Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Jepp, den meningen säger han inte om ett år.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Nä, och sedan skall man nog göra en distinktion vad gäller gilla/ogilla Diskus beroende på om man haft dom eller inte. Har man inte haft Discus och ogillar dom, är det ju en fördom.
      Ett lysande exempel på fördom är ju i allra högsta grad mitt eget totala ointresse av Malawiciklider - som jag aldrig haft haft, och heller aldrig kommer att ha.

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Ursprungligen postat av gullefjun
        ...fast det är ju så det inte är - skillnaden är enorm.

        //Inger
        I beteende ja! Men inte i allmän skötsel.
        350L Diskus

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Ursprungligen postat av Einarsson
          I beteende ja! Men inte i allmän skötsel.
          Jo, nog skiljer de sig allt. Du ser det med tiden.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            (och där var förordet till boken...)
            Fängslande beskrivet förord, som det går att känna igen i de möten som man någon gång haft med djur som betytt något för en själv. Det ska bli en intressant resa att få följa några Diskusar. Läser gärna resten av boken också...

            Ursprungligen postat av gullefjun
            Bluewing, diskusen är ungefär som våra tokiga flattar, som vi båda har förmånen att äga. Dom är nyfikna, släpper en inte med blicken, om man är i närheten, gör skillnad på matte å husse (matte är favoriten här hemma), kan handmatas och är dom mest personlig som finns (i flattens fall, kan det vara lite föör mycket ibland).
            //Inger
            Låter helmysigt Inger. Surfar lite på att jag är favoriten just nu för vår 11 månaders flatt-tik Cilla.
            Men fungerar det för mig som för dig, Mats, Anders, Einarsson m.fl. så är det bara bra. Kan också tänka mig att ju mer det blir något av en relation med ett djur, desto värre blir det ju när det går åt skogen. Är man en blödig typ så är man. Du fick ju själv en sjukstuga ett tag vad jag förstått.
            Jag kan ju planera för bra hälsa för Diskusarna. Mer än så kan man ju inte göra.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Ja, jag håller med Anders, den är ju så vrålfin! Rödturk skulle jag vilja rekommendera också - en mycket stadig och lekvillig variant. Dessa har jag haft mycket glädje av genom åren!
              Men vilka bilder!!! Verkligen bra också att få in namnen på typerna av Diskus. Håller med att RT verkligen var riktigt snygg!
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Bluewing, du gillar ju lite extra gagg här i tråden, så jag passar på att breda ut mig lite.
                Det är av sakens natur att ideliga frågor uppstår om just Discus - hur de bör hållas, skötas om och hur/varför de får vissa sjukdomar o.s.v.
                Ofta ser man åsikter om hur Discus skall hållas som skiljer sig åt väsentligt - antingen är det en loj inställning som beskriver att; "i med dom i karet bara", eller tvärtom; "Discus är mycket svåra och känsliga och mer eller mindre omöjliga att lyckas med"...
                Själv håller jag inte så rigida åsikter utan försöker ta in alla aspekter på skötsel och anpassa det till just det kar som är tänkt att hysa Discus.

                Jag är absolut ingen expert på Discushållning och har alltså full respekt för de akvarister som verkligen "tweakar" sina kar med mätutrustning och strikta, dagliga vattenbyten och således har full kontroll på vattenvärden o.dyl.
                Man kan väl säga att den typen av kar är nödvändiga vid uppfödning, odling eller vad vi nu skall kalla det, då yngre Discusar (som av naturliga skäl) är flera och ofta befinner sig i ganska stora grupper. Dessa kräver god vattenförsörjning och mat vid många, täta tillfällen. Naturligtvis uppstår då en situation där det behövs ett mer eller mindre ständigt städande och bytande av vatten i karet.

                Discusen blir ganska stor och har en lång uppväxtperiod och tycks liksom "stanna av" om inte god mathållning (och vattenskötsel) tillhandages. Det är också i uppväxtfasen som vi brukar säga att Discusen "stimmar", ett begrepp som är väldigt vagt då Discus inte är en stimfisk per se utan mer kan sägas gå i större grupper, precis som många andra fiskar, och då främst ciklider (som vi diskuterar här) gör i en tidig fas av sina liv - ta Scalare som exempel.

                Det är frapperande att läsa om akvarister som startar upp sina kar med redan Nobelprisnivå i vattenkemisk kunskap, utan att ha någon större erfarenhet om hur fiskar beter sig eller ens har tagit reda på basal information om tänkt fiskbesättning. Inget större fel i detta då vi alla har olika infallsvinklar till hobbyn - men att hålla exempelvis Discus kräver inte bara tekniskt kunnande, utan även en känsla för fisken i sig och dess naturliga miljö. Det handlar i mångt och mycket om att utveckla ett "öga" för akvaristiken i helhet och få in en erfaren feeling för vad som händer i karet.

                Problemet, eller skall vi kanske säga valet, när det gäller Discus är hur man vill hålla dom. Är man intresserad av att föda upp yngel och så att säga expandera sin Discus-stock - ja, då blir det ofta så att man kör nakna kar med endast vatten och en lek-kon samt en räcka fler kar för hållning av yngel och allt vad det innebär.
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7030.jpg
Visningar: 8
Storlek: 119,8 KB
ID: 2145474

                Kör man på en mer sällskapsinriktad hållning där en grupp Discusar skall gå i ett kar som är inrett blir valet ofta av ekonomisk karaktär - och det är nu de klassiska "Discusproblemen" uppstår.
                Discus är en dyr fisk och här blir valet ofta att köpa mindre, inte fullvuxna fiskar, då dessa inte är så kostsamma. Men, de är som sagt inte fullt utvecklade och behöver mycket mat och i förlängningen ett idogt städande och pillande i karet vilket innebär att ett "sällskapskar" inte kan sätta sig ordentligt och komma i balans. När karet inte är i balans (och man upprepande röjer i det) blir det väldigt lätt stressartade situationer i karet med påföljd att flera, eller alla i Discusgruppen, får en lägre motståndskraft och således drar på sig sjukdomar. Tydliga tecken på detta är avsmalnande, "razorhead", mörka stressfärger - detta kan också bli följden när ett eller flera par etableras och de som "blir över" skuffas undan, med långsamt borttynande död som utgång.
                Gäl- och magparasiter är också mycket vanligt hos Discusen i kar där stress lätt uppstår.

