Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av gullefjun
    Jag hoppas, att alla här förstår vilka kunskaper du har, och som du dessutom vill dela med dig av Mats.
    Jag är så himla glad att du finns här på Zoopet, fast det vet du redan.

    //Inger
    Ah, Tack skall du ha Inger! Det är bara kul att dela med sig lite av tankar och idéer. Förhoppningsvis kan det bidraga till att de som kanske undrar över vissa grejer kan få en liten "öppning"!

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      Sv: Drömmen om ett Discusakvarium

      Fasen, det är ju nästan så jag, som tillhör "hata"-falangen, blir intresserad av diskus. Klokt låter det. Tack vare sådant här som man hänger på Zoopet!
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Det är ju bara att ta av hatten och buga. Det är ju så jäkla glädjande när den här ciklidhållningen kommer fram i rampljuset, på det här viset och i den här tråden. Jag lägger den som favorit, då kan jag gå tillbaka och läsa igen den dagen jag tar klivet.

        Kärlek till fisken och ett unikt sinne samt en vilja att dela med sig, kan det ens bli bättre?


        Tack Mats!


        (så jäkla sköna burkar, höll på att glömma det)
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Knax
          Fasen, det är ju nästan så jag, som tillhör "hata"-falangen, blir intresserad av diskus. Klokt låter det. Tack vare sådant här som man hänger på Zoopet!
          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Det är ju bara att ta av hatten och buga. Det är ju så jäkla glädjande när den här ciklidhållningen kommer fram i rampljuset, på det här viset och i den här tråden. Jag lägger den som favorit, då kan jag gå tillbaka och läsa igen den dagen jag tar klivet.
          Kärlek till fisken och ett unikt sinne samt en vilja att dela med sig, kan det ens bli bättre?
          Tack Mats!
          (så jäkla sköna burkar, höll på att glömma det)
          Gôtt, Gubbar! Vi bidrar alla till lite större förståelse och vidare tankebanor geom att nätverka och utveckla våra idéer!

          Kommentar

          • woodlund
            • December 2011
            • 666

            Det finns mycket att lära av Mats inlägg om man funderar på att skaffa discus eller även om man haft dessa underbara fiskar ett tag .

            Själv började jag för knappt 3 år sedan med mina discus , hade jag hittat ett sådant här inlägg när jag skaffade dom hade nog saker blivit lite annorlunda ( kanske )

            Jag var själv novis på akvarium men min sambo hade haft ett för många år sedan och hennes son födde på den tiden upp discus och när hon berättade om dessa vackra fiskar var jag fast.

            Så som komplett nybörjare införskaffades ett splirrans nytt Juwel 180 liters kar med diverse rötter och växter , det införskaffades 9st små discus efter ca.2 veckor , jag började läsa så mycket jag kunde hitta om discus men faktum är att man kan läsa hur mycket som helst men när du lär dig känna dina fiskar slår det allt du läst .
            Man lär sig snart att se hur de beter sig och om något ändras i deras beteende och det var där jag brast , under den första 3 månaders perioden förlorade vi 3st småttingar och hjärtat var inte alls så glatt som när de införskaffades .
            Nu drygt 2,5 år senare simmar fortfarande de resterande 6 glatt i våra akvarium .

            Om jag skulle starta med discus nu och veta vad jag vet om dessa fiskar skulle jag aldrig köpa discus yngel då risken är stor att man förlorar en del på vägen till vuxet stadie , visserligen lär man sig mycket på vägen men om man iaktar sina fiskar mycket så lär man sig deras underbara beteenden och då man som Mats säger pratar med sina små vänner gör det ont i hjärtat när någon av dom blir så dålig att det inte finns någon väg tillbaka utan man måste avliva sin lilla älskling
            Dessa risker minskar betydligt om man införskaffar vuxna exemplar är risken mindre att man upplever detta då de vuxna fiskarnas immunförsvar är fullt utvecklat och de löper mindre risk att de får sjukdomar .

