sjukling som letar. Tänkte helt enkelt inte på vad Stendker står för.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av gullefjun
                        Sen har du ju Kaj också.

                        //Inger
                        Kaj? Hmmm Nu vet säkert alla i Zoopet vem Kaj är i Diskussammanhang. Men inte jag.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Kaj? Hmmm Nu vet säkert alla i Zoopet vem Kaj är i Diskussammanhang. Men inte jag.
                          diskus-varberg.com

                          Han har hållit på med diskus och odlat i många år.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Halloj!
                            Ja, jag har inte varit här på zoopet så mycket, ingenting alls faktiskt, den senaste tiden… men skit samma, ett litet inlägg är alltid kul att skriva.


                            Det är ganska intressant det här med ”akvariestress” – speciellt när det gäller Discus. Det hela handlar oftast om ekonomi, dessutom i kombination med att man vill att saker och ting skall ske snabbt. Till skillnad från andra saker som vi prioriterar – hemelektronik, trädgård, kök, badrum och diverse annat – kan det vara svårt att motivera större inköp när det gäller djur. Dessa måste man ge förutsättningar att leva gott, ta ansvar för och hela tiden hålla koll på. Har man dessutom en partner, och andra i familjen, som inte direkt ser ”nyttan” av att lägga x-antal tusenlappar på fiskar i en glasburk, blir det ännu svårare att, så att säga, sanktionera eller ”sälja in” konceptet.
                            Det här är inga konstigheter, utan ganska naturliga konflikter som kan uppstå.


                            Jag själv är lyckligt lottad när det gäller min ”HSB” (”Hon Som Bestämmer”), då jag planerar mina inköp ganska länge, och dessutom förklarar varför. Det kan gälla gitarraffärer (som milsvida överstiger de kostnader som akvarierna kräver) och det andra intresset; akvarium.


                            Som du vet, Bluewing, planerar jag ett ganska omfattande projekt i min ”akvariestuga”. Bara byggandet av akvariet (och bygget runt omkring) kommer nog att gå på cirka 30- till 40 000:-. Det är inget man hostar upp i en hast, men då kommer en mer långsiktig planering att fungera bra.
                            För det första är tid något man helt får glömma – jag räknar med att mitt kommande projekt säkerligen kommer att ta något år att få ordning på. Tar det ännu längre tid, så… OK.


                            Ekonomiskt då? Ja, jag har inte den sortens pengar på ett bräde, utan det gäller att prioritera och spara. Först måste man kolla på vad som är nödvändigt, förutom de grundläggande saker man lägger pengar på normalt. Sedan kan man titta på om man har saker som är säljbara – det finns alltid en massa skit som man kan sälja på blocket – eller varför inte göra som jag och HSB gjort några gånger; hyra ett loppisbord? Det är faktiskt riktigt kul, och man får mer pengar på gamla CD-skivor, videoband, köksprylar, böcker och annan brôte än vad man tror.
                            När vi gör en sådan grej så delar vi på inkomsterna och var och en gör precis vad vi vill med stålarna.


                            Det är inte alltid man har grejer att sälja, eller kan omsätta prylar i pengar. Då får man helt enkelt göra som när man var liten; spara!
                            Det är få av oss som kan spendera sköna tusenlappar rakt av, så sparmetoden är den som oftast är gällande.
                            Nu kommer tidsaspekten in. Det gör inget om ens kommande ”Discusprojekt” tar tid. Medan man väntar på att köpa sina fiskar, så lägger man krut på att få till sitt akvarium på bästa sätt – lär sig hur vatten, växter och övriga innevånare fungerar, och skapar på så sätt en god grund för kommande fiskar.


                            Det finns ju en hel del bra säljare av Discus – Tony som du har nämnt, KajP. och många andra. Ta tid på dig och ta kontakt och uppsök dessa, titta på vad som erbjuds och kolla lite var priserna befinner sig. Ganska snabbt kan du ”känna av” vilken storlek på både fiskar och pengar du mäktar med – och sedan inte tänka; nu, utan planera inköpet längre fram i tid.
                            Man får helt enkelt göra som när en ny dator eller TV o.s.v. skall inköpas; sondera terräng och lägga inköpet på en ”inom snar framtid”-basis.


                            Visst, det här handlar om levande varelser och allt vad det innebär, och det kan faktiskt vara en riktigt svår känsla om man spenderar pengar på något som plötsligt kan försvinna – sjukdomar, otrivsel eller faktiskt intresse.
                            Du gör helt rätt i att fundera i banor som; behöver jag verkligen Discus? – men medan den processen pågår – agera som om du faktiskt skall ha Discus; lägg undan stålar och optimera ditt kar, och låt det ta ett halvår, eller hur lång tid det nu kan handla om. Bråttom är absolut ingen option i detta fall.


                            Nu har du ju fått tips på Discusar i hyfsad storlek till ganska bra pris – sug på detta ett tag, åk till handlarna och titta, fundera och ta fram det bästa vapnet; tålamod.
                            Ingen här tackar dig för att du går snabbt åstad och inhandlar Discus – jag för min del skiter högaktningsfullt hur lång tid mitt eget projekt kommer att ta. Det får ta år – har ingen betydelse. Jag tänker mysa lääääänge på att bara göra inredning i mitt kommande kar – är det senare läge för Discus i det karet, så får de komma när det är lämpligt!


                            Lycka till nu, Bluewing!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ok Mats. Det där peppet satt sig i hjärteroten direkt När jag lutar mig mot magkänslan och den vision jag har inom mig och tänker på detta Diskusakvarium så känns detta beslut enkelt på så sätt att det känns helt rätt. Det är när jag ska omsätta drömmen i reda pengar som det fladdrar till i magtrakten. Min egen HSB är en klok kvinna som litar helt på mina bedömningar, när jag själv litar på dem.
                              Det som hände nu var mer att jag blev osäker och fokuserade på pengarna istället för målet i sig.

                              Du propagerar ju för att ta ett steg i taget och tillåta sig njuta av varje steg istället för att stirra sig blind på slutmålet. Så rätt egentligen.
                              Nu känns det som back on track igen. Tack för det.

                              Sedan vill jag tacka för konkreta tips av er andra om var man kan vända sig för att leta fin Diskus. Ska börja ta kontakt med dem framöver. Blir nog härliga hojturer i vår till diverse Diskusodlare
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Sesådärja!
                                Jag kan, i stort sett, säkert säga att du kommer att märka att just den där sköna vägen till målet är det bästa; att liksom sega sig fram till någon form av "slutförande". Nu har du ju den härligaste perioden framför dig egentligen - planerandet, pillandet och att sitta framför baljan och drömma fram syner om hur det skall te sig. Jag gör det dagligen, trots att mitt kar inte ens existerar ännu!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...