                OK, hur gör man då?
                Om man nu är mer intresserad av att hålla Discus i ett inrett kar så är nog första åtgärden att se till att man har pengar i plånboken - Discus är, som sagt, en dyr fisk i inköp. Sedan tror jag att man skall försöka bilda sig en så klar uppfattning det bara går om hur Discusen beter sig och hur de faktiskt uppträder, samt symptom, vid stress och sjukdom, vidare att man skaffar sig en grundmurad "blick" för hur friska och bra Discusar ser ut (inte så svårt egentligen... men...) så att man enbart väljer bra exemplar vid inköp.
                Väljer man då att ha Discus i ett inrett kar blir nästa val; vuxna (dyrare) Discusar - eller mindre (billigare) Discusar.
                Här blir valet ofta av ekonomisk karaktär och många gånger köps ett antal, låt oss säga 6-8 stycken, mindre Discusar in. Dessa behöver mer tillsyn, mat och täta vattenbyten för att uppnå full storlek.
                Man får i detta läget helt enkelt vara medveten om att planera upp karet så att undanrensning av matrester, skit och vattenbytren kan ske utan att stressfaktorer uppstår i karet. Då blir förutsättningarna för en lyckad Discusgrupp större.
                Man kan alltså inreda på ett sätt som tillåter större bottenytor som i förlängningen är mer lättstädade. Nu har vi bra förutsättningar för en grupp Discusar av mindre storlek
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5167.jpg
Visningar: 12
Storlek: 133,7 KB
ID: 2145475

                Ett annat val är att köpa dyrare större Discusar. Nackdelen är återigen ekonomisk, men fördelen är att man får, mer eller mindre, vuxna individer som klarat av den lite snåriga uppväxttiden och ofta har en god grundfysik (om man väljer rätt) och således är ganska lätta att sköta om. I detta fall kan man också göra ett kar "färdigt" med komplett inredning där många möjligheter till gömställen o.dyl. redan finns installerat. Nu behöver vi inte fundera så mycket på täta matningar, och i förlängningen en massa donande i karet till följd av detta - och temperaturen kan sänkas något och hållas runt 28-29°C.
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5778.jpg
Visningar: 5
Storlek: 102,8 KB
ID: 2145476Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6472.jpg
Visningar: 9
Storlek: 76,5 KB
ID: 2145477Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8068.jpg
Visningar: 15
Storlek: 101,4 KB
ID: 2145478

                Att säga att Discus är lätt att hålla är en grov generalisering - det krävs att man har tungan rätt i munnen och kan läsa av de subtila signaler som visar sig. Men, har man tålamod och går grundligt tillväga - sakta och noggrant planerar sitt Discuskar och tänker i längre steg framåt, så är faktiskt Discus en hyfsat enkel ciklid att ha - och en enormt intressant och vacker sådan.

                Nu, till sist, vill jag starkt understryka att det jag skriver inte är vedertagna fakta, utan helt och hållet baserat på mina egna iaktagelser och erfarenheter!
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 January 2013, 10:52.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  mmm, gillar dessa texter som du skriver Mats
                  tror banne mig att du skulle kunna få mig intresserad av nästan vad som helst bara genom att skriver som du gör
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    mmm, gillar dessa texter som du skriver Mats
                    tror banne mig att du skulle kunna få mig intresserad av nästan vad som helst bara genom att skriver som du gör
                    Härligt, Pia! Vi skall se vad jag kan hitta på..!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Word !
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Härligt, Pia! Vi skall se vad jag kan hitta på..!
                        åhh... spännande att se vad du hittar på åt mig
                        Tänk om det hade gått att ha diskus i mitt 220 kar som står under fönstret, och som "tur" är det tyvärr för litet och det är väl egentligen för väl det
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • woodlund
                          • December 2011
                          • 666

                          Kan ju bara säga , fy fasen jag tror det är den bästa beskrivningen jag läst när det gäller hur man ska hålla discus och vilka fördelar/nackdelar det innebär
                          1900Liter Diskusvatten


                          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Word !
                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            åhh... spännande att se vad du hittar på åt mig
                            Tänk om det hade gått att ha diskus i mitt 220 kar som står under fönstret, och som "tur" är det tyvärr för litet och det är väl egentligen för väl det
                            Gôtt, Anders!

                            Japp, Pia! Kör nu på dina tänkta planer - jag kan inte bärga mig tills man får reda på vad ni tänker hitta på att ta med hem från Tyskland.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av woodlund
                              Kan ju bara säga , fy fasen jag tror det är den bästa beskrivningen jag läst när det gäller hur man ska hålla discus och vilka fördelar/nackdelar det innebär
                              Ja... en liten fingervisning åtminstone. Du har ju koll på läget, Woody - och jag tror att man liksom får nöta in lite små enkla knep med jämna mellanrum. All redig input tror jag kan komma till gagn - så ös på du också!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Jag hoppas, att alla här förstår vilka kunskaper du har, och som du dessutom vill dela med dig av Mats.
                                Jag är så himla glad att du finns här på Zoopet, fast det vet du redan.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...