            I dagsläget simmar 19 glada discus här hemma i Bodafors men det finns fortfarande en dröm kvar och det är att få ihop tillräckligt med pengar för att göra "mitt" ultimata diskus akvarium ( 800-1000 liter ) där kreativiteten får fritt utrymme från alla snygga bilder på discus här på forumet .

            Nu snodde jag tråden en sväng Blue men jag tror inte att du misstycker
            1900Liter Diskusvatten


            Medlem i NDSS www.diskusforum.se

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Fint där woodlund, bra info och trevlig, lärorik läsning!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Hade precis skrivit i en halvtimme i sträck sedan försvann sidan så nu börjar jag om igen…..


                Först Woodlund, så snor du inte tråden alls. Hela idén med ett forum är ju att vi hjälps åt och bygger upp något som intresserar flera så blir det ju bara bättre. Upplever inte tråden som "min" utan känner mig hedrad av att få dela er kunskap och egna idéer. Tycker trådarna blir bättre när folk tar ut svängarna i resonemanget så blir det bara mer intressant och man kan få insikter man inte ens tänkt på i början. Så det du och andra gör är enbart av godo. Så för mig ser jag det mer som en skön uppgradering om tråden handlar generellt om Diskus och Diskushållning än just bara min egen önskan att skaffa Diskus.


                Sedan Mats så har jag läst ditt svar några gånger innan jag kunde svara. Dels för att jag gillar den text och ord så mycket. Du skriver väldigt bra, ofta riktigt vackert (om det är ok att säga så till en karl). Du växlar mellan fakta, erfarenheter, ofta nästan en filosofisk syn på vad det innebär att ta ansvar för ett stycke natur, fiskar och växter. Tycker ibland texten nästan utstrålar en respekt för liv som liknar hur en del naturfolk ser på annat liv förutom vårt eget. Så det blir ganska lite shoppa djur/växter/prylar utan mer att lära känna sina djur och växter och lära sig dynamiken som pågår i akvariet.
                Nu blir det ett problem för mig att jag snöar in på en del läckra formuleringar så jag måste läsa om det så jag hittar betydelsen mera.
                Men jag tycker du Mats borde skriva en bok. Kan man trollbinda så många med inlägg och annat så varför inte en bok?
                Vill du inte det utan du satsar tid och egagemang i forumet till oss andra så är det bara att buga. Men jag tror ändå boken skulle bli riktigt bra.
                Dessutom verkar du bry dig, på riktigt. En egenskap du delar med flera aktiva i forumet dessutom.


                Men nog om det. Att skaffa yngre fisk för mig blir ofta som att jag köpt ofärdiga vuxna individer. Jag går liksom bara och väntar på att det ska bli stora, så det riktiga beteendet börjar. När du förklarat om Diskusen så blir det en ögonöppnare för mig att valet liten/vuxen Diskus får konsekvenser som jag borde vara beredd att ta ansvar för. Lite som valet att skaffa valp, med allt vad det innebär en tid med omvårdnad etc. jämfört med att skaffa en vuxen hund.
                Förstår lite på ett annat sätt valet att skaffa en vuxen Diskus när jag faktiskt betalar för att någon annan gjort jobbet med att få en Diskus bli vuxen frisk och livsduglig. Det blir då mera vad jag är beredd att ta ansvar över egentligen. Just nu vet jag inte utan behöver smälta detta mera.


                Även delarna om inredning känns som bra handfasta råd för att skapa optimala förutsättningar beroende på skälet till mina Diskusinköp.


                Följden att ditt generösa inlägg att Diskus nu känns ännu mer angeläget och intressant.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av woodlund
                  Det finns mycket att lära av Mats inlägg om man funderar på att skaffa discus eller även om man haft dessa underbara fiskar ett tag .

                  Själv började jag för knappt 3 år sedan med mina discus , hade jag hittat ett sådant här inlägg när jag skaffade dom hade nog saker blivit lite annorlunda ( kanske )

                  Jag var själv novis på akvarium men min sambo hade haft ett för många år sedan och hennes son födde på den tiden upp discus och när hon berättade om dessa vackra fiskar var jag fast.

                  Så som komplett nybörjare införskaffades ett splirrans nytt Juwel 180 liters kar med diverse rötter och växter , det införskaffades 9st små discus efter ca.2 veckor , jag började läsa så mycket jag kunde hitta om discus men faktum är att man kan läsa hur mycket som helst men när du lär dig känna dina fiskar slår det allt du läst .
                  Man lär sig snart att se hur de beter sig och om något ändras i deras beteende och det var där jag brast , under den första 3 månaders perioden förlorade vi 3st småttingar och hjärtat var inte alls så glatt som när de införskaffades .
                  Nu drygt 2,5 år senare simmar fortfarande de resterande 6 glatt i våra akvarium .

                  Om jag skulle starta med discus nu och veta vad jag vet om dessa fiskar skulle jag aldrig köpa discus yngel då risken är stor att man förlorar en del på vägen till vuxet stadie , visserligen lär man sig mycket på vägen men om man iaktar sina fiskar mycket så lär man sig deras underbara beteenden och då man som Mats säger pratar med sina små vänner gör det ont i hjärtat när någon av dom blir så dålig att det inte finns någon väg tillbaka utan man måste avliva sin lilla älskling
                  Dessa risker minskar betydligt om man införskaffar vuxna exemplar är risken mindre att man upplever detta då de vuxna fiskarnas immunförsvar är fullt utvecklat och de löper mindre risk att de får sjukdomar .

                  I dagsläget simmar 19 glada discus här hemma i Bodafors men det finns fortfarande en dröm kvar och det är att få ihop tillräckligt med pengar för att göra "mitt" ultimata diskus akvarium ( 800-1000 liter ) där kreativiteten får fritt utrymme från alla snygga bilder på discus här på forumet .

                  Nu snodde jag tråden en sväng Blue men jag tror inte att du misstycker
                  Det var en fin och berörande berättelse!

                  Det du tar upp är en del av det som hindrat mig tidigare. Har haft en tidig satsning för länge sedan på Diskus som gick åt skogen ordentligt. Är de så som du och andra säger så tar ju ett dödsfall och sjukdom mer på en. Är man dessutom som jag mer än rimligt blödig så blir det inte så enkelt att ruska av sig det som händer.

                  Men samtidigt så märks det ju att trots det olyckliga som hände är du ju mer motiverad idag egentligen. Så du tappade ju inte sugen. Lite som att man efter att ha avlivat sin hund inser att man inte kan leva utan hund. Man är beredd att ta risken igen. Att det faktiskt är värt det.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Även jag, är mer än rimligt blödig Bluewing - man är beredd på att ta risken igen, både gällande hund och diskus.... Fast ändå, är det nog mindre klurigt med att ha hund.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Härligt med så fin respons!
                      Helt OK att säga att du tycker att jag skriver fint, Bluewing - det värmer gott i hjärtat!
                      En bok är kanske att ta i, men några längre texter angående inredning o.dyl. och hur man kan gå tillväga skulle man kanske kunna tänka sig!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Det lovar gott, Mats.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Nu börjar det där med vuxna Diskus snurra ett par varv i skallen. Hur många vuxna individer är det lämpligt att ha i storlek 450-530 liter?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Det beror lite på, ska du ha mer fisk i karet och isf vad?
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Som det känns just nu, så är tanken att skaffa mycket "Diskus-lugn" miljö. Då blir det egentligen i stort sett bara Diskus. Möjligen Corydoras på botten för att få fart på skiten som lägger sig där. Men har släppt lite av det sällskapstänk jag haft tidigare. Ju mer jag läser så vill jag fokusera mest på Diskusen.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Givetvis beroende på mänga andra faktorer, men 8-10 st i ett 540 tycker jag inte är dör många. Diskus gör sig jäkligt bra i grupp med, och ju fler diskus brukar det bli mindre bråk mot enstaka individer.